AVmania.e15.cz

Nemilovaní: recenze filmu

Rozcházející se rodiče pátrají po zmizelém dvanáctiletém synovi v sugestivním dramatu Andreje Zvjaginceva o nemožnosti či nepřítomnosti lásky v důsledku sobectví, lhostejnosti a odcizení.

Cenu poroty v Cannes, cenu pro nejlepší cizojazyčný film od losangeleských kritiků, nominaci na Zlatý glóbus ve stejné kategorii a dvě Evropské filmové ceny v kategoriích nejlepší kamera a hudba dosud získalo ruské drama Nemilovaní. A na řadě jsou Oscary, kde se počítá s jeho nominací mezi pěticí uchazečů o nejlepší zahraniční film.

Narušené rodinné vazby

Film natočil Andrej Zvjagincev, který ztělesňuje v kontextu ruské kinematografie pokračovatele Tarkovského metafyzické tradice, v jeho podání však výrazně vázanou na sociálně-politické problémy současného Ruska. V centru režisérovy pozornosti stojí již od znamenitého debutu Návrat (2003) zpřetrhané, narušené či pokřivené rodinné vazby, které dokresluje významotvornou prací s ruskou krajinou.

Jeho prvotina je lyrickým obrazem neúspěšného pokusu sblížení otce s dvěma odcizenými syny. Rodinná tragédie na odlehlém místě charakterizuje i jeho druhý film Vyhoštění. Nemilosrdnou obžalobu zkorumpované putinovské říše provedl v tíživém dramatu s biblickým přesahem Leviatan o porobení obyčejného člověka.

Podstatným tématem je pro režiséra a jeho dvorního scenáristu Olega Něgina, který s ním spolupracuje od druhého filmu Vyhoštění, vyprázdněnost městské střední třídy, kterou se zabývají filmy Jelena a aktuální Nemilovaní. V tom posledním ukazuje lidi, zamilované do vlastního obrazu na sociálních sítích, ale jinak žijící v skličujícím světě nepochopení a sebeklamu.

Připomínka vlastního selhání

Andrej Zvjagincev v kombinaci rodinného dramatu a drtivé procedurální detektivky sleduje, jak rozcházející se rodiče pátrají po zmizelém dvanáctiletém synovi a vypovídá přitom velmi sugestivně o nemožnosti či nepřítomnosti lásky v důsledku sobectví, lhostejnosti a odcizení.

Film začíná jako rodinné drama, v němž probíhá dramatický rozvod rodičů. Nemají si co říci a pohromadě je drží už jen poslední starost o prodej rozlehlého bytu na městském sídlišti na okraji Moskvy, jinak si oba zařídili nový život po svém. Žeňa (Marjana Spivak) si našla staršího bohatého muže, Boris (Alexei Rozin) čeká dítě s kolegyní z práce.

Dvanáctiletý syn Aljoša (Matvej Novikov) je jim za této situace přítěží na cestě k lepší budoucnosti, kterou si oba představují po boku nových partnerů. Nestojí o něj ani jeden, jako by jim připomínal jejich vlastní selhání. Neprojevují mu náklonnost, zdá se, že toho nejsou ani schopni.

Zmizení syna

Nezájem o něj zrcadlí už úvodní scéna, kdy se Aljoša vrací cestou ze školy domů zasněženou lesní cestou kolem řeky a příliš přitom nespěchá. Nemá proč, jeho matku zajímá, aby se líbila novému milenci, otec si zas chce udržet dobře placené místo v práci.

Večer pak v jedné z emočně nejsilnějších scén filmu chlapec vyslechne, jak se rodiče hádají o jeho opatrovnictví. Tato hádka, plná urážek a pohrdání, ho přesvědčí v tom, že se stal jen nechtěnou překážkou na cestě k jejich odloučení. Osamocený Aljoša nemá nic, čím by jejich nedostatek lásky zaplnil a tak jednoho dne uteče z domu.

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

Sharon Stone, Gina Gershon, Salma Hayek, Cameron Diaz, Demi Moore, Pamela Anderson, Kate Winslet, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley nebo Nicole Kidman a jejich odhalené scény ve filmech.

Policie alespoň s touto verzí pracuje. Rodiče nejdříve spolu s ní doufají, že se chlapec vrátí domů, ale když se ukáže, že ne, dají se do pátrání. V tom jim pomáhá dobrovolnická organizace, zabývající se hledáním zmizelých dětí. Policie nemá čas, je příliš zaneprázdněná, její přístup je laxní.

Koordinátor dobrovolnické organizace nastíní několik verzí, kde by chlapec mohl být nebo se schovat. Jednou z nich je i ta, že u Ženiny matky (Natalya Potapova), kterou už léta neviděla a nazývá ji starou čarodějkou. Žeňa s Borisem ji navštěvují, ale toto setkání nás jen utvrdí v tom, že mateřská neláska, chlad a odcizení se v této rodině předává z generace na generaci.

Neláska, předávaná z generace na generaci

Motiv nelásky, jak zní v originále název filmu, je pro vyprávění ústřední. Nevztahuje se ale jen k druhým osobám, byť sebebližším, ale u postav i k sobě samým. Žeňa nedokáže mít ráda sama sebe, svou matku, manžela, syna Aljošu. V milencovi hledá naději, že by se to mohlo změnit, že jí dá tu lásku, která vše změní, která jí absolutně naplní, ale zaměňuje přitom sexuální přitažlivost s citovostí.

Té není schopná, poměrně upřímně milenci Antonovi (Andris Keišs) říká, že těhotenství brala jako něco cizího, nečekaného, že zažila komplikovaný porod. S manželem začala žít, ale pro ni bez lásky, která se přenesla na syna Aljošu. Rodiče, kteří nezažili pocit lásky od svých rodičů, ji tak neumějí dávat svým dětem.

7 životů: recenze filmu

7 životů: recenze filmu

Orwellovská federace budoucnosti, v níž platí přísná politika jednoho dítěte a sedm sester s tváří Noomi Rapace, které jí vzdorují. Dystopie s dynamickou a krvavou akcí od režiséra Jeníčka a Mařenky.

Boris se zdá empatičtější, ale i v jeho chování k dětem je znát odstup. Před Aljošou dává přednost kariéře a i malého synka, jehož má s novou partnerkou Mášou (Marina Vasilijeva), na konci odloží do dětské postýlky namísto toho, aby mu věnoval pozornost a hrál si s ním.

Chování obou rodičů jakoby vyvracelo obecně přijímanou tezi o nepodmíněné lásce rodičů k dětem. Manželství, které nenaplnilo jejich očekávání, se změnilo ve výčitky, které mezi nimi neustávají ani ve chvíli, kdy by se měli spojit při pátrání po Aljošovi. Pátrání jim nepomůže v tom, aby se pokusili společně a upřímně pojmenovat příčiny emocionálního chladu, který mezi nimi nastal. Nepolidští je, ale symbolicky ještě víc umrtví.

Společensko-politické pozadí

Chlad, mezi nimi panující, se odráží v zimní přírodě, která s ním koresponduje a stává se jeho tichým svědkem. A také v interiérech bytů, v nichž se pohybují. A je jedno, jestli jde o luxusní a moderně zařízený byt Antona nebo zanedbaný domek Ženiny matky. Spolu s opuštěným a rozpadajícím se komplexem v lese, kam je přivede pátrání po Aljošovi, se všechny interiéry a exteriéry stávají odrazem vyprázdněnosti a bezútěšnosti jejich životů.

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Poválečná doba přeje byznysu s lidským zármutkem, na němž se chtějí přiživit různí podvodníci. Potměšilé účtování s dějinami i lidskými slabostmi v adaptaci ceněného francouzského románu.

Společensko-politické pozadí jim dodávají zprávy z rádia a televize. Vnitřní okoralost hrdinů výmluvně rezonuje s propagandistickými zprávami ruských médií o situaci na ukrajinských bojištích nebo předtím s poplašnými zprávami o konci světa.

Pokrytectví korporátních společností, ovlivněných státní propagandou, je pak dobře zřejmé z Borisova strachu říct v práci, že se rozvádí. „Pravoslavná šaría“ v managementu by totiž něco takového viděla jen velmi nerada. Zvjagincev už není tak politicky adresný jako v Leviatanovi, ale o nesvobodném charakteru ruské společnosti i tak vypovídá poměrně zřetelně.

Plynulé, naléhavé obrazy

Citové zmrzačení ruské střední třídy je průvodním znakem tohoto stavu. Zvjagincev vykresluje obraz konzumní společnosti, v níž je rodičovský cit nahrazován blahobytem střední třídy. Ukazuje rodiče, neschopné lásky a odpovědnosti k dětem, kteří se zabývají jen sami sebou a uspokojováním svých materiálních a sexuálních potřeb. Rodiče, pro něž je tak snadné navazovat další vztahy bez snahy udržet ty stávající, na něž se neohlíží ani kvůli jejich potomkům.

40 sex symbolů italského filmu

40 sex symbolů italského filmu

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Laura Antonelli, Ornella Muti nebo Monica Bellucci. Největší hvězdy italského filmu poodhalují závoj své nevšední krásy.

Režisér volí velmi naléhavý tón, který je přítomný i ve formální stránce vyprávění. Plynulé obrazy, vyrůstající z těch předchozích bez nějakých zřetelnějších střihových švů. Snímání přes okna nebo zrcadla, která nám poskytují pohled do prostor luxusních studených bytů. Neklidná klavírní hudba, která nám při pátrání brnká na nervy. Rámcující a potemnělé přírodní scenérie, v nichž dobrovolníci hledají zmizelého chlapce. Pomalé nájezdy na dění v záběru. To vše patří k jeho stylu, v němž se prolíná strohá realističnost rumunské školy s duchovní metafyzikou Andreje Tarkovského

Rodinné vztahové drama se tu proplétá s detektivním pátráním a podobenstvím o stavu Ruska, které ale nemá tak vyhraněnou podobu jako v Leviatanovi. Pátrání po synovi s hypnotickou intenzitou umocňuje propracovanou studii nelásky rozvádějícího se páru.

Absence lásky nebo její nemožnost ve chvíli, kdy byla zavržena, režisérovi slouží k vyjádření stavu naprosté ztráty naděje a víry v něco tak přirozeného jako je pouto partnerské či mezi rodiči a děti. Tento znepokojivý film vás donutí zamyslet se nad tím, co láska znamená pro vás.

Nemilovaní
Film   9

Nemilovaní

  • Žánr: drama
  • Původní název: Nelyubov
  • www.sonyclassics.com/loveless/
  • Rusko / Francie / Belgie / Německo, 2017
  • Scénář: Oleg Něgin, Andrej Zvjagincev
  • Režie: Andrej Zvjagincev
  • Hrají: Marjana Spivak, Alexej Rozin, Matvej Novikov, Maxim Stojanov, Taťjana Chramova, Alexej Fatějev, Sergej Badičkin, Sergej Borisov
  • Distribuce: Film Europe
  • Distribuční premiéra v ČR: 18. 01. 2018
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Mars – jak Češi kolonizují planetu Mars [recenze filmu]

Mars – jak Češi kolonizují planetu Mars [recenze filmu]

Scenárista Kanceláře Blaník a režisér Benjamin Tuček se na vesmírné stanici na Marsu potkává s poetikou trapnosti, absurdity a mystifikace divadla Vosto5, jež si zde utahuje z české národní mentality.

První člověk: recenze filmu

První člověk: recenze filmu

Vesmírný let Apolla 11 na Měsíc jako způsob, jak se vyrovnat s pozemským rodinným traumatem. Režisér Damien Chazelle si komorním podáním velkolepé události znovu říká o Oscara.

Jack staví dům: recenze filmu

Jack staví dům: recenze filmu

Vražda je dokonalé umělecké dílo a sériový vrah Jack jako jeho zdokonalující se tvůrce. Dánský režisér Lars von Trier provokuje sadistickými scénami i metaforickými přesahy k vlastní tvorbě i osobě.

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Venom – recenze filmu

Venom – recenze filmu

Tom Hardy v komiksové variaci na Dr. Jekylla a pana Hydea, jež má ambici rozjet sérii ze spider-manovského světa. Rozpolceně zde nepůsobí jen hlavní hrdina, ale i celkové vyznění filmu.

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Už na jaře prosákly překvapivé informace, že pod značkou jednoho z největších českých e-shopů vznikne internetová televize – Mall.TV. Uběhlo půl roku a nová služba je od dnešního dne, neděle 7. října, na českém internetu.

Toman: recenze filmu

Toman: recenze filmu

Muž mnoha jmen, šéf zahraniční rozvědky, komunistický šmelinář a šedá eminence v pozadí politického dění tzv. Třetí republiky. Režisér Ondřej Trojan odkrývá osud muže, o němž se dosud příliš nemluvilo.

Bluedio TN: Bluetooth a aktivní potlačení hluku za 300 korun

Bluedio TN: Bluetooth a aktivní potlačení hluku za 300 korun

Mohou levná sluchátka nabídnout dlouhý bezdrátový provoz a aktivní potlačení hluku dopravních prostředků? Překvapilo nás, s jakou samozřejmostí to tato splňují.