Nový Full HD projektor Panasonic slibuje nejen výborný Full HD obraz, ale také razatně vylepšenou 3D projekci. Bude výsledek takový, jak říká výrobce?
Modré 3D je dobré
A co je nového na 3D frontě? Naštěstí tam klid nenastal. Spíš hektická činnost, protože zlepšení 3D efektu je evidentní a dramatické. Definitivně se zlepšila hloubka a plasticita obrazu. Jak už jsem zmiňoval v úvodu, tak trochu uměle (a LCDčkově) vyhlížející 3D obraz loňského Panasonicu (i Epsona) nahradil přirozeně filmový, který je od nerozlišení od toho, jaký můžete vidět v solidním multiplexu. Když srovnám s pasivní projekcí v kině je prostorový efekt už nejen srovnatelný, ale spíš lepší. Abych řekl pravdu, tak na mě Panasonic AT6000 obrazově udělal ve 3D mnohem větší dojem než ve 2D. A to říkám jako někdo, komu se aktivní 3D příliš s očima příliš neshodne a několik hodin 3D je pro něj spíš bolestivou cestou k pidlookosti než radosti a potěšení.
Pokud jde o 3D artefakty, mimořádnou roli hraje zdroj signálu. Můj tradiční referenční 3D disk Avatar (prosím, už do příštího roku někdo natočte novou mozkové buňky nehubící 3D referenci!) byl tentokrát úplně bez chyb, tedy především bez dvojitých linií v obraze (tzv. crosstalk). To se nedá říct ale o druhém testovacím filmu Korálový útes 3D, kde ho bylo na hranách ploutví ryb vidět mírou vrchovatou.
Prosně nelze házet vinu na projektor, minimálně stejně záleží na tom, jak pečlivě byl vytvářen 3D videomateriál, který na plátno promítnete. Jediný limit, který u 3D v kombinaci s digitální projekcí stále vidím je, že jasu tak nějak pořád není úplně dost a i když větráček funí na plné obrátky a lampa se do plátna opírá s maximální vervou, pořád s nasazenými brýlemi vidíte něco, co vypadá jak podmračný podzimní odpoledne i když se děj zrovna odehrává v pravé poledne v tropech.
Vzájemné měření...
Jak už jsem zmínil žádná 3D norma neexistuje a kalibrace 3D obrazu by byla záležitostí značně problematickou ne li neřešitelnou. Proto nabízené režimy obrazu proměřím výhradně z úhlu potřeb tradiční 2D projekce.
Pro toho kdo podobná měření vidí poprvé, jednoduchý úvod:aby se obraz co nejvíce podobal záměrům tvůrců (ne nutně se tak ale musí nejvíc líbit uživatelům, kteří mají často vkus akvarijních rybiček: co nejvíc svítí a je nejbarevnější, to je nejlepší) je potřeba, aby splňoval 3 základní kritéria:
- Barevný prostor (colorspace) odpovídající normě Rec709 (pro HD) vymezený hodnotami saturace a zabarvení jednotlivých primárních (červená,zelená a modrá) a sekundárních (žlutá, purpurová a modrozelená) barev.
- Stupnice šedé (grayscale) která má od černé až po bílou teplotu 6500K a rovnoměrný poměr mezi RGB (červenou, zelenou a modrou), tedy základními barvami, které vytvářejí jasovou i barevnou složku obrazu.
- Gamma korekce (křivka vzestupu jasu od černé po bílou) která má hodnotu od 2.2 (optimálně) po maximálně 2.5
Čím více se naměřený výsledek blíží na grafu naznačeným optimálním hodnotám, tím lépe.
Jak bylo zmíněno výše, každý režim vyžaduje mírně odlišné nastavení jasu a kontrastu a u každého režimu tyto hodnoty proto uvádím. Pokud to není vysloveně zmíněno, žádné další přednastavené hodnoty jsem neměnil. U režimu videohry (jas/kontrast: -1/+2) a dynamického (jas/kontrast: 0/+3) jsem měřil pouze barevný prostor, který je ale totožný s režimy cinema 1-2 a normální.
Režim Rec709
Jas/Kontrast: +3/0
1. měření s výrobním přednastavením barevné teploty
Barevný prostor (v trojuhelníku barevného prostoru
by se měli co nejvíce blížit těm označeným křížky)
Barevná teplota (šedé škály by měla být rovnoměrně 6500K)
Poměr červené,zelené a modré (RGB by se měly navzájem překrývat)
Gamma (korekce gamma křivky by měla mít nejméně 2.2 a být rovnoměrná)
Luminance (graf luminance názorněji zobrazuje, co vlastně gamma znamená
tj. křivka stoupání jasu od černé po bílou)
Režim Rec709
Jas/Kontrast: +3/0
2. měření spřednastavením barevné teploty na +4 a s jednoduchou gamma korekcí na hodnotách gamma vysoká:-1, gamma střední -2, gamma nízká -2
Zde vysvětlivka: tady jsem se pokusil o nějaké jednoduše dosažitelné „ideální nastavení bez měření“. S barevnou teplotou se to jakž takž povedlo (i když RGB hodnoty mají k vyrovnanosti ještě daleko), ale gamma křivku je lepší nechat v přednastavené poloze. 3 ovladače v jednoduché verzi gamma korekce prostě nestačí.
Samozřejmě jsou v menu k dispozici elaborátnější verze gamma korekce, ale to je opravdu práce na pár hodin. Navíc moje zkušeností s kalibrací gamma korekce ovladači v projektorech mě vedla k tomuto přesvědčení: pokud chcete přesnou gamma křivku, kupte si externí videoprocesor!
Barevný prostor
Barevná teplota šedé škály
Poměr červené,zelené a modré (RGB)
Gamma
Luminance
Režim Cinema1
Jas/Kontrast: 0/+1
Barevný prostor,barevná teplota šedé škály, poměr červené,zelené a modré (RGB). Gamma (zde jsem měření opakoval 3x protože se mi tak divoká křivka nezdála,
ale pokaždé byl výsledek stejný). Luminance
Režim Cinema2
Jas/Kontrast: 0/+1
Barevný prostor, barevná teplota šedé škály,
poměr červené, zelené a modré (RGB), gamma, luminance
Režim Normální
Jas/Kontrast: +2/-1
Barevný prostor, barevná teplota šedé škály,
poměr červené, zelené a modré (RGB), gamma, luminance
Režim D-Cinema
Jas/Kontrast: +5/+3
Barevný prostor, barevná teplota šedé škály,
poměr červené, zelené a modré (RGB), gamma, luminance
Závěrečné shrnutí
Panasonic PT-AT6000 je videoprojektor optimalizovaný na použití v tradičně velikém domácím, rozhodně nepatří někam, kde se hodně práší a kouří (cigarety). Klasickou 2D projekci zvládá asi nejlépe, jak jde od LCD projektoru očekávat a lepšího obrazu se od této technologie těžko dočkáme. Ve 3D jednoznačně exceluje, kvalita 3D obrazu však závisí i na kvalitě videa, které si na něm budete promítat. Z dobrého Blu-ray filmu vykouzlí 3D obraz s enormní hloubku, plasticitou a zároveň s barevně přirozeným vzhledem.
Loni jsem v recenzi AT5000 psal, že 3D technologie v digitální projekci má ještě spousta místa pro zlepšování a ona se za rok opravdu hodně zlepšila. K tomu navíc PT-AT6000 nabízí skoro neomezené možnosti instalace a kalibrace a je (omluvte malý anglicismus) uživatelsky přátelský projektor. Novinku Panasonicu lze tak jen vřele doporučit.
Panasonic PT-AT6000
Cena orientační 80 394 Kč
Zapůjčil:
Technická specifikace
- technologie 3 × LCD (1920 × 1080)
- svítivost 2400 lumenů
- kontrast 550.000:1
- hlučnost 22dB při ECO módu
- optika 2× zoom, posun čočky:horizontální ±26%, vertikální ±100%, inteligentní paměť objektivu
- výkon lampy 200W
- životnost lampy 4000 hodin (5000 hodin ECO mód)
- lichoběžníková korekce ±30°
- vstupy 3×, HDMI 1.4, kompozitní 1 složkový 1 S-Video
- vzdálené ovládání ano
- normy PAL, PAL-M, PAL-N, SECAM, NTSC
- rozměry (v × š × h) 151.0 × 470.0 × 364.0 mm
- hmotnost 8.7 kg
- příslušenství dálkové ovládání, manuál, kabeláž
- spotřeba 310 W (0.08 W standby)
AVmania hodnotí |
---|
obraz 2D | | 10 |
obraz 3D | | 10 |
výbava | | 9 |
ovládání | | 8 |