AVmania.e15.cz

Natalie Portman: portrét

Herečka, která nechce hrát v hororech a nemá ráda, když se lidé smějí násilí ve filmu. Hvězda s vizáží věčně mladé dívky, rozdávající radost svým fanouškům.
Natalie Portman: portrét

Natalie Portmanová jakoby vypadala mladší, než ve skutečnosti je. Její dětská vizáž možná svádí k představě dokonalé Lolity, spoléhat se ale na první dojem by bylo poněkud ošidné. Od své první filmové postavy nevinné Mathildy v proslulém Leonovi totiž stihla pozoruhodné množství herecké práce a ani se nijak netají tím, že kariéra filmové hvězdy pro ni není tím nejdůležitějším.

Klepněte pro větší obrázek

Pětadvacetiletá dívka s nadáním pro jazyky – kromě hebrejštiny a angličtiny našla zalíbení i ve francouzštině a japonštině – se narodila v Jeruzalémě a ve svých třech letech se s rodiči přestěhovala do Marylandu. Je jedináčkem a k rodičům má velmi blízko, což v rozhovorech s novináři neopomíná zdůraznit. K nejsilnějším podnětům z dětství patří účast na lékařské konferenci otce, během níž zhlédla laserovu operaci kuřete, a v důsledku tohoto zážitku se stala zapřisáhlou vegetariánkou.

Příjmení po babičce

Podobně jako Audrey Hepburnová zastává názor, že herecká kariéra pro ni není tím nejdůležitějším. Její image křehké a věčně dospívající dívky, kterou svého času sdílela s Winonou Ryder, přispěla k tomu, že v zástupu hereček nejmladší generace patří k těm nejméně přehlédnutelným.

V jedenácti ji objevil v jedné z newyorských pizzerií hledač talentů, díky němuž dostala příležitost účinkovat v několika reklamách. Nedlouho poté následovala kariéra modelky, avšak Natalie si záhy uvědomila, že ji stále více láká herectví, a nakonec také po několika zapomenutelných divadelních roličkách přišel průlom. Lidé z castingu Bessonova filmu Leon (1994) ji vybrali pro roli Mathildy – mladičké a neočekávané kamarádky nájemného zabijáka, s nímž popíjela čerstvé mléko, pečovala o květiny a zejména usilovala stát se ostřelovačem. Nominace na Young Star Award a rada rodičů, aby používala jako pseudonym rodné příjmení babičky, pak napomohly její cestě za dalšími úspěchy.

Psycholožka z Harvardu

Po Leonovi přišly menší, ale důležité role. V Nelítostném souboji (1995) ztvárnila neurotickou dceru Al Pacina a o rok později získala rovnou tři zásadní herecká zadání: ve Všichni říkají: Miluji tě Woodyho Allena byla školačkou Laurou, která se zamiluje do kluka, jenž si nakonec vybere její sestru; v zasněženém městečku kdesi v severní Americe ztvárnila Marty, jíž se obdivuje starší hudebník (Nádherný holky) a zcela odlišnou výrazovou rovinu si vyzkoušela coby prezidentská dcera ve sci-fi parodii Tima Burtona Mars útočí.

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ve filmu V jako Vendeta

„Raději bych byla chytrá, než filmová hvězda,“ tvrdí Natalie, když se ve své úspěšné kariéře rozhodla udělat krok stranou a dokončit nejprve středoškolská studia. K herecké profesi je značně kritická, když tvrdí: „Je omezující říct, že něco je tu pro zbytek mého života. Mě zajímá tolik věcí: Miluji matematiku, přírodní vědy, literaturu, jazyky.“ Možná i proto odmítla roli Julie po boku Leonarda DiCapria (1996) a svůj zájem nevěnovala ani Lolitě (1997) Adriana Lynea nebo Redfordovu Zaříkávači koní (1997). Namísto toho se vrhla na studium psychologie na vysněné alma mater každého studenta – elitním Harvardu.

Křehká, něžná, věčně mladá

Během školních prázdnin pak zvládla natáčení snímku Kdekoli, jen ne tady (1999) a za výkon v něm byla nominována na Zlatý Glóbus. V roce 1999 se díky postavě královny Amidaly stala ženskou ikonou fanoušků ságy Star Wars. Na přelomu nového milénia pak zazářila ve dvou filmech: v Návratu do Cold Mountain (2003) po boku Jude Lawa a Nicole Kidmanové a zejména v adaptaci proslulé hry Patricka Marbera Na dotek (2004). Herečka, která nechce hrát v hororech a nemá ráda, když se lidé smějí násilí ve filmu. Taková je Natalie Portmanová – hvězda s vizáží věčně mladé dívky rozdávající radost svým fanouškům.

autogram

  • Natalie Portman
  • International Creative Management
  • 8942 Wilshire Blvd.
  • Beverly Hills, CA 90211
  • USA
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

30 sex symbolů šedesátých let

30 sex symbolů šedesátých let

Brigitte Bardot, Ursula Andress, Claudia Cardinale, Raquel Welch, Sophia Loren, Catherine Deneuve, Jane Fonda, Anita Ekberg, Britt Ekland, Sharon Tate. S šedesátými léty přichází éra sexuálního uvolnění ve společnosti i kinematografii.

Creed II: první oficiální trailer na pokračování boxerské ságy [video]

Creed II: první oficiální trailer na pokračování boxerské ságy [video]

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.

Já, Simon: recenze filmu

Já, Simon: recenze filmu

Feel-good movie a gay varianta oblíbených romantických teenagerských komedií nabízí pozitivní pohled do světa, jemuž vládne tolerantní a liberální duch.

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

Bird, Great Balls of Fire!, The Doors, Ray, Walk the Line, Control, Edith Piaf, Serge Gainsbourg, Get On Up - Příběh Jamese Browna, Nico, 1988. Nejslavnější muzikanti na filmovém plátně.

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Upínání se k nepřítomnému otci, špatná komunikace v rodině, milosrdná lež a ztráta iluzí díky ní. Adaptace předlohy Petry Soukupové, oceněné Magnesiou Literou jako Kniha roku.