AVmania.e15.cz

Od popu k písničkářství

Nabízíme vám k poslechu alba tří mužů, kteří se jednou nohou pohybují či pohybovali ve středním proudu, popu či poprocku, zatímco druhá část jejich tvorby tíhne k písničkářskému projevu.
Od popu k písničkářství

Zatímco jeden to řeší kombinací zajímavých textů s bohatě zdobeným zvukem, druhý zjednodušil aranže na minimum a víc než na kterémkoli ze svých předchozích alb dal přednost příběhu a metaforám. „Třetí vzadu“ těží z bohatých producentských a muzikantských zkušeností a nabízí posluchačům hudbu zcela odlišnou od všeho, čemu se dosud na albech svých kolegů věnoval. Přivítejme ve svých přehrávačích Luboše Pospíšila, Ivana Hlase a Honzu Ponocného.

Luboš Pospíšil, někdejší tenor C&K Vocalu, se jako sólista už od druhé poloviny 70. let prezentuje jako interpret „trochu jiného“ popu. Jiného v tom smyslu, že jeho písněmi nebude opovrhovat folkař ani jen trochu tolerantnější rocker. Majitel zajímavého hlasu Pospíšil totiž dokáže svůj projev vést do expresivních poloh a rockově přitlačit a na druhou stranu jeho vypravěčský styl ve spojení s básnickými texty Pavla Šruta (pánové spolupracují od 80. let) se blíží „městskému folku“. Nové album Příznaky lásky stojí opět na Šrutových textech. Minimálně stejně důležité je však spojení s kapelou 5P, kterou zpěvák výrazně omladil.
Klepněte pro větší obrázek 

Ondřej Fencl (člen skupin Nahoře pes a Hromosvod) u kytar a kláves i Pája Táboříková za bicími jsou o více než generaci mladší než Pospíšil a především díky nim zní album docela energicky. Jistotou zůstává kytarista Bohumil Zatloukal, Pospíšilův dlouholetý souputník. Výsledkem tohoto spojení je plný a hutný zvuk, výrazné elektrické kytary (Isabela), rytmické pasáže (Mistr světa v dámě) a přes sdělnost textů upřednostnění formy před obsahem (Růže z květinářství s velmi úsporným refrénem). Pokud chcete základní žánrové zařazení, nejblíže má album k americkému folkrocku či písničkářskému rocku (Neil Young, Bruce Springsteen).

 
Ivan Hlas byl – přes své odskoky k rokenrolům Šakalích let a do rotací komerčních rádií – vždy především písničkářem. Pokud o tom někdo při poslechu minulých desek pochyboval, na novince Láska jako oliva je to naprosto jasné. Hlas se zcela oprostil od rockových či popových aranží a ve většině skladeb si vystačil se dvěma akustickými kytarami (on sám + Norbi Kovács) a s violoncellem (Jaroslav Olin Nejezchleba).
Klepněte pro větší obrázek 
Na rozdíl od Pospíšilova zvukově nadupaného alba je Hlasova novinka na první poslech méně výrazná, avšak o té víc se můžeme při druhém a dalších posloucháních soustředit na texty. V nich najdeme jak Hlasovy obvyklé reálie (např. popisy nočních scén z okraje Prahy – V náruči dejvický noci), tak originální rýmy (Louny/lvouny), avšak nejzajímavější je lehkost, s jakou autor vrství jednu zajímavou metaforu za druhou. Srdce-ptáče má pláč divokejch kačen, vlajková loď si skasala sukni a především „láska jako oliva nahořkle chuť ztrácí“.
 
Circus Ponorka je nový projekt Honzy Ponocného, který jako producent spolupracoval s Lenkou Filipovou, Jankem Ledeckým, Marií Rottrovou a mnoha dalšími populárními zpěváky a který jako kytarista dlouhodobě působí v doprovodných skupinách písničkáře Václava Koubka a zpěváka Mira Žbirky. Zkušenosti s takto odlišných prostředí plus samozřejmě jeho vlastní posluchačské záliby vedly Ponocného k vytvoření projektu, který se Koubkovi, Žbirkovi ani Ledeckému v ničem nepodobá. Pro album Do It Yourself, které si Ponocný nahrál (ve shodě s názvem) prakticky sám, je určující souhra elektronických nástrojů, „mašinek“, s písničkářským projevem včetně výrazné akustické kytary. 
Klepněte pro větší obrázek 
CD má blízko k progresivnímu anglosaskému folku (Badly Drawn Boy apod.), avšak nezapře se na něm ani vliv praotců anglického rockového písničkářství Beatles. Z nedostatku jiné žánrové škatulky můžeme hovořit o alternativní hudbě, ačkoli tento pojem dnes nic konkrétního neznamená. V každém případě po zvukové stránce je album Circusu Ponorka, nahrávané částečně v domácím studiu, ze tří recenzovaných desek zdaleka nejzajímavější.
 
  • Luboš Pospíšil & 5P: Příznaky lásky. Supraphon 2008, celkový čas 40:36
  • Ivan Hlas Trio: Láska jako oliva. Indies Happy Trails 2008, celkový čas: 48:54
  • Circus Ponorka: Do It Yourself. Faust Records 2008, celkový čas: 42:55
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.