11
Fotogalerie

Pathos Aurium: skutečný High-End sluchátkový zesilovač

Kapitoly článku:


Jak to hrálo

Když se rozhoupala basová linka v "Money for nothing" od Dire Straits, byla bohatá, pěkně výrazná a kompaktní, zasazená výborně do zvukového dění a hlavně - podaná s vynikajícím načasováním, přesně jako údery srdce. Skladba tím získala na tempu a prostě "jela". Definice je dobrá, jsou ale i sluchátkové zesilovače, nabízející konturovanější bas - Aurium ovšem naproti většině z nich nepůsobí suše a odměřeně, konkrétnost pak také neztrácí. Vynikající je pocit celistvosti, všechny části spektra jsou souvislejší a jaksi přirozeněji spojené, než je zvykem, což ústí ve snadný, neúnavný poslech.

2015-05-26-TST-pathos-aurium-2.jpg

Snad je to zapojenými elektronkami, snad celkovým vyladěním, ale skrze sluchátka umí Pathos Aurium přenést jemnost a dokonce podmanivou něhu - Cara Dillon v krásné "The Parting Glass" dokázala vzbudit silné emoce, zvednou chloupky za krkem svou barvou hlasu a Aurium ho prokreslilo přesně tak, jak od high endového sluchátkového zesilovače čekáte. Vokál byl pocitově velmi plastický, jasný a čistý, přitom ale krásně vřelý a hebký. 

2015-05-26-TST-pathos-aurium-6.jpg

Opět snad existují technicky preciznější stroje, ovšem v ohledu laskavosti a radosti z poslechu je Aurium výtečným zesilovačem, aniž by si hrál na takříkajíc "hezkou" reprodukci. Vokál je prostě a jednoduše přirozený, spíše lehčí, než vysloveně "tělesný", ale umí jednoduše drnknout na tu správnou strunu. Klavír pak také vůbec nebyl špatný, spíše s průměrným impaktem jednotlivých tónů, zato ale s velmi dobrou definicí a jistým průběhem.

Aby nevznikl pocit, že Pathos Aurium hudbu "mlží" a "rozmazává", zmiňme například i to, že ostřeji nahrané výšky v Davisově "In a silent way" propustil až do sluchátek s nezkrocenou intenzitou. Právě tady se trochu blíží čistě polovodičovému, vysoce přesnému zvuku a v některých polohách kov lehce štípne (jak bylo řečeno, tak je to nahráno...), nekoná se tedy žádné zahlazování elektronkovým kouzlem. Balanc výšek je celkově ale příjemný, jsou znělé, až lehce pronikavé, ovšem ne agresivní, aby vás nutily otáček v kritických chvílích volume doleva. Na druhou stranu solidní energie a výkonová rezerva je za celou reprodukcí cítit právě i v nejvyšším pásmu.

2015-05-26-TST-pathos-aurium-7.jpg

A výkonová rezerva je právě i to, co pomůže výtečnému zvládnutí dynamických špiček i při relativně vyšších hlasitostech; Pathos Aurium uřídil všechna použitá sluchátka při nízkých i vysokých hlasitostech. Snad jen vysloveně ultra tichý poslech by mohl být ještě o špetku otevřenější, jinak ale nenastává pocit, že byste museli o něčem přemýšlet - nastavíte jednoduše hlasitost jakou chcete a Aurium hudbu "protlačí" přes měniče. Právě dynamiku lze také zajímavě ovlivňovat pomocí regulace zisku, aby sluchátka byla využita optimálně. Zesilovač zvládl s jistotou i orchestr a sbor ve Steffaniho "Stabat Mater", respektive ve "Eja Mater, fons amoris". Zejména dynamika hlasů byla opravdu dobrá, už od nízkých hlasitostí máte dojem "dýchajícího" přednesu, ani ve velkých dynamických špičkách nástrojů není cítit nejistota, spíše uvolněnost a jakási lehká neuspěchanost, trochu zjemňující impakt. Orchestr nicméně přes velká sluchátka už zní skutečně dospěle a živě.

2015-05-26-TST-pathos-aurium-10.jpg

Bez zajímavosti by neměl nechat tenhle zesilovač ani ty, jejichž diskotéku tvoří zvukově spíše průměrné nahrávky. I lehce špinavou "Devil Woman" od John Butler Trio totiž Aurium nenápadně, ale suverénně rozvrstvil a otevřel. Přednes není ultra transparentní a křišťálový, stále je tu patrné lehoučce vřelejší směřování a plnost, čistota a srozumitelnost zvuku tím netrpí. Rozlišení je pak výborné, ale ne okaté - Aurium nezdůrazňuje, Aurium nabízí a kdo chce, informace v nahrávce najde. Je to velmi neúnavný způsob prezentace, který nechává vyznít hudbu.

Spolu s Audeze Aurium zvládl vytáhnout zvuk i mimo hlavu, daleko od uší, čímž rapidně narůstá pocit prostorovosti. S ostatními testovacími sluchátky byl efekt jen naznačený, je to ale rozhodně dáno i jejich úrovní a v neposlední řadě i vzdáleností měničů od uší. S Audeze ovšem byla prostorová scéna "Where or when" Diany Krall téměř holografická - na sluchátkový poslech nabízela nejen impozantní šířku, ale také jasně definovanou hloubku a výbornou lokalizaci nástrojů. I zde přicházel ke slovu pocit spojitosti, bez odtržení jednotlivostí - jednoduše výborné, přehledné a přirozené (neochuzené, ani nepřehnané) stereo.

2015-05-26-TST-pathos-aurium-4.jpg

Vraťme se ale k tomu, co jde Pathos Aurium (a zejména s Audeze...) nejlépe - bavit hudbou. Springsteenova "Badlands" byla sytá, energická a díky výbornému timingu také strhující, stojící na bohatém zvuku. Ten není vysloveně rychlý, opět se sem vkrádají slova jako relaxovaný, poklidný a další. Není ani vysloveně naléhavý, jen kolem vás pluje, s jednoduchostí a nadhledem - právě proto si můžete v pohodě užívat atmosféru skladby, právě proto je snadné ho poslouchat.

Verdikt

Pathos Aurium patří k dražšímu sluchátkovému vybavení, o tom není sporu. Právě proto od něj právem lze očekávat high endové výkon. Naštěstí těmto očekáváním vyhovuje - nás přesvědčil svým dostatkem sil a kontroly v každém okamžiku, přesvědčil nás i uvolněnou, příjemnou a rozhodně muzikální reprodukcí a přesvědčil nás také množstvím konektorů a také nečekanými možnostmi nastavení, díky kterým si ho vyladíte právě pro ta svoje sluchátka. Výjimečně dobře si vedl s velkými Audeze LCD 2 a tvoří také ideální pár s firemním kolegou Converto.

Snad by mohl (nebo v této třídě i měl...) mít i jiné možnosti připojení sluchátek, než je pouze tradiční jack. Je přeci jen o specializovaný sluchátkový zesilovač high endové třídy. Na druhou stranu má nezpochybnitelné kouzlo nenásilné prezentace, díky které si můžete užít libovolnou hudbu, jde tedy o univerzálního pracanta. My si ho ale rozhodně nejvíc ceníme pro tu samozřejmost a pohodu, která neustupuje ani po hodinách a hodinách poslechu, byť neoslní svou intenzitou během prvních vteřin. Aurium nicméně uspokojí ty, kteří staví kouzlo hudby na první příčku.

Klady

+ pěkný a dobře zpracovaný přístroj
+ široké možnosti nastavení
+ skvělý rytmus a timing
+ bohatý, barevný přednes
+ velký výkon pro jakákoliv sluchátka

Zápory

- více typů připojení pro sluchátka by se v této třídě snad i patřilo

Pathos Aurium

Cena orientační 35 990 Kč

Web výrobce: www.pathosacoustics.com


Poznámka redakce: autor je šéfredaktorem magazínu Hi-Fi Voice,
 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud