AVmania.e15.cz

Po čem muži touží: recenze filmu

Variace na komediální hit Po čem ženy touží, která stojí a padá na fyzické klauniádě Anny Polívkové. Nohy jí podráží stereotypní nahlížení na role mužů a žen ve společnosti i v partnerských vztazích.

Mají to ženy těžší než muži nebo naopak? Věčnou a obtížně zodpověditelnou otázkou se zabývá nová komedie tvůrčí dvojice Rudolf Havlík a Radka Třeštíková.

Režisér Rudolf Havlík (1976) dosud natočil dva celovečerní hrané filmy. Zejtra napořád (2014) a Pohádky pro Emu (2016). Radka Třeštíková (1981) je úspěšná spisovatelka, která se ve svých knihách (Dobře mi tak, To prší moře, Bábovka, Osm, Veselí) zaměřuje na rodinné, sourozenecké, partnerské a milenecké vztahy svých, převážně, hrdinek.

Den blbec

Společnými silami nyní jako spoluscenáristé vyprodukovali českou variaci na americký komediálně-romantický hit Po čem ženy touží (2000) s Melem Gibsonem a Helen Hunt v hlavních rolích. V něm vyhlášený sukničkář, šovinista a rozvedený otec patnáctileté dcery Nick Marshall získá po zásahu elektrickým proudem v koupelně zvláštní schopnost slyšet to, co si ženy v jeho okolí myslí.

Chce toho využít v konkurenčním boji s novou šéfkou kreativců v prosperující reklamní agentuře, která ho připravila o místo, na něž si myslel. Nakonec se do sebe zamilují a on se díky schopnosti proniknout do ženské mysli stane k ženám mnohem empatičtější.

A s podobným schématem pracuje i komedie Po čem muži touží. Jiří Langmajer (samozřejmě, kdo jiný) hraje rozvedeného otce dospívající dcery (Sára Sandeva), který šéfuje české mutaci pánského časopisu Playboy. Karel Král je charismatický, cynický a sarkastický mužský šovinista, přesvědčený o vlastní neomylnosti. Ženy na něho letí a on si umí užívat jejich přízně.

Během jednoho dne, kterému se říká den blbec, ale utrží hned několik ran, které dost zásadně změní jeho život. Kvůli incidentu v televizní talk show a klesajícímu nákladu časopisu je vyhozen z pozice jeho šéfredaktora, bývalá manželka (Andrea Hoffmannová) s dcerou ho naštvou, neznámá nepozorná řidička mu nabourá auto a na jeho místa je dosazena mladá, velice pohledná a ambiciózní šéfredaktorka Leona (Táňa Pauhofová).

Karel, který si myslí, že ženám to nejlépe svědčí v kuchyni, u dětí, v posteli nebo v práci s rozepnutým živůtkem, aby dostatečně prodávaly svou sexualitu, ale určitě ne jako účastnicím silničního provozu nebo na jeho šéfredaktorském místě, je ale přeci chlap, macho, a tak si s touto situací i jako chlap poradí. A jak jinak, než že se jde s kamarádem Čestmírem (Matěj Hádek) opít.

40 ženských sex symbolů 21. století

40 ženských sex symbolů 21. století

Monica Bellucci, Eva Green, Scarlett Johansson, Megan Fox, Mila Kunis, Christina Hendricks, Margot Robbie, Léa Seydoux, Alicia Vikander a erotické scény, v nichž se objevily.

Během nočního tahu narazí na vědmu (Pavla Tomicová), jíž pod vlivem událostí smolného dne vyjeví přání, že by se chtěl stát ženou, protože to mají v životě jednodušší. Ráno se probudí z kocoviny, ale nikoliv jako Karel, ale jako Karla (Anna Povlíková).

Variace na Po čem ženy touží

A začne se odvíjet oblíbené téma střetu mužského a ženského světa, tentokrát v jednom těle. Karla uvnitř zůstává mužem, tělo má ale ženské. Od tohoto momentu je Karel v Karle nucen přehodnocovat mužský pohled na ženy i na svět.

Změna oproti Po čem ženy touží je radikálnější v tom, že Karel neslyší hlasy žen, ale rovnou se v ženu promění fyzicky. Jinak se ale jede podle stejného mustru. Oba muži si myslí, jak ženám rozumí a pohádkový motiv zakletí či proměny je použit k tomu, aby nejdříve zjistili, jak moc se v tomto jejich odhadu mýlí a poté skrze větší porozumění světu žen došli k nápravě sebe samých.

Milostná linie na pracovišti, dospívající sedmnáctiletá dcera, konkurentka na vrcholné manažerské pozici i gagy s punčochami a lodičkami, to všechno jsou motivy, které domácí tvůrci od těch zámořských přebírají. Havlík s Třeštíkovou ale mnohem víc tlačí na humor fyzický a dávají svému filmu ráz ztřeštěné crazy komedie, která pak ústí do jednoduché morality.

Klauniáda Anny Polívkové

Ona ztřeštěnost situační komedie se ale projevuje humorem, který jakoby se inspiroval ve starých groteskách nebo klauniádách. Opakují se gagy s omdléváním, padáním a to ze schodů, v lodičkách, s rozlitou kávou, kterou Karla nese jako nová recepční v práci, kde dřív zastávala jako muž funkci šéfredaktora. Ty gagy se ale opakují tolikrát, že vás začnou po čase iritovat.

Anně Polívkové, která je jejich protagonistkou, se podařilo dobře odpozorovat jak mužské držení těla, tak mužské manýry, což zúročuje při úvodním poznávání nástrah bytí muže v ženském těle. Za pomocí výrazné mimiky a pohybové obratnosti, vydávané za neobratnost, rozjíždí velkou fyzickou klauniádu, která ale až příliš živelně tlačí na pilu a zůstává u nápodoby záležitostí jako je líčení, česání, oblékání nebo chůze na podpatcích.

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

Sharon Stone, Gina Gershon, Salma Hayek, Cameron Diaz, Demi Moore, Pamela Anderson, Kate Winslet, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley nebo Nicole Kidman a jejich odhalené scény ve filmech.

Postupně pak její herectví nabírá jemnějších tónů, kdy dochází k proměně ošklivého nemotorného káčátka v elegantní dámu, která si uvědomuje, co to je být ženou. V jejím herectví ale necítíme, že ten, z něhož se proměnila, byl Jiří Langmajer, tak jak se nám představil na začátku. I on předvede zdařilé klaunské číslo s lezením a vylézáním z auta oknem, protože má ono auto rozbité dveře.

Stereotypní genderové nahlížení

Tento fyzický humor ale doplňují prvoplánové sexistické a genderově nekorektní narážky o pevných prsou, ženách jako špatných řidičkách nebo ženách, které musí být pod tlakem, jinak vymýšlí blbosti. Zrcadlí se v nich stereotypní nahlížení na postavení mužů a žen ve společnosti, pracovním prostředí i v partnerských vztazích.

Tvůrci jakoby se při nahlížení na svět mužů a žen nebyli schopni vymanit ze škatulek lidových komedií s jejich zjednodušenými typy. Takže tu máme šovinistického svůdníka a cynika, novou ambiciózní šéfovou v módních outfitech, která ukrývá citlivou duši a touhu po obyčejném chlapovi, podpantofláka a samozřejmě jeho ženu stíhačku.

EISA: nejlepší televizory a projektory pro rok 2018/2019

EISA: nejlepší televizory a projektory pro rok 2018/2019

Jako každý rok i letos vybrala asociace EISA nejlepší televizory, Ultra HD Blu-ray přehrávač, nejlepší projektory či nejlepší foto/videokameru. Podívejte se, co EISA považuje za to nejlepší v několika kategoriích.

Závěr je smířlivý v tom, že se Karel naučí ženy chápat i akceptovat a že zamilované nebo rozhádané dvojice dojdou lásky, smíření a porozumění, ale žádná velká romantika se tu neodehrává. Vztahy mezi muži a ženami jsou zbytečně konfliktní, což je dobře vidět právě na vztahu Čestmíra a jeho žárlivé ženy Heduš v podání Lenky Vlasákové. Jakoby se tu opakoval model z filmu Teorie tygra, kdy muž je ukázán jako pták, který touží po rozletu a žena jako ta, která mu v tom brání.

Vedle stereotypně vyobrazených postav jsou zde i dějové nelogičnosti. Například ta, že se Karla na své původní pracoviště dostane tak, že ji nová šéfredaktorka považuje za recepční, která měla na toto místo přijít. A ona se na něm udrží i přes všechny karamboly, které v práci způsobí. Ale to bychom mohli brát jako úlitbu žánru situační komedie, kdy je potřeba v práci rozehrát co nejvíc „padacích“ gagů.

Anna Polívková v nich předvádí velké klaunské sólo, u něhož si ale říkám, že méně by bylo možná více a že až příliš tlačí na pilu. A hlavně se ty gagy zbytečně opakují. Na pilu lidové zábavy tvůrci tlačí i v typovém vyobrazení mužů a žen, které je příliš stereotypní. Předvídatelná je i odpověď na v úvodu položenou otázku, zda to mají v životě těžší muži nebo ženy. A po čem že to muži touží? Z filmu jsem se to nějak nedozvěděl.

AVmania.cz
Po čem muži touží   4

Po čem muži touží

  • Žánr: komedie
  • www.cinemart.cz/filmy/po-cem-muzi-touzi/
  • Česko, 2018
  • Scénář: Rudolf Havlík, Radka Třeštíková
  • Režie: Rudolf Havlík
  • Hrají: Anna Polívková, Jiří Langmajer, Matěj Hádek, Táňa Pauhofová, Jiří Havelka, Lenka Vlasáková, Sára Sandeva, Lucie Polišenská, Andrea Hoffmannová, Lucie Šteflová
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 20. 09. 2019
Další článek




celkem 18 komentářů

Nejnovější komentáře

Jen málokdo ví, že původní nápad není český … Marqs 14. 10. 2018, 13:33
:-DJá se bavila celý film a o to snad jde Pavlína 8. 10. 2018, 15:12
Super film.!opravdu jsem se od srdce zasmala… Johana 26. 9. 2018, 21:24
Včera som musel ísť so ženou do kina na tent… Pete 25. 9. 2018, 21:15
Na české filmy do kina chodím často a musím … J.Rajt 25. 9. 2018, 12:53
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

První člověk: recenze filmu

První člověk: recenze filmu

Vesmírný let Apolla 11 na Měsíc jako způsob, jak se vyrovnat s pozemským rodinným traumatem. Režisér Damien Chazelle si komorním podáním velkolepé události znovu říká o Oscara.

Jack staví dům: recenze filmu

Jack staví dům: recenze filmu

Vražda je dokonalé umělecké dílo a sériový vrah Jack jako jeho zdokonalující se tvůrce. Dánský režisér Lars von Trier provokuje sadistickými scénami i metaforickými přesahy k vlastní tvorbě i osobě.

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Venom – recenze filmu

Venom – recenze filmu

Tom Hardy v komiksové variaci na Dr. Jekylla a pana Hydea, jež má ambici rozjet sérii ze spider-manovského světa. Rozpolceně zde nepůsobí jen hlavní hrdina, ale i celkové vyznění filmu.

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Už na jaře prosákly překvapivé informace, že pod značkou jednoho z největších českých e-shopů vznikne internetová televize – Mall.TV. Uběhlo půl roku a nová služba je od dnešního dne, neděle 7. října, na českém internetu.

Toman: recenze filmu

Toman: recenze filmu

Muž mnoha jmen, šéf zahraniční rozvědky, komunistický šmelinář a šedá eminence v pozadí politického dění tzv. Třetí republiky. Režisér Ondřej Trojan odkrývá osud muže, o němž se dosud příliš nemluvilo.

Domestik – recenze filmu

Domestik – recenze filmu

Klaustrofobní body horor, v němž posedlost a sobecké prosazování vlastních zájmů vede k postupnému psychickému i tělesnému rozkladu osobnosti i vztahu dvou lidí. Konceptuálně dotažený debut Adama Sedláka.

10 nejočekávanějších podzimních filmových hitů

10 nejočekávanějších podzimních filmových hitů

První člověk, Creed II, Smrtelné stroje, Aquaman, Alita: Bojový Anděl, Nebezpečná laskavost, Johnny English potřetí, portrét Silvia Berlusconiho a české novinky Zlatý podraz a Ten, kdo tě miloval.