AVmania.e15.cz

Noční můra o Faustovi a jeho groteskně odpudivém světě

Noční můra o Faustovi a jeho groteskně odpudivém světě

Ruský umělec Alexandr Sokurov už o ničivém vlivu moci na člověka natočil celou tetralogii, do níž patří filmy o Hitlerovi, Stalinovi a Hirohitovi. Ani jeden z nich nebyl u nás v kinech uveden, poslední díl volného cyklu Faust se přesto do české distribuce právě dostává.

 

Oproti předchozím filmům měl tu výhodu, že loni vyhrál slavný festival v Benátkách, dokonce v konkurenci titulů jako Jeden musí z kola ven, Stud nebo Nebezpečná metoda. Navíc se natáčel v Česku, ač čeští herci patří jen do komparsu, hlavní role si rozdělili Němci a Rusové, mezi nimi i Fassbinderova oblíbenkyně Hanna Schygullová. K tomu převypravuje známý příběh o mudrci, který se kvůli svému poznání i chtíči spolčí s ďáblem.

Faustovskou legendu nejvíce zpopularizoval Goethe a právě v jeho době, tedy v 18. století, i v jeho řeči, tedy v němčině, se Sokurovův film odehrává. Nejde však o adaptaci. Na to je Sokurov příliš svébytný autor.

Jeho Faust nabízí vlastní těžko uchopitelnou verzi, v podobě repetetitivní noční můry o kořenech zla. Kamera je neustále v pohybu, dramatická hudba ustavičně přítomna, ač často ztišena. Ruchy a vedlejší postavy bez oddechu zahlcují příběh o mudrci, který se za doprovodu směšně odpudivého starého ďábla prochází vesnicí a se znechucením pozoruje všeobecnou chudobu, zhýralost a nízkost. Jenže i jeho samého pohání hledání lidské duše a smyslu, ale i přízemní pudy, probuzené poté, co uvidí mladičkou Markétku.

Sokurov zobrazuje svět jako groteskní místo, s kombinací naturalismu a magického realismu, tak aby z něj byla cítit jeho opresivní dusivost. To vše má tak hypnotický efekt, že je těžké v kině vůbec zůstat celých 134 minut vzhůru. Faust je záměrně ne příliš příjemný intelektuální artový opus, který potřebuje vyhraněné publikum. Návštěvnost v kinech ukáže, jestli poptávku tohoto obecenstva už dosyta neuspokojilo nedávné promítání filmu na festivalu v Karlových Varech.


Klepněte pro větší obrázek 

Faust

(drama, Rusko, 134 minut)

  • Režie: Alexandr Sokurov
  • Hrají: Johannes Zeiler, Anton Adasinsky, Isolda Dychauková, Anna Schygullová
  • Premiéra: 12. července
  • Hodnocení: 50 %

Autorka je spolupracovnicí redakce

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.