Neuvěřitelný Hulk: recenze filmu

Sezóna komiksových adaptací pokračuje po Iron Manovi, Wanted a Hancockovi naštvaným zeleným mutantem Hulkem.

Negativní přijetí psychologizujícího Hulka v režii Anga Leeho si vyžádalo změnu na režisérské stoličce v podobě francouzského režiséra z produkční stáje Luca Bessona Louise Leterriera, jenž stál za adrenalinovou akční dvojicí Kurýr a kung-fu Utržený ze řetězu. Marvelovské impérium nevyměnilo ale jen režiséra, ale i scenáristy a dodalo komplet nové herecké obsazení.

Zapomeňte na psychologii!

Děj filmu plynule navazuje tam, kde jsme protagonisty vyprávění před pěti lety opustili a zápletka je podobně nekomplikovaná. Bruce Banner (Edward Norton), jehož proměny nálad způsobilo mimořádně silné ozáření gamma-paprsky v důsledku nezdařilého experimentu, se nyní ukrývá v brazilských slumech. Dobrovolně se izoloval od světa i své milé a naivně si myslí, že v ústraní se schová před zodpovědností za svůj čin, kdy jako ambiciózní vědec sám na sobě vyzkoušel účinky séra, jež by z každého řadového občana udělalo mašinu na zabíjení.

Snaží se najít protilék, jímž by eliminoval své prokletí, jež ho ve chvílích stresu, hněvu nebo vzrušení mění z doktora Jekylla v pana Hydea. Armáda, jež chce jeho nadlidských schopností využít ke svým účelům, ho vypátrá a on se opět převtělí v nekontrolovatelné monstrum, kterému jdou po krku armádní špičky, ztělesněné generálem Rossem (William Hurt) a jeho podřízeným, špionem Emilem Blonskym (Tim Roth).

Banner se vrací do Států a za pomoci generálovy dcery a své osudové lásky Betty (Liv Tylerová) je nucen neustále prchat před zneužitím své síly v nesprávných rukou. Problémem scénáře, na němž pracoval Zak Penn (X-Men II, III), je, že oproti Leeho verzi nenabízí nic nového a jen recykluje známé a osvědčené postupy. Tvůrci počítají s obeznámením diváků s hulkovskou mytologií a shrnují ji jen krátce v úvodních efektních titulcích.

O to větší prostor je věnován rozehrání dynamické akce, kde záhy lítá nejen vše, co má peří. Na úkor efektnosti jsou ale tentokrát postavy až příliš odpsychologizovány a působí jednostrunně. Zádumčivé pohledy Edwarda Nortona to nespraví a postupné rozvíjení charakterů ani oidipovské vyvrcholení zde opravdu nečekejte.

Marvel smash

Edward Norton, jenž se na snímku podílel i jako autor finální verze scénáře a producent, je dozajisté výborný herec, schopný nejjemnějších psychologických nuancí, ale v porovnání s masivnějším Ericem Banou z Leeho verze mu role sedla méně a nepodává tak přesvědčivý výkon, jak jsme od něho zvyklí. Liv Tylerová je podobně matná, vrhá utrápené a překvapené pohledy a kromě své půvabné tváře a jemně šeptavého hlasu ničím nepřekvapí. Její výkon můžeme označit za mdlý a podobně je na tom chemie ústředního páru, který ve společných scénách variuje klasický motiv krásky a zvířete nebo pozdějšího King Konga.

Jediný, kdo si svou roli beze zbytku užívá, je Tim Roth v úloze psychotického militantního vojáka s vymytým mozkem, který je posedlý možností vyrovnat se schopnostem svého soupeře natolik, že si nechá do těla implantovat sérum, díky němuž se mu může postavit jako rovnocenný protivník. Stárnoucí elitní voják za zenitem sil je fascinován možnostmi násilného zneužití vědy natolik, že zapomíná na nepříjemné vedlejší účinky a armáda ho s jeho svolením využije jako pokusného králíka, který se změní v kreaturu zvanou Abomination.

Kdo pozvedá celou podívanou z vod průměru je samotný režisér, od něhož marvelovské studio očekávalo, že dodá vyprávění hektický říz. Příběh odsýpá ve svižném tempu a i výprava je mnohem rozmanitější než minule, takže se dočkáme exotických scenérií i lokací moderních měst. Akčních scén sice není mnoho, ale mají patřičnou výbušnost. Destruktivní orgie, v nichž si v Leeho zpracování Hulk při svém běsnění akrobaticky pohrával v poušti s tanky nebo v kaňonu s helikoptérami, se přesunuly do města, čímž akce (podobně jako v Transformerech) dostala mnohem zkázonosnější rozměr.

Naštvané a agresivní Bannerovo alter-ego se zjeví v plné parádě sice až v druhé třetině vyprávění, ale do té doby ho výborně zastoupí jeho pouhá „civilní“ identita. Honička po brazilských střechách pomrkává svou choreografií po trojce příběhů agenta bez paměti Jasona Bournea a když dojde ke konfrontaci ústředních antagonistů v ulicích města, dostávají sekvence ráz válečných záběrů CNN.

Akce je sympaticky nekompromisní a baví, zvláště když jsou obě monstra v pohybu. Jakmile se na chvíli zastaví a my máme možnost se soustředit na detaily, zjišťujeme, že digitální efekty a triky, včetně samotného zeleného zlobra, jsou rozpohybovány až příliš uměle a nerealisticky.

Pro většinu comicsových fanoušků bude přímočařejší Neuvěřitelný Hulk lepší a stravitelnější než jeho starší sourozenec v Leeho režii. Je bombastičtější, akčnější a zelený tupec, co si tak rád pohazuje s vozovým parkem různé hmotnosti, konečně získal důstojného soupeře, jenž dává na frak i Jeffovi Bridgesovi z nedávno uvedeného marveláckého Irona Mana. Co mu však chybí je Starkova elegance a humor. Dobře jsem se bavil, ale i tak mám radši Leeho komornější, ale vizuálně a narativně propracovanější verzi. Ang Lee v Hulkovi zanechal něco ze sebe, Louis Leterrier je především řemeslný rutinér.
P. S. Cameo „železňáka“ Tonyho Starka (Robert Downey, Jr.) v samém závěru naznačuje vznik týmových Avengers a čím dál užší propojenost celého marvelovského comicsového universa.

Neuvěřitelný Hulk

• Žánr: akční comicsová adaptace