AVmania.e15.cz

Paul Newman: Frajer ze staré školy

Žádná z filmových hvězd nemá tak modré oči jako Paul Newman. A jen málokterá má tak šlechetné srdce.

Jeden z nejrespektovanějších, nejoblíbenější a v neposlední řadě i nejpohlednějších herců své generace se narodil 26. ledna 1925 v Clevelandu v židovské rodině obchodníka se sportovními potřebami. Od dětství vynikal v různých sportech a z těchto aktivit neslevil ani po padesátce, kdy začal vítězně jezdit automobilové závody.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Frajer Luke, tak jak ho známe

Chtěl se stát válečným pilotem, při vstupní prohlídce se však ukázalo, že je barvoslepý. Po válce studoval ekonomii na Kenyon College, kde se začal věnovat studentskému divadlu. Od roku 1949 hrál v divadelních souborech ve Wisconsinu a v Illinois a na začátku padesátých let studoval herectví na Yale Drama School. Hereckou průpravu absolvoval také u Elii Kazana a Lee Strasberga ve věhlasném Actors Studiu.

Šarmantní, charismatický – prostě nepřehlédnutelný

Světlovlasý a nápadně modrooký herec na sebe upozornil v roce 1953 broadwayským debutem ve skandální hře Piknik, díky níž podepsal smlouvu s Warner Brothers. V prvním snímku, křesťanském dramatu Stříbrný kalich (1954), podal tak špatný výkon, že se za něj omluvil inzerátem ve Variety. O dva roky později ale zaujal kritiku v boxerském životopisném dramatu Někdo tam nahoře mě má rád. Na počátku filmové kariéry byl kvůli svému vzhledu srovnáván s kolegou z Actors Studia Marlonem Brandem, ačkoli jeho projev byl méně expresivní. O svém talentu ale záhy přesvědčil postavou žháře v dramatu Dlouhé horké léto (1958), při jehož natáčení se sblížil se svou stávající manželkou Joanne Woodwardovou.

Klepněte pro větší obrázek

Newman se stal vynikajícím představitelem zdánlivě ztracených existencí: prchlivých, rozporuplných a zranitelných mladých mužů, kteří se bouří proti autoritě „generace otců“ a navzdory své přitažlivosti téměř opovrhují ženami – viz obě adaptace her Tennesseeho Williamse Kočka na rozpálené plechové střeše (1958) a Sladký pták mládí (1961). Díky postavě šarmantního, ale podlého rančerského syna v dramatu Hud (1962) se z něj stala hvězda.

Herec, režisér, producent

Zásadové, lehce cynické dobrodruhy, kteří osaměle a hrdě hájí svoji čest a kráčejí hlavou proti zdi společenských norem, Newman ztvárňoval v různých žánrech: takoví byli detektiv v kriminálce Harper (1966), Apači vychovaný běloch ve westernu Hombre (1966) i nepoddajný trestanec ve vězeňském dramatu Frajer Luke (1967). Nezapomenutelnou dvojici vytvořil s Robertem Redfordem, přestože spolu hráli jen ve westernu Butch Cassidy a Sundance Kid (1969) a retrokomedii Podraz (1973).

V šedesátých letech spoluzaložil produkční společnost First Artists a postavil se i na druhou stranu kamery. Režijně debutoval v roce 1968 snímkem Rachel, Rachel. Natočil šest filmů; mezi nejznámější patří melodrama Harry & syn (1984), mezi nejlepší přepis Williamsovy hry Skleněný zvěřinec (1987).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejvěrnější pár Hollywoodu: Paul Newman a Joanne Woodwardová jsou spolu takřka padesát let

Ať již se Newman objevoval ve filmech Alfreda Hitchcocka (Roztržená opona, 1966), Johna Hustona (Život a doba soudce Roye Beana, 1972; Mackintoshův člověk, 1973) nebo Roberta Altmana (Buffalo Bill a Indiáni, 1976; Kvintet, 1979), vždy se dokázal přizpůsobit představám režiséra, zároveň si však uchovával své typické, jako by nezúčastněné charisma. A to i ve filmech, jež natočil v osmdesátých letech, jak dokládají zejména postavy právníka-alkoholika v dramatu Rozsudek (1982) či profesionálního hráče kulečníku ve Scorseseově snímku Barva peněz (1986). Nepočítáme-li čestné ocenění za jeho přínos filmu (1985), pak za ztvárnění kulečníkového mistra – jehož hrál již v roce 1961 v dramatu Biliárový král – získal svého jediného Oscara (z devíti nominací).

Ještě mě čeká aspoň jeden film

Newman je znám svou podporou nekonzervativním politikům (ocitl se na Nixonově seznamu nepřátel) i charitativní činností. Většina příjmů z jeho potravinářské firmy Newman’s Own míří na ekologické, kulturní, lékařské a protidrogové instituce (jeho jediný syn Scott v roce 1978 zemřel na předávkování).

V posledních patnácti letech se vinou hollywoodské „posedlosti mládím“ ve filmech objevuje zřídka. Výrazné role mu poskytli nejtalentovanější tvůrci nové filmařské generace: bratři Coenové jej obsadili do retrokomedie Záskok (1994) a Sam Mendes do gangsterky Road to Perdition (2002). Osmdesátiletý Newman se do penze chystá odejít až poté, co natočí ještě jeden film ...

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.