AVmania.e15.cz

Prodej LP desek raketově roste. Kvůli maržím je podporují velcí hráči

Prodej LP desek raketově roste. Kvůli maržím je podporují velcí hráči

Boom klasických vinylových dlouhohrajících LP desek i přes jejich vyšší cenu dál nabírá na obrátkách. Podle odhadu agentury Nielsen loni stoupl jejich prodej ve Spojených státech o třetinu na 6,1 milionu kusů.

Britská BPI zastupující ostrovní hudební byznys dokonce hlásí za loňský rok meziroční nárůst prodejů o 101 procent na 780 tisíc, což je nejvíce za posledních patnáct let. Česko ale růstový trend v prodeji vinylů kvůli nákladnosti výroby a malému lokálnímu trhu nekopíruje.

Klepněte pro větší obrázek 

Na vlně zájmu se nicméně veze jeden z největších výrobců černých placatých kotoučů, loděnická GZ Media. Společnost loni vyrobila zejména pro světový trh 10,5 milionu vinylových desek, o dvě pětiny více než předloni. Z výrobních linek firmy v minulosti sjely například alba Beatles, Lady Gaga či Mumford & Sons.

„Není pochyb o tom, že jde zčásti o módní trend, který ale trvá déle, než je obvyklé. Když ale něco roste dvacet let, nedá se to už svést jen na módu. Těžko kvantifikovatelným faktorem je potřeba lidí, aby si mohli na věci, ke kterým mají citovou vazbu, sáhnout. Je to jako s knihami,“ míní obchodní ředitel GZ Media Jiří Hašek.

Podle odhadu firmy se v USA prodá mnohem více vinylů než udávaných 6,1 milionu kusů. „Toto číslo sčítá prodeje největších hudebních vydavatelství, ale zcela opomíjí hlavní hybnou sílu růstu – nezávislé labely. Podle našeho odhadu se v USA loni prodalo nejméně 20 milionů desek,“ podotkl Hašek.

Dobré marže pro hlavní hráče

Vedle módního trendu jsou za úspěchem LP desek i ekonomické důvody. Po nástupu internetu a digitalizace šel nahrávací průmysl s tržbami dolů a každoročně ztrácel desetinu hodnoty.

„Proto hlavní hráči začali znovu podporovat formát, na němž lze udržet dobré marže a kde hodnota prodaného výrobku nebude devět eur, ale třeba devadesát,“ říká Hašek z GZ Media.

Vinylové desky tak začal v Česku před třemi lety po téměř dvacetileté pauze znovu vydávat i tuzemský Supraphon. Ročně ale vyjdou pouze jednotky titulů, jejichž prodeje se pohybují zatím jen ve stovkách kusů.

Firma pro vydávání volí klasická alba české popmusic, která slaví výročí, například Kuře v hodinkách skupiny Flamengo či Želva od Olympiku. Šanci mají i nová alba spíše alternativně laděných kapel, pokud se dá očekávat velký zájem a jejichž fanoušci jsou ochotni za LP desku zaplatit. „V Česku je tak vydávání vinylů stále hlavně imageovou záležitostí, než byznysem,“ podotkl marketingový ředitel Supraphonu Michal Máka.

Zdroj: E15

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Vlastnim puvodni vydani Kuřete z roku 72 a n… PGH 25. 3. 2014, 17:50
Má to ale jeden háčik, aj tieto moderné viny… miro 24. 3. 2014, 09:02
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Pro-Ject Stream Box S2 Ultra: nový malý Hi-Fi streamer s USB výstupem

Pro-Ject Stream Box S2 Ultra: nový malý Hi-Fi streamer s USB výstupem

ELAC Concentro: podlahové High-End reproduktory [test]

ELAC Concentro: podlahové High-End reproduktory [test]

Vizuálně elegantní a atypické reprobedny ELAC Concentro stojí více než 1,5 milionu korun a svůj styl přenáší i do svého zvukového charakteru. Nabízí důstojný přednes, který funguje bez ohledu na preferovanou hlasitost.

Beoplay P6: monolit hrající všemi směry [test BT reproduktoru]

Beoplay P6: monolit hrající všemi směry [test BT reproduktoru]

Je to jen pár týdnů, co představil dánský Bang & Olufsen nový model bezdrátového reproduktoru s označením P6. Reproduktor drží nastavenou laťku minimalistického designu, jak si ale vede po stránce hudební?

Magnat Humidor: univerzální Hi-Fi reprobedny za dostupnou cenu [test]

Magnat Humidor: univerzální Hi-Fi reprobedny za dostupnou cenu [test]

Stylové perličky vhodné na pánský pracovní stůl či do pracovny, prostě kdekoliv tam, kde chcete mít něco, co hraje příjemně, univerzálně a hladce, něco, co vám bude dělat milou společnost po v zásadě nelimitovanou dobu.

Beoplay H9i a H8i: inovovaná sluchátka z Dánska [test]

Beoplay H9i a H8i: inovovaná sluchátka z Dánska [test]

Ačkoli patří Bang & Olufsen mezi tradiční luxusní výrobce, v posledních letech se snaží svojí divizí Beoplay stále více přiblížit mladým aktivním uživatelům mobilního příslušenství. Mimo jiné i proto se nedávno objevila na trhu dvojice inovovaných modelů Bluetooth sluchátek.

Sennheiser HD820: uzavřená High-End sluchátka pro náročné [test]

Sennheiser HD820: uzavřená High-End sluchátka pro náročné [test]

Sennheiser představil po několika letech nový model ve své referenční třídě sluchátek. Cenovkou spadá dokonce na úplný vrchol nabídky. Jak si povede ve srovnání se svým otevřeným bratrem HD800 a dostojí jeho zvuk slibům výrobce?

Magnat RV 4: hybridní elektronkový zesilovač s velkým zvukem [test]

Magnat RV 4: hybridní elektronkový zesilovač s velkým zvukem [test]

Zajímavý zesilovač Magnat RV 4 stojí za úvahu těm, kteří si více považují hudebnosti, barevné tonality a pohodového dlouhodobého soužití nad analytickou neutralitou.

AKG K240 Studio MK II – polootevřená sluchátka s dobrým zvukem [test]

AKG K240 Studio MK II – polootevřená sluchátka s dobrým zvukem [test]

Nedávno testovaná otevřená sluchátka K612 Pro jsme při poslechu doplnili také inovovaným polootevřeným modelem K240 Studio MK II, který je určen především pro studiové použití.