AVmania.e15.cz

O myšce a medvědovi: animák o nesmyslnosti předsudků

O myšce a medvědovi: animák o nesmyslnosti předsudků

Žila byla jedna myška, která snila o kamarádství s medvědem, ačkoli jí odmalička všichni tvrdili, že medvědi myši akorát žerou. Chlupáč Ernest ji původně také chtěl sníst, ale když ho malá Celestine přesvědčila, aby to nedělal, stali se z nich spojenci. A potom, co je za to obě jejich komunity vyhostily, i přátelé a spolubydlící, navzdory všem předsudkům, že odlišné druhy se musí jenom nenávidět.

Žil byl i Belgičan jménem Gabrielle Vincent, který o neobyčejném a přitom přirozeném přátelství Ernesta a Celestine psal a kreslil příběhy od začátku osmdesátých let až do své smrti o dvacet let později. Právě z nich vychází kreslený film O myšce a medvědovi, který se poprvé promítal na loňském festivalu v Cannes, kde v sekci Directors’ Fortnight získal cenu pro nejlepší francouzsky mluvený snímek (v českých kinech je pochopitelně dabovaný).

Podíleli se na něm tři režiséři, včetně dua, které se proslavilo anarchistickou zábavou s plastovými postavičkami Panika v městečku. Jejich novinka je méně manická a víc určená dětem. Na dospělé je myšleno několika detaily a asi jen oni budou citliví k silnému sociálnímu cítění autorů, kteří fandí zanedbanému medvědovi, co nemá na jídlo, zato má opletačky se zákonem, a myšce, která vyrostla nespíš v sirotčinci a proti jejímu přání ji společnost nutí, aby se stala zubařkou. Všechny generace pak můžou obdivovat hlavní morální poselství (pokud přejdou fakt, že oba hrdinové bezostyšně kradou) a půvabný vzhled filmu.

Nejen město, kde medvědi žijí po vzoru lidí, i podzemní myší kolonie svým vybavením a kostýmy připomíná dobu spíš Vincentova dětství nebo humoresek Jacquese Tatiho. Krásná kresba vypadá, jako by na plátně přímo před našima očima oživla obrázková knížka i díky tomu, že některé tahy občas nejsou schválně dotažené. Tenhle animák nepase po technické dokonalosti, vystačí si s vytvářením hravé nálady, místy přecházející k impresionistické poetice. V časech dominující trojrozměrné počítačové animace takové roztomilé osvěžení z Evropy, které nemá potřebu napodobovat cizí vzory, potěší.

O myšce a medvědovi

  • animovaná pohádka
  • Francie/Belgie, 80 minut)
  • Režie: Stéphane Aubier, Vincent Patar, Benjamin Renner
  • Mluví: Ladislav Županič, Anna Nemčoková, Radana Herrmannová
  • Premiéra: 17. ledna
  • Hodnocení: 70 %

 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

A mna zas potesi recenzia od zeny :-) Pozri… NOWOCAYN 24. 1. 2013, 22:53
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.

Já, Simon: recenze filmu

Já, Simon: recenze filmu

Feel-good movie a gay varianta oblíbených romantických teenagerských komedií nabízí pozitivní pohled do světa, jemuž vládne tolerantní a liberální duch.

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

Bird, Great Balls of Fire!, The Doors, Ray, Walk the Line, Control, Edith Piaf, Serge Gainsbourg, Get On Up - Příběh Jamese Browna, Nico, 1988. Nejslavnější muzikanti na filmovém plátně.

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Upínání se k nepřítomnému otci, špatná komunikace v rodině, milosrdná lež a ztráta iluzí díky ní. Adaptace předlohy Petry Soukupové, oceněné Magnesiou Literou jako Kniha roku.

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Zlodějská „rodina“ ze supermarketu, černošská infiltrace do Ku-Klux-klanu, romance ze světa, rozděleného studenou válkou, taneční drogový trip nebo masové vraždy jako umění. To nejlepší z Cannes brzy i v našich kinech.