Na střeše: druhý režijní počin herce Jiřího Mádla [recenze filmu]

10. února 2019
TWEET SDÍLET
Zahořklý stařík a vietnamský mladík na útěku se sobě navzájem stávají klíčem k porozumění světu, v němž se cítí ztraceni. Ve druhém autorském režijním počinu Jiřího Mádla, kde exceluje herec Alois Švehlík.

Plusy

  • Herecký výkon Aloise Švehlíka
  • Budování vzájemné důvěry mezi oběma protagonisty

Minusy

  • Schematičnost proměny hlavního hrdiny
  • Jeho komunistická minulost mohla být lépe rozpracovaná
7/10
Hodnocení

Před patnácti lety se v kinech objevila teenagerská komedie Karla Janáka Snowboarďáci, která proslavila dvojici Mádl-Kotek. O tom, jaký herecký fenomén se v osobě Jiřího Mádla zrodil, svědčí nejlépe to, že od Snowboarďáků natočil více jak dvacet celovečerních filmů.

Americká inspirace

Před pěti lety pak Mádl přišel se svým autorským debutem Pojedeme k moři, kterým dal tento dnes dvaatřicetiletý herec, scenárista (Celebrity s.r.o.) a režisér najevo, že jeho talent a šířka působnosti je mnohem všestrannější, než se mohlo původně zdát.

Mádl tehdy na Digital Film Academy v New Yorku absolvoval scenáristický a režijní kurz, během něhož vznikl i scénář k filmu, jímž debutoval. Šlo o formálně hravý a dramaturgicky vyzrálý počin, který se nebál dát rozverné dětské hře na detektivy mnohem tíživější dramatický přesah.

A jeho studijní pobyt ve Spojených státech mu vnukl scenáristický nápad i na jeho druhý celovečerní film Na střeše. Mádl tehdy bydlel v New Yorku rok na kolejích s asijským ilegálem, který si prošel podobným osudem jako hrdina jeho filmu Song. Ten ve filmu ztvárňuje Vietnamce na útěku, s nímž se spřátelí starý nevrlý muž.

Azyl pro mladého Vietnamce

Potkají se za zvláštních okolností na místě, jež dalo filmu název. Mladý, dvacetiletý Vietnamec Song (Duy Anh Tran) prchá před policií poté, co ta podnikla zátah na pěstírnu marihuany, ukrytou v prostorách vietnamské tržnice Sapa. Song byl nucen v oné ilegální pěstírně pracovat. Povolení k pobytu zde nezískal, přičemž v České republice dosud pobýval na studentské vízum.

Je tedy ilegálem na útěku, který svou zoufalou situaci chce vyřešit skokem ze střechy domu, v němž bydlí penzionovaný gymnaziální profesor češtiny Rypar (Alois Švehlík). Ten chodí na střechu domu kouřit a náhoda tomu chce, že se mu podaří neotřelou psychologickou metodou („slez, nebo skočím taky!“) mladého sebevraha od jeho záměru odradit.

Pojedeme k moři: recenze filmu

Pojedeme k moři: recenze filmu

Jiří Mádl debutuje jako scenárista a režisér formálně hravým a dramaturgicky vyzrálým počinem, který se nebojí dát rozverné dětské hře na detektivy mnohem tíživější dramatický přesah.

2 Marek Čech

Ač jde v případě osmdesátiletého profesora Rypara o zapřisáhlého komunistu a člověka, který rozmanitost světa vidí optikou čtenářů Parlamentních listů, stane se, že mladému Vietnamci poskytne azyl ve svém bytě. Zprvu je odhodlán předat ho policii, ale jak se začne blíže seznamovat s jeho příběhem, rozhodne se mu pomoci s tím, aby bylo možné jeho pobyt zlegalizovat.

Málo rozpracovaná komunistická minulost

Co stojí za touto jeho proměnou, dobře pochopíme z návštěvy jeho předchozího působiště, kam je pozván na oslavu výročí tohoto gymnázia, spojenou se setkáním jeho absolventů. Osaměle žijící Rypar, kterého už před dávným časem opustila manželka i jeho syn (David Švehlík), se na tuto oslavu velmi těší, připravuje si na ni projev, slavnostně se na ni obléká.

Znovu má pocit, že někoho zajímá, ale o to větší je pak jeho zklamání a rozčarování, když je mu na tomto setkání jeho komunistická minulost připomenuta. Alois Švehlík herecky velmi citlivě ztvárňuje profesorovo otevření se tomuto setkání a jeho zpětně uzavření se do své zatvrzelosti a zapšklosti v důsledku toho, že nedopadlo tak, jak si představoval.

Po čem muži touží: recenze filmu

Po čem muži touží: recenze filmu

Variace na komediální hit Po čem ženy touží, která stojí a padá na fyzické klauniádě Anny Polívkové. Nohy jí podráží stereotypní nahlížení na role mužů a žen ve společnosti i v partnerských vztazích.

19 Marek Čech

Při přiblížení profesorovy komunistické minulosti ale Jiří Mádl jako scenárista klouže značně po povrchu a víc s ní nepracuje, což je škoda u někoho, kdo se velmi aktivně vyjadřuje k veřejnému dění, včetně toho politického. Jistě si vzpomenete na jeho předvolební aktivitu v roce 2010, kdy s Marthou Issovou a režisérem Petrem Zelenkou natočil klip „Přemluv bábu a dědu, ať nevolí levici“, který se snažil oslovit mladé voliče a vyvolal spoustu polemických diskuzí nad jeho formou i obsahem. Ale i pozdější vyjádření na sociálních sítích nebo v rozhovorech, které se týkaly jeho nespokojenosti s politickou reprezentací státu nebo negativními jevy ve společnosti.

Svět, který vám uniká

Ve filmu Na střeše Ryparovu komunistickou minulost, stejně jako jeho neuspokojivý vztah se synem, používá pouze jako motiv, který nám má umožnit pochopit jeho zapšklost a odmítání světa, jemuž už nerozumí. Ten starý, komunistický, mu dával naplnění v podobě jeho profese, před tím novým se uzavírá ve svém bytě.

Rypara totiž opustili nejen jeho nejbližší, ale nemá ani žádné přátelé. Dávno se přestal na cokoliv těšit, vlastně jediné, co ho těší, je časopis o šachu. U takto nastavené postavy, byť plné předsudků nejen vůči Vietnamcům (falšujete tenisky, neplatíte daně), ale zas tak nepřekvapí, že k mladíkovi postupně přilne.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.

Marek Čech

Zvlášť, když se k němu mladík chová s asijskou úslužností, neustále mu říká „pane“, pomáhá mu s úklidem bytu a vysvětlí mu, jak se pracuje s internetem. Profesor ho na plátku učí česky, dává mu diktáty a vylepuje po bytě štítky s českými slovíčky. Zasvěcuje ho i do umění šachu a společně také vaří.

Starosvětské dvoření

Profesor se znovu cítí být užitečný a mladíkova situace ho při budování vzájemné důvěry přivede ke smělému plánu, jak pro něj získat povolení k pobytu. Na druhém konci chodby totiž bydlí velice pohledná sousedka Anička (Mária Bartalos), již chce profesor přimět k tomu, aby se do Songa zamilovala a vzala si ho.

Vyvine k tomu úsilí, za pomocí něhož probudí nebo znovu obnoví své zasuté romantické já, plné klukovského zápalu a nápaditosti. Ono dohazovačské namlouvání sousedky přitom ale provádí tak, že oné sousedce z jeho způsobu nemusí být zcela zřejmé, kdo že ji to vlastně uhání. Jestli nějaký neznámý ctitel, který pro ni chystá různé pozornosti, nebo pošetilý soused odnaproti.

Každopádně režisér z tohoto starosvětského způsobu dvoření dovede vytěžit množství povedených gagů. A to nejen s neustále se vracejícím přítelem Aničky, realitním makléřem (Vojtěch Dyk), s nímž se rozešla a dochází mezi nimi k hašteřivým výstupům, ale především se samotným profesorem Ryparem. Až ho uvidíte, jak vybaven dvěma lahvemi vína, s tranzistorákem pod paží a s cigaretou v puse, tyčí prostředníček do kukátka dveří sousedky, pochopíte, jak moci si tuto roli jeho představitel užívá.

Tato kvazi romantická vedlejší linka dostává největší prostor, vedle ní se tu objevuje ještě jedna drobnější, která slouží k prověření důvěry mezi Songem a Ryparem. A to když se objeví stín podezření, že se Song dopustil napadení policisty.

Klíč k porozumění

Ono budování vzájemné důvěry mezi starým, zahořklým mužem a mladíkem, který potřebuje, aby mu někdo věřil, je pro vyprávění klíčové. Z tohoto střetu zástupců dvou generací, národností a obecně odlišných světů totiž mohou vyjít oba jen posílení. Song o tu důvěru, již do něj někdo přes jeho problematickou situaci vkládá, a profesor zas o pocit, že ho někdo potřebuje.

Úsměvy smutných mužů: recenze filmu

Úsměvy smutných mužů: recenze filmu

Přes dno lahve na samé dno života. David Švehlík v hořké tragikomedii, stojící na dobrých hereckých výkonech, autentickém prostředí a upřímném a tedy syrovém podání toho, co představuje boj s démonem alkoholu.

Marek Čech

Oba protagonisté jsou totiž takoví ztracenci ve světě, jemuž nerozumí a vzájemně se sobě stávají klíčem k jeho porozumění. Profesor učí Songa překonávat bariéru jazykovou, ten jeho zase tu technologickou při přístupu k médiím jako je internet. Ale nejen to, Song mu pomáhá vyrovnat se i s jeho rodinnou minulostí, kterou si díky svému pedantství a tvrdohlavosti hodně pohnojil.

Song se tu tak stává katalyzátorem nebo prostředkem proměny profesora v sympatičtější bytost, než kterou jsme poznali na začátku jejich setkání. Hraje ho neherec Duy Anh Tran, který se věnuje produkci a rád maluje. Ač narozený v Čechách a tedy česky plynně mluvící, ve filmu jeho postava češtinu komolí, ale ne takovým tím karikaturním způsobem, známým z jiných komediálních filmů.

Základní schéma vypůjčené

Proměna profesora Rypara ze zahořklého pedanta a škarohlída, který se cítí zrazen vývojem doby i svými nejbližšími, v až rebelského osnovatele smělých plánů, vás díky hereckému výkonu devětasedmdesátiletého Aloise Švehlíka bude hodně bavit. To on kraluje tomuto filmu a vede nás jeho emotivními zákrutami.

Zezačátku na nás nasadí eastwoodovsky podmračené čelo, ale pak ukáže, že je v něm i směsice klukovské a stařecké poťouchlosti a hlavně dobrosrdečnosti. Eastwooda zde nezmiňuji náhodou, protože film schématem vyprávění a hlavně proměnou hlavního hrdiny, k níž přispěje asijský mládenec, připomíná jeho Gran Torino.

To základní pnutí, jež přispěje k obohacení obou protagonistů, není nijak originální, ale jeho rozvinutí se plně vztahuje k domácí realitě a jejím problémům. Ať už je to vyrovnávání se s komunistickou minulostí nebo přezíravost majority vůči vietnamské menšině.

Sázka na jistotu

Když Jiří Mádl tento scénář psal, jeho ambicí bylo učinit ho mezinárodně srozumitelným, odtud i jistá schematičnost nebo odvozenost hlavní zápletky o polepšeném bručounovi. Původně si představoval, že by ho mohl hrát Christopher Plummer nebo Bruno Ganz, nakonec si vybral Jana Třísku, s nímž se měl film začít natáčet už na podzim roku 2017.

Dva dny před plánovaným začátkem natáčení ale přišel Třískův pád z Karlova mostu, na jehož následky 25. září zemřel. Tato tragická nehoda posunula začátek natáčení do srpnových dnů roku následujícího, kdy Jiří Mádl jeho roli přeobsadil Aloisem Švehlíkem.

Ten se své role zhostil možná civilněji, než by ji hrál přece jen teatrálnější Tříska, ale určitě velmi působivě. Jiří Mádl ho jako režisér vede zkušenou rukou a i samotný film je větší sázkou na jistotu než s obrazovým formátem experimentující debut.

Manžel na hodinu: recenze filmu

Manžel na hodinu: recenze filmu

Pokračování úspěšné komedie Hodinový manžel. Slovenská manželka, závazek z dědictví, krize středního věku i půvabné akvabely. Nymburští Lachtani se perou s novými výzvami.

2 Marek Čech

Ač se film ve snímání střešních scén může pochlubit působivou kameru Martina Žiarana, i hudbu Reného Rypara, který s režisérem spolupracoval už na Pojedeme k moři, jde o vyprávění, které je postavené především na hereckých výkonech a pozitivním poselství, které z něj vyzařuje.

Je to film o setkání s cizincem, kterého máme zprvu tendenci považovat za vetřelce, než pochopíme, že připuštěním si ho k tělu získáme něco, co sami v sobě už dlouho hledáme nebo co postrádáme. Snaha pomoci se tu stává motorem tohoto hořkosladce laděného vyprávění, postaveného na generačním, povahovém i národnostním kontrastu dvou hlavních postav. Z tohoto kontrastu těží humor snímku i poznání postav, jak si mohou být prospěšné, když se sobě navzájem otevřou.

Na střeše

  • Žánr: tragikomedie
  • www.nastresefilm.cz/
  • Česko, 2019
  • Scénář: Jiří Mádl
  • Režie: Jiří Mádl
  • Hrají: Alois Švehlík, Duy Anh Tran, Mária Bartalos, Vojtěch Dyk, Adrian Jastraban, David Švehlík, Radek Zima, Miroslav Táborský, Martin Sitta
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 07. 02. 2019

Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Trailer

Určitě si přečtěte

Samsung QE55Q7FN: prémiový 4K HDR QLED televizor [test]

Samsung QE55Q7FN: prémiový 4K HDR QLED televizor [test]

QLED řada Q7 od Samsungu má být prémiový televizorem s maximální výbavu, výborným obrazem a pohodovým ovládáním. Míří zejména a ty, kdo chtějí televizor vybalit z krabice a v pohodě si užívat.

26 Alexandr Bray

LG 65E8PLA: nejlepší 4K HDR OLED televizor od LG [test]

LG 65E8PLA: nejlepší 4K HDR OLED televizor od LG [test]

Pokud hledáte aktuálně nejlepší a nejhezčí televizor od LG, tak ho tady máte. E8 kombinuje OLED panel s mimořádnou černou, skvělé zpracování obrazu a povedený systém. Výsledek je opravdu povedený.

45 Alexandr Bray

Onkyo: Dva nové dostupné AV receivery s Dolby Atmos nabídnou i virtuální 3D zvuk

Onkyo: Dva nové dostupné AV receivery s Dolby Atmos nabídnou i virtuální 3D zvuk

Japonské Onkyo má v nabídce AV receivery pro domácí kino od těch základních modelů, až po špičkové a patřičně drahé přístroje. V kategorii cenově nejdostupnějších Onkyo tradičně boduje výborným poměrem cena/výkon.

8 Jaromír Puk

12 tipů na nejlepší přenosná Hi-Fi sluchátka. Od těch nejdostupnějších až po nejdražší

12 tipů na nejlepší přenosná Hi-Fi sluchátka. Od těch nejdostupnějších až po nejdražší

Kvalitní přenosná sluchátka vydrží déle než smartphone nebo jiný přehrávač. Vybrali jsme ty nejzajímavější od dostupnějších až po ty nejdražší.

24 Jaromír Puk

14× nejlepší filmy o druhé světové válce

14× nejlepší filmy o druhé světové válce

Nejdelší den, Tucet špinavců, Generál Patton, Sophiina volba, Jdi a dívej se, Zachraňte vojína Ryana nebo Černá kniha. Nejlepší filmy s tématikou druhé světové války?

34 Marek Čech

Sony KD-55XF9005: prémiový 4K HDR LCD televizor s výborným obrazem [test]

Sony KD-55XF9005: prémiový 4K HDR LCD televizor s výborným obrazem [test]

Sony se snaží navázat na úspěšnou XE9005. Údajná vylepšení by novější typ mohly posunout do ještě vyhledávanější kategorie LCD. Bude i letos Sony patřit do naprosté špičky?

17 Alexandr Bray

Sony XG95: nový 4K HDR LED televizor s přímým zadním podsvícením

Sony XG95: nový 4K HDR LED televizor s přímým zadním podsvícením

I letos Sony nabídne ve své prémiové třídě nové 4K HDR LED televizory, půjde o tři řady s označením XG95, XG90 a XG 85. A právě model XG95 se svým přímým zadním podsvícením s lokálním řízením jasu má mířit na ty nejnáročnější zájemce o LCD televizor.

6 Jaromír Puk

Captain Marvel: sympatická hrdinka, která výrazně zasáhne do nových Avengers [recenze filmu]

Captain Marvel: sympatická hrdinka, která výrazně zasáhne do nových Avengers [recenze filmu]

První samostatná ženská sólovka v rámci MCU universa je silnější v zábavné konverzační interakci postav, především Nicka Furyho a ústředního hrdinky, než v té akční. Tam její sílu ukáže čtyřka Avengers.

9 Marek Čech