Nejočekávanější filmové hity roku 2011

Nejočekávanější filmové hity roku 2011

Jaké budou nejzajímavější filmy roku 2011? Nabízíme vám výhled s upoutávkami na filmy, jež nás letos čekají.

Kapitoly článku:


Zatímco na americké půdě tržby hollywoodských filmů mírně poklesly, v mezinárodním měřítku zaznamenaly vzestup o takřka dvě miliardy. Na celkové částce 28 miliard dolarů zisku se nejvíce podílely 3D snímky, jež obsadily první tři příčky nejvýdělečnějších filmů loňského roku. Třídimenzionální počiny Avatar, Alenka v říši divů a třetí Příběh hraček v prvních dvou případech zopakovaly úspěšné tažení i v našich kinech. Cameronovu ekologickou pohádku vidělo 1, 28 milionů diváků, třetina tohoto počtu pak Burtonovo úsilí ve službách Disney studia.

Sázka na jistotu

Seznam zahraničních titulů, jež by měly na loňský, rekordně ziskový rok s tržbami pod 1, 5 miliardy korun, zanechaných v pokladnách českých kin, navázat, se nese ve znamení velmi malé překvapivosti co do volby témat představených snímků. Hollywoodská studia ráda sází na jistotu a proto tak často přichází s recyklacemi již minimálně jednou osvědčených konceptů. Letos v míře více než nebývalé.

Pokračování, ať už časově odehrávajících se před nebo po původních filmech, se dočkáme v případě úspěšných sérií (Transformers, Piráti z Karibiku, Harry Potter, X-Men) i jednotlivých titulů (Auta, Kung Fu Panda, Pařba ve Vegas, Johnny English). Remakové omlazení čeká na Barbara Conana nebo Peckinpahovy Strašáky, kdy zvláště u druhého jmenovaného lze o jeho smysluplnosti pochybovat. Na nejmenší diváky se zaměří Šmoulové, Méďa Béďa nebo Medvídek Pú, u nás Čtyřlístek ve službách krále. Pokračovat bude i sezóna adaptací komiksových látek, z jejíhož výčtu je zřejmé, že ty nejlepší už se ke slovu dostaly.

Jako uspokojující fakt naopak můžeme brát hladké vplynutí britských režisérů (Danny Boyle, Matthew Vaughn, Joe Wright) do prostředí hollywoodské továrny na sny, kde se stávají součásti mainstreamu, jenž se snaží ozvláštnit svým osobitým vizuálním i autorským cítěním. Zvláště zimně-jarní měsíce počátku roku pak potěší příznivce kvalitních titulů. V chystaných premiérách se již tradičně objevuje zvýšený výskyt seriózních dramatických titulů, jež mají šanci zabodovat na Oscarech nebo Zlatých glóbech. Toto období se liší například od léta, kdy distributoři často nasazují trikové podívané, sázející na prvosignální zahlcení smyslů nebo módní 3D efekt.

Tento trend se nevyhnul ani českým filmařům, jenž si chtějí nové 3D technologie vyzkoušet a ukázat domácímu publiku, jak s nimi umějí zacházet (Fimfárum - Do třetice všeho dobrého, V peřině).

Malá distribuční odvaha

Odhadnout z efektně střižených trailerů a jen zběžně nastíněných a často matoucích nástinů dějových synopsí, které snímky zaznamenají úspěch komerční nebo ten kritický, v ideálním případě jako u Nolanova Počátku kloubící oba tyto požadavky, je obtížné. Zvláště když studia pracují s momentem vybuzených očekávání, jemuž marketingově slouží pouze kusé dávkování informací ohledně obsahu jejich produkcí.

Přesto jsem ve výčtu titulů našel několik položek, na něž se velmi těším (Voda pro slony, Last Night, Strom života). Ať už kvůli jejich tvůrcům (Terence Malick), zpracování nebo problémům, o nichž pojednávají. Nemyslím si, že by sehrály úlohu taháků kin, ale mohly by nabídnout vhodnou alternativu pro ty, které už omrzely komiksové adaptace, katastrofické sci-fi, komedie s Adamem Sandlerem nebo letní blockbustery, mentálně vhodné tak pro diváka okolo desíti až dvanácti let (bez podceňování, spíš s pochopením), jenž chce, aby s křupnutím popcornu slyšel podobný zvuk i u likvidace těla nějakého vesmírného emzáka.

Doufám, že výskyt podobných filmů jako jsou ty, jež v současnosti sbírají různé profesní a kritické ceny, bude rovnoměrně rozložen po celém roce a že distributoři projeví větší odvahu při jejich nákupu, aby pak nebyli zaskočeni tím, že si je diváci kvůli jejich pozdnímu uvedení na trh legálně či nelegálně stahují z internetu. Narychlo přesunované termíny premiér jako v případě Černé labutě Darrena Aronofského a dalších snímků jsou znakem málo prozíravé distribuční politiky, jež se snaží zakrýt omezenou schopnost dopředu odhadnout, co by mohlo zaujmout. Absenci titulů jako The King's Speech ve výhledu distribučního uvedení pak beru jako věc nepochopitelnou.

Věřme ale, že se to bude lepšit a třeba za rok si o filmech, o nichž se rozhoduje při předávání Zlatých glóbů, nebudeme číst jen jako o chystaných premiérách nadcházejících jarních měsíců.

1. čtvrtletí

Biutiful

Alejandro Gonzáles Iñárritu (Amores Perros, 21 gramů, Babel) se ve svém čtvrtém celovečerním filmu se záměrně zkomoleným názvem vydává mezi barcelonskou spodinu. Bez přispění svého dvorního scenáristy Guillerma Arriagy, zato ale se stejnou emocionální vypjatostí a naléhavostí.

Bývalý narkoman Uxbal (Javier Bardem), který funguje jako pašerácká spojka mezi nelegálními přistěhovalci a zkorumpovanou policií, se dozvídá, že má rakovinu prostaty. Zbývá mu jen pár měsíců na to, aby dal svůj život do pořádku a zajistil svým dvěma dětem světlejší budoucnost, než tomu bylo dosud.

Přečtěte si recenzi filmu Biutiful

V na Zlatý glóbus nominovaném depresivním pohledu do podsvětí španělské metropole exceluje charismatický a mužný Javier Bardem, který si za svůj výkon už odnesl Zlatou palmu z festivalu v Cannes.

 

127 hodin

Britský režisér Danny Boyle, oceněný Oscarem za Milionáře z chatrče, se nechal inspirovat skutečným příběhem šestadvacetiletého horolezce Arona Ralstona (James Franco), který se v roce 2003 vydal do utažského národního parku slézat stěny v místním kaňonu. Ocitl se v 20 metrů hluboké propasti, s rukou přimáčknutou obrovským balvanem ke skále.

Po šesti dnech se vrátil zraněný zpět do civilizace, chudší o pravou ruku, již si musel sám amputovat tupým nožem, ale bohatší o zážitek, na který se nezapomíná. O tom, jak vystačit s minimem jídla a pár kapkami vody v extrémních podmínkách nás seznamuje vizuálně atraktivní a naturalisticky podané adrenalinové drama o odvaze a touze přežít.

 

Norské dřevo

Oceňovaný vietnamský režisér Anh Hung Tran (Vůně zelené papáje, Na vertikále léta, Přicházím s deštěm) nás v adaptaci světového bestselleru japonského spisovatele Harukiho Muramakiho přenáší za zvuku písně Norwegian Wood od Beatles do studentských let, které hlavní hrdina Toru Watanabe trávil v Tokiu. V šedesátých letech minulého století, vyznačujících se sexuální uvolněností, zde byl postaven před volbu mezi dvěma dívkami, jež mu vstoupily do jeho zjitřeného prožívání přítomnosti. Tragický, bolestný i romantický příběh, plný vášně, touhy a zmaru.

 

Černá labuť

Ambiciózní sólistka baletu v podání křehké Natalie Portmanové v strhujícím dramatu o lidské posedlosti, překračující hranice vlastní sebedestrukce. Nina v sobě tak moc touží objevit své temnější já, které by jí umožnilo uvěřitelně ztvárnit dvojroli Bílé a Černé labutě v nastudování Labutího jezera, až se dostává zcela mimo hranice rozlišování mezi jevy skutečnými a těmi, jež jsou projekcí její čím dál paranoidnější mysli.

Darren Aronofsky (Fontána, Wrestler) kongeniálně propojuje pohyb kamery s taneční choreografií zkoušeného představení až do pohlcujícího finále, jenž zamává vašimi jistotami ohledně pozice nejlepšího filmu loňského roku. (Autor tohoto článku už má jasno.)

Žensky zrající Natalie Portmanová zde podává natolik strhující výkon, že pochopíte, proč po jeho ztvárnění hledala odpočinek od psychologicky náročné role po boku Ashtona Kutchera ve vztahové komedii Ivana Reitmana Hlavně nezávazně, komiksovém Thorovi nebo historické komedii Princ a pruďas, již dopředu zpopularizovaly scény jejího odhaleného pozadí. Všechny tři filmy byste měli možnost spatřit v průběhu roku v našich kinech.

 

Opravdová kuráž

Jeff Bridges, Matt Damon a Josh Brolin se sešli ve westernu bratří Coenů, který je remakem filmu s Johnem Waynem, za nějž získal v roce 1969 Oscara. Jednooký šerif Cogburn, rozpouštějící svůj dávný věhlas v alkoholu, je najat smělou čtrnáctiletou dívkou (Hailee Steinfeldová), aby pomstil násilnou smrt jejího otce. Po stopách psance se nesourodá trojice, nucená spolupracovat, vydává napříč indiánským územím, kam se schoval.

 

Hezké vstávání

Od scénáristy Ďábel nosí Pradu a režiséra Notting Hill přichází jiskřivá komedie z prostředí televizní stanice. Skomírající sledovanost má povzbudit angažmá bývalé moderátorské hvězdy (Harrison Ford), jenž se kvůli své sebestředné povaze dostává hned záhy do křížku s kolegy (Diane Keatonová). Mladá producentka (Rachel McAdamsová), jenž kvůli práci zanedbává svého partnera (Patrick Wilson) přesto v riskantní tah s oživením ranního vysílání věří. Podaří se jí uspět v práci a skloubit ji se soukromím?

 

Fighter

Šest nominací na Zlaté glóby a další desítky nominací na příbuzné ceny si vysloužilo boxerské drama o překonávání překážek, stojících v cestě na sportovní výsluní. Režisér David O. Russell (Tři králové) se snaží o skloubení niternosti Zuřícího býka nebo Million Dollar Baby s atraktivitou Rockyho a nápomocni jsou mu přitom Mark Wahlberg v úloze boxera Mickyho Warda a Christian Bale jako jeho pohublý nevlastní bratr a trenér, lízající si rány z drogové minulosti.

Přečtěte si recenzi filmu Fighter

 

Správci osudu

Bývalý basketbalový hráč, který má šanci stát se vycházející politickou hvězdou (Matt Damon), se setkává s krásnou balerínou (Emily Bluntová), do níž se zamiluje. Jejich vztah je však podroben zásahům ze strany mysteriózních sil, jež se ho snaží rozdělit.

Romantická sci-fi debutujícího George Nolfiho podle předlohy klasika žánru Philipa K. Dicka (Blade Runner, Minority Report) přináší úvahu na téma, jak moc jsou naše kroky někým zvenčí manipulovány.

 

Světová invaze

Na město andělů se snesla zkáza. Po dopadu podivných meteoritů do oceánu začnou z vody vylézat odporní a rychlí mimozemští vetřelci, jimž se postaví mariňácká jednotka, vedená velitelem v podání Aarona Eckharta.

Přečtěte si recenzi filmu Světová invaze

Jihoafrický režisér Jonathan Liebesman, dle prvních trailerů, připravil intenzivní a dravou válečnou sci-fi, která si bere to nejlepší z popcornových megaspektálů (Den nezávislosti), dynamických válečných dramat (Černý jestřáb sestřelen) a greengrassovského kineticky těkavého přístupu k akčnímu žánru (Zelená zóna, District 9).

 

Rango

Úlohu jednoho z komerčních taháků sezóny by určitě mohl sehrát 3D animák z dílny Gorea Verbinského, režiséra Kruhu a Pirátů z Karubiku. Johnny Depp propůjčil hlas postavě chameleóna, snícího v poklidu domácího terária o hrdinských skutcích. Když se shodou okolností ocitne ve vyprahlé pustině Divokého západu, jak vystřižené ze spaghetti westernů, dostane možnost prokázat svou odvahu. Město sužují banditi a on si nasazuje šerifskou hvězdu.

 

Sucker Punch

Epická akční fantasy, zasazená do padesátých let minulého století, nás v 3D provedení zavede do imaginárního světa mladé dívky (Emily Browningová), hledající skrze sny únik z neutěšené reality. Nelimitovaná hranicemi prostoru a času bloudí její mysl po místech, kde zažívá neobvyklá dobrodružství. Ve svém fantazijním úniku z prostředí psychiatrické léčebny, kam jí umístil její otec, hledá odvahu pro střet s problémy skutečného světa.

Režisér Zack Snyder (300: Bitva u Thermopyl, Strážci - Watchmen) opět použil svou oblíbenou počítačovou techniku snímání živých herců na pozadí zeleného plátna.

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud