Panasonic PT-AE 2000: test Full HD projektoru

23. července 2008
TWEET SDÍLET
Sympatický videoprojektor, který přináší oproti dražšímu předchůdci určitá vylepšení a zároveň si zachovává jeho silné stránky.

Střemhlavý pád cen Full HD projektorů málokterý z nich dokumentuje tak názorně jako Panasonic PT-AE 2000. Když přicházel vloni na jaře na trh jeho předchůdce PT-AE 1000, stál 120 tisíc korun, PT-AE 2000 dnes koupíte (na pixmanii) za polovinu.

Jak neustále opakuji, alespoň něco je každý rok levnější a lepší. PT-AE 2000 je totiž sympatický videoprojektor, který přináší oproti dražšímu předchůdci určitá vylepšení a zároveň si zachovává jeho silné stránky. Například PT-AE 1000 se dostalo dost kritiky za jeho smooth screen technologii (která ovšem i podle mého názoru nemá u Full HD projektoru smysl, ani když se jedná o LCD) a jí způsobenou ne zrovna optimální ostrost obrazu.

Klepněte pro větší obrázek

V tomto ohledu se PT-AE 2000 rozhodně polepšil a dokonce bych ho zařadil mezi Full HD projektory v ostrosti k mírnému nadprůměru. Zároveň je vidět, že na smooth screen, kterou mě kdysi Panasonic TX100 vůbec nepřesvědčil (v zásadě maskovala jen vertikální okraje pixelů, stále bylo vidět řádkování obrazu a občas způsobovala ošklivé artefakty), Panasonic dramaticky zapracoval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Struktura obrazu PT-AE 2000 je opravdu neviditelná z jakékoliv vzdálenosti (i z pár centimetrů od plátna), bez toho, že by smooth screen jakkoliv redukovala jeho ostrost, nebo ho narušovala artefakty. Spolu s úplnou absencí uměle zdůrazněných hran, kterou některé (i Full HD) projektory trpí, to dává obrazu přirozeně filmový vzhled (a to přes všechno to digitální přechroustávání, které v něm ve skutečnosti probíhá).

Síly a slabiny

Silnou stránkou PT-AE 1000 byla naopak jeho obecně uznávaná schopnost vytáhnout i ze standardních DVD pozoruhodně dobrý obraz. PT-AE 2000 za ním nijak nepokulhává a podává v této disciplíně výsledky mezi Full HD projektory celkem bezkonkurenční. Jeho elektronika vydoluje z obyčejných DVD detaily, jaké by jste na standardním materiálu ani nečekali. Je to ovšem za cenu zdůraznění mpegových artefaktů a těch se na sebelepším DVD nevyvarujete (ty nejlepší transfery je ale dokáží redukovat na minimum).

Opravdu „filmový“ obraz tedy sice poskytne jen Blu-Ray disk, ale Panasonic se mu dokáže se standardním materiálem přiblížit mnohem více, než konkurence. Pro někoho jistě najde plusy PT-AE 2000 i v českém menu a nejsofistikovanějším dálkovém ovládání (umožňujícího teoreticky kontrolu prakticky celého domácího kina), jaké sem mezi projektory zatím potkal.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Konektory, včetně tří HDMI, jsou umístěny na zadní straně, ovládání na přístroji je netradičně pod odklopnou krytkou 

Ovšem i PT-AE 2000 má své slabiny a tu největší vidím v jeho limitované schopnosti zobrazit opravdu černě vyhlížející černou. Zde pokulhává nejen za stejně drahými (Mitsubishi HC6000) nebo mírně dražšími(Epson TW2000), ale i za levnějšími (Benq W5000, Sony VPL-VW40…oba dnes sehnatelné za 50 tisíc korun) projektory. O těch výrazně dražších ani nemluvě.

Proti tomu, jak zobrazuje detaily v nejtmavších částech obrazu, nemám sebemenší výhrady (referenčním filmem se mi v tom ohledu stal Vetřelci vs. Predátor 2, který je tak tmavý, že na horších nebo špatně kalibrovaných přístrojích vůbec neuvidíte, co se na plátně děje…tedy ne, že by jste o moc přicházeli), ale černá PT-AE 2000 prostě nevypadá uspokojivě jak v hodně tmavých záběrech, tak ve vesmírných hvězdných polích na černém pozadí. Fanoušci sci-fi by se asi měli poohlédnout po jiném projektoru.

Klepněte pro větší obrázek
Dálkové ovládání je opravdu povedené

Větrání PT-AE 2000 není sice tak tiché jako Mitsubishi HC6000 nebo Sony VW40/60, ale není ani tak hlasité jako JVC HD1 a zařadil bych ho spíš mezi jeho neutrální položky. Neohromilo mě ani, jak si Panasonic poradil s prokládaným signálem, ale to už začínám u Full HD projektorů považovat za standard. Jako by jejich výrobci tak nějak ignorovali, že veškeré Full HD vysílání je a ještě dlouho bude pouze 1080i.

Není nad dobrá přednastavení

PT-AE 2000 má filozofii přednastavení dost odlišnou od většiny projektorů (jednotlivé barevné režimy se liší nejen hodnotami šedé škály, gamma křivky, ale i colorspace, tj. nastavením saturace, jasu a tónu barev), takže tomu přizpůsobím i trochu shrnutí měření, kterými sem ho potrápil.

Předem zdůrazňuji, že colorspace PT-AE 2000 vyjma výběru barevných režimů nelze ovlivnit nijak a gamma křivku jen velmi omezeně (jen 3 regulační body místo obvyklých 8-9), což by se asi mělo zpětně připočítat k jeho slabinám.

Naštěstí je výběr režimů bohatý a různorodý, uživatel si tak určitě vybere některý režim a nemusí nic pracně nastavovat, jak je obvyklé. V reklamně Panasonic nejvíce vyzdvihuje režim Cinema 1, který měl na starosti holywoodský expert na barevnou korekci David Bernstein. Ten nabízí nádherně přesnou křivku gamma korekce:
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hůře už to u Cinema 1 dopadá s teplotou jasových stupňů, ty se většinou pohybují kolem 7500K, tedy dobrých 1000 stupňů od cílených 6500K:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Naštěstí poskytuje PT-AE 2000 nadprůměrné možnosti korekce šedé škály (vedle tmavých a světlých lze v jeho menu netradičně najít i ovládače i střední část jasové stupnice). To se bohužel nedá říct o celkem tradičně přesaturovaném colorspace, který na mě i subjektivně působil příliš přebarveným dojmem:

Klepněte pro větší obrázek

Toto nastavení barev kopírují všechny ostatní režimy s vyjímkou Color 1, který se blíží normou požadovaným hodnotám mnohem více (a ve kterém barvy vypadají i subjektivně mnohem přirozeněji):
Klepněte pro větší obrázek

Jsou sice stále mírně přesaturované, ale ve filmovém obraze působí příjemně přirozeně. Přesaturovaní je tak rovnoměrně a tónování barev tak přesné, že s mírným stažením celkové saturace barev se dá přiblížit normě ještě více:

Klepněte pro větší obrázek

Bohužel typicky se tahle desaturace nejvíce projeví na jasové Y složce barev, což jim sebere znatelně na zářivosti. Takže bych spíš radil spokojit se s kompromisem a nechat saturaci na 0.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Trochu blíže cíli je Color 1 i co se týče šedé škály(ale jen mírně)
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zato gamma křivka se ideálních 2.2 drží jen v nejtmavších částech obrazu

Doměříme, shrneme

Ale stále ještě vypadá docela elegantně ve srovnání s krkolomnými výsledky Cinema 2:
Klepněte pro větší obrázek 
To Color 2 se alespoň drží hodnoty 2.4 poměrně rovnoměrně (2.2 je sice považována za optimum, ale podle vkusu můžete jít až do 2.5):
Klepněte pro větší obrázek

Color 2 se nejvíce blíží požadovaným 6500K šedé škály (i přes příliš dominantní zelenou složku):

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Cinema 2 je ze všech měřených režimů nejchladnější:
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Po všem tom měření, vám dlužím co nejstručnější shrnutí. Takže se omezím na konstatování, že pokud nejste skalní fanda sci-fi nebo černofetišista, tak vás PT-AE 2000 nemůže zklamat a mohu jej doporučit. A je také jednou milé vidět projektor, který už od začátku jde do prodeje s nenadsazenou „čestnou“ cenou.
 

Panasonic PT-AE 2000

Doporučená cena 68 995 Kč

  • technologie LCD 1920 x 1080
  • svítivost 1500 ANSI Lm
  • kontrast 16000:1 (full on/full off)
  • hlučnost 22 dB (v režimu eko)
  • projekční vzdálenost 1,2 m - 12,0 metru
  • optika motorový zoom a ostření, manuální posun čočky, horizontální: +/- 40 %, vertikální +/- 100 %, smooth screen, dynamická clona,
  • výkon lampy 165 W UHM
  • lichoběžníková korekce ano
  • vstupy RCA, S-video, Mini DIN 4 pin, PC D-sub HD 15 pin (samice), 3x HDMI 1.3, 2x vstup komponentí RCA, Série Mini DIN 9 pinů
  • vzdálené ovládání RS-232C
  • normy NTSC, NTSC 4.43, PAL, PAL-M, PAL-N, PAL 60, SECAM, 480i, 480p, 576i, 576p, 720/50p, 720/60p, 1,080/24p, 1,080/50i, 1,080/50p, 1,080/60i, 1,080/60p
  • režimy obrazu 7 přednastavených modů: Cinema 1, Cinema 2, Cinema 3, Color 1, Color 2, Normal, Dynamic
  • rozměry (Š x V x D) 460 x 130 x 300 mm
  • hmotnost 7,2 kg
  • spotřeba 240 W (0,08 W v režimu Standby - se zastaveným ventilátorem)
  • příslušenství napájecí kabel, inteligentní dálkový ovladač až pro 8 přístrojů, baterky, příručka

Zapůjčil

  • Panasonic Czech Republic, Praha
  • kontakt 236 032 511, www.panasonic.cz
  • záruka 2 roky
 
AVmania.cz hodnotí
obrazKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek9/10
funkceKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek9/10
výbavaKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek8/10
ovládáníKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek8/10
celkemKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek9/10

Témata článku: Televizory, Vysoké rozlišení, Panasonic, Projektory, Test

Určitě si přečtěte

Panasonic PMX90/ PMX92: nový Hi-Fi mikrosystém s podporou Hi-Res Audia a Bluetooth

Panasonic PMX90/ PMX92: nový Hi-Fi mikrosystém s podporou Hi-Res Audia a Bluetooth

Mikrosystémy Panasonicu řady PMX se pravidelně objevují v našich tipech na nejlepší produkt své třídy k nákupu, a to již několik let za sebou.

8 Jaromír Puk

Philips 55OLED903/12: 4K OLED TV s Ambilightem a zvukem od Bowers & Wilkins [test]

Philips 55OLED903/12: 4K OLED TV s Ambilightem a zvukem od Bowers & Wilkins [test]

Pokud doma nechce něco tuctového, tak Philips si pro vás připravil lahůdku. OLED televizor, u kterého dodala vzhled a obraz, o zvuk se tentokrát postarala legendární audiofilská firma Bowers & Wilkins, která vyrábí reprobedny i pro zvuková nahrávací studia. Není však naprosto pro každého. Proč, to se dozvíte dále.

20 Alexandr Bray

DLNA: snadné přehrávání filmů z PC v TV

DLNA: snadné přehrávání filmů z PC v TV

Ve světle reflektorů je dnes sice Chromecast, ale každý internetový televizor podporuje i protokol UPnP a DLNA, na které se občas zapomíná. Dělají podobnou věc trošku jinak.

25 Jakub Čížek

EISA: nejlepší televizory a projektory pro rok 2018/2019

EISA: nejlepší televizory a projektory pro rok 2018/2019

Jako každý rok i letos vybrala asociace EISA nejlepší televizory, Ultra HD Blu-ray přehrávač, nejlepší projektory či nejlepší foto/videokameru. Podívejte se, co EISA považuje za to nejlepší v několika kategoriích.

20 Jaromír Puk

14 tipů na bezdrátová sluchátka s nejlepším poměrem cena/výkon

14 tipů na bezdrátová sluchátka s nejlepším poměrem cena/výkon

Bezdrátová sluchátka už dokážou nabídnout kvalitní zvuk, dlouhou výdrž. Vybrat si můžete z dostupných modelů kolem tisíce korun, ti náročnější si rádi připlatí nejen za kvalitnější zvuk, ale i za aktivní potlačení okolního hluku.

31 Jaromír Puk

Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Máme zde Miracast, Google Cast, ale co dělat, když ani jedno nefunguje? Pokud potřebujete zobrazit obsah telefonu na velké obrazovce televizoru, recept je jednoduchý.

7 Tomáš Holčík

AQ Labrador 29 MKIII: povedené české regálové Hi-Fi reprosoustavy [test]

AQ Labrador 29 MKIII: povedené české regálové Hi-Fi reprosoustavy [test]

Dvoupásmové reprosoustavy AQ Labrador 29 MKIII jsou co do přednesu vyrovnané a tak blízké ideálu neutrální reprodukce, jak to jen cenová hladina do 15 000 Kč za pár umožňuje. Celkově Labrador 29 MKIII nabízí realistický, solidně čistý a příkladně "rovný" zvuk, ctící ideály high fidelity.

7 Daniel Březina

Nové OLED televizory Panasonic nabídnou HDR10+ i Dolby Vision, budou čtyři řady

Nové OLED televizory Panasonic nabídnou HDR10+ i Dolby Vision, budou čtyři řady

Japonský Panasonic oficiálně představil nové OLED televizory pro rok 2019 a rozšiřuje svoji nabídku na čtyři řady. Všechny nové OLED televizory mají podporu dynamických HDR formátů HDR10+ a Dolby Vision. Všechny také podporují zvuk Dolby Atmos a také podporují fotografický formát HLG Photo

25 Jaromír Puk