7
Fotogalerie

Padesát odstínů temnoty: recenze filmu

Harlekýnská BDSM pohádka o sexuálně probuzené Popelce a jejím bohatém perverzním princi, jemuž se začínají připomínat stíny jeho traumatické minulosti.

Tak jako jsme si zvykli, že před Vánocemi přichází pravidelně do kin nové díly ze série Star Wars, budeme si zřejmě muset zvyknout, že na sv. Valentýna přichází čas jiné série. Zatím tedy jde jen o trilogii, ale vzhledem k tomu, že autorka knižní předlohy Erika Mitchell-Leonard, známá pod pseudonymem E. L. James, už napsala sequel této trilogie pod názvem Grey, je otázkou, jak dlouho se bude na Valentýna švihat bičíkem nebo důtkami.

Odloučení dlouho nevydrželo

Minule, v prvním dílu série Padesát odstínů šedi, se to promované studentce anglické literatury Anastasii Steele (Dakota Johnson) na konci moc nelíbilo a po šesti ranách na pozadí zvrhlého pana Christiana Greye (Jamie Dornan) opustila.

Pokračování s názvem Padesát odstínů temnoty nás přesvědčuje, že ne nadlouho. Mezi jejím vzdechnutím Christianova jména ve výtahu na konci jedničky a událostmi dvojky nás dělí pár dní, ani ne týden. Ana má novou práci v nakladatelství, kde na ni dotírá její šéf Jack Hyde (Eric Johnson).

Nemůže ale hlavně zapomenout na Christiana, vůči němuž cítí výčitky, že ho opustila, když ji potřeboval. Je proto ráda, když ji doprovodí na výstavu kamaráda Josého (Victor Rasuk), kterého v jedničce mylně vnímal jako svého konkurenta.

Jiskra, která mezi nimi nikdy nepohasla, je znovu zažehnuta, což se ukáže nejen při cestě z výstavy, ale hlavně pak při obědě v restauraci, kde dojde k hrátkám se spodním prádlem. Znáte je z každého druhého soft erotického filmu nebo třetího rande s nápaditější středoškolačkou, ale tvůrci se je snaží prodat jako vrchol erotické dráždivosti.

Sterilní erotika v MTV stylu

S onou dráždivostí erotických scén v této sérii je to vůbec problematické. Vzdechy, vypnuté ženské tělo v poutech, přivírání očí, kousání do rtů. Každý dotek Christiana způsobuje Aně orgiastické vzrušení nebývalé intenzity. Poznáme to podle chvění jejího těla a zesíleného zvuku hudebního podkresu nějakého rádiového hitu. Jde ale až o příliš sterilní podání filmové erotiky. V takovém tom MTV stylu, známém z hudebních klipů.

MV5BMjEzOTQ5Mjk5OV5BMl5BanBnXkFtZTgwMzAwODk3MDI@._V1_SY1000_CR0,0,1499,1000_AL_.jpgMV5BMjIyNDc4OTMwNl5BMl5BanBnXkFtZTgwODk5Nzk3MDI@._V1_SY1000_CR0,0,1498,1000_AL_.jpg

Ve dvojce je asi pět erotických scén, které ale působí ještě krotším dojmem než ty v jedničce. Na Jamiem Dornanovi je vidět, kolik času od minule strávil v posilně, ale mužské pozadí ukáže dychtivým divačkám v podstatě kratším intervalu, než v jakém se nám na něho naskýtá pohled každý týden v neděli v seriálu Bohéma režiséra Roberta Sedláčka.

Ňadra dcery Dona Johnsona a Melanie Griffith už jsme také viděli v jedničce, takže v tomto ohledu žádné překvapení. Stejně jako scéna se škraboškami na maškarním bálu, kterou jsme v napínavějším, tajemnějším a více vzrušujícím provedení viděli v Kubrickově posledním opusu Eyes Wide Shut.

Harlekýnská BDSM pohádka

Christian a Ana se k sobě vrátí a tentokrát je to ona, kdo určuje pravidla a vábí ho k BDSM praktikám. Pochopitelně jen k těm nejzákladnějším, které by jí nezpůsobily podobnou duševní újmu jako výprask na konci jedničky. Christian se stává aranžérem těchto situací, k čemuž využívá bohatého zázemí svého Červeného pokoje.

Průběh jejich milostných hrátek je ale mnohem fádnější, než jak se tváří. V podstatě jde o trochu vyšperkovanou misionářskou polohu o příslušné hračky (Venušiny kuličky). Anastasia má i tak výraz, jako kdyby na ni nastoupil Rocco Siffredi.

MV5BMTczNTc4Mjc1N15BMl5BanBnXkFtZTgwNDk5Nzk3MDI@._V1_SX1777_CR0,0,1777,654_AL_.jpg

Podobně je tomu i s Christianovým sadismem. Svou sexuální zálibu nebo orientaci podle podmínek mění, aby to vyhovovalo požadavkům na harlekýnské vyprávění o Popelce, která vyvleče svého bohatého prince z traumat jeho dětství.

Jestliže v sadomasochistické romanci Sekretářka byla sexuální orientace postav brána jako danost, s níž oba musí pracovat, aby dosáhli nejen sexuálního uspokojení, ale i vzájemného štěstí, zde se jí Christian až příliš snadno vzdává, aby tím vyhověl milovanému člověku, jehož důvěru nechce ztratit.

MV5BMjQ1MTkwNzcyNl5BMl5BanBnXkFtZTgwNjk5Nzk3MDI@._V1_SX1777_CR0,0,1777,657_AL_.jpg

Mnohem víc si ve vztahu k Aně ponechává svou manipulativní roli. I nadále chce určovat pravidla a také kontrolovat jejich dodržování. Toto své jednání pak vyvažuje drahými dárky nebo zážitky, před nimiž sexuálně probuzená a profesně se emancipující Popelka vždy kapituluje. Minule to byl vrtulník, teď soukromá jachta.

Temnota přichází s Christianovou minulostí

Ona temnota z názvu filmu tak není přítomná až tolik v chování postav ústředních, ale těch vedlejších. Z Christianovy minulosti se vynořují dvě postavy, třetí je Anin šéf, před nímž Christian Anu varuje. Všechny tři postavy se snaží vnést do žánru erotické romance trochu thrillerového napětí.

MV5BNjViYTI3NTMtMThiNi00NDc0LTk0ZTUtOTMwNTExYjFjY2RiXkEyXkFqcGdeQXVyMjQwOTI3MTA@._V1_.jpg

Jednou z žen je Elena Lincoln, již hraje erotická ikona osmdesátých let Kim Basinger. Elena je onou Mrs. Robinson, jak jí s odkazem na Absolventa říkala v jedničce Anastasia. Elena je Christianovou sexuální zasvětitelkou a obchodní partnerkou, která s nelibostí shlíží na to, že by mohl vést normální vztah. Druhou z žen je jedna z jeho submisivních ex-milenek. Zhrzená Leila Williams (Bella Heathcote), která se Aně začne zjevovat jako pronásledující stín.

Kriminálně psychologická zápletka s těmito třemi postavami se snaží naředit dvouhodinovou stopáž filmu. Jakoby si tvůrci řekli, že samotné sexuální hrátky a postupný vývoj vztahu k jeho konvenčnímu charakteru nestačí, protože toto už jsme viděli v jedničce. A tak přidávají onu rádoby thrillerovou zápletku, jež má poodkrýt zas o něco více důvody Christianova chování vůči ženám.

MV5BNjQ3NTI3NTE1N15BMl5BanBnXkFtZTgwMTAwODk3MDI@._V1_SX1777_CR0,0,1777,663_AL_.jpg

Většina diváků už od prvního dílu tuší, co za tím asi vězí. Aniž by musela znát objemné knižní předlohy. Je tomu tak proto, že autorka trilogie pracuje s těmi nejklišovitějšími proprietami červené knihovny. Románům pro hospodyňky jen přidává silnější erotický nátěr, kterému by se ale Roman Polanski v Hořkém měsíci nebo Lars von Trier v Nymfomance upřímně vysmál.

Nezáměrná parodie

A teď si představte, že autorka předlohy se stane i producentkou filmu a její manžel Niall Leonard, který se dosud věnoval televizní tvorbě, jeho scenáristou. Tento rodinný podnik si najme zkušeného, ale nijak výrazného režiséra Jamese Foleyho (Milenec nebo vrah, Chladnokrevně, Neznámý svůdce), který má před sebou předlohu, jíž chybí jakákoliv dramatičnost.

Vztah dvou milenců pomalu spěje k harmonické souhře. Tím, že se obrací jejich role. Z egoistického sadisty se stává takřka romantik, který své zvrhlé choutky krotí. Z vysokoškolské panenské studentky, jež chtěla chodit do kina nebo na valentýnské večeře pak někdo, kdo v lehčích S/M praktikách nachází slastné zalíbení.

Vnitřní konflikt mezi milenci se oslabuje a tak je třeba přidat ten vnější. Jako třeba s miliardářovou havarovanou helikoptérou, který je ale vyřešen tak spěšně, že to budí jen smích. Ne poprvé a ne naposledy, až se dostavuje pocit, zda tvůrci sami nekapitulovali před brakově jednoduchým charakterem předlohy a nerozhodli se jí dát ve filmovém tvaru parodický nádech.

Už v jedničce byl znát humorný odstup od sadomasochistických praktik (nákup v železářství). Je i zde v narážce na Christianovo strniště, které dělá to samé, co ježčí bodliny. Nebo v odkazu na film Podnikává dívka, kde hrála matka Dakoty Johnson.

Šosácká fantazie o sexuálním násilí

Pořád ale zůstávají dialogy jak z mexické telenovely a erotické pózy alá Deníky červených střevíčků. Může tohle někdo brát vážně? U herců si nejsem jistý. U Dakoty Johnson se mě zdá, že ony nyvé pohledy a vzrušení při každém doteku drží na hraně přiznané nadsázky a snahy působit eroticky. A že se jí to daří.

S Jamiem Dornanem mám i po Anthropoidu problém, že mi pořád přijde víc jako model z reklamy na Levisky nebo pánskou vodu po holení než jako herec, kterému bych věřil emoce postav, jež ztvárňuje. Narcistní způsob prezentace jeho těla v Padesáti odstínech temnoty mě v tomto zdání utvrzuje, ale divačky to budou určitě vnímat jinak.

MV5BNDA3MTM1NTU2OF5BMl5BanBnXkFtZTgwNDAwODk3MDI@._V1_SX1777_CR0,0,1777,653_AL_.jpg

Tvůrčí rodinný tým s najatým režisérem pak nejde nad rámec toho, co předloha nabízí. Třeba k úvaze o tom, jak je nesnadné akceptovat a aplikovat do partnerského života vše, co protějšek vnímá jako podmínku takového vztahu. Nejen v oblasti sexuálních preferencí, ale celkového vztahového uspořádání. O tom vypovídal film Pestrobarvec petrklíčový, rozhodně ne tato banální červená knihovna v rádoby dráždivém a provokativním erotickém obalu.

Komu tedy film doporučit? Těžko říct. Možná postarším fanynkám pana prezidenta, které se na jeho roadshow po vlastech českých, moravských a slezských cudně uculují při jeho po stopadesáté zopakované historce o tom, jak přišel v Konstantinových Lázních o panictví.

Nebo naivním pubescentkám, odkojeným Twilight ságou, které věří, že láska má moc proměnit zakleté sadistické zvíře s traumatickým dětstvím v hodného a citlivého prince, který bude po šu..ní, pardon za použití Christianova slovníku, po milování, usínat v posteli vedle nich. Vlastně ale nikomu, protože vaše reálné intimní životy jsou stokrát barvitější než tahle šosácká fantazie o sexuálním násilí. 

Padesát odstínů temnoty

  • Žánr: erotické melodrama
  • Původní název: Fifty Shades Darker
  • www.fiftyshadesmovie.com/
  • USA, 2017
  • Scénář: Niall Leonard (podle předlohy E. L. James)
  • Režie: James Foley
  • Hrají: Jamie Dornan, Dakota Johnson, Max Martini, Kim Basinger, Luke Grimes, Eloise Mumford, Rita Ora, Victor Rasuk, Bella Heathcote, Marcia Gay Harden
  • Distribuce: CinemArt CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 09. 02. 2017
Padesát odstínů temnoty
Film   3

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud