AVmania.e15.cz

O myšce a medvědovi: animák o nesmyslnosti předsudků

O myšce a medvědovi: animák o nesmyslnosti předsudků

Žila byla jedna myška, která snila o kamarádství s medvědem, ačkoli jí odmalička všichni tvrdili, že medvědi myši akorát žerou. Chlupáč Ernest ji původně také chtěl sníst, ale když ho malá Celestine přesvědčila, aby to nedělal, stali se z nich spojenci. A potom, co je za to obě jejich komunity vyhostily, i přátelé a spolubydlící, navzdory všem předsudkům, že odlišné druhy se musí jenom nenávidět.

Žil byl i Belgičan jménem Gabrielle Vincent, který o neobyčejném a přitom přirozeném přátelství Ernesta a Celestine psal a kreslil příběhy od začátku osmdesátých let až do své smrti o dvacet let později. Právě z nich vychází kreslený film O myšce a medvědovi, který se poprvé promítal na loňském festivalu v Cannes, kde v sekci Directors’ Fortnight získal cenu pro nejlepší francouzsky mluvený snímek (v českých kinech je pochopitelně dabovaný).

Podíleli se na něm tři režiséři, včetně dua, které se proslavilo anarchistickou zábavou s plastovými postavičkami Panika v městečku. Jejich novinka je méně manická a víc určená dětem. Na dospělé je myšleno několika detaily a asi jen oni budou citliví k silnému sociálnímu cítění autorů, kteří fandí zanedbanému medvědovi, co nemá na jídlo, zato má opletačky se zákonem, a myšce, která vyrostla nespíš v sirotčinci a proti jejímu přání ji společnost nutí, aby se stala zubařkou. Všechny generace pak můžou obdivovat hlavní morální poselství (pokud přejdou fakt, že oba hrdinové bezostyšně kradou) a půvabný vzhled filmu.

Nejen město, kde medvědi žijí po vzoru lidí, i podzemní myší kolonie svým vybavením a kostýmy připomíná dobu spíš Vincentova dětství nebo humoresek Jacquese Tatiho. Krásná kresba vypadá, jako by na plátně přímo před našima očima oživla obrázková knížka i díky tomu, že některé tahy občas nejsou schválně dotažené. Tenhle animák nepase po technické dokonalosti, vystačí si s vytvářením hravé nálady, místy přecházející k impresionistické poetice. V časech dominující trojrozměrné počítačové animace takové roztomilé osvěžení z Evropy, které nemá potřebu napodobovat cizí vzory, potěší.

O myšce a medvědovi

  • animovaná pohádka
  • Francie/Belgie, 80 minut)
  • Režie: Stéphane Aubier, Vincent Patar, Benjamin Renner
  • Mluví: Ladislav Županič, Anna Nemčoková, Radana Herrmannová
  • Premiéra: 17. ledna
  • Hodnocení: 70 %

 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

A mna zas potesi recenzia od zeny :-) Pozri… NOWOCAYN 24. 1. 2013, 22:53

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.