Zdvojení všech digitálních tunerů a možnost nahrávat či sledovat dva pořady součastně je jen zlomkem možností, které novinka nabízí.
Menu a nastavení
Letošnímu přepracovanému menu, do nějž přináleží „My Home Screen“ jsme se věnovali již vícekrát. Proto nebudeme opisovat již napsané. Kdo má zájem, podívá se na video reportáž, anebo si přečte jeden z předchozích článků - Panasonic TX-L 39E6E a Panasonic TX-P 42ST60, kde se menu věnujeme podrobně. Vše je velmi podobné a v mnoha položkách zcela stejné.
Na „Moji domovskou obrazovku“ si přidáte libovolné aplikace, nastavíte si její pozadí (wallpaper). Jednoduše tak sledujete TV vysílání, přičemž zároveň máte na očích poznámkový blok, světový čas a mnohé další. Panasonic zpracoval styl domovské obrazovky skvěle a nám se tento krok hodně líbí. U vlajkové lodi přidává do domovské obrazovky zvýšenou informační hodnotu za pomoci PiP (obrazu v obrazu). Jediná výtka od mé osoby míří k nezastavitelnému, točícímu se Viera Connect screenu.
Na prvním fotu si prosím všimněte výborné přehlednosti a využití PiP v rámci tzv. domovské obrazovky. Druhý obrázek naznačuje možnosti změn a třetí pak přidání vlastního typu My Home Screenu.
Nyní si probereme jen položky méně tradiční, či něčím zajímavé.
Obrazová část umožní uložení osobních nastavení do sedmi profilů (Dynamický/Normální/Kino/ Kino režim/Uživatelský/Profesionál 1/Profesionál 2). Pokročilé nutno nejdříve aktivovat v jiné části menu. Rozsah úprav zaujme pokročilé uživatele a fajnšmekry.
Ti nebudou barevně volit jen základní teplotu barev, ač v pěti krocích (Chladné 1/Chladné 2/Normální/Teplé 1/Teplé 2), ale sáhnou k větším úpravám. Správa barev nečekaně přetéká nabídkou. Odstínu RGB, svítivosti RGB a jejich sytosti, poskytne další, detailnější úpravu. Měnit možno odstín, sytost a svítivost azurové, purpurové a žluté.
Podobně je tomu ve „Vyvážení bílé“. Volíme jas a kontrast jednotlivých barev RGB (červená, zelená, modrá). V následném „Podrobnějším nastavení“ ovlivníme zisk všech tří základních barev spektra (červená, zelená, modrá) s úpravou vstupního signálu 10 -100 IRE (v krocích po deseti).
Ke všemu si přidejte korekci gamma, včetně adaptivní korekce, „Nastavení úrovně černé“, „Efekt Jasná bílá“, či „Režim filmové kadence“. Pokud se v tom všem ztratíte, přijde vhod obnova továrního nastavení jednotlivých profilů. Při experimentování také pozitivně působí položka, která umožní kopírování „settingu“ mezi jednotlivými profily. Nutno uvést, že každý profil nese trochu jinou skladbu úprav.
Rozsah nastavení barev poskytuje širokou paletu úprav.
Zvukové profily máme čtyři (Standardní/Hudba/Okolní prostředí/Uživatel). Regulujeme hloubky, basy a v profilu Uživatel také ekvalizér. Posílíme hlasitost hloubek, aktivujeme surround efekty, navolíme digitální remaster (kompenzuje zkreslení komprimovaného audio signálu). Individuálně volíme hlasitost sluchátek, korekci hlasitosti jednotlivých vstupů/stanic a taktéž zavoláme funkci automatického řízení hlasitosti, či upravíme zpoždění SPDIF.
V dalších částech menu upravíme možnosti síťového připojení a ručně odzkoušíme update softwaru v TV. Zprávu, která toto automaticky oznamuje, si můžeme zapnout/vypnout. Časovač vypne stroj při nepřítomnosti signálu, po nastavení časového interval, anebo při neaktivní obsluze po dobu více než 4 hodin (není stlačeno žádné tlačítko dálkového ovladače). Ekologové přivítají různorodé další úsporné možnosti, včetně aktivace světelného čidla pro automatickou korekci svítivosti panelu při různých světelných podmínkách.
V části „Nastavení“ a podskupině „Nastavení záznamu“ lze určit, že daný program bude stále nahráván – Rew Live TV. Časově si omezíte tzv. nahrávání jedním dotekem v rozsahu 30-180minut. Ve stejné části jen submenu „Menu ladění DVB-S“ přeskupíte stanice, zálohujete jejich seznam a seznam preferenčních favoritních skupin na flešku. Ručně a automaticky ladíte, konfigurujete LNB, sledujete stav signálu atp.
Časovač, ruční ladění a konfigurace LNB.
V části „Nápověda“ přichází vhod eNápověda – tedy přehledný elektronický návod k použití. Právě v právě popisované části se dají taktéž provést základní testy TV, nebo získat systémové informace (informace o zařízení) pro případnou radu od technické podpory výrobce.
Obraz
Prvopohledově snad na každého zapůsobí přirozená barevnost, která byla vhodně tématicky rozložená v nastaveních jednotlivých profilů. Nezkušený uživatel nemusí do ničeho ihned významně zasahovat a využije výrobní nastavení. Osobně WTčko mi barevně vyhovovalo. Až nečekaně příjemná červená, přírodní zelená tráva a modré nebe. Pro citlivé oko často probíraná pleťová, jednoznačně spadá do kategorie přirozených a je jedno, jestli koukáte na SD/HD.
Kontrastní černá také nenese přímé znaky jakékoliv anomálie. Plošnější se pak zobrazí slaběji (noční sledování). K její degradaci může přispět náklon do určitého pozorovacího úhlu – zde dostává fialový nádech. Celoplošná čerň při vhodném nastavení potemní zcela – její černota bude skutečná. Zde hovoříme o chvílích „prostřihů“ jednotlivých scén, kdy přechod byl zvolen v rámci celočerné plochy. Ne vždy ale musí být tento jev patrný.
SD obraz v rozumné kvalitě a datovém toku na 55 palcích vypadá velmi slušně. Kdo by to byl ještě nedávno u LCD řekl, že ano? Z druhé strany se nám, zvláště ve chvílích nižší signálové kvality, vkrádají do pohybů objektů náznaky „duchů“, někdo by možná napsal nesouvislého pohybu objektů, kdy se tento zdvojuje. Rychlý, nahodilý, kontrastní pohyb – a je tu. Stejně tak jsou viditelné hranové zvýraznění kontrastních objektů.
HD pak v liniích a čárově náročných objektech vykazuje lehké narušení klidu – třepotání. Obraz ve vysokém rozlišení obsahuje potřebný náznak prostorové hloubky. Rozsáhlejší ve dne (při světle). Barevně se, jak uvádíme výše, nedá při běžném sledování, cokoliv vytknout.
Zamyšlení přichází nad lokálním řízením podsvícení a EDGE LED podsvitem. U měření se toho dokneme více, ale při stranově upraveném obrazu a ponechání černých (pravá/levá strana) pruhů lze vidět, že světlají. Pokud obraz vyplní celou plochu panelu, stále možno v některých scénách zažít přesvětlení v pravém a levém kraji.
Toto přesvětlení však nezasáhne případný horní a spodní černý pruh (u příslušného stranového poměru obrazu) a tak tento nese znaky výborné kontrastní černé. Minimálně u BD přehrávání to platit bude. „Clouding“ v případě testovaného kusu byl viditelný v blízkosti všech rohů televizoru – malá plocha, ale pravidelně rozmístěná. Paradoxně zvýrazněná hlavně u světlejších scén.
Pohyb obrazu bez zapnutých vylepšovacích „motion“ funkcí (zde pod označením Intelligent Frame Creation/24p Smooth Film) přináší drobné rozmlžování. Stačí však aktivace na první, lépe druhý stupeň a ostrost přichází zpět. Nejvyšší stupeň může pro část citlivějších diváků občasně přinášet viditelnější „telenovelový“ jev. Nutno dodat – opravdu jen někdy a jen pro někoho.
Celkově musíme uvést, že obraz při denním sledování vypadá opravdu dobře. Z vážnějších vizuálních negativ upozorníme na zrcadlení velké plochy panelu. Díky výborným barvám se jevit korektně. Zbytek dříve popisovaných negativ více méně utichá.
U večerního sledování stačí pramen světla a hodně z toho „zlého“ mizí pryč. Úplná tma znamená jednoznačnou viditelnost popisovaných negativ. Možnosti nastavení obrazové části, včetně těch pokročilých jsou rozsáhlé. Experimentováním s nastavením zcela jistě navýšíte přitažlivost obrazu pro své oči. Samozřejmostí bude omezení části popisovaných anomálií.
Pozorovací úhel má mimořádný rozsah, jen při opravdu velkém odklonu (více než 40 stupňů) dochází k fialovění černé a tmavých odstínů.
Měření
Testovaný LCD televizor používá IPS panel s pasivním 3D, ostatně na pasivní 3D letos Panasonic přešel u LCD kompletně. Asi největším záporem těchto panelů s pasivním 3D je menší statický kontrast a slabší černá. U 55WT60 jsme naměřili statický kontrast 1:1 078 a dynamický 18 658 120:1. Úroveň černé pak kolísá od nastaveného jasu. Při běžných 220 cd/m2 byla hodnota černé 0,21 cd/m2, přičemž při snížení jasu klesá, při vhodném nastavení a jasu bílé 90 cd/m2 televizor srazí černou až na 0,07 cd/m2.
V námi standardně hodnoceném Kino režimu, který bereme jako určující pro běžného uživatele, toužícím po věrném obrazu bez nutnosti kalibrovat obraz, jsme naměřili o něco vyšší jas, přičemž černá byla o něco světlejší (126,2 cd/m2 a 0,14 cd/m2). Nutno dodat zapnutý local dimming funguje velmi dobře a černá vypadá ve filmech subjektivně černě.
Nastavení režimu kino: RGB, gama, gamut, škála šedé a teplota barev
U kinorežimu pak musíme pochválit nastavení, kdy nastavení barev je velmi dobré (dalo by se ale o chlup vylepšit), barevná teplota je se svými 6 609 K téměř ideální, gama je 2,2, škála šedé je zobrazena také věrně. Měření potvrdilo prvotní dojem, že běžný uživatel dostane opravdu dobře nastavený televizor. Je vidět, že limitace dané použitým panelem s pasivním 3D se snaží Panasonic poměrně úspěšně eliminovat. Běžně náročný divák bude spokojen, nejnáročnější stejně zvolí plazmu TX-P60ZT60E.
Nový televizor vybírejte pečlivě. Potřebujete chytré funkce, nebo stačí televizor bez nich? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.
Doporučujeme také redakční výběry televizorů: