AVmania.e15.cz

Riddick: recenze filmu

Černočerná tma, zkřížená s Rambem a Vetřelcem. Režisér David Twohy s odfláknutým vizuálem recykluje koncept jedničky do podoby atmosférického survival hororu s prvky vesmírné robinsonády.

V roce 2000 se scenáristovi (Uprchlík, Vodní svět, G. I. Jane) a režisérovi (Hlubina, Dokonalý únik) Davidu Twohymu povedl malý zázrak. Jeho nezávislý, nízkorozpočtový sci-fi horor Černočerná tma vydělal více než dvojnásobek svého rozpočtu a režiséra i hlavního představitele katapultoval k hvězdné slávě.

Původně béčková vyvražďovačka se díky hutné atmosféře, blízké vetřelecké sáze, šikovným režijním nápadům a Vinu Dieselovi v hlavní roli, proměnila v malou žánrovou lahůdku, na niž doteď přísahá množství sci-fi fanoušků.

Vina Diesela, který se mihl ve Spielbergově vojínu Ryanovi, jsme do té doby registrovali především prostřednictvím jeho hlubokého hlasu, jímž namluvil titulního hrdinu z Birdova animáku Železný obr. V Černočerné tmě k tomuto podmanivému hlasu přidal charisma, nabušenou muskulaturu, jistý herecký talent a cool image opravdového drsňáka.

Ztvárnil zde cynického antihrdinu se srdcem na správném místě. Nebezpečný trestanec Richard B. Riddick dokáže vidět ve tmě. Díky tomuto „daru“ pomůže skupině trosečníků, která se ocitla na tajemné planetě, kam si slunce nedává dostaveníčko. A kde si potvory, jež ji obývají, chtějí udělat z těchto návštěvníků jídelní menu.

Příliš velké ambice

Film, postavený na strachu z neznámého nebezpečí, se o čtyři roky dočkal pokračování. Vin Diesel měl v té době za sebou první díl série Rychle a zběsile, film xXx a mnohem silnější pozici hvězdy akčního žánru. Tu uplatnil, když spolu s režisérem Twohym připravoval jako producent pokračování trestancových dobrodružství pod názvem Riddick: Kronika temna.

Klepněte pro větší obrázek 
 

S rozpočtem 105 milionů dolarů neskrývali oba tvůrci ambici nastartovat vysokorozpočtovou vesmírnou fantasy ságu, podobnou Duně nebo Star Wars. Odklon od komorního charakteru jedničky se ale nevyplatil a výsledek působil značně rozporuplně. Klaustrofobické pnutí bylo nahrazeno velkolepými sci-fi kulisami a postavami, které moc nezaujaly.

Návrat ke kořenům ságy

David Twohy od svého záměru vytvořit vícedílnou sérii ale neustoupil. A nyní přichází se značným zpožděním, daným tím, že dvojka se tak tak zaplatila a neměla předpokládaný komerční úspěch, s dílem třetím. V něm se rozhodl navázat na to, co fungovalo a tedy se vrátit ke kořenům ságy. S tím, že využívá jako oslích můstků i motivů z dvojky, aby dal vyprávění ráz kompaktní trilogie. Nebo se to alespoň snaží předstírat.

Ti, kdo předchozí dvě části neviděli, budou na začátku asi trochu tápat, koho to mají vlastně před sebou. Neocení rovněž narážky pro zasvěcené v průběhu děje. Bezpodmínečná znalost předešlých filmů ale nutná není, neboť Riddick recykluje charakter prvního dílu a volně na něj navazuje.

Klepněte pro větší obrázek

Ocitáme se tak opět v žánru atmosférického survival hororu, který je tentokrát zkřížen s variací na vesmírnou robinsoniádu. Stylová spřízněnost s jedničkou je zde patrná takřka na každém kroku.

Od jednoduchého, úderného děje, který má přímý tah na branku. Přes charakter opuštěné planety a malé zchátralé stanice, již ukrývá. Až po hrdlořezy, kteří si s Riddickem chtějí zahrát hru na kočku a myš. Přičemž neznámou v této hře zůstává, kdo bude tou kořistí. Zvláště poté, co se do ní vstoupí zmutované bestie, obydlující planetu.

Plešatý Robinson

Designově se změnily lokace a vzhled potvor, podstata vyprávění zůstala ale stejná. Kdo se nezměnil, je titulní hrdina, který je jako psanec ponechán na pospas drsným podmínkám další neobydlené planety, na níž přežít je nadlidský úkol.

Plešatý žoldák Riddick byl zrazen Necromongery a nedobrovolně zanechán na planetě, připomínající nekonečnou poušť, plnou prachu a písku. Nejprve zde živoří sám. Snaží se ubránit nástrahám nehostinné krajiny i tvorům, s nimiž svádí boj o svůj holý život.

Dvě party lovců lidí

Postupně se spřátelí s tvorem, který vypadá jako mutace levharta či geparda a psa nebo vlka, jehož si ochočí. A objeví opuštěnou stanici, která mu skýtá jedinou naději, jak se odsud dostat. Na jeho hlavu je totiž vypsána tučná odměna. Proto nouzovým signálem přivolá námezdní lovce, kteří po něm pasou a jejichž loď chce získat. Ti okamžitě rozpoznají, o koho jde a záhy přiletí.

A hned dvě party zkušených zabijáků. Barbarské komando lovců lebek soupeří o jeho dopadení s civilizovanější vojenskou jednotkou, jejíž velitel Johns (Matt Nable) má kvůli rodinné historii s Riddickem nějaký nevyřízený účet z jedničky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Boj jedince proti přesile i dvou nevraživých týmů mezi sebou se postupně mění v boj o přežití všech, když se do jejich zápolení zapojí množství krvežíznivých monster.

Málo důstojní protihráči

Z nástinu děje je patrné, že scenáristicky se jede v hodně předvídatelných kolejích, na nichž vás mnoho objevného nečeká. Ti, kdo doufali v naplnění schématu jedničky, budou spokojeni, ti, co mají radši sofistikovanější zápletky, tolik ne.

Obě skupiny diváků ale asi zarazí, jak postavy lovců lidí působí jednorozměrně a jak se chovají hloupě a nemožně. Tedy tak, že to vypadá, že sami spěchají, až se ocitnou na seznamu odepsatelných položek. Není se pak čemu divit, že osud jednotlivých členů loveckých komand je víceméně zpečetěn ve chvíli, kdy se objeví na plátně. A že nevytváří Riddickovi dostatečně důstojné protihráče, ve světle jejichž zdolání by rostla jeho síla.

Klepněte pro větší obrázek

Takto to působí, že se Riddick při hře na schovávanou se svými pronásledovateli náramně baví a dělá si z nich přitom srandu. Podobně jako to činil Kevin v Sám doma. Ostatně jeho protivníci, nucení pod vlivem okolností spolupracovat, ty dva roztomilé mouly z Kevinových vánočních dobrodružství mnohdy připomínají.

Pozornost z nich přitáhne svými odhalenými ňadry pouze drsná a nepřístupná zástupkyně velitele kultivovanější skupiny lovců lidí v podání Katee Sackhoff. Oblíbená herečka, známá ze seriálu Battlestar Galactica, se zde stává terčem chlípných sexuálních narážek hned několika protagonistů.

Odbytý vizuál

Proti takto špatně vyprofilovaným protivníkům nemusí Vin Diesel jako Riddick dělat mnoho. Stačí mu hluboký, pro někoho mrazivý, pro jiného lehce přehrávající nebo monotónní chraplák, drsňácká póza a pár sebeparodických fórků, postavených na přehnaném zveličování jeho dovedností. A má diváka zcela zjevně na své straně.

Toho diváka, který ale zároveň trpí při pohledu na to, jak odbyté a nedokonalé jsou v tomto snímku za 38 milionů dolarů triky. Pokud se vám v trailerech zdálo, že mimozemské pozadí i jednotlivé digitální příšery působí značně papundeklově a uměle, tak vězte, že ve filmu je to ještě markantnější.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Studiový původ lokací je nejvíce znát v úvodu. Výtvarná stránka filmu pak připomíná žlutohnědé omalovánky, které ale postrádají ostrost jednotlivých kontur. Animátoři navíc měli zřejmě problém i s vnímáním perspektivy jednotlivých postav v prostoru, které se občas dívají jinam, než se nachází jejich digitální protivník.

Jen pro fanoušky série

V závěrečné třetině se tvůrci, co do vyobrazení násilných a krvavých scén, víc odvážou a nastává očekávaný masakr. Dojem z neoriginálního filmu, který působí jako okopčená verze Černočerné tmy, zkřížená s Rambem a Vetřelcem, tím ale nezachrání. Moment překvapení z jedničky tak střídá vlažný závan stereotypního naplnění formulky, která se jen přenesla do jiných lokací.

Fanoušci to ale Twohymu rádi odpustí, protože Riddick je filmem víceméně jen pro ně. Ty ostatní, kteří se s touto látkou dosud nepotkali, asi moc nenadchne. Režisér věrným fandům série na oplátku slibuje další dva díly. Při nízkých nákladech, s nimiž točí, se jich zřejmě dočkáme. Což si nejsem jistý, zda je opravdu dobrá zpráva.

Riddick

  • Žánr: sci-fi horor
  • Původní název: Riddick
  • www.riddickmovie.com/
  • USA 2013
  • Scénář: David Twohy, Oliver Butcher, Stephen Cornwell
  • Režie: David Twohy
  • Hrají: Vin Diesel, Katee Sackhoff, Dave Bautista, Jordi Mollà, Matt Nable, Dave Bautista, Raoul Trujillo, Nolan Gerard Funk, Conrad Pla, Bokeem Woodbine, Neil Napier, Karl Urban
  • Distribuce: Bioscop
  • Distribuční premiéra v ČR: 05. 09. 2013

AVmania.cz hodnotí
Film 4

 

Další článek




celkem 16 komentářů

Nejnovější komentáře

Je naozaj zaujimave, ze Tma bola kedysi Cier… Odar 12. 9. 2013, 13:32
Nenapisal by som to lepsie. V 1 a 2 bol Ridd… Michal Ostrihoň 10. 9. 2013, 19:37
Tma se mi líbila. Nízký rozpočet, slušné výk… Jaromír Puk 10. 9. 2013, 16:44
3x vyluhovany sacok caju sa naozaj neda nazv… Q 10. 9. 2013, 11:57
Bol som na tom v sobotu. Film ma sklamal - d… Mara SK 9. 9. 2013, 10:43

Další podobné články

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Jo Nesbø, Michael Fassbender jako detektiv Harry Hole a smrt s tváří sněhuláka. Silný tvůrčí tým obtížně hledá klíč k dramaturgicky konzistentní adaptaci první ze zfilmovaných „holeovek“.

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Blade Runner 2049: recenze filmu

Blade Runner 2049: recenze filmu

Denis Villeneuve v pokračování kultovní sci-fi v obrazech chladné krásy rozvíjí filozofická témata o hranicích lidství a identity do nekompromisního tvaru, přinášejícího výzvu současným blockbusterům.

Liga spravedlnosti: finální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Liga spravedlnosti: finální trailer na očekávaný filmový hit [video]

10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

Čtverec, O těle a duši, Ta, která odešla, Nikdys nebyl, Zabití posvátného jelena, Nemilovaní. Do českých kin míří oceněné filmy z trojice neprestižnějších festivalů Berlinale, Benátky a Cannes.

Blade Runner: Black Out 2022 – čtvrthodinový animovaný prequel k filmu [video]

Blade Runner: Black Out 2022 – čtvrthodinový animovaný prequel k filmu [video]