14
Fotogalerie

Onkyo TX-RZ900: 7.2 kanálový AV receiver s THX certifikací [test]

Kapitoly článku:


Zvuk

Co se týká filmového zvuku, pak Onkyo působí jako ještě dražší receivery, jinými slovy je dostatečný výbušný, čitelný a čistý, aby efektům poskytl potřebnou působivost a důraz, byť není nijak tvrdý ani přehnaně hutný a těžký. Odpovídá, dalo by se říct, poměrům v dané kategorii a bez problémů obslouží co budete potřebovat.

2016-04-12-DK-Onkyo-TX-RZ900-2.JPG2016-04-12-DK-Onkyo-TX-RZ900-3.JPG

Co nás však pozitivně překvapilo, to byl velmi funkční stereo režim, respektive režim Pure Audio. Po jeho aktivaci se zvuk změní a to ne úplně málo, rozhodně pak směrem k lepšímu. Všechno získá lepší kontury, kontrolu i jaksi větší konkrétnost.

Onkyo se nebojí pustit se do basového pásma, kontrabas v Davisově "So What" ("Kind of Blue" | 1997 | Columbia | CK 64935) byl dobře kontrolovaný a i jeho nižší polohy plné a dobře definované, bas zněl rychle, čistě, ovšem zase nijak neplýtval objemem. Samotný důraz a impuls

Na čem jsme testovali

Onkyo TX-RZ900 jsme poslouchali v rámci domácího kina s OPPO BDP-105D, jinak jsme využívali jeho vlastních streamovacích schopností či měli k dispozici Apogee Groove a Cambridge CXC nebo CDD-1 od Gato Audio. Porovnávalo se s Gato Audio AMP-150, Naim Nait XS s Naim FlatCap XS nebo Viola Concerto / Crescendo. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Gato Audio PM-6 a OceanWay Sausalito. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver a Black a též různými kabely KrautWire. HDMI kabely pak měly značku Monster.

jsou na slušné úrovni, ale TX-RZ900 hraje spíše klidněji a maličko měkčeji, což ovšem není na škodu. Právě kontrabas je dostatečně velký a plný, působí už jako velký nástroj.

2016-04-12-DK-Onkyo-TX-RZ900-4.JPG

Rychlý a čistý zvuk má i střední pásmo, z hlasů Katie Melua a Evy Cassidy ve "What a wonderful world" ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD00040) bylo cítit, že tu nehraje žádný obyčejný receiver, ale už solidní stroj, který snese srovnání i s čistě dvoukanálovými stroji s cenou blízkou čtyřem desítkám tisíc. Střední frekvence obecně jsou už dobře čitelné, přitom lehké, hladké a klidné, hlasy se nikam netlačí a nespěchají, panuje tu klid a nadhled, přitom však vokály zůstávají jasné, byť ne úplně precizně zaostřené, spíše trochu éterické. Onkyo už ale patří do třídy, kdy snadno oddělí vokály obou zpěvaček.

Linka činelu v Brubeckově "Take Five" z "Time Out" (2009 | Columbia | 88697 39852 2) byla velmi pěkně kontrolovaná, už je cítit, že se rozeznívá celý činel, byť jeho tón by mohl být přeci jen o kousek znělejší (platí pro Pure Audio režim), alespoň si ale budete jistí, že se nedočkáte žádného efektního nacinkávání. Prokreslení je pak slušné, stejně jako dozvuk - TX-RZ900 vám nejvyšší tóny nikam násilím necpe, nechává je volně plynout.

2016-04-12-DK-Onkyo-TX-RZ900-5.JPG

Velmi slušná je pak dynamika, i když netlačí na pilu, má Onkyo TX-RZ900 dostatečnou výkonovou rezervu a zdá se, že i velký orchestr Berliner Philharmoniker v čele s von Karajanem zvládá při hraní Brahmsovy "Symfonie č. 1" s milou porcí nadhledu. Zejména v Pure Audio režimu je to na poměry třídy opravdu pěkné. Orchestr už má sílu, ač zatlačí právě tam, kde je to potřeba a nesnaží se nijak okouzlovat efekty. Zvuk je pevný a klidný i při vyšších hlasitostech, dokonce tu a tam pocítíte i impuls.

2016-04-12-DK-Onkyo-TX-RZ900-6.JPG2016-04-12-DK-Onkyo-TX-RZ900-7.JPG

Celkově spíše hladší, manýrů prostý přednes nabízí i slušné rozlišení, byť zrovna tady budete muset detaily maličko hledat. TX-RZ900 nesází na analytickou preciznost, spíše na nadhled a samozřejmost, v níž si pak už drobné detaily "vylovíte". Třeba v "Puer natus est nobis" od benediktýnských mnichů z kláštera Santo Domingo de Silos ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725) bylo pěkně znát, že reprodukci dominuje jejich hlasová linka, ale v pozadí šlo zaslechnout i odrazy od stěn chrámu, stejně jako už bylo cítit, že mnichů v prostoru stojí povícero, ale zase tak perfektní rozlišení, aby vám řeklo, kolik přesně hlasů že to zpívá, TX-RZ900 ještě nemá.

Stingův "Englishman in New York" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) nabídl solidní podání prostorové scény, ačkoliv ani přes bezproblémově fungující kalibraci nemáte pocit, že by šlo přímo o hologram. Pravolevé rozložení nástrojů je bezproblémové, hloubka je však spíše naznačená. Orientace v nahrávce je rozumná, nástroje jsou oddělené, ale celý obraz by možná zasloužil klidně i maličko tvrdší, pevnější reprodukci. Nicméně uvolněná prezentace má také něco do sebe, nic na vás netlačí a i lokalizace nástrojů je slušná.

2016-04-12-DK-Onkyo-TX-RZ900-8.JPG2016-04-12-DK-Onkyo-TX-RZ900-9.JPG

Celková spořádanost Onkyo TX-RZ900 se projevuje i při reprodukci říznější hudby - třeba "Ashes to Ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012) zněla frekvenčně vyrovnaně, s dobrým tempem, adekvátním důrazem, říznější, ale ne ostrou kytarovou linkou, vlastně bylo slyšet vše, ale celá prezentace byla tak trošku méně naléhavá, méně strhující, zato byla hudba podaná v klidu, s nadhledem a neúnavností, která vás nechá poslouchat dlouho a třeba i nahlas.

Verdikt

Na poměry A/V receiverů je Onkyo TX-RZ900 vlastně výborné. Konektivita a výbava je i v dnešní náročné době dostatečná, výkon a schopnost uřídit multikanálový systém též, ovládání je logické a TX-RZ900 se může snadno stát centrem náročného velkého domácího kina - směle se dá totiž porovnat i s dražšími konkurenty a nevychází z toho nijak špatně. Aktivujete-li čistě dvoukanálový režim Pure Audio, pak dokonce i stereo reprodukce získá velmi zajímavý charakter a je plně konkurenceschopná elektronice v řádu 35 000 až 40 000 Kč, což je skvělé.

Celkově hraje Onkyo spíše klidněji, nesnaží se vás přesvědčit efekty, ale spíše dospělostí a univerzálností. Minimálně nás přesvědčilo, že i řešení v jedné krabici může ve střední třídě fungovat dobře pro obraz i zvuk.

Klady

+ za daný zvuk velmi férová cena
+ kvalita výroby
+ výbava
+ energie a dynamika
+ velmi dobře zvládnutý stereo režim

Zápory

- vlastně nic moc v kontextu podobných receiverů

Onkyo TX-RZ900

Cena orientační: 41 990 Kč

Zapůjčil: CPT Praha 

  • Počet kanálů: 7.2
  • Výkon: 200 W na kanál při impedanci 6 ohm
  • Dynamický výkon: 270 W / 4 ohm, 160 W / 8 ohm
  • Celkové harmonické zkreslení: 0,08 % (20– 20 kHz)
  • Činitel tlumení: 40 (při impedanci 8 ohm)
  • Frekvenční rozsah: 5 Hz – 100 kHz (+1dB/-3dB v režimu Direct)
  • Pro reproduktory s impedancí: 4-16 ohm 
  • Vstupy: 8x HDMI v2.0 (7x vzadu), 1x USB, 2x komponentní video, 3x kompozitní video, 5x digitální audio (3x optický, 2x koaxiální), 7x analogové audio, 1x phono vstup pro gramofon, 1x RJ-45 LAN, 1x RS232, 1x IR vstup
  • Výstupy: 2x HDMI (1x podpora HDCP 2.2), 1x komponentní video, 1x kompozitní video, 2x pre-out pro subwoofer, 2x line-out pro Zónu 2,3, 1x Preout 7.2, 1x Trigger 12V, 1x sluchátka
  • Maximální spotřeba: 790 W
  • Spotřeba v režimu stand-by: 0,2 W
  • Rozměry: 435 x 201,5 x 433,5 mm (Š x V x H)
  • Hmotnost: 18 kg

Poznámka redakce: autor je šéfredaktorem magazínu Hi-Fi Voice, článek byl převzat z Hi-Fi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud