AVmania.e15.cz

Norman a duchové: animák, který se nebojí čelit ošklivosti

Norman a duchové: animák, který se nebojí čelit ošklivosti

V době, kdy se z Pixaru stává výrobní linka pro neurážející animáky, vzniká film nebojící se ošklivosti. Film, ze kterého ještě dokonalé počítače nevyretušovaly lidské nadšení a osobitost. Vlastně Norman a duchové počítačově animovaný ani není. Pohybují se v něm loutky vyrobené jako okaté karikatury obyvatel provinčního amerického městečka, pomýleně hrdých na to, že jejich předci tu kdysi upálili čarodějnici. Hlavním hrdinou je zase jedenáctiletý kluk, který vidí mrtvé a povídá si s nimi. Norman patří mezi filmy pro děti. Ale spíš pro takové děti, jako byl malý Tim Burton.

S burtonovsky vyšinutou poetikou, zachycující život osamělých outsiderů jako děsivou pohádku, má Norman nemálo společného. Ostatně, jeho hlavní tvůrce Chris Butler kreslil storybordy Koralíny i Burtonovy Mrtvé nevěsty. Vzhled své vlastní duchařské hororové komedie si vytvořil po svém, stejně jako styl humoru pohybujícího se mezi parodií, poctou a svěží variací žánru, mírně okořeněnou popkulturními odkazy. Dostatečně by se tak měli bavit dospělí, ačkoli český překlad nezachytil všechny vtípky a nenechal ani originální název ParaNorman.

Norman nepřipomíná plagiát vzorů, i když jeho vyprávění není tak silné jako příběh Koralíny, která mohla těžit z předlohy Neila Gaimana. Nepřipomíná ani ty hezké neškodné americké rodinné animáky. Nejen proto, že se v něm vyskytují nevábní zombíci. Ošklivosti Norman čelí i pod povrchem, v lidech, kteří jsou ze strachu rychle ochotní přistoupit k lynčování nebo alespoň k šikaně všeho odlišného.

Jasné poučení nechybí ani tady. Ovšem scéna, kdy Norman vysvětluje pomstychtivé mrtvé čarodějnici, proč je nenávist k ničemu, má na takový animák nečekaně smutný a dojemný dopad.
 

To vše není tak málo za obětování nádherné technické dokonalosti Pixaru, k níž má Norman se svými expresivními loutkami opravdu daleko. Tato komedie chce povzbudit nepochopené podivíny i tak, že jim sama jde příkladem svou jinakostí. Animované studio, jehož práci bychom měli nyní dychtivě sledovat, se jmenuje Laika.

Norman a duchové

  • Animovaný, USA, 93 minut
  • Režie: Chris Butler, Sam Fell Mluví (v českém znění): Jiří Köhler, Martin Draxler, Otakar Brousek ml., Michal Holán
  • Premiéra: 6. září
  • Hodnocení: 70 %
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Mozno aj ja, ale ked vidim pouzitie popularn… MM 8. 9. 2012, 10:14
Hmmm...možno po rokoch rokúcich urobím výnim… NOWOCAYN 7. 9. 2012, 20:12

Další podobné články

Punisher: nový trailer na očekávaný seriál [trailer]

Punisher: nový trailer na očekávaný seriál [trailer]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Jo Nesbø, Michael Fassbender jako detektiv Harry Hole a smrt s tváří sněhuláka. Silný tvůrčí tým obtížně hledá klíč k dramaturgicky konzistentní adaptaci první ze zfilmovaných „holeovek“.

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Blade Runner 2049: recenze filmu

Blade Runner 2049: recenze filmu

Denis Villeneuve v pokračování kultovní sci-fi v obrazech chladné krásy rozvíjí filozofická témata o hranicích lidství a identity do nekompromisního tvaru, přinášejícího výzvu současným blockbusterům.

Liga spravedlnosti: finální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Liga spravedlnosti: finální trailer na očekávaný filmový hit [video]

10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

Čtverec, O těle a duši, Ta, která odešla, Nikdys nebyl, Zabití posvátného jelena, Nemilovaní. Do českých kin míří oceněné filmy z trojice neprestižnějších festivalů Berlinale, Benátky a Cannes.