AVmania.e15.cz

Prodej LP desek raketově roste. Kvůli maržím je podporují velcí hráči

Prodej LP desek raketově roste. Kvůli maržím je podporují velcí hráči

Boom klasických vinylových dlouhohrajících LP desek i přes jejich vyšší cenu dál nabírá na obrátkách. Podle odhadu agentury Nielsen loni stoupl jejich prodej ve Spojených státech o třetinu na 6,1 milionu kusů.

Britská BPI zastupující ostrovní hudební byznys dokonce hlásí za loňský rok meziroční nárůst prodejů o 101 procent na 780 tisíc, což je nejvíce za posledních patnáct let. Česko ale růstový trend v prodeji vinylů kvůli nákladnosti výroby a malému lokálnímu trhu nekopíruje.

Klepněte pro větší obrázek 

Na vlně zájmu se nicméně veze jeden z největších výrobců černých placatých kotoučů, loděnická GZ Media. Společnost loni vyrobila zejména pro světový trh 10,5 milionu vinylových desek, o dvě pětiny více než předloni. Z výrobních linek firmy v minulosti sjely například alba Beatles, Lady Gaga či Mumford & Sons.

„Není pochyb o tom, že jde zčásti o módní trend, který ale trvá déle, než je obvyklé. Když ale něco roste dvacet let, nedá se to už svést jen na módu. Těžko kvantifikovatelným faktorem je potřeba lidí, aby si mohli na věci, ke kterým mají citovou vazbu, sáhnout. Je to jako s knihami,“ míní obchodní ředitel GZ Media Jiří Hašek.

Podle odhadu firmy se v USA prodá mnohem více vinylů než udávaných 6,1 milionu kusů. „Toto číslo sčítá prodeje největších hudebních vydavatelství, ale zcela opomíjí hlavní hybnou sílu růstu – nezávislé labely. Podle našeho odhadu se v USA loni prodalo nejméně 20 milionů desek,“ podotkl Hašek.

Dobré marže pro hlavní hráče

Vedle módního trendu jsou za úspěchem LP desek i ekonomické důvody. Po nástupu internetu a digitalizace šel nahrávací průmysl s tržbami dolů a každoročně ztrácel desetinu hodnoty.

„Proto hlavní hráči začali znovu podporovat formát, na němž lze udržet dobré marže a kde hodnota prodaného výrobku nebude devět eur, ale třeba devadesát,“ říká Hašek z GZ Media.

Vinylové desky tak začal v Česku před třemi lety po téměř dvacetileté pauze znovu vydávat i tuzemský Supraphon. Ročně ale vyjdou pouze jednotky titulů, jejichž prodeje se pohybují zatím jen ve stovkách kusů.

Firma pro vydávání volí klasická alba české popmusic, která slaví výročí, například Kuře v hodinkách skupiny Flamengo či Želva od Olympiku. Šanci mají i nová alba spíše alternativně laděných kapel, pokud se dá očekávat velký zájem a jejichž fanoušci jsou ochotni za LP desku zaplatit. „V Česku je tak vydávání vinylů stále hlavně imageovou záležitostí, než byznysem,“ podotkl marketingový ředitel Supraphonu Michal Máka.

Zdroj: E15

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Vlastnim puvodni vydani Kuřete z roku 72 a n… PGH 25. 3. 2014, 17:50
Má to ale jeden háčik, aj tieto moderné viny… miro 24. 3. 2014, 09:02

Další podobné články

McIntosh MA7900: luxusní americký integrovaný zesilovač [test]

McIntosh MA7900: luxusní americký integrovaný zesilovač [test]

Není to revoluční stroj, ale je to McIntosh se všemi jeho klady ve funkčním balení pro 21. století. Hraje snadno, z jakéhokoliv zdroje a se zvukem plným, bohatým a dostatečně pevným a energickým.

KZ ZS5: excelentní levná Hi-Fi sluchátka se čtyřmi měniči [test]

KZ ZS5: excelentní levná Hi-Fi sluchátka se čtyřmi měniči [test]

Špunty s čtyřmi měniči a s odnímatelným kabelem za pár set korun? Ano. Vážně. A překvapivě nabídnou zvuk, který byste za tak málo peněz nečekali.

Marantz M-CR611: malý síťový all-in-one Hi-Fi systém [test]

Marantz M-CR611: malý síťový all-in-one Hi-Fi systém [test]

Skvěle vybavený mikrosystém, který se vleze všude tam, kde na klasické komponenty není místo. Kromě mnoha funkcí nabídne sytý, plný, zábavný a neunavující zvuk.

Dali Spektor 6: velmi dostupné podlahové repro z Dánska [test]

Dali Spektor 6: velmi dostupné podlahové repro z Dánska [test]

V kategorii sloupových reprosoustav můžete mít levné modely za pár tisíc a taky ty za několik stovek. Pro mnoho zájemců je nejzajímavější cenová relace do 20 tisíc Kč. Jak hrají dánské bedny od Dali?

Phiaton představil nová bezdrátová sluchátka BT 390

Phiaton představil nová bezdrátová sluchátka BT 390

Panasonic SC-PM602 – mikrosystém s bluetooth pro nenáročné

Panasonic SC-PM602 – mikrosystém s bluetooth pro nenáročné

Rozmach přenosných bezdrátových reproduktorů způsobil výraznější pokles cen a větší dostupnost těchto výrobků. Mikrosystém však má v některých směrech lepší vybavení, a navíc vám přehraje i CD.

Fender představil dva nové přenosné Bluetooth reproduktory

Fender představil dva nové přenosné Bluetooth reproduktory

Jomo Audio Samba: High-End špunty z nejvyšší cenové třídy [test]

Jomo Audio Samba: High-End špunty z nejvyšší cenové třídy [test]

Špuntová sluchátka s cenou přes 50 000 Kč od malého výrobce ze Singapuru? Co od toho lze očekávat a dokáží svou cenu nějak ospravedlnit?