AVmania.e15.cz

Natalie Portman: portrét

Herečka, která nechce hrát v hororech a nemá ráda, když se lidé smějí násilí ve filmu. Hvězda s vizáží věčně mladé dívky, rozdávající radost svým fanouškům.
Natalie Portman: portrét

Natalie Portmanová jakoby vypadala mladší, než ve skutečnosti je. Její dětská vizáž možná svádí k představě dokonalé Lolity, spoléhat se ale na první dojem by bylo poněkud ošidné. Od své první filmové postavy nevinné Mathildy v proslulém Leonovi totiž stihla pozoruhodné množství herecké práce a ani se nijak netají tím, že kariéra filmové hvězdy pro ni není tím nejdůležitějším.

Klepněte pro větší obrázek

Pětadvacetiletá dívka s nadáním pro jazyky – kromě hebrejštiny a angličtiny našla zalíbení i ve francouzštině a japonštině – se narodila v Jeruzalémě a ve svých třech letech se s rodiči přestěhovala do Marylandu. Je jedináčkem a k rodičům má velmi blízko, což v rozhovorech s novináři neopomíná zdůraznit. K nejsilnějším podnětům z dětství patří účast na lékařské konferenci otce, během níž zhlédla laserovu operaci kuřete, a v důsledku tohoto zážitku se stala zapřisáhlou vegetariánkou.

Příjmení po babičce

Podobně jako Audrey Hepburnová zastává názor, že herecká kariéra pro ni není tím nejdůležitějším. Její image křehké a věčně dospívající dívky, kterou svého času sdílela s Winonou Ryder, přispěla k tomu, že v zástupu hereček nejmladší generace patří k těm nejméně přehlédnutelným.

V jedenácti ji objevil v jedné z newyorských pizzerií hledač talentů, díky němuž dostala příležitost účinkovat v několika reklamách. Nedlouho poté následovala kariéra modelky, avšak Natalie si záhy uvědomila, že ji stále více láká herectví, a nakonec také po několika zapomenutelných divadelních roličkách přišel průlom. Lidé z castingu Bessonova filmu Leon (1994) ji vybrali pro roli Mathildy – mladičké a neočekávané kamarádky nájemného zabijáka, s nímž popíjela čerstvé mléko, pečovala o květiny a zejména usilovala stát se ostřelovačem. Nominace na Young Star Award a rada rodičů, aby používala jako pseudonym rodné příjmení babičky, pak napomohly její cestě za dalšími úspěchy.

Psycholožka z Harvardu

Po Leonovi přišly menší, ale důležité role. V Nelítostném souboji (1995) ztvárnila neurotickou dceru Al Pacina a o rok později získala rovnou tři zásadní herecká zadání: ve Všichni říkají: Miluji tě Woodyho Allena byla školačkou Laurou, která se zamiluje do kluka, jenž si nakonec vybere její sestru; v zasněženém městečku kdesi v severní Americe ztvárnila Marty, jíž se obdivuje starší hudebník (Nádherný holky) a zcela odlišnou výrazovou rovinu si vyzkoušela coby prezidentská dcera ve sci-fi parodii Tima Burtona Mars útočí.

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ve filmu V jako Vendeta

„Raději bych byla chytrá, než filmová hvězda,“ tvrdí Natalie, když se ve své úspěšné kariéře rozhodla udělat krok stranou a dokončit nejprve středoškolská studia. K herecké profesi je značně kritická, když tvrdí: „Je omezující říct, že něco je tu pro zbytek mého života. Mě zajímá tolik věcí: Miluji matematiku, přírodní vědy, literaturu, jazyky.“ Možná i proto odmítla roli Julie po boku Leonarda DiCapria (1996) a svůj zájem nevěnovala ani Lolitě (1997) Adriana Lynea nebo Redfordovu Zaříkávači koní (1997). Namísto toho se vrhla na studium psychologie na vysněné alma mater každého studenta – elitním Harvardu.

Křehká, něžná, věčně mladá

Během školních prázdnin pak zvládla natáčení snímku Kdekoli, jen ne tady (1999) a za výkon v něm byla nominována na Zlatý Glóbus. V roce 1999 se díky postavě královny Amidaly stala ženskou ikonou fanoušků ságy Star Wars. Na přelomu nového milénia pak zazářila ve dvou filmech: v Návratu do Cold Mountain (2003) po boku Jude Lawa a Nicole Kidmanové a zejména v adaptaci proslulé hry Patricka Marbera Na dotek (2004). Herečka, která nechce hrát v hororech a nemá ráda, když se lidé smějí násilí ve filmu. Taková je Natalie Portmanová – hvězda s vizáží věčně mladé dívky rozdávající radost svým fanouškům.

autogram

  • Natalie Portman
  • International Creative Management
  • 8942 Wilshire Blvd.
  • Beverly Hills, CA 90211
  • USA
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Po čem muži touží: recenze filmu

Po čem muži touží: recenze filmu

Variace na komediální hit Po čem ženy touží, která stojí a padá na fyzické klauniádě Anny Polívkové. Nohy jí podráží stereotypní nahlížení na role mužů a žen ve společnosti i v partnerských vztazích.

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.