Prodej LP desek raketově roste. Kvůli maržím je podporují velcí hráči

Prodej LP desek raketově roste. Kvůli maržím je podporují velcí hráči

Boom klasických vinylových dlouhohrajících LP desek i přes jejich vyšší cenu dál nabírá na obrátkách. Podle odhadu agentury Nielsen loni stoupl jejich prodej ve Spojených státech o třetinu na 6,1 milionu kusů.

Britská BPI zastupující ostrovní hudební byznys dokonce hlásí za loňský rok meziroční nárůst prodejů o 101 procent na 780 tisíc, což je nejvíce za posledních patnáct let. Česko ale růstový trend v prodeji vinylů kvůli nákladnosti výroby a malému lokálnímu trhu nekopíruje.

3-Bez_nazvu.png 

Na vlně zájmu se nicméně veze jeden z největších výrobců černých placatých kotoučů, loděnická GZ Media. Společnost loni vyrobila zejména pro světový trh 10,5 milionu vinylových desek, o dvě pětiny více než předloni. Z výrobních linek firmy v minulosti sjely například alba Beatles, Lady Gaga či Mumford & Sons.

„Není pochyb o tom, že jde zčásti o módní trend, který ale trvá déle, než je obvyklé. Když ale něco roste dvacet let, nedá se to už svést jen na módu. Těžko kvantifikovatelným faktorem je potřeba lidí, aby si mohli na věci, ke kterým mají citovou vazbu, sáhnout. Je to jako s knihami,“ míní obchodní ředitel GZ Media Jiří Hašek.

Podle odhadu firmy se v USA prodá mnohem více vinylů než udávaných 6,1 milionu kusů. „Toto číslo sčítá prodeje největších hudebních vydavatelství, ale zcela opomíjí hlavní hybnou sílu růstu – nezávislé labely. Podle našeho odhadu se v USA loni prodalo nejméně 20 milionů desek,“ podotkl Hašek.

Dobré marže pro hlavní hráče

Vedle módního trendu jsou za úspěchem LP desek i ekonomické důvody. Po nástupu internetu a digitalizace šel nahrávací průmysl s tržbami dolů a každoročně ztrácel desetinu hodnoty.

„Proto hlavní hráči začali znovu podporovat formát, na němž lze udržet dobré marže a kde hodnota prodaného výrobku nebude devět eur, ale třeba devadesát,“ říká Hašek z GZ Media.

Vinylové desky tak začal v Česku před třemi lety po téměř dvacetileté pauze znovu vydávat i tuzemský Supraphon. Ročně ale vyjdou pouze jednotky titulů, jejichž prodeje se pohybují zatím jen ve stovkách kusů.

Firma pro vydávání volí klasická alba české popmusic, která slaví výročí, například Kuře v hodinkách skupiny Flamengo či Želva od Olympiku. Šanci mají i nová alba spíše alternativně laděných kapel, pokud se dá očekávat velký zájem a jejichž fanoušci jsou ochotni za LP desku zaplatit. „V Česku je tak vydávání vinylů stále hlavně imageovou záležitostí, než byznysem,“ podotkl marketingový ředitel Supraphonu Michal Máka.

Zdroj: E15

Určitě si přečtěte

Články odjinud