AVmania.e15.cz

Panasonic vyrobil 300 milionů televizorů a dosáhl tak světového rekordu

Společnost Panasonic oznámila, že minulý týden opustil jeji výrobní závod 300miliontý televizor. Stalo se tak 56 let poté, kdy firma začala televizory vyrábět. Panasonic se stal vůbec prvním výrobcem na světě, jenž překonal toto rekordní číslo.

Klepněte pro větší obrázek

Prvních 100 milionů vyrobených televizorů slavila společnost v roce 1985. V roce 1988 začala používat značku Panasonic pro všechny své televizory prodávané na japonském trhu. Hranici 200 milionů televizorů překročila firma v roce 1998.

Počtu 300 milionu vyrobených televizorů dosáhl Panasonic v roce 2008, který je pro firmu zároveň historickým milníkem. 1. října 2008 změnila společnost svůj název na Panasonic Corporation a všechny dosavadní značky používané na světě byly sjednoceny pod jedinou značku Panasonic.

Cesta k 300 milionům

Společnost Panasonic začala vyrábět černobílé televizory v listopadu 1952, tedy rok předtím, než bylo v Japonsku spuštěno celoplošné televizní vysílání. V roce 1960 se Panasonic stal prvním japonským výrobcem barevných televizorů.

Od té doby uvedla společnost na trh řadu velice populárních televizorů, například řadu černobílých modelů Saga (1965), které vycházely z konceptu „televizoru jako nábytku“. Následovaly barevné televizory Quintrix (1974), které si získaly obrovskou popularitu díky vysoké kvalitě. Byly vybaveny úsporným obvodem a výrazně napomohly rozšíření barevných televizorů do domácností.

V roce 1985 Panasonic představil řadu „α2000X“, jež byla vybavena nejmodernějšími tehdy dostupnými technologiemi a uvedena na trh na oslavu 100 milionů vyrobených televizorů. Obrovský úspěch měla modelová řada GAOO z roku 1990, které se prodaly plné 4 miliony kusů. V roce 1998 pak Panasonic uvedl model T (tau), jenž byl vůbec prvním digitálním televizorem s plochou obrazovkou.

V roce 2003 spatřil světlo světa první model plochého plazmového televizoru VIERA, který se na trhu objevil současně se zavedením celoplošného pozemního digitálního vysílání a znamenal nástup zcela nové éry televizorů. Od tohoto roku je řada VIERA hlavní modelovou řadou a její prodejnost stoupá s rozšiřováním digitálního vysílání po celém světě. Dne 7. října 2008 byl slavnostně uveden nejnovější model TH-50PZR900 s možností připojení na internet a přímým přístupem na Youtube (na japonském trhu se prodává od 10. října), který zároveň oslavuje dosažení milníku 300 milionů vyrobených televizorů.

Vývoj televizního průmyslu

Technologická evoluce

Základní technologie, které umožnily společnosti Panasonic dosáhnout celkového počtu 300 milionů kusů vyrobených televizorů, prošly během posledních desetiletí značným vývojem. Měnily se i základní komponenty: od výbojek přes tranzistory po obvody IC a LSI. Díky integrovaným obvodům bylo možné vyvinout jednočipové LSI, které se staly základní komponentou v digitálních receiverech a dekodérech. Další vývoj této technologie vedl k vytvoření originální technologie PEAKS a platformy UniPhier (u nás známé u televizorů VIERA jako V-Real a V-Real Pro), které daly vzniknout jedinečné funkci VIERA Link. Vývoj LSI nejen zlepšil základní výkon televizorů, ale nabídl zákazníkům po celém světě bohatší a pohodlnější životní styl. Navíc Panasonic jako jeden z mála výrobců TV si navrhuje a vyrábí vlastní čipy a řídící jednotky.

Velkých změn doznala i obrazovka, která je vlastně tváří televizoru. Původní CRT (katodové) obrazovky byly nahrazeny velkými plochými panely, ať už postavenými na technologii tekutých krystalů (LCD) nebo plazmy.

Rozvoj technologie plochých panelů probíhá souběžně s rychlým rozšiřováním digitálního vysílání, ať už satelitního nebo pozemního, které bylo v Japonsku spuštěno v roce 2000. I díky této změně plazmové a LCD panely rychle nahradily původní analogové katodové televizory. V roce 2008 představovaly LCD a plazmové televizory plnou polovinu všech prodaných televizorů.

Společnost Panasonic začala vyrábět 42palcové plazmové modely v roce 1997; roku 2000 pak odstartovala výroba 22palcového LCD televizoru, přičemž o tři roky později následoval model s úhlopříčkou 32 palců. V roce 2005 společnost představila 65palcový HD model a o rok později, v roce 2006, odstartoval Panasonic masovou produkci vůbec největšího plazmového panelu na světě, televizoru s plným vysokým rozlišením o úhlopříčce 103 palce (2,6m). I to je dostatečným důkazem neustálé snahy společnosti Panasonic reagovat na požadavky zákazníků, kteří volají po stále větších obrazovkách. 

Letos společnost Panasonic vyvinula revoluční technologii NeoPDP pro plazmové panely. Jedná se o supertenké (1 palec) plazmové televizory nové generace. Mají extrémně vysoký jas, kontrastní poměr 1 000 000 : 1 a dlouhou životnost (až 100 000). Navíc jsou až o polovinu úspornější a mají supertenkou obrazovkou.

Globální vývoj

Panasonic rovněž propaguje globalizaci výroby televizorů. První modely začala vyvážet do Thajska již v roce 1956. V roce 1963 byla založena pobočka na Tchajwanu (Panasonic Taiwan), která odstartovala expanzi výrobních aktivit společnosti Panasonic do celého světa.

V současné době se Panasonic soustředí na integrovanou strategii provozu, od výroby plochých panelů až po finální montáž televizorů, přičemž cílem je neustále zvyšovat konkurenceschopnost v globálním prostředí. Společnost Panasonic nyní vyrábí všechny součástky pro své televizory a panely v Japonsku a jejich finální sestavení je následně prováděno na vybraných místech po celém světě tak, aby montáž probíhala co nejblíže spotřebitelského trhu. Tento systém umožňuje velice rychle reagovat na potřeby spotřebitelů, na vývoj trhu a nabízí též vysoce efektivní řízení nákladů.

Historie výroby televizorů

  • Prvopočátky. V roce 1925 proběhl v Anglii první úspěšný pokus o přenos televizního signálu. Společnost Panasonic se výzkumu a vývoji televizorů začala věnovat v roce 1935, kdy bylo v Německu spuštěno vůbec první televizní vysílání na světě. Japonsko dostalo celoplošnou televizi až v roce 1953, nicméně již rok předtím začala společnost Panasonic vyrábět černobílé modely.
  • Rozšíření televize. V roce 1958 společnost Panasonic založila továrnu v Ibaraki nedaleko Ósaky, jež v té době byla nejmodernější továrnou na výrobu televizorů. Následujícího roku byla živě přenášena svatba japonského císaře a císařovny, jež odstartovala televizní boom.Televize se stala národním fenoménem. Když pak v roce 1960 odstartovalo barevné vysílání, začala společnost Panasonic vyrábět barevné televizory se značným náskokem před konkurencí. Barevné televizory získaly neobyčejnou popularitu v roce 1970, kdy Ósaka hostila světovou výstavu. V roce 1973 se již v Japonsku používalo více barevných televizorů než černobílých.
  • Od National k Panasonicu. V roce 1988 došlo ke sjednocení značky pro domácí trh: pod jméno Panasonic. V té době odstartoval v Japonsku ekonomický boom a výrazně stoupla poptávka po větších, luxusnějších a lépe vybavených televizorech, což znamenalo novou fázi ve vývoji televizní výroby, tehdy již považovanou za „vyspělou“. V roce 1990 byla na trh uvedena řada GAOO, jež se vyznačovala nejmodernějšími technologiemi. Společnost představila první televizi s rozlišením HD a v roce 1991 se začalo testovat HD vysílání. Poměr stran u televizorů se změnil z 4:3 na 16:9.
  • K novému věku TV zábavy. S příchodem 21. století se výrazně rozšířilo digitální vysílání, což se neslo ve znamení přechodu od analogových přijímačů k digitálním. To též urychlilo přechod k velkým, plochým televizorům. Začala nová fáze ve vývoji televizorů. Kromě schopnosti přijímat digitální televizní signál se teď televizory mohou pochlubit i dalšími funkcemi, jako je například možnost propojení s různými počítačovými zařízeními a dalšími výrobky. Televize dnes slouží jako informační centrum domácnosti a jako taková musí nabízet více a více funkcí.
     
Další článek




celkem 18 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: spotřeba AVman 23. 10. 2008, 12:09
Re: Dobrý článek ... Panasonic7 23. 10. 2008, 10:07
Re: spotřeba Henry2 21. 10. 2008, 17:51
Re: spotřeba Tony 21. 10. 2008, 16:27
Re: spotřeba Tony 21. 10. 2008, 16:26

Další podobné články

Panasonic: unikátní instalace laserových projektorů v pražském baru Crazy Daisy

Panasonic: unikátní instalace laserových projektorů v pražském baru Crazy Daisy

Panasonic TX-55EZ950E: excelentní 4K OLED TV pro filmové fanoušky [test]

Panasonic TX-55EZ950E: excelentní 4K OLED TV pro filmové fanoušky [test]

Letos Panasonic představil dva nové OLED televizory, oba dva samozřejmě rovné. Největší radost z menší 55“ novinky budou mít milovníci filmů.

Panasonic RP-HTX80B: nová retro bezdrátová Bluetooth sluchátka

Panasonic RP-HTX80B: nová retro bezdrátová Bluetooth sluchátka

Panasonic, Sony a LG představili 77“ 4K OLED televizory

Panasonic, Sony a LG představili 77“ 4K OLED televizory

Stanu se větším, větší a ještě větším… Ne, není to pohádka. Společnosti Panasonic, Sony i LG představily nové, velké 77“ OLED televizory. Pro ty nejnáročnější.

IFA 2017: chytrá bezdrátová sluchátka, chytré reproduktory a HDR10+

IFA 2017: chytrá bezdrátová sluchátka, chytré reproduktory a HDR10+

Letošní IFA přináší jednu zásadní evoluci - Panasonic a Samsung se spojili a vytvořili standard HDR10+. Jinak jsme viděli hlavně chytrá bezdrátová sluchátka a reproduktory.

Panasonic SC-GA10: první chytrý Hi-Fi  reproduktor s asistentkou Googlu [IFA]

Panasonic SC-GA10: první chytrý Hi-Fi reproduktor s asistentkou Googlu [IFA]

Panasonic na IFA představil první reproduktor, který využívá Google Assistant. Google zareagoval na rostoucí popularitu reproduktorů využívajících Alexu od Amazonu a proto nabídl vlastní rozhraní i pro ostatní výrobce.

Panasonic DC-GH5 nabídne natáčení 4K videí s HDR [IFA 2017]

Panasonic DC-GH5 nabídne natáčení 4K videí s HDR [IFA 2017]

Panasonic: dvoje nové lehké špunty pro Hi-Res audio

Panasonic: dvoje nové lehké špunty pro Hi-Res audio