AVmania.e15.cz

Prodej LP desek raketově roste. Kvůli maržím je podporují velcí hráči

Prodej LP desek raketově roste. Kvůli maržím je podporují velcí hráči

Boom klasických vinylových dlouhohrajících LP desek i přes jejich vyšší cenu dál nabírá na obrátkách. Podle odhadu agentury Nielsen loni stoupl jejich prodej ve Spojených státech o třetinu na 6,1 milionu kusů.

Britská BPI zastupující ostrovní hudební byznys dokonce hlásí za loňský rok meziroční nárůst prodejů o 101 procent na 780 tisíc, což je nejvíce za posledních patnáct let. Česko ale růstový trend v prodeji vinylů kvůli nákladnosti výroby a malému lokálnímu trhu nekopíruje.

Klepněte pro větší obrázek 

Na vlně zájmu se nicméně veze jeden z největších výrobců černých placatých kotoučů, loděnická GZ Media. Společnost loni vyrobila zejména pro světový trh 10,5 milionu vinylových desek, o dvě pětiny více než předloni. Z výrobních linek firmy v minulosti sjely například alba Beatles, Lady Gaga či Mumford & Sons.

„Není pochyb o tom, že jde zčásti o módní trend, který ale trvá déle, než je obvyklé. Když ale něco roste dvacet let, nedá se to už svést jen na módu. Těžko kvantifikovatelným faktorem je potřeba lidí, aby si mohli na věci, ke kterým mají citovou vazbu, sáhnout. Je to jako s knihami,“ míní obchodní ředitel GZ Media Jiří Hašek.

Podle odhadu firmy se v USA prodá mnohem více vinylů než udávaných 6,1 milionu kusů. „Toto číslo sčítá prodeje největších hudebních vydavatelství, ale zcela opomíjí hlavní hybnou sílu růstu – nezávislé labely. Podle našeho odhadu se v USA loni prodalo nejméně 20 milionů desek,“ podotkl Hašek.

Dobré marže pro hlavní hráče

Vedle módního trendu jsou za úspěchem LP desek i ekonomické důvody. Po nástupu internetu a digitalizace šel nahrávací průmysl s tržbami dolů a každoročně ztrácel desetinu hodnoty.

„Proto hlavní hráči začali znovu podporovat formát, na němž lze udržet dobré marže a kde hodnota prodaného výrobku nebude devět eur, ale třeba devadesát,“ říká Hašek z GZ Media.

Vinylové desky tak začal v Česku před třemi lety po téměř dvacetileté pauze znovu vydávat i tuzemský Supraphon. Ročně ale vyjdou pouze jednotky titulů, jejichž prodeje se pohybují zatím jen ve stovkách kusů.

Firma pro vydávání volí klasická alba české popmusic, která slaví výročí, například Kuře v hodinkách skupiny Flamengo či Želva od Olympiku. Šanci mají i nová alba spíše alternativně laděných kapel, pokud se dá očekávat velký zájem a jejichž fanoušci jsou ochotni za LP desku zaplatit. „V Česku je tak vydávání vinylů stále hlavně imageovou záležitostí, než byznysem,“ podotkl marketingový ředitel Supraphonu Michal Máka.

Zdroj: E15

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Vlastnim puvodni vydani Kuřete z roku 72 a n… PGH 25. 3. 2014, 17:50
Má to ale jeden háčik, aj tieto moderné viny… miro 24. 3. 2014, 09:02

Další podobné články

Klipsch The Sixes: stylový hudební systém s moderní výbavou [test]

Klipsch The Sixes: stylový hudební systém s moderní výbavou [test]

Přes svůj retrodesign jsou aktivní reproduktory i díky vestavěnému D/A převodníku, vstupu pro PC i Bluetooth připojení v podstatě velmi dobře vybaveným hudebním systémem. Stačí připojit smartphone nebo gramofon.

Jabra Sport Pulse: kvalitní sportovní bezdrátová sluchátka [test]

Jabra Sport Pulse: kvalitní sportovní bezdrátová sluchátka [test]

Bezdrátová bluetooth sluchátka jsou oblíbeným doplňkem řady sportovců, kteří požadují při pohybu volnost a zároveň si chtějí vychutnat kvalitní poslech hudby. Čistě sportovní model Jabra Sport Pulse však přidává i něco navíc.

Marantz ND8006: nový síťový CD přehrávač/DAC/sluchátkový zesilovač

Marantz ND8006: nový síťový CD přehrávač/DAC/sluchátkový zesilovač

Onkyo TX-8270: povedený síťový Hi-Fi receiver [test]

Onkyo TX-8270: povedený síťový Hi-Fi receiver [test]

Pokud hledáte nebývale dobře vybavený a velmi solidně hrající stroj za atraktivní peníze, tak Hi-Fi receiver Onkyo to plní. Nechybí moderní síťové funkce, HDMI vstupy, či účinná kalibrace.

NAD C 338: malý "digitální" integrovaný Hi-Fi zesilovač s Wi-Fi a BT [test]

NAD C 338: malý "digitální" integrovaný Hi-Fi zesilovač s Wi-Fi a BT [test]

Hezký malý zesilovač ctí firemní tradici příjemnosti, snadno se poslouchá a jde na věc trošičku svým vlastním způsobem. Nabízí navíc Google Chromecast, streamování Spotifym Tidal, Google Play Music, ale připojíte i bezdrátová BT sluchátka.

Panasonic SC-PMX152: kvalitní síťový Hi-Fi mikrosystém [test]

Panasonic SC-PMX152: kvalitní síťový Hi-Fi mikrosystém [test]

Mikrosystémy značky Panasonic, zvláště řady PMX jsou velmi povedené jak zvukově, tak i funkčně, což ocení především příznivci přehrávání hudby z různých zdrojů. Jak si stojí nejnovější model této řady?

qdc Neptune: povedené špunty s unikátním vzhledem [test]

qdc Neptune: povedené špunty s unikátním vzhledem [test]

Špunty střední třídy od špičkového, ale v našich končinách naprosto neznámého výrobce. Pozornost si ovšem určitě zaslouží díky svému příjemnému zvuku, špičkovému pohodlí a nádhernému designu.

Sony WH-1000XM2: nejlepší bezdrátová sluchátka jsou ještě lepší [test]

Sony WH-1000XM2: nejlepší bezdrátová sluchátka jsou ještě lepší [test]

Druhá generace špičkových sluchátek s aktivním potlačením hluku jde z dobou a kromě prodloužení doby provozu přidává navíc aplikaci, s kterou můžete sluchátka doladit dle vaší chuti.