Nejsme stroje aneb o vánočním šílenství, nákupech a elektronice

Nejsme stroje aneb o vánočním šílenství, nákupech a elektronice

Technika a lidé mají více společného, než si myslíme, ale také není nic rozdílnějšího. Aneb malá vánoční úvaha o čase, kdy bychom měli hledět na víc, než je materiálno.

Včera na Štědrý den jsem cestou hřbitov poslouchal rádio. Tomio mluvil o japonském čase vánočním – o tom, jak ještě před dvaceti lety v Japonsku žádné vánoce nebyly.  Neboť Japonsko není křesťanská země, takže není co slavit. Ale i tamní obchodníci v čase vánočním zavětřili obchodní potenciál, a tak nastalo marketingové zavádění Vánoc v Japonsku. Nyní po dvaceti letech tam v domácnostech ozdobený stromeček nenajdete, ale dárky si lidé už dávají.

Na čas vánoční se těší obchodníci, ale žně mají i odborné weby, jako je například AVmania. Náš web nikoliv po stránce finanční, ale co se návštěvnosti týče, neboť lidé hledají rady a informace, tipy na nákupy. Na AVfóru najdete spousty dotazů - jaký mám koupit TV, bedny, AV zesilovač, sluchátka atd. A tak to má být.

Když už se Vánoce staly tím, čím jsou – obdobím, kdy chceme sobě či druhým udělat radost a pořídit nový televizor, sluchátka atd., měli bychom to dělat vědomě, s rozmyslem, vědět co chceme, zvážit klady a zápory. Impulsivní nákup typu „to se mi líbí, to musím mít“ mají možná rádi obchodníci, ale pozdější zklamání bývá časté.

kenwood_hi-fi_from_1976.jpg

V posledních letech se rozmáhá trend nic neopravovat. Levnější je věc vyhodit a koupit novou. Zkracuje se životnost produktů, a to jak morální, tak skutečná, technická. Lidé chtějí věci levné, hezké, funkční, a co nejrychleji.

Ano, můžu zde hlásat, že Vánoce jsou o rodině, klidu, rozjímání a tradicích. Pravdou je, že kdybychom všichni si takové Vánoce udělali, tak obchodníci budou krachovat, výrobci omezovat výrobu a propouštět, protože zkrátka s vánočním nákupním šílenstvím se počítá. A nedej Bože, když v ochodech není, co lidé chtějí. Tohle nezměníme.

Důležité je vědět, že lidské vztahy jsou komplikovanější.  Lásku, přátelství, ohleduplnost, rodinu a štěstí dětí si zkrátka koupit neumíme. Iluzi možná, skutečné nikoliv. Tohle všechno se buduje a tvoří pomalu, postupně. Vyžaduje to úsilí, čas a trpělivost. Což bohužel lidem schází.

Při recenzích vždy hledáme klady, zápory. Žádný produkt není naprosto dokonalý. Bez ohledu na cenu, vždy najdeme nějaké „ale“. Také lidé mají nějaké klady a zápory, vždy najdeme nějaké ale.  A na rozdíl od techniky se lidé mění, zrají, rostou, stárnou, vyvíjejí. Nelze je jednoduše vyhodit, protože se nám už něco nelíbí, a obstarat nové.

prezzies.jpeg

V posledních letech si lidé zvykli přenášet spotřební přístup do vztahů. Nefunguje? Zahodit, vyměnit. Zapomínáme opravovat, pracovat na vztazích, rodiny se stále častěji rozpadají, stále více dětí má rodiče rozvedené a nemají mámu a tátu pod jednou střechou.

Využijme svátky vánoční k pozastavení. Hledejme to hezké, dobré, co nám lidé kolem přinášejí. Budujme, opravujme, hledejme kompromisy, vyslechněme druhého, děti, rodiče s otevřeným srdcem i myslí. Užívejme si rodinu, lidi blízké. Štěstí a spokojenost nekoupíme a nedostaneme. To dokážeme vytvořit sami a nestojí to ani korunu. Hezké svátky vánoční přeji.

Určitě si přečtěte

Články odjinud