AVmania.e15.cz

Obr Dobr: recenze filmu

Steven Spielberg a jeho britský výlet do země obrů, který se opírá o knižní předlohu Roalda Dahla a dickensovskou tradici vyprávění.

V loňském roce představil Steven Spielberg biografické špionážně-soudní drama z časů studené války Most špionů, za něž posbíral šest oscarových nominací. Pětadvacet let od natočení filmu Hook a pět let od Tintinových dobrodružství se nyní vrací k filmu pro dětského diváka. Poprvé pod hlavičkou studia Disney.

Stejně jako v případě E.T. - Mimozemšťana, Hooka nebo Tintinových dobrodružství nejde samozřejmě o film primárně dětský, ale rodinný. Jen je určen mladšímu publiku než Jurský park nebo Indiana Jones. S roztomilým mimozemšťanem E.T. má společné jméno scenáristky Melissy Mathison (Kundun), která zemřela loni v listopadu v pětašedesáti letech. Nedočkala se tak premiéry filmu, který jí Spielberg na její památku věnoval.

Na ověřené spolupracovníky sázel Spielberg i v dalších profesích. Kameramanem je Janusz Kamiński, který stojí režisérovi po boku pravidelně už od roku 1993, kdy se poprvé setkali na filmu Schindlerův seznam. Ještě o téměř dvacet let déle pracuje s režisérem skladatel John Williams.

Hra se slovy a významy

S E.T. - Mimozemšťanem je spjatý i rok vydání knížky Obr Dobr (1982). Napsal ji Roald Dahl (1916-1990), známý britský romanopisec, povídkář a scenárista, mezi jehož nejpopulárnější díla pro děti patří Jakub a obří broskev, Karlík a továrna na čokoládu, Fantastický pan Lišák nebo Matylda.

Dahlovy knihy pro děti se vyznačují neobvyklou imaginací, nesentimentálním přístupem k dětskému čtenáři a černým humorem, který Dahl používal i v knihách pro dospělé. Hrdiny jeho dětských knížek jsou většinou děti, opuštěné a ztracené ve světě dospělých, které se dostávají do neuvěřitelných dobrodružství.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jeho knihy pro děti jsou ale přitažlivé i pro dospělého čtenáře. Dahl je mistrem hry se slovy a významy, které díky specificky užitému jazyku vytvářejí komický efekt. Vychází přitom z poetiky nonsensu, typického pro anglickou literaturu 19. a 20. století. U nás touto poetikou rozvíjí např. Ivan Wernisch nebo Pavel Šrut. Podařilo se jí dostat i do filmové adaptace prostřednictvím jmen postav obrů, jejich deformované mluvy, plné neologismů a dalších slovních hříček, metafor a metonymií.

Roald Dahl zemřel v roce 1990. Přibližně od té doby se datuje snaha Stevena Spielberga získat na ni práva. Dahl hlavní hrdinku knihy pojmenoval podle své vnučky, herečky a modelky Sophie, které bylo v době, kdy knížka vyšla, pět let. Název knihy Big Friendly Giant neboli BFG byl u nás v prvním vydání přeložen jako Moc hodný obr, v dalším jako Obr Dobr. Její první, animovaná adaptace pod názvem THe BFG vznikla v roce 1989, na tu hranou, o niž měl zájem i John Madden (Zamilovaný Shakespeare) nebo Chris Columbus (Sám doma), si diváci museli počkat do letošního roku.

Mezi dvěma světy

Steven Spielberg v ní vytvořil svébytný svět, plný obrů, kouzelných stromů a poletujících snů, do něhož zasadil příběh jednoho neobvyklého přátelství. Oproti moderním fantasy vyprávěnkám, plných čar, kouzel a bojů má to jeho starosvětské kouzlo nenásilnosti. Trochu rozvláčný scénář Melissy Mathison nezastírá, čím se živí zlí obři, ale explicitně s těmito scénami nepracuje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Příběh je rozkročen mezi dvěma světy, tím fantazijním a trochu posunutou realitou doby osmdesátých let. K poražení či zneškodnění zla, které má spíš takovou neomalenou, natvrdlou a nekňubitovou než vyloženě zlou podobu, nedochází pohádkovými prostředky, ale těmi civilními.

V tomto přístupu je vidět, že tvůrci dětského diváka nepodceňují, když mu předkládají alternativní historickou realitu osmdesátých let, v níž spojené síly tří mocností za pomocí vojenské techniky porazí ony lidožravé obry. Představiteli oněch mocností jsou Alžběta II, Ronald Reagan (a jeho žena Nancy) a Boris Jelcin.

Plán s královnou

Ač to není přímo řečeno, děj se odehrává v osmdesátých letech minulého století a vypráví o desetileté dívce jménem Sophie (Ruby Barnhill). Osiřelá Sophie, žijící v londýnském sirotčinci, trpí nespavostí. Jedné noci vyhlédne ven z okna a uvidí z něj obra, který fouká lidem něco do oken domů. Obr si Sophie všimne a unese ji do Obří země, jeho domova. Nemůže jinak, protože obra nesmí nikdo vidět. Pokud by se tak stalo, lidé by po nich začali pátrat. Naštěstí pro Sophii ji unese MHO (Moc hodný obr), který jako jediný z obrů lidí nejí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Místo toho se živí odpornou zeleninou fňokurkou. Po večerech běhá po různých městech a pomocí foukačky, vypadající jako trumpeta, fouká dětem do jejich pokojíčků sny. Ostatní obři chodí po večerech také po světě, ale lidi jim slouží jako potrava. Je jich devět, jsou dvakrát tak velcí jako MHO a jmenují se: Flákožrout, Kostikřup, Drtichlap, Děckožvyk, Chroustomas, Chlemtohrd, Děvozmar, Krvešpunt a Řezníček.

Sophie se s MHO (Mark Rylance), kterého ostatní obři šikanují, skamarádí. Hodný obr ji zasvětí do své práce - chytání a vytváření snů. Sophie ho na oplátku přiměje k tomu, aby se naučil zlým obrům víc vzdorovat. Společně pak začnou vymýšlet způsob, jak se lidožravých obrů zbavit. Nakonec se rozhodnou požádat o pomoc anglickou královnu (Penelope Wilton). Nepozorovaně se dostanou do Buckinghamského paláce a MHO za pomocí foukačky vnutí královně sen, v němž jí pomáhají v boji s obry.

Klepněte pro větší obrázek

Zdá se jí v něm o lidožravých obrech a na konci o holčičce, která sedí na parapetu v jejím pokoji. Když se královna probudí, uvidí na parapetu Sophii, v důsledku čehož uvěří tomu, co se jí zdálo. Povolá velitele armády, kteří se vrtulníky vydají do Obří země. Obry zde zajmou, přivážou pod vrtulníky a odlétají s nimi zpět do Londýna. Tam je hodí do vykopané jámy, odkud nemohou utéci. Po zbytek života už musí místo lidí jíst fňokurky.

Něžné pouto

Rodinné dobrodružství začíná v Londýně, odkud se přesuneme do Země obrů, před jejímiž nástrahami MHO Sophii chrání a zároveň ji seznamuje s jejími divy. Spielberg za pomocí trikové technologie performance capturing vytváří pouto mezi těmito dvěma osiřelými bytostmi. Jde o něžné pouto, jaké bývá mezi dědečkem a jeho vnučkou. Spielberg zde pracuje se svým tradičním tématem hledání ztraceného domova a rodinného zázemí, byť má nadpřirozenou podobu. Důvěru, kterou Sophie v obrovi nachází, se pak snaží v závěru přenést i do světa reálného.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

U filmu, kde debutující herečka mluví na osm metrů vysokou postavou, vytvořenou za pomocí digitální animace v počítači, se snadno mohlo stát, že chemie mezi nimi nebude fungovat nebo bude působit uměle. Díky tomu, že smutný Hodný obr dostal do vínku hlas a vlídné oči Marka Rylance, který si za Most špionů odnesl Oscara, tato obava záhy odpadá.

Optické hříčky

Režisérovi vzdálenost mezi postavami současně umožňuje vyhrát si s rozdílností měřítek, jak jednotlivé věci vnímají. A to jak u Sophie a MHO, tak u něj v porovnání s ostatními masožravými obry. Tyto optické hříčky, spolu s nadhledy a podhledy, jen potvrzují Spielbergovo vizuální hračičkářství věčného kluka, kdy si počíná podobně jako Obr Dobr a za pomocí velice zdařilých digitálních triků míchá nikoliv sny, ale barvité filmové iluze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přitom CGI triky z filmu netrčí jako v případě Ben Hura. Spielberg s nimi zachází uvážlivě, chtělo by se říct realisticky, kdyby nešlo o fantaskní pohádku. Kombinace živých herců s digitální animací hraje do karet hlavně Marku Rylanceovi, který může své herectví za pomocí použité techniky natáhnout do vpravdě obřích rozměrů.

Cit pro míru

Druhá polovina vyprávění pak přichází se svérázným plánem, který zahrnuje přesun do Buckinghamského paláce, anglickou královnu, vkrádání do snů a spoustu vrtulníků. Režisér do pohádkového prostředí vnáší moderní vojenskou techniku a realistickou akci a opět nemáme pocit, že by to z hlediska filmového vyprávění působilo neústrojně. Stejně jako když ve scéně u královské snídaně použije prdcící humor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Spielberg si to může dovolit, protože má cit pro míru. A přesně taková je i jeho adaptace knížky Roalda Dahla. Americký režisér s úctou k dickensovským tradicím vyprávění o dětech ze sirotčinců natočil laskavou, dojemnou a poetickou moderní pohádku, která s něžnou nostalgií připomíná časy, kdy v osmdesátých letech se svým E.T. kraloval filmovým plátnům.

Obr Dobr

  • Žánr: pohádková fantasy
  • Původní název: The BFG
  • www.movies.disney.com/the-bfg
  • Velká Británie / USA / Kanada, 2016
  • Scénář: Melissa Mathison (podle předlohy Roalda Dahla)
  • Režie: Steven Spielberg
  • Hrají: Mark Rylance, Ruby Barnhill, Bill Hader, Penelope Wilton, Rebecca Hall, Jemaine Clement, Michael Adamthwaite, Adam Godley, Ólafur Darri Ólafsson
  • Distribuce: Freeman Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 01. 09. 2016
Obr Dobr
film   7
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

6 Days: nový trailer na akční film dle skutečných událostí [video]

6 Days: nový trailer na akční film dle skutečných událostí [video]

Pobřežní hlídka: recenze filmu

Pobřežní hlídka: recenze filmu

Plážový Batman a lehkovážný hezounek. Parťácká chemie, plná špičkování, ani pohled na sličné modelky v plavkách nezachrání průhledný příběh s humorem z těch nejpokleslejších teenagerských komedií.

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Kim Basinger, Kathleen Turner, Melanie Griffith, Bo Derek, Nastassja Kinski, Phoebe Cates, Rebecca De Mornay, Valérie Kaprisky, Sophie Marceau, Francesca Dellera, Isabelle Adjani a jejich smyslné scény ve filmech.

Sedm sester, Hráči se smrtí - první trailery na nové sci-fi filmy

Sedm sester, Hráči se smrtí - první trailery na nové sci-fi filmy

Mumie: recenze filmu

Mumie: recenze filmu

Směsice dobrodružné akce a gotického hororu, v níž se Tom Cruise stává obětí i protivníkem mocichtivé mumie. Studio Universal rozjíždí své vlastní universum s monstry a Mumie v něm představuje závdavek na lepší příští.

Black Panther: první oficiální trailer na očekávaný filmový hit

Black Panther: první oficiální trailer na očekávaný filmový hit

Smrtihlav: recenze filmu

Smrtihlav: recenze filmu

Příběh mocenského vzestupu Reinharda Heydricha se v dramaturgicky nesoudržném tvaru protíná s kolážovitým vykreslením historických reálií i událostí okolo československého odboje.

Transformers: Poslední rytíř – nový mezinárodní trailer na očekávané sci-fi

Transformers: Poslední rytíř – nový mezinárodní trailer na očekávané sci-fi