27
Fotogalerie

Pobřežní hlídka: recenze filmu

Plážový Batman a lehkovážný hezounek. Parťácká chemie, plná špičkování, ani pohled na sličné modelky v plavkách nezachrání průhledný příběh s humorem z těch nejpokleslejších teenagerských komedií.

Seriál Pobřežní hlídka (v originále Baywatch) běžel v letech 1989 - 1999, jeho desátá a jedenáctá řada pod názvem Baywatch Hawaii pak až do roku 2001. Mimo oficiální řady vznikl v letech 1995 - 1997 ještě seriálový spin-off Baywatch Nights, v němž se Mitch Buchannon věnoval po večerech práci soukromého detektiva, který řešil případy, spjaté s plážovým prostředím.

Vyrýsované břišní svalstvo a poskakující ňadra v jednodílných plavkách

Představovat tento devadesátkový fenomén asi netřeba, protože se vyskytoval i na našich obrazovkách. Sošní plavčíci a plavčice z Pobřežní hlídky na slunných kalifornských plážích zachraňovali životy, v nebezpečných akcích občas překračovali pravomoci záchranářů a na vedlejšák si hráli na detektivy.

Bylo to dokonale povrchní a pitomé, ale díky mužné hrudi Davida Hasselhoffa (pro divačky) a poskakujícím ňadrům v jednodílných červených plavkách Pamely Anderson, Yasmine Bleeth nebo Carmen Electry (pro diváky) se to dalo přežít. Na samotné případy, které se zde řešily, si asi už nikdo z vás nevzpomene, na ústřední melodii a zpomalené záběry vypracovaných mužských těl a hlubokých ženských dekoltů zřejmě ano.

Styčné body s 21 Jump Street

A teď si představte, že se tento seriálový fenomén, který bychom určitě neoznačily termínem Quality TV, rozhodne studio Paramount převést do filmové podoby. Podařilo se to se seriálem Starsky & Hutch z druhé půle sedmdesátých let i s teenagerským seriálem z konce let osmdesátých Jump Street 21, tak proč by to nevyšlo s Mitchem a jeho partou záchranářů.

Na srovnání s celovečerním filmem 21 Jump Street (2012), který vznikl podle seriálové předlohy a běžel spolu s jeho pokračováním v našich kinech, lze poměrně dobře demonstrovat, co ve filmové Pobřežní hlídce funguje a naopak a proč.

Oba filmy mají společné to, že působí trochu vynuceně. Scenáristům dochází nápady a tak recyklují ozkoušené látky, aniž by se zamysleli, jestli mají v této době ještě co říct. Své inspirační zdroje neberou oba vážně a z jejich naivity si utahují.

V 21 Jump Street se první polovina vyprávění zaobírá klasickými školními motivy, jako je doprovod na maturitní večírek, ta druhá už přechází do akčnějšího módu, plného automobilových honiček a přestřelek ve zpomalených záběrech.

V Pobřežní hlídce je tomu obdobně. První polovina, nazvěme ji plážovou, se točí kolem náboru nováčků a vymezování si vzájemných pozic dvou alfa samců v rámci záchranářského týmu, v té druhé, opět akčnější, se oba musí naučit spolupracovat, aby vyřešili lehce nahozenou detektivní zápletku.

Ve 21 Jump Street si režijní duo Phil Lord a Chris Miller utahuje z filmových klišé příběhů ze školního a policejního prostředí nebo kriminálních parťáckých buddy movie komedií, v Pobřežní hlídce režisér Seth Gordon (Čtvery vánoce, Šéfové na zabití) zůstává mnohem úžeji zaměřený jen na samotnou seriálovou předlohu. Z parťáckých komedií přebírá model špičkování mezi oběma opálenými svalovci i to, jak si dělají legraci sami ze sebe.

V obou filmech dochází k sebereflexivnímu pomrkávání na výchozí předlohu, i k tomu, že se v nich v cameo rolích objevují původní seriáloví představitelé. V 21 JS Peter DeLuise a Johnny Depp, zde David Hasselhoff s Pamelou Anderson.

Postavy ze seriálu nedoznají žádného posunu

V čem se ale 21 Jump Street liší a má před Pobřežní hlídkou navrch, je ve způsobu práce s postavami. Převrací jejich postavení v rámci školního kolektivu, do něhož se tito absolventi policejní akademie infiltrují. Doba se změnila a za frajery už nejsou považováni ti, co šikanují šprty, ale naopak ti, co se zajímají o ochranu životního prostředí nebo se zastávají gayů. Z Channinga Tatuma se tak stává vysmívaný loser, z obtloustlého Jonaha Hilla naopak vůdčí osobnost studentského života.

Pobřežní hlídka přebírá jména původních postav, ale příliš je nikam neposouvá, pokud za posun nepovažujeme sebeironický přístup k nim. Takže zde máme opět Mitche Buchannona (Dwayne Johnson) jako velitele plážových záchranářů, jeho zástupkyni Stephanii Holden (Ilfenesh Hadera) a členku týmu, prsatou plavčici C.J. Parker (Kelly Rohrbach).

Do bazénu během závodu nezvracet

Kvůli ní se k záchranářům hlásí jediná nová postava, která se liší od seriálu, obtloustlý neohrabaný nerd Ronnie (Jon Bass), který panikaří v přítomnosti krásných žen. Dalšími rekruty plavčických zkoušek jsou Summer Quinn (Alexandra Daddario) a Matt Brody (Zac Efron).

Mitchův nadřízený, kapitán Don Thorpe (Rob Huebel), tlačí na to, aby právě Matt byl přijat. Jde o olympijského šampióna v plavání, který by mohl přitáhnout k záchranářům z Emerald Bay na Floridě větší mediální pozornost. Což by se mohlo hodit v situaci, kdy jim městská rada chce seškrtat rozpočet natolik, že by to mohlo ohrozit jejich činnost.

Matt je ale pěkné kvítko. Sláva mu stoupla do hlavy natolik, že ho to po znečištění bazénu stálo sponzory a kariéru. Jeho životospráva je asi tak disciplinovaná jako našeho prezidenta a díky tomu si nyní má u plavčíků odkroutit svůj alternativní trest v podobě několika desítek hodin prospěšných prací.

Plážový Batman

Nafoukaný, arogantní a lehkovážný mladík je pravým opakem svědomitého Mitche. Plážového Batmana, díky němuž jediná potenciální oběť nepřijde o život. Mitch zachraňuje i ty, kteří nechtějí být zachráněni a vidí, to co jiní nevidí. V plážovém prostředí je legendou, uctívanou morální autoritou se zápalem pro svou práci.

Lidé věří na různé legendy o něm a připisují mu až božské vlastnosti. Otec jedné ze zachráněných tonoucích mu každé ráno staví sochu z písku. Při její modelaci přitom nezapomíná zdůraznit, že výrazný má nejen objem bicepsu. Střet těchto dvou alfa samců a egomaniaků se tedy v rámci akce rehabilitace zpovykané celebrity logicky nabízí.

Matt hraje sám na sebe a odmítá se podřídit týmové spolupráci. Mitch si utahuje z jeho hezounkovské tváře tím, že ho oslovuje jmény všech boy bandů světa. První polovina vyprávění z této chemie dobře těží a vrcholí scénou, kdy Pobřežní hlídka zasahuje na hořící jachtě.

Baywatch Nights

Matt při této akci kvůli neuposlechnutí příkazu málem zahyne. Je ale zachráněn, na rozdíl od muže, jehož smrt se zdá Mitchovi podezřelá. Policejnímu seržantovi Garneru Ellerbeemu (Yahya Abdul-Mateen II) ale ne a tak se Mitch se svým týmem pouští do detektivního pátrání, které se stává předmětem kompetenčních sporů s policií.

Pokud první polovina připomíná parodičtější verzi seriálu Baywatch, tak ta druhá odkazuje ke kriminálně laděnému Baywatch Nights. Moře vyplavuje balíčky s drogami i mrtvoly a plavčíci chtějí těmto věcem přijít na kloub. Zprvu sabotující Matt se k nim postupně přidává a dostávají se společně na stopu majitelky jednoho z místních podniků Victorie Leeds, již hraje Miss World z roku 2000 Priyanka Chopra.

Zápletka je dokonale předvídatelná, včetně plánů a obchodních aktivit hlavní záporačky i způsobu, jakým je financuje. Ano, hádáte správně, jde o drogy. K tomu si připočtěte korupci, podivné machinace s nemovitostmi, odstraňování konkurentů i nepohodlných svědků i a vše opět vrcholí detonační ohňostrojovou show.

Gagy z teenagerských a tělesných komedií

Akčních scén není ve filmu mnoho, přičemž ta nejlepší se odehrává v dětském pokoji při rvačce. Mnohem víc se sází na humor, ale ten vykazuje velmi rozporuplnou kvalitu. Slovní humor stojí na stupňování přezdívek, které je Mitch schopen nováčkovi Mattovi vymyslet kvůli jeho vzhledu. Nebo na vtipech o pánském přirození.

Gagy vypadají trochu jako z hormonálních teenagerských komedií a co hůř, tak i těch, které si vypomáhali humorem fekálním. Penis, zaseknutý v plážovém lehátku, prohmatání varlat mrtvoly, zvracení do bazénu, tekutina, kapající na tvář Matta, když je v márnici ukrytý ve skříňce na mrtvoly. No nevím, nějak jsem si od sandlerovek na tento druh zábavy odvykl. Naopak pobavil mini-Mitch, sledující Matta z akvária.

Příliš nebaví ani samotné postavy, z důvodu, o němž jsem se zmiňoval a to, že se nikam oproti seriálu neposunuly. Summer je odtažitá k Mattovým milostným návrhům, Stephanie je odměřená sama o sobě a C.J. se pohybuje ve zpomalených záběrech, na což se tu pochopitelně naráží. Jejich potenciál není moc využit, na rozdíl od toho špičkovacího mezi Mattem a Mitchem.

Nejasný koncept i cílový divák

Co ale filmu chybí nejzásadněji, je ujasnění si konceptu, jak má vyznívat. Ono udělat parodii z předlohy, kterou přes její snahu o serióznost asi jen málokdo bere vážně, není tak těžké, kdyby v tom byli tvůrci důslední. Utahují si sice z klišé a nedostatků zdrojového materiálu, ale zároveň s těmito stereotypy sami pracují a nejdou na jejich rámec. Dokladem toho je detektivní linka vyprávění, v níž se Mitch chová jako akční superhrdina, který při pátrání po drogovém byznysu odhaluje korupci ve vlastních řadách.

Tvůrci si měli zvolit jednu z cest. Buď z toho udělat parodicky ulítlé a absurdní guilty pleasure nebo se měli pokusit o sofistikovanější záležitost, jež by jednotlivé komponenty seriálové předlohy stavěla do nových pozic. Viz práce s postavami v 21 Jump Street. Neudělali ani jedno.

Takto film drží pohromadě parťácká chemie, plná špičkování, mezi Dwaynem Johnsonem a Zackem Efronem a pohled na sličné modelky v plavkách. Určitě ne ale přímočarý příběh, infantilní a naštěstí už v komediích nepoužívaný fekální humor nebo digitální efekty, které vypadají hodně uměle (oheň na moři).

Když tak nad tím přemýšlím, komu bych ten film doporučil, tak nevím. Seriálovým nostalgikům ve středním věku asi ne. Pubescentům okolo třinácti, čtrnácti, kteří by si v něm objevili svoji Pamelu, asi také ne, protože je přístupný až od patnácti, tak to nechám u konstatování, že vlastně nikomu. Pobřežní hlídka je zbytečný počin, který to nejlepší prozradil v trailerech a jenž když neuvidíte, tak se vůbec nic nestane.

Pobřežní hlídka
film   4

Pobřežní hlídka

  • Žánr: akční komedie
  • Původní název: Baywatch
  • www.thebaywatchmovie.com/
  • USA, 2017
  • Scénář: Damian Shannon, Mark Swift, Michael Berk
  • Režie: Seth Gordon
  • Hrají: Dwayne Johnson, Zac Efron, Alexandra Daddario, Priyanka Chopra, Kelly Rohrbach, Jon Bass, Yahya Abdul-Mateen II, Ilfenesh Hadera, David Hasselhoff, Pamela Anderson
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 15. 06. 2017

Určitě si přečtěte

Články odjinud