AVmania.e15.cz

Norman a duchové: animák, který se nebojí čelit ošklivosti

Norman a duchové: animák, který se nebojí čelit ošklivosti

V době, kdy se z Pixaru stává výrobní linka pro neurážející animáky, vzniká film nebojící se ošklivosti. Film, ze kterého ještě dokonalé počítače nevyretušovaly lidské nadšení a osobitost. Vlastně Norman a duchové počítačově animovaný ani není. Pohybují se v něm loutky vyrobené jako okaté karikatury obyvatel provinčního amerického městečka, pomýleně hrdých na to, že jejich předci tu kdysi upálili čarodějnici. Hlavním hrdinou je zase jedenáctiletý kluk, který vidí mrtvé a povídá si s nimi. Norman patří mezi filmy pro děti. Ale spíš pro takové děti, jako byl malý Tim Burton.

S burtonovsky vyšinutou poetikou, zachycující život osamělých outsiderů jako děsivou pohádku, má Norman nemálo společného. Ostatně, jeho hlavní tvůrce Chris Butler kreslil storybordy Koralíny i Burtonovy Mrtvé nevěsty. Vzhled své vlastní duchařské hororové komedie si vytvořil po svém, stejně jako styl humoru pohybujícího se mezi parodií, poctou a svěží variací žánru, mírně okořeněnou popkulturními odkazy. Dostatečně by se tak měli bavit dospělí, ačkoli český překlad nezachytil všechny vtípky a nenechal ani originální název ParaNorman.

Norman nepřipomíná plagiát vzorů, i když jeho vyprávění není tak silné jako příběh Koralíny, která mohla těžit z předlohy Neila Gaimana. Nepřipomíná ani ty hezké neškodné americké rodinné animáky. Nejen proto, že se v něm vyskytují nevábní zombíci. Ošklivosti Norman čelí i pod povrchem, v lidech, kteří jsou ze strachu rychle ochotní přistoupit k lynčování nebo alespoň k šikaně všeho odlišného.

Jasné poučení nechybí ani tady. Ovšem scéna, kdy Norman vysvětluje pomstychtivé mrtvé čarodějnici, proč je nenávist k ničemu, má na takový animák nečekaně smutný a dojemný dopad.
 

To vše není tak málo za obětování nádherné technické dokonalosti Pixaru, k níž má Norman se svými expresivními loutkami opravdu daleko. Tato komedie chce povzbudit nepochopené podivíny i tak, že jim sama jde příkladem svou jinakostí. Animované studio, jehož práci bychom měli nyní dychtivě sledovat, se jmenuje Laika.

Norman a duchové

  • Animovaný, USA, 93 minut
  • Režie: Chris Butler, Sam Fell Mluví (v českém znění): Jiří Köhler, Martin Draxler, Otakar Brousek ml., Michal Holán
  • Premiéra: 6. září
  • Hodnocení: 70 %
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Mozno aj ja, ale ked vidim pouzitie popularn… MM 8. 9. 2012, 10:14
Hmmm...možno po rokoch rokúcich urobím výnim… NOWOCAYN 7. 9. 2012, 20:12

Další podobné články

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.