AVmania.e15.cz

Neznámý: recenze filmu

Liam Neeson svádí boj o svou identitu i holý život v paranoidně konspirativním thrilleru bourneovského ražení. Jak prokážete svoji totožnost, když vám nikdo nevěří?

Produkční společnost Dark Castle Enterteinment, specializující se na výrobu béčkových hororů (Loď duchů, Dům hrůzy) a mysteriózních thrillerů (Gothika), jejichž kredit se snaží pozvednout angažováním áčkových herců (Gabriel Byrne, Geoffrey Rush, Halle Berryová) do hlavních rolí, se rozhodla rozšířit své pole působnosti i do oblasti módních konspiračních spletenců bourneovského ražení.

Ukradená identita

Doktor Martin Harris (Liam Neeson) přilétá s manželkou (January Jonesová) do Berlína na mezinárodní kongres o biotechnologiích a genetických úpravách rostlin, kde má mít prezentaci. Po příjezdu do hotelu zjišťuje, že na letišti zapomněl kufr s doklady, pro nějž se vrací. Taxík má autonehodu a skončí v řece. Martina zachrání před utonutím bosenská taxikářka (Diana Krugerová) a on se po čtyřech dnech probouzí v nemocnici z komatu. Po zjištění, že ho nikdo nepostrádá, se vydává do hotelu za svou ženou Liz. Ta ho ale nepoznává nebo zapírá a tvrdí, že Martin Harris není on, ale usměvavý muž po jejím boku (Aidan Quinn).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jiný muž, kterému všichni říkají jeho jménem, při konfrontaci sype z rukávu identické historky z dětství a obsahy soukromých telefonních hovorů jako jeho protějšek, jenž ho obviňuje z krádeže své identity. Jeho jméno, povolání i ženu si přivlastnil někdo jiný, včetně takových detailů jako je změna fotografie v osobních záznamech univerzity, na níž působí. Z komatu procitnuvší Harris nemůže bez dokladů prokázat svou totožnost a je považován ochrankou vědeckého sympózia za pomatence.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Který z nich je tedy pravý a co si počít se situací, kdy vám okolí vnucuje tezi, že nejste tím, kým si myslíte, že jste? Stal se domnělý pan Harris terčem hodně nepovedeného vtipu nebo snad obětí nějakého konspiračního spiknutí, jehož pozadí nezná? A jaké asi vědec skrývá tajemství nebo poslání, že na sebe takřka vzápětí strhává pozornost všehoschopných zabijáků?

Pochyby

Martin začíná svůj zápas o navrácení vlastního života, přičemž bojuje nejen s agresivními pronásledovateli, ale i nutkavými myšlenkami, není-li náhodou sám blázen. V prvních okamžicích neví, zda jsou jeho vzpomínky pravdivé nebo jde jen o výplody nehodou narušené paměti. Netrpí sice amnézií, ale přesto se dostane do situace, kdy pochybuje, zda je opravdu tím mužem, za něhož se považuje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

A vám už naskakuje v mysli známá poučka, že to že je člověk paranoidní ještě neznamená, že po něm nejdou. Jistotu získává už při prvním střetu s nájemným zabijákem, který se neštítí ani vraždy zdravotní sestry. Ta mu ještě před smrtí poskytne kontakt, který využije. Jméno na vizitce se zhmotní v osobu starého agenta východoněmecké tajné policie (Bruno Ganz), jenž se mu rozhodne pomoci. Možná ani ne tolik pro peníze, jako z touhy po dobrodružství a pocitu důležitosti, jež jeho mysli, ukryté v churavějící tělesné schránce, chybí.

Nepředvídatelný děj

Adaptovaný scénář Olivera Butchera a Stephena Cornwella, vycházející z novely Didiera van Cauwelaerta Out of My Head, se nespoléhá na recyklaci osvědčených dějových zápletek, jejichž vývoj po chvíli odhadnete, ale snaží se přijít s konstrukcí, která udrží vaši pozornost ve střehu. Celkem úspěšně se mu to daří. Po tři čtvrtiny vyprávění opravdu nebudete tušit, jak je to vlastně s identitou ústředního hrdiny nebo spíš jakou povahu mají síly, stojící za jejím ohrožením. Což beru jako velké plus.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Děj snímku není dopředu čitelný a některé momenty mohou být překvapivé i pro zkušeného diváka. Závěrečná pointa pak není z rodu těch, které by se vás snažily za každou cenu usadit do sedadel s otevřenou pusou tím, že při ní dojde ke změně náhledu na vše předtím viděné. Naopak, je logická, ale možná až příliš humánně „státotvorná“.

(Pozor spoiler!!!) Zabijáci nacházejí ztracené svědomí, pronásledovatelé se vybarvují ve fingované atentátníky a obětaví vědci (Sebastian Koch) mohou konečně představit plán, jak zachránit třetí svět za pomocí pěstování geneticky modifikované kukuřice. (Konec spoileru!!!)

Hitchcockovské schéma

Ano, právě konec s nezbytným happyendem mi trochu kazí dojem z hutného evropského thrilleru, v němž možná více než ozvuky bourneovských příběhů o agentech se ztrátou paměti, namixované s adrenalinovými honičkami z produkční stáje Luca Bessona (96 hodin), nacházím stopy paranoidně konspiračních thrillerů ze sedmdesátých let nebo Polanského filmu 48 hodin v Paříži s Harrisonem Fordem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Nejedná se o nepřetržitou akci od začátku do konce, ale o postupně rozkrývanou skládačku, jež si bere inspiraci v hitchcockovském schématu vyprávění o mužích, zatažených proti své vůli do soukolí událostí, řízených neznámou silou. Na rozdíl od Mistrova modelu se ale Martin Harris nepřiplete k těmto událostem náhodou, ale dle předem připraveného plánu, jehož kontury se mu po nehodě vytratí z hlavy. Z trpného činitele se vlivem okolností stává aktivní, nucený bojovat o svůj život. Podobně jako Harrison Ford v Uprchlíkovi musí přitom zjistit, kdo ho do tajemného komplotu zatáhl, aby mu mohl vzdorovat.

Občan druhé kategorie

A právě po představitelovi Indiana Jonese nebo Melu Gibsonovi přebírá osmapadesátiletý Liam Neeson štafetu, která mu umožňuje se věrohodně pohybovat v akčně-thrillerových vodách. V 96 hodin pátral v Paříži po únoscích své dcery, v A-Teamu se postavil do čela elitní armádní jednotky a nyní si zahrál muže bez identity, odhazujícího krycí masky. Dokáže být přitom stejně drsný a nekompromisní, jako zranitelně něžný, což v kombinaci s jeho chraplavým hlasem bude určitě magnet na divačky napříč věkovými kategoriemi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Velmi věrohodně zároveň zpřítomňuje bezmoc, kdy nemůžete dokázat, kdo jste. Bez dokladů se rázem stáváte nikým, občanem druhé kategorie bez jakýchkoliv práv na důstojné zacházení. Tím vytváří paralelu k osudu jeho zprvu nedobrovolné sekundantky, rovněž proti své vůli zatažené do nebezpečné hry o život. Typově trochu mdlá Diane Krugerová se snaží, aby postavě bosenské ilegální imigrantky Gině vdechla život, což se jí daří, na rozdíl od spíše sošně působící January Jonesové v úloze Harrisovy manželky.

Sázkou na jistotu se v obsazení ukazuje účast hereckých veteránů. Frank Langella je hrozivý díky stoickému klidu, s nímž řídí zločinné pozadí událostí. Bruno Ganz jako bývalý vyšetřovatel Stasi je zkušeným mazákem studené války, po jejichž mechanismech konspirační práce se mu nostalgicky stýská.

Chladné berlínské lokace

Talentovaný katalánský režisér Jaume Collet-Serra začínal jako tvůrce hudebních klipů a reklam. Z jeho celovečerní tvorby se vám vybaví nezdařilý hororový remake Domu voskových figurín a naopak napínavou atmosférou vybavený psycho-horor Orphan. Ve svém čtvrtém celovečerním počinu zužitkovává postupy ze své předchozí tvorby. Subjektivní kamera přibližuje mentální stav hlavního hrdiny, který rozostřeně vnímá realitu po otřesu, zažitém při vážné autonehodě. Postupně se kamera zklidňuje a objektivizuje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Neznámý díky tomu působí jako atmosférický thriller francouzské provenience typu Nikomu to neříkej Guillaumeho Caneta nebo zmíněného Polanského Frantica. Má dobré tempo a hitchcockovsky paranoidní atmosféru, k níž přispívá i pohyb ústředního hrdiny v berlínských lokacích, jež nezná. Nebezpečí, číhající v ulicích zachmuřeně chladné a zasněžené německá metropole evokuje i působivá hudba Johna Ottmana. Do akčního módu se přepíná až v závěru, kdy už se hraje mnohem víc podle standardních hollywoodských pravidel. Automobilové honičky se střídají s pěstními souboji podobně jako v Bourneovi a vše je přehledně natočeno.

Neznámý je zkrátka poctivým a řemeslně zvládnutým žánrovým kouskem tak trochu ze staré školy paranoidních sedmdesátkových thrillerů, říznutý bourneovskou dynamikou. Náhoda i konspirace v něm rovnoměrně slouží k rozvíjení děje, aniž by se vzájemně potíraly. Jen jsem si celou dobu říkal, jak moc by mě bavilo, kdyby nepředvídatelný scénář vzal do rukou právě Roman Polanski, který by mu uměl dle mne vtisknout mnohem osobitější režijní rukopis.

Klepněte pro větší obrázek

Neznámý

  • Žánr: konspirativní thriller
  • Původní název: Unknown
  • www.unknownmovie.warnerbros.com
  • USA/Velká Británie/Německo/Francie 2011
  • Scénář: Oliver Butcher, Stephen Cornwell
  • Režie: Jaume Collet-Serra
  • Hrají: Liam Neason, Diane Krugerová, Bruno Ganz, January Jonesová, Aidan Quinn, Frank Langella, Sebastian Koch, Stipe Erceg, Rainer Bock, Mido Hamada
  • Distribuce: Warner
  • Distribuční premiéra v ČR: 14. 04. 2011

 

 

 

 

AVmania hodnotí
film 6

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.