Nejočekávanější a největší filmové hity roku 2013

Nejočekávanější a největší filmové hity roku 2013

Jaké budou nejvýdělečnější filmy roku 2013? Nabízíme vám výhled s upoutávkami na snímky, které si už teď nárokují pozici komerčně nejúspěšnějších titulů roku.

Kapitoly článku:


Výhled na rok 2013 v oblasti komerčních, blockbusterových titulů slibuje další pokračování zavedených komiksových (Iron Man, Thor, Wolverine, 300, Sin City), akčních (Smrtonosná past, Rychle a zběsile, Red, G.I. Joe), sci-fi (Star Trek) a fantasy (Percy Jackson, Hobit) sérií.

Nabídne i nové restarty těchto sérií (supermanovský Muž z oceli), které se podobně jako třetí Iron Man nebo druhý Abramsův Star Trek inspirují temných laděním Nolanových batmanovek. Miliardové tržby bondovky Skyfall nebo třetího Temného rytíře naznačují, že obecenstvo přijalo tento osudový styl vyprávní za svůj.

Nová hollywoodská krev

Tvůrcům jako Joseph Kosinski (Tron: Legacy 3D) nebo Neill Blomkamp (District 9) se na základě skvělé divácké i kritické zkušenosti s jejich originálními filmovými debuty otevírá brána do Hollywoodu, kde brzy začnou dýchat na záda Davidu Fincherovi, Bryanu Singerovi, Christopheru Nolanovi, Matthewu Vaughnovi nebo Darrenu Aronofskymu.

Oba tuto pomyslnou metu mezi světem malých a velkorysých produkcí zdolávají s žánrem sci-fi, který letos vykazuje množství zajímavých a hlavně autorských počinů. Za všechny zmiňme Pacific Rim - Útok na Zemi Guillerma del Tora, který by unaveným Transformerům s dvousetmilionovým rozpočtem mohl ukázat, jak vypadají opravdové gigantické destrukční orgie.

Předpokládané hity

Odhadovat, který film se stane, tak jako loni Avengers, Temný rytíř povstal, Skyfall, Hobit: Neočekávaná cesta nebo Amazing Spider-Man, komerčním tahákem sezóny, je dopředu těžké odhadovat. O Hobitově střetnutí s drakem Šmakem už teď nelze pochybovat, stejně jako třeba o Iron Manovi. Miliardu vydělala disneyovská Alenka v říši divů režiséra Tima Burtona a tuto hranici se určitě bude snažit atakovat i prequel Čaroděje ze země Oz v režii Sama Raimiho, který se pastelovou přepáleností Alenky hodně inspiruje. Něco mi ale napovídá, že to bude, podobně jako u Burtona, za cenu ztráty filmařské osobitosti.

Překvapit může Star Trek, Muž z oceli, del Torův Pacific Rim, dobré výdělky si určitě odnese i šestý díl série Rychle a zběsile, pokud se tvůrcům podaří udržet laťku, nastavenou předchozím dílem.

Jinak je těžké předvídat, kdo vydělá víc a komu se třeba jen vrátí rozpočet, neboť se jistě objeví mnoho černých koňů sezóny, které zatím neumíme odhadnout. Loni se takovým stal například francouzský film Nedotknutelní, který vydělal na tržbách více než 400 milionů dolarů. U francouzského snímku jistě nebývalý úspěch. Nebo nekorektní komedie Méďa, která si odnesla půlmiliardové tržby.

Pozvánka do světa letošních předpokládaných komerčních taháků může začít. Pokud mezi nimi hledáte oscarové tituly, vězte, že s většinou z nich se v nejbližších týdnech seznámíte v recenzích nebo budou připomenuty v dalším výhledu na rok 2013, který se bude věnovat snímkům umělecky ambicióznějším.

I.čtvrtletí


Konečná
(r. Ji-un Kim, USA 2013)

Arnold Schwarzenegger skončil jako guvernér Kalifornie a vrací se ke své původní profesi. Po menším a větším cameu v obou dílech Postradatelných chce všem dokázat, že ještě nepatří do zašlého panoptika akčních muskulatur osmdesátých let a že zločinci se před ním musí mít stále na pozoru.

A jak jinak se o tom přesvědčit, než v žánru, který ho proslavil. V akčňáku Konečná si zahraje stárnoucího šerifa pohraničního městečka, do něhož se řítí zločinecký gang uprchlého šéfa mexické mafie Gabriela Corteze (Eduardo Noriega). Ray Owens (Arnold) je na to upozorněn šéfem FBI (Forest Whitaker) a zadání zní jasně. Zamezit nebezpečnému gangu dostat se do Mexika a tím se vyhnout spravedlnosti. Všemi dostupnými prostředky. Šerif se proto s dalšími místními policisty (Luis Guzmán, Johnny Knoxville) připravuje na dopadnutí tlupy, která se jen tak bez boje nenechá zastavit.

Arnold Schwarzenegger se na režijní sesli spojil s korejským žánrovým všeumělem Ji-un Kimem (Hodný, zlý a divný, Viděl jsem ďábla) a připravili odlehčenou žánrovou podívanou, stavící na kombinace akce a humoru. Rotující kulomet se nezastaví, krev stříká na všechny strany a rakouský kulturista do toho cedí hlášky, které mají ambici stát se zapamatovatelnými. Arnold si utahuje ze svého stáří, ale i v pětašedesáti mu věříme, že toto není zdaleka jeho „Konečná“.


Let
(r. Robert Zemeckis, USA 2012)

Robert Zemeckis má díky Falešné hře s králíkem Rogerem, Návratům do budoucnosti či Forrestu Gumpovi své nesmazatelné místo mezi významnými režiséry, jež do kinematografie vstupovali v osmdesátých letech pod ochrannými produkčními křídly Stevena Spielberga. Jeho experimentování s motion capture (Polární expres, Beowulf, Vánoční koleda) v posledním desetiletí si vysloužilo spíš kritiku než nadšení. Nyní se se po dvanácti letech od Trosečníka a snímku Pod povrchem konečně vrací k hranému filmu.

Za námět si vybral příběh pilota, kapitána letadla Whipa Whitakera (Denzel Washington), který manévrem na hranici lidského chápání zachrání dopravní letadlo, plné cestujících. Otočí ho vzhůru nohama, což ho má déle udržet ve vzduchu a mezitím se pokusí najít co nejvhodnější místo k přistání. Před rovným pásem louky ho znovu otočí a ve dvousetkilometrové rychlosti sedne na zem.

Než z něj ale veřejnost stačí udělat hrdinu, ukáže se, že před samotným letem se nechoval až tak zodpovědně, jak se na pilota sluší a patří. Požil před ním totiž alkohol, kvůli čemuž se z adorovaného hrdiny stává všemožnou špínou vláčený psanec.

Zemeckisův film řeší velmi zajímavé dilema. Co provést s kapitánem letadla, jenž sice lidsky selhal, ale právě díky tomuto selhání se odhodlal k akci, která připomíná zázrak? To pravé drama se se začne odvíjet nikoliv ve vzduchu, ale na zemi a vévodí mu herecký výkon Denzela Washingtona.


Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic
(r. Tommy Wirkola, USA / Něm 2013)

Po Abrahamu Lincolnovi, kosícím upíry nebo Sněhurce, která se postaví do čela povstání proti zlé královně, máme co dočinění s další značně zmodernizovanou pohádkou. Prznění tentokrát neušla ta od bratří Grimmů.

Norský režisér Tommy Wirkola (parodie Kill Buljo, Mrtvý sníh) se spojil s režisérem a producentem Adamem McKayem a nabídnul mu námět, v němž se sourozenci, kteří v dětství rádi loupali perníček, stanou v dospělosti profesionálními lovci čarodějnic.

Incident z dětství, kde šlo o sedání na lopatu, je poznamenal a předurčil jejich vztah k zlým ježibabám všeho druhu. Patnáct let po této traumatické zkušenosti si jejich služby vyžádá starosta městečka Ausburg, v jehož blízkosti se v lesích usídlila zlá čarodějnice Muriel (Famke Janssen). Ta má v plánu na chystaném bosoráckém sabatu obětovat velké množství místních dětí, čemuž se rozhodne nemilosrdné zabijácké duo zabránit.

Role Mařenky se ujala Gemma Arterton (Quantum o Solace, Princ z Persie: Písky času), která nahradila původně zvažovanou Noomi Rapace. Jejího bratra Jenička se chopil jeden z nejvytíženějších akčních herců současnosti Jeremy Renner. Ten v roli čarodějnicobijce uplatní nejen své lučištnické zkušenosti, jež nabyl při natáčení Avengerů, ale ukáže i zacházení s kulometem nebo brokovnicí. Kvůli jeho postavě producenti odložili premiéru, aby se svezli na popularitě marvelovského crossoveru a Bourneova odkazu.

Tvůrci slibují poctivé krvavé eRko, kterému by ale neměla chybět nadsázka Tarantinových grindhouseů, Raimiho Smrtelného zla nebo Wrightova Soumraku mrtvých. O tom, zda nejde o příliš smělé tvrzení a zda nepůjde spíš o dalšího Van Helsinga, se budete moci přesvědčit na konci února ve 3D provedení.


Mocný vládce Oz
(r. Sam Raimi, USA 2013)

Čaroděj ze země Oz je pohádkový román z pera amerického spisovatele Lymana Franka Bauma, který poprvé vyšel v roce 1900. O čtyři desítky let později se dočkal slavné filmové adaptace (1939) s Judy Garland v hlavní roli. Ta patří k základním popkulturním fenoménům, k níž odkazuje množství následných filmových děl. Za všechny zmiňme třeba Zběsilosti v srdci Davida Lynche.

Studo Disney se nyní rozhodlo přijít s prequelem této legendární pohádky a přenést nás do časů, kdy Dorotku ještě neuneslo tornádo do tajemné země Oz. A nasiňuje nám původ tajemného čaroděje i to, jak se dostal ke své moci.

Seznamuje nás s druhořadým cirkusovým kouzelníkem pochybných mravů Oscarem Diggsem (James Franco), jenž je za pomocí balónu přenesen z prašného Kansasu do podivuhodné země Oz. Zde mu zkříží cestu tři čarodějnice: Theodora (Mila Kunis), Evanora (Rachel Weisz) a Glinda (Michelle Williams), které jsou přesvědčené, že právě on by se měl stát čarodějem, na něhož čekají všichni obyvatelé tohoto světa.

Ukáže se ale, že ne všechny čarodějnice jsou tak dobrotivé, jak se prezentují. Oscar je nechtěně zatažen do problémů, kterým je země Oz nucena čelit. Mladý kouzelník musí přijít na to, kdo je dobrý a kdo zlý předtím, než bude příliš pozdě.

Sam Raimi si po vlně kritiky, jež se strhla na adresu třetího Spider-Mana, vrátil k žánru, se kterým začínal. Tedy k hororu. Po natočení Stáhni mě do pekla a produkční práci se hlásí zpět o svou pozici blockbusterového režiséra. S námětem, jímž si studio Disney říká o další miliardovou Alenku v říši divů.

Začíná to velmi slibně. Děj, který se odehrává v Kansasu, je natočen černobíle, ve 2D, na 35 mm formát a v ořezu 4:3. Vypadá to trochu jako návrat k poetice Scorseseho Huga. Pak ale tornádo způsobí nejen přenos do fantaskní země, ale i do jiného audiovizuálního levelu. Obraz se zbarví, roztáhne se do širokoúhlého 2,39:1 a změní se na spektakulární 3D.

Archaická poetika mizí a nastupují drahé triky, 3D efekty a pastelově přepálená kolorovaná barva krajiny, z níž bolí oči. Pohybují se v ní mluvící zvířátka, roztomile připomínající, že jsme na poli rodinné zábavy, v níž Raimi, podobně jako Burton v Alence, ztrácí hodně ze své osobitosti. Raimi se chytá do digitální pasti, zkoušející jeho schopnost zacházet s CGI vymoženostmi uvážlivě.


Smrtonosná past: Opět v akci
(r. John Moore, USA 2013)

Režisér John Moore (Za nepřátelskou linií, Max Payne) přichází s pátým dílem populární série

John McClane (Bruce Willis) se tentokrát vydává do Moskvy, kde bude z problémů tahat svého syna (Jai Courtney), který se vydal v jeho šlépějích. McClane Junior pracuje pro CIA a v Moskvě působí jako agent v utajení, který snaží se proniknout mezi mafiány, kteří nakupují jaderné zbraně. Věci se ale zvrtnou, on je odhalen a skončí v rukou ruské policie. A jadení teroristé mají volné pole působnosti.

 

Nepřipomíná vám zápletka trochu studenoválečnické akčňáky? Zlí Rusové a hodní Američani. Pokud ano, vězte, že do hry se zapojí holohlavý McClane a se synem vytvoří rodinný tandem, jemuž půjdou po krku zabijáci a gangsteři z celého Ruska.

V novém příběhu dostává prostor linie dvou rozkmotřených rodinných příslušníků, otce a syna, jejichž vztah je poznamenán mnoha bolístkami z minulosti. John McClane je sice skvělej polda, ale ne až tak dobrý otec. Na výchovu svého syna dost kašlal, ale nyní zjišťuje, že rčení o jablku, které nepadá daleko od stromu, je pravdivé.

Pětka otevírá prostor pro předání série mladšímu následovníkovi, až Bruce unaví neustále proskakovat oknem, běhat, střílet a stylově přitom hláškovat. Zatím je ale vidět, že ho stále baví si utahovat ze všeho okolo a především sám ze sebe.

Režisér slibuje mnohem akčnější charakter ruské zastávky oproti hi-tech čtyřce a jednu velkou automobilovou honičku v ulicích Moskvy. Záporáka by si měl zahrát Sebastian Koch (Životy těch druhých). Tak se nechme překvapit.


Jack a obři
(r. Bryan Singer, USA 2013)

Film Jack a obři měl dorazit do kin už loni, ale kvůli náročné postprodukci byla jeho premiéra o rok odložena. Změnil se nejen název (Jack the Giant Killer na méně násilné Jack the Giant Slayer), ale i ladění celého snímku.

Bryan Singer (první dva X-Meni, Superman se vrací, Valkýra) skrze trailery naznačuje, že epická pohádková fantasy se nebude bát humoru a že spíše než na temný tón bude sázet na ten odlehčený.

Čeká nás zmodernizovaná pohádka o mladíkovi Jackovi (Nicholas Hoult), který se tajemnou branou vyšplhá po přerostlém stonku do říše obrů. Zde má osvobodit princeznu Isabellu (Eleanor Tomlins), drženou v zajetí králem Brahmwellem (Ian McShane) a porazit královu armádu obrů, rozhněvaných kvůli dávnému sporu na lidskou rasu. Naštvaní obři pak po stonku sestoupí na zem a rozhodnou se zaútočit na království dole pod mračny.

Tvůrci sází na výpravnou 3D podívanou, plnou gigantických CGI obrů, jež slouží jako hlavní taháky celého filmu. Z hereckých hvězd jistí Nicholasovi Houltovi (X-Men: První třída) záda Ewan McGregor, Stanley Tucci nebo Bill Nighy.

Určitě si přečtěte

Články odjinud