AVmania.e15.cz

Rampage Ničitelé: recenze filmu

Dwayne Johnson versus zmutovaná zvířata v zaměnitelné destrukční monster podívané, které chybí osobitější režijní otisk.

Rampage je arkádová videohra z roku 1986, ve které obří vlkodlak Ralph, gigantický gorilí samec George a dinosauří ještěrka Lizzie ničí velkoměsta a vojenské a policejní složky se je snaží zastavit. Hráči v této hře ovládají tyto tři příšery, kterým lidé a jejich městská infrastruktura slouží jako potrava a pole destrukce.

Známé archetypy monster

A právě touto více jak třicet let starou hrou se nyní inspirovala čtveřice scénáristů ke vzniku stejnojmenné monster movie. Označovat film za adaptaci hry je nadnesené, jde opravdu spíše o inspiraci. I zde vystupuje trojice geneticky upravených monster, které společně pustoší města a lidi v nich.

Jde o albínského gorilího samce George, šedého vlka Ralpha a krokodýlí samici Lizzie, kteří se díky vědeckému experimentu s DNA mění v obří, agresivní a emocionálně nestabilní bestie, jež zastupující archetypy známých monster. George King Konga, Lizzie Godzillu a Ralph vlkodlaka.

K digitálnímu životu tato zmutovaná zvířata přivedla novozélandská triková společnost WETA, jež se podílela na Pánovi prstenů, King Kongovi nebo nových dílech Planety opic. Právě u posledně jmenované série vzbuzoval obdiv realisticky vyvedený opičák Caesar a George za ním nijak nezaostává. Speciální vizuální efekty jsou povedené, jen je znát, že v počítačích vznikalo takřka vše, od kulis, dekorací, až po scenérie.

Malá režijní osobitost

Režii a 120 milionový rozpočet studio Warner Bros. svěřilo devětatřicetiletému kanadskému režisérovi Bradu Peytonovi, který zde už potřetí spojil síly s Dwaynem Johnosem, alias The Rockem. A Rampage v sobě spojuje prvky z jejich předchozích dvou filmů Cesta na tajuplný ostrov 2 a o tři roky mladšího San Andreas. Z toho prvního, moderního verneovského dobrodružství pro mládež, přerostlá zvířata, z toho druhého opulentní emmerichovskou katastrofickou destrukci.

Brad Peyton ale není ani Emmerich, ani Michael Bay a na filmu je to vidět. Jde určitě o šikovného řemeslníka, který se může opřít o nápaditou kameru Jarona Presanta, která se snaží ohromovat dlouhými záběry bez střihu, hudbu Andrewa Lockingtona a trikaře z WETA, kteří monstrům dali zapamatovatelný design, ale něco jako osobitý rukopis u něj postrádám. A to jak v režijním vizuálním uchopení, tak v přístupu k schématu vyprávění, které si bere něco z King Konga, Godzilly, Jurského světa nebo Vetřelce.

Peyton si neklade příliš velké ambice a chce jen bavit. Bez nějakých sebereferenčních vtípků k žánru monster movie a jeho nejčastějším zvířecím protagonistům i bez pomrkávání na diváka, že si je vědom, jak strašná blbost to je.

Destrukční show v Chicagu

Režisér má k ruce tři obří zmutovaná monstra a Dwaynea Johnsona, jehož muskulatura svádí k tomu, zda náhodou není tím čtvrtým. Na téma jeho tělesné konstituce se ostatně také nejčastěji vtipkuje. A s těmito čtyřmi esy v rukávu rozehrává svou destrukční show, k níž se ale propracovává přes poměrně dlouhou expozici, v níž se snaží pracovat s ne moc zajímavými postavami, spjatými s oním genetickým experimentem. Jejich matné výkony, v kombinaci s nijak zasahujícími hláškami, mu v tom ale moc nepomáhají.

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

King Kong, Faunův labyrint, Mlha, Monstrum, Pacific Rim, Godzilla, Jurský svět, Kong: Ostrov lebek. Monstrum jako symbol našich strachů a úzkostí i archetypální síla, která na planetě obnovuje její původní rovnováhu.

Změna nastane až v závěrečné necelé půlhodině, kdy dojde k oné monster rubanici přerostlých zvířat v ulicích Chicaga, které se začnou řezat mezi sebou. Režisér se konečně odváže a servíruje nám poměrně krvavou a brutální akci, v níž nechybí polykání za živa, ukusování hlav nebo trhání mariňáků zmutovaným Ralphem, proměnivším se v něco mezi létajícím vlkem, veverkou a dikobrazem v obřím rozměru.

Souboj opičáka s krokodýlí samicí vám zase připomene všechny ty duely Konga a Godzilly, z nichž ten nejnovější je nachystán na rok 2020 v rámci série MonsterVerse. Akční scény působí náležitě epicky, jsou přehledné, jen si tvůrci mohli víc vyhrát s jejich barevnou škálou.

Experiment s DNA

Hlavní hrdina Davis Okoye (Dwayne Johnson) se této destrukci snaží zabránit, s tím že současně chce ochránit svého přítele George a najít ty, kteří za celým experimentem s genetickou mutací stojí. Davis je primatolog, který ve Rwandě šéfuje speciální jednotce, která bojuje proti pytlákům, kteří loví ohrožená zvířata s cílem je zpeněžit. Lidi si drží od těla, ale pojí jej těsné pouto s Georgem.

Neobyčejně inteligentní albínskou gorilou, o kterou se stará od takřka od narození. Nebo přesněji od doby, kdy ji jakou malou opičku zachránil. Od té doby ji naučil znakové řeči, kterou se spolu dorozumívají, včetně humoru, kterému rozumějí jen oni dva.

Tento něžný op, měřící původně přes dva metry a vážící 226 kilogramů, se ale přichomýtne k vědeckému experimentu s úpravami DNA, který provádí farmaceutická firma. Vzhledem k ilegálnímu charakteru celého projektu raději ve vesmíru, kde dojde k výbuchu vesmírné stanice se vzorky této DNA. Jejich zbytky dopadnou na různá místa v Americe, kde se k nim dostanou ona tři zvířata.

Zaměnitelná podoba

Chemikálie v nich začne ovlivňovat jejich velikost a chování a ony se mění v zuřící monstra násobné váhy i výšky. Opičák George si zvědomuje, že se s ním něco děje a dlouho se agresivitě brání. Davis se mu snaží pomoci, a proto se spojí s genetickou inženýrkou, doktorkou Kate Caldwell (Naomie Harris), která se na výzkumu také podílela.

Snaží se zajistit protilátku pro čím dál hbitější, rychlejší, větší a agresivnější zvířata, zatímco bondovsky stylizovaní záporáci se je snaží vlákat do města. Sourozenci Wydenovi, Claire (Malin Åkerman) a Brett (Jake Lacy), kteří za celým experimentem stojí, takto z jejich DNA chtějí dostat zbytky jejich výzkumu. Do hry se zapojuje i slizký vládní macho agent Harvey Russell (Jeffrey Dean Morgan) a další méně významné postavy. Monstra se mezitím stahují do Chicaga a cestou ničí vše, co jim přijde pod ruku.

S rostoucím nebezpečím a zkázou se Davis v podání The Rocka proměňuje z trochu uzavřeného správce rezervace v akčního hrdinu, bojujícího v sutinách města s monstry. Charisma bývalé wrestlingové hvězdy pořád funguje, i jeho sebeironický přístup k této postavě, ale obojí v menší míře než třeba v sérii Rychle a zběsile.

A to je největší problém Rampage. Dostaneme zde známé ingredience, ať už subžánru monster movie nebo The Rockova herectví, ale v natolik zaměnitelném tvaru s předchozími počiny, že vyvstává otázka, proč chodit na něco, co by osobitější tvůrce dovedl podat v mnohem lepší podobě nebo co už jste v té lepší podobě viděli. Přesto, pokud chcete vidět, jak se tři monstra sejdou v Chicagu a udělají z něho kůlničku na dříví, tak na toto neambiciózní, ale vlastně sympatické béčko do kina zajděte.

AVmania.cz
Rampage Ničitelé   5

Rampage Ničitelé

  • Žánr: monster movie
  • Původní název: Rampage
  • www.rampagethemovie.com/home
  • USA, 2018
  • Scénář: Ryan J. Condal
  • Režie: Brad Peyton
  • Hrají: Dwayne Johnson, Jeffrey Dean Morgan, Malin Åkerman, Joe Manganiello, Jack Quaid, Naomie Harris, Jake Lacy, Marley Shelton
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 12. 04. 2018
Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Klasicky americky megahovno na hovno, ublink… PanHajzl 30. 4. 2018, 12:16
...skús sa opýtať kamoša, či nevie ako sa má… Peter Ditrich 23. 4. 2018, 13:11
Kamoš bol v kine na ňom,, že to je pičovina.… Alex 17. 4. 2018, 19:24
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Záhada Silver Lake: recenze filmu

Záhada Silver Lake: recenze filmu

Pátrání po zmizelé krásné sousedce proměňuje režisér David R. Mitchell v podvratnou hru s konvencemi žánru filmu noir, plnou popkulturních odkazů, utahování si z konspiračních teorií a lynchovského matení diváků.

KEF Q550: povedené kompaktní sloupové reprobedny [test]

KEF Q550: povedené kompaktní sloupové reprobedny [test]

Malé a kompaktní sloupečky KEF Q550 jsou velmi realistickými, velmi spořádanými a velmi kultivovanými hráči a ve své cenové třídě nabízí překvapivě delikátní hodnoty. Ocení je vyznavači starého dobrého anglického zvuku.

3 dny v Quiberonu: recenze filmu

3 dny v Quiberonu: recenze filmu

Na stříbrném plátně zářila tak jasně, až sama vnitřně zcela vyhořela. Empatický portrét krásné herečky s tragickým osudem Romy Schneider, oceněný sedmi německými filmovými cenami Lola.

Sony WH-1000XM3: nejlepší bezdrátová sluchátka s potlačením hluku [test]

Sony WH-1000XM3: nejlepší bezdrátová sluchátka s potlačením hluku [test]

Už první generace sluchátek s aktivním potlačením hluku Sony se řadila mezi naprostou špičku. Po vylepšené druhé Sony přišla letos s třetí. Ta přináší nový analogový zesilovač a ukazuje konkurenci definitivně záda.

Creed II – recenze filmu

Creed II – recenze filmu

Rocky Balboa a Ivan Drago se po třiatřiceti letech znovu utkávají v ringu prostřednictvím svých svěřenců. Ve filmu o vině, pomstě, vykoupení a snaze synů vyrovnat se svým otcům i ochotě naplnit jejich očekávání.

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Oni a Silvio: recenze filmu

Oni a Silvio: recenze filmu

Oscarový režisér Paolo Sorrentino na pozadí dekadentních orgií prázdné hýřivosti vykresluje satirický portrét italského premiéra Silvia Berlusconiho a politiků jeho střihu.

Svědkové Putinovi: recenze filmu

Svědkové Putinovi: recenze filmu

Vybrali si ho a pak se nestačili divit. Svědectví o mocenském vzestupu Vladimira Putina a manipulativních praktikách, jež k tomu použil, které léty nabralo na mrazivém kontextu.