AVmania.e15.cz

Nejlepší z Brooklynu: recenze filmu

Policejní drama sleduje paralelní příběh tří policistů, jež se ocitli na křižovatce špatných a ještě horších rozhodnutí.

Představení muži zákona nás vtahují do chomoutu velkoměstské džungle zločinu, ohraničené 65. brooklynským okrskem. Sledování jejich osudů nás nutí zabývat se morálními dilematy, s nimiž se ve své práci potýkají. Skrze ně tvůrci poukazují na problémy, jejichž kumulace zapříčiňuje, že činnost policie získává v očích veřejnosti tak často nelichotivé vysvědčení.

Návrat do oscarové řeky

Čtyřiačtyřicetiletý afroamerický režisér, z jehož filmografie známe vedle akčních kousků (Střelci na útěku, Odstřelovač) i nigerijské válečné drama Slzy slunce a demytizovaného historického Krále Artuše, se ve svém sedmém celovečerním počinu vydává na území, vytyčené oscarovým úspěchem policejního dramatu Training Day. Denzel Washington si před devíti lety odnesl zlatou sošku za úlohu zkorumpovaného policejního veterána, kterému je do oddělení narkotik přidělen nováček Ethan Hawke. Scenárista David Ayer při rozvíjení jejich vzájemné interakce osvědčil důkladnou znalost prostředí a pomohl tak režisérovi vytvořil snímek, který můžeme brát jako dramatickou obdobu francouzské komedie Prohnilí Claudea Zidiho.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Žádný další z režisérových počinů nezopakoval úspěch této drsné studie pouličního zločinu a tak se tvůrce rozhodl vrátit k příbuzné tematice. Davida Ayera (S.W.A.T.- Jednotka rychlého nasazení, Drsný časy) vystřídal na postu scenáristy nováček Michael C. Martin. Oproti službou u mariňáků a policie zocelenému Ayerovi, jenž do svých prací ukládá osobní zkušenost z práce v terénu, se Martin může zatím pochlubit jen podílem na pár dílech televizního seriálu V utajení. Ten sledoval očima agenta FBI činnost muslimské teroristické buňky.

A zde vyvstává největší problém opětovného návratu do stejné řeky, do níž už Herakleitos radil dvakrát nevstupovat. Scénář z Martinova pera až příliš zavání recyklací narativních schémat, známých z žánrově blízkých filmů. Tedy podobných těm, jaké uplatňoval ve svých filmech v pozdních sedmdesátých letech i dále Sidney Lumet (Serpico, Q & A, Prince of the City).

Policisté v krizi

Posuďte sami. Stárnoucí pochůzkář před důchodem, jenž za týden odchází do výslužby. Má to už za pár a jeho myšlenky se stáčejí směrem k vidině klidných chvil u vody ve společnosti rybářského prutu. Eddie (Richard Gere) je životem poučený profesní praktik, který si je vědom faktu nevymýtitelnosti zločinu z míst, jež jsou jeho dosavadním rajónem působnosti. Ve sboru jeho pověst v poslední době trpí kvůli obtížně skrývatelné náklonnosti k alkoholu, jímž si vedle návštěv prostitutky (Shannon Kaneová) zpestřuje svůj osamělý život.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přesto je počítačem jako služebně nejstarší vybrán k zaučení nováčků. Jejich mladický idealismus a zapálení se dostává do přímé konfrontace s rutinním plněním povinností, jež končí přesně na hranici spravovaného okrsku. Eddie se ale po rozčarování ze sebeklamné představy, že prostitutka Chantel by mohla být jeho přítelkyní, rozhodne ještě jednou svést bitvu s vlastním zahořklým znechucením. Najde v sobě nakonec dost zodpovědnosti a odvahy, aby i v nebezpečné situaci, do níž už by se nemusel angažovat, dokázal především sám sobě, že služba policisty v pomoci jedinci v ohrožení nekončí s odložením odznaku?

Druhý muž, jehož osudy sledujeme, je Sal (Ethan Hawke). Důstojníka ze speciální jednotky protinarkotického oddělení trápí nevyhovující bydlení, jež stravuje jeho rodinu. Plíseň v domě ohrožuje zdraví jeho astmatickými záchvaty trpící těhotné manželky (Lili Taylorová), která ke stávajícímu mnohočetnému potomstvu ještě očekává přírůstek v podobě dalších dvojčat.

Zoufalý muž, jehož primární starostí je zajistit běžný chod své rodiny, se ve snaze zaopatřit svým nejbližším zdravější místo k žití, uchyluje k metodám, jež se vylučují s posláním jeho povolání. Sal ví, kde končí zabavené peníze z drogových transakcí a v rámci spravedlivějšího přerozdělování si je utilitárně nárokuje pro své potřeby. Ke koupi rozjednané nemovitosti ale nemá stále dost a dostává se tím do bludného kruhu podléhání způsobům jednání, před nimiž by měl společnost chránit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Třetí stranu trojúhelníku osob, pohybujících se v pekle velkoměstské džungle, tvoří Clarence Butler. Policista v utajení, který se na vlastní žádost chopil úkolu infiltrace mezi podsvětí. Za roky v něm operující se stal jeho přirozenou součástí a nyní se snaží rozpomenout, ke které straně vlastně přísluší. Koho napadne Deppův Donnie Brasco, je v obraze.

Tango (Don Cheadle) přejal do svého slovníku i vystupování rysy chování všech těch „Cooliů“, snících o gangsterském ráji a náhle hledá cestu ven, která by umožnila odhodit masku, jež mu přirostla k tváři i srdci hlouběji, než by si přál. Osobnostní vazby se vytvářejí v každém prostředí a jemu ty jeho nedovolí potopit člověka, který mu ve vězení zachránil kejhák. Stihne ale varovat čerstvě propuštěného Caze (Wesley Snipes), na jehož dopadení si chtějí jeho nadřízení (Ellen Barkinová) nahnat laciné kariérní body v cestě k povýšení?

Jedné noci v jednom městě

Paralelně vyprávěné příběhy tří mužů, pracujících na různých pozicích pro newyorskou policii, se po vzoru mozaikovitých vyprávění z rodu Magnolie, Crashe nebo Babelu neprotínají, ale spíš jen lehce dotýkají. Epizodická struktura sledování samostatných a nesouvislých linií způsobuje, že ústřední protagonisté se náhodně míjí, aniž by jeden o druhém něco tušili. Scenárista pak ani v závěru nepřistoupí na konstrukčně v mnoha případech trochu vynucenou hru s prostoupením jejich osudů a svedení na společné pole zájmu prováže pouze uzlíkem časoprostorové jednoty. Jedné noci v jednom městě se tak v objektu jedné budovy potkají tři zhmotněné motivace k činu. Pomsta, zištnost a potřeba rozhřešení

K rozuzlení usilování nositelů těchto motivací vede pečlivě budovaná lineární cesta bez zbytečně vyhrocených momentů. Místy trochu rozvláčná, ale určitě vtahující. Podobně jako Woody Allen, Spike Lee, již zmíněný Sidney Lumet nebo Martin Scorsese, i režisér Antoine Fuqua při ní prokazuje cit pro vystižení génia loci města, do něhož svůj příběh zasazuje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Z prostředí brooklynských ulic, sužovaných chudobou a obchodem s drogami, na němž se podílí už malí chlapci, jen zběžně zasažení vzdělávacím systémem, se vydává ještě hlouběji do podzemí zatuchlých feťáckých brlohů a úzkých chodeb sklepních místností. Vytváří přitom brutálně zemitý portrét míst obchodu s narkotiky, prodchnutý až klaustrofobní stísněností.

Nápomocen je mu v tom intenzivní hudební doprovod Marcela Zarvose, který se nespoléhá na očekávanou hip-hopovou skladbu, ale atmosféricky evokuje zlověstnou a nervy drásající náladu vzrůstajícího napětí, pramenícího z nepředvídatelné možnosti selhání nervů jednoho z článků představeného osobnostního řetězce.

Zkouším se prokopat ven

Pevné režijní vedení, opírající se o silné herecké výkony od úrovně těch hlavních až po okrajové, je nejsilnější devízou vyprávění. Pokřivené, váhavé nebo nešťastné charaktery nás vedou k zamyšlení nad relativizujícím vymezením hranic dobra a zla v profesi, kde se zabíjení stává součástí bez emocí prováděné práce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ethan Hawke v nervních záškubech strhaného obličeje, vykazujícího známky neustálého stresu a únavy, věrně zachycuje tíseň, jež naleptává poslední zbytky rozumného uvažování člověka, jenž se ocitl v úzkých. S rostoucím zoufalstvím se na vlastní pěst pouští do čím dál odvážnějších činů, aniž by chápal, že největším bohatstvím je pro něj právě existence jeho rodiny. Té ubližuje tím, jak se jí namísto pozornosti, jež by jí měl věnovat, snaží nezákonnými prostředky uchystat lepší budoucnost. Jeho postavu můžeme touto optikou přijmout jako tragické rozvedení figury Jakea Hoyta z Training Day, kdyby se hypoteticky vydala opačnou cestou než je ta, definovaná právem a pořádkem.

Vztah Dona Cheadleho a Wesleyho Snipese je zajímavý právě tím nevysloveným, co oba muže v minulosti spojilo, ale jež můžeme v současnosti vytušit jen z náznaků. Don Cheadle věrně zachycuje rozpor v chování policisty, který po letech v nebezpečné ilegalitě touží po klidné úřednické práci, jíž by dosáhl povýšením na detektiva. Sevřen do kleští příslibů svých nadřízených řeší přitom dilema mezi povinností a loajalitou. Každá z jeho voleb bude špatná a on už ví, že negativně ovlivní jeho budoucího kariéru.

Drogový magnát Caz předvádí ukázkový comeback krále ulic, jenž se rozhodl zvednout ze země svou korunu a znovu si ji hrdě nasadit na hlavu. Podobně je na tom i jeho představitel Wesley Snipes, který se jak znovuzrozený vynořuje z vod béčkového bahna, do něhož s jeho předchozími počiny čím dál hlouběji upadal.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rovněž Richard Gere se snaží urputně najít novou cestu ve svém zoufale prázdném životě. Už jeho vstup na scénu, kdy s lahví whisky a revolverem v ústech sebevražedně přemítá, jak s ním naložit, nevěstí nic pozitivního. Konvence nám velí očekávat, že právě figura, která odpočítává dny do konce služby, neskončí dobře. „Pretty Man“ se s vyhaslou a depresemi stíhanou postavou vyrovnává překvapivě dobře a my Eddiemu fandíme, aby vyjitím ven ze své apatické krusty dal své kariéře nějaký smysl.

Antoine Fuqua nabízí řemeslně poctivě odvedený film, rozvíjející myšlenku, že neexistují správné rozhodnutí, ale jenom ty méně špatné. Ukazuje odvrácenou stranu policejní práce, plnou násilí, frustrace, lhostejného cynismu a zoufalství, z něhož není úniku. Dvou a čtvrt hodinová stopáž hladce plyne, ale po jejím skončení zůstává jistý pocit neuspokojenosti, pramenící z faktu, že snímek neobsahuje jedinou zapamatovatelnou scénu, která by se nám vryla pod kůži. Příliš mnoho toho, co se v průběhu děje objeví, jsme už viděli v jiných a lepších policejních snímcích, až se zdá, že tvůrci před sebou hrnou jakousi kompilaci osvědčených schémat, jež budou zaručeně fungovat. Oni fungují, ale problémem zůstává, že divák, podobně jako posluchač, bude vždy zvědavější na novou tvorbu, než rekapitulační best of(ku) té, již už zná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nejlepší z Brooklynu

  • Žánr: policejní drama
  • Původní název: Brooklyn's Finest
  • www.brooklynsfinestthemovie.com/
  • USA 2009
  • Scénář: Michael C. Martin
  • Režie: Antoine Fuqua
  • Hrají: Ethan Hawke, Richard Gere, Don Cheadle, Wesley Snipes, Ellen Barkinová, Lili Taylorová, Robert John Burke, Will Stewart, Vincent D'Onofrio, Will Patton
  • Distribuce: HCE
  • Distribuční premiéra v ČR: 27. 05. 2010

AVmania.cz hodnotí
filmKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek6/10

 

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Matka! - recenze filmu

Matka! - recenze filmu

Horor o invazi do soukromí košatí do mnohovrstevnatého podobenství, jehož biblická symboličnost je dovedená do šokujícího extrému. Darren Aronofsky a film, který vyvolává vášnivé reakce.

30 sex symbolů šedesátých let

30 sex symbolů šedesátých let

Brigitte Bardot, Ursula Andress, Claudia Cardinale, Raquel Welch, Sophia Loren, Catherine Deneuve, Jane Fonda, Anita Ekberg, Britt Ekland, Sharon Tate. S šedesátými léty přichází éra sexuálního uvolnění ve společnosti i kinematografii.

Punisher: nový trailer na očekávaný seriál [trailer]

Punisher: nový trailer na očekávaný seriál [trailer]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Jo Nesbø, Michael Fassbender jako detektiv Harry Hole a smrt s tváří sněhuláka. Silný tvůrčí tým obtížně hledá klíč k dramaturgicky konzistentní adaptaci první ze zfilmovaných „holeovek“.

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Blade Runner 2049: recenze filmu

Blade Runner 2049: recenze filmu

Denis Villeneuve v pokračování kultovní sci-fi v obrazech chladné krásy rozvíjí filozofická témata o hranicích lidství a identity do nekompromisního tvaru, přinášejícího výzvu současným blockbusterům.