Můj otec George Voskovec: recenze dokumentárního filmu

Dokument o americkém životě české hvězdy Osvobozeného divadla Jiřího Voskovce spoluprodukovala Česká televize a na jejích obrazovkách by také docela dobře mohl zůstat. Můj otec George Voskovec totiž nenabízí nic tak podstatného a nového, aby ho bylo třeba vidět i v kině.

Voskovcův příběh seřazený ponejvíce chronologicky začíná jeho detencí na ostrově Ellis, kde strávil skoro rok, než se prokázalo, že opravdu emigroval a není komunista. Konec pak obstará rozptýlení jeho popela do Atlantiku. Tedy jedna z řady akcí, které by měly zůstat privátní, ale jichž jsou díky účasti mladší Voskovcovy dcery na natáčení svědky i diváci.

Paní Gigi Voskovec-Gotfried je nejčastější průvodkyní Voskovcovou druhou částí života, pokrytou tradičním vyprávěním pamětníků, několika ukázkami z filmů a fotkami. Byl Voskovec v USA šťastný, jak říká jeho dcera, nebo ne, jak tvrdí Miloš Forman? Autorka filmu Libuše Rudinská, která předtím natočila film o sterilizaci romských žen a o následcích arménského zemětřesení, po tom tolik nepátrá, spíš povinně zaznamenává.

Jak se možná od filmu nazvaného Můj otec George Voskovec dalo čekat, z dokumentu se dozvíte o Voskovcově soukromí, o jeho ženách a adoptivních dcerách, jež kvůli poslední manželce opustil. Stručné shrnutí a zhodnocení jeho herecké kariéry také nechybí, ale podrobněji, než kde všude Voskovec hrál, se seznámíme s jeho americkými bydlišti.

Nejen po těchto domech pak chodí Gigi a s americkou přímočarostí komentuje, jak je to tam úžasné. Další výhodou, již by takovému popisnému a málo analytickému filmu přineslo pouze televizní uvedení, by bylo zkrácení. Nemusely by se opakovat podobné scény a totožné názory o tom, jak velké měl Voskovec charizma, ale jak měl kvůli akcentu omezené pracovní možnosti. Film dává velký důraz na to, že i přesto se ale znal se spoustou slavných lidí a chodil na večírky třeba s Richardem Burtonem a Elizabeth Taylorovou, jíž navíc tvůrci zkomolili křestní jméno.

Autorce se povedlo vyzpovídat několik zajímavých lidí a oživuje vyprávění citacemi z Voskovcových dopisů. Jejímu portrétu herce, emigranta a muže ale chybí něco objevného, jakákoli přidaná hodnota, jež by jeden život zobecnila. Třeba tak, jak to letos dokázal Jakub Hejna ve vzpomínkách na svého dědu Josefa Svobodu.

Můj otec George Voskovec

(dokument, Česká republika, 75 minut)
Režie: Libuše Rudinská