AVmania.e15.cz

Mrakodrap: recenze filmu

Dwayne Johnson v generickém mixu katastrofického Skleněného pekla a akční Smrtonosné pasti, kterému by slušel větší nadhled a ochota pohrát si s žánrovými klišé, jichž tak hojně a nepříliš invenčně využívá.

Dwayne Johnson alias The Rock jde z filmu do filmu. Loni se objevil v Rychle a zběsile 8Pobřežní hlídce a Jumanji: Vítejte v džungli!. Letos jeho popcornová jízda pokračuje monster movie podle počítačové hry Rampage Ničitelé a teď akčním katastrofickým thrillerem Mrakodrap.

Bezpečnostní expert na výškové stavby

V něm se představuje jako válečný veterán a bývalý šéf týmu FBI, specializovaného na záchranu rukojmích, Will Sawyer. Při jednom zpackaném zásahu Will přišel o nohu, díky čemuž ale zase v nemocnici poznal svou budoucí ženu Sarah (Neve Campbell). Po deseti letech od této nešťastné události je šťastným otcem dvou dětí, Georgie (McKenna Roberts) a Henryho (Noah Cottrell), který ale už nebezpečnou práci v terénu vyměnil za mnohem bezpečnější, spíše úřednické, povolání bezpečnostního experta na výškové stavby.

Proto se nyní, i s rodinou, nachází v Hongkongu, kam jej pozval Zhao Long Ji (Chin Han). Čínský miliardář a majitel nejvyšší budovy na světě, kterou si nechal postavit právě v Hongkongu. Jmenuje se Perla, měří 1100 metrů, má 225 pater a jde o vizionářskou, hi-tech futuristickou budovu z říše snů, vyšší než Burdž Chalífa (828 m) v Dubaji.

Má jít i o nejlépe zabezpečenou budovou na světě, což má Will oficiálně potvrdit. V mrakodrapu se ubytuje i s rodinou a provádí prohlídku. Majitele přitom upozorňuje, že riziko vždy existuje, což si on nepřipouští. Když pak v 96. patře budovy propukne požár a je vyřazen počítačem řízený protipožární systém, ukáže se, že nejde o náhodu v podobě technické závady.

Jeho kolega z jednotky FBI, který mu práci bezpečnostního konzultanta u této budovy dohodil, se totiž zapletl s mezinárodním zločineckým syndikátem pod vedením Korese Bothy (Roland Møller). Ten už předtím vydíral majitele budovy při dokončovacích stavebních pracích. A když si Zhao Long Ji našel pojistku, aby mu nemusel opakovaně platit výpalné, rozhodl se k této pojistce, svědčící o jeho špinavých finančních operacích, dostat.

Komplot

Situace je přitom značně kritická. V mrakodrapu se pohybují ozbrojení teroristé, vnitřní systém požární ochrany je vyřazen hackery, požár se rychle šíří a Will zjišťuje, že právě jeho policie podezírá z toho, že ho založil. Willova rodina se nachází ve vyšších patrech nad místem požáru, syn má astma a jeho dceru drží teroristé jako rukojmí.

Milující táta od rodiny tak nemá na výběr. I když se nachází mimo budovu, musí se do ní stůj co stůj dostat. Učiní tak za pomocí šplhu po obrovském jeřábu, z něhož přeskočí několik desítek metrů do rozbitého okna hořící budovy. Jde po něm přitom policie i teroristé a on za pochodu zjišťuje, jakého komplotu se to vlastně stal součástí.

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

King Kong, Faunův labyrint, Mlha, Monstrum, Pacific Rim, Godzilla, Jurský svět, Kong: Ostrov lebek. Monstrum jako symbol našich strachů a úzkostí i archetypální síla, která na planetě obnovuje její původní rovnováhu.

Práce snů s revizním posudkem budovy se tak pro Willa proměňuje v hořící noční můru. Hypermoderní prostředí mrakodrapu se zrcadlovým bludištěm, parkem s vodopádem a hrozivou rotující turbínou, s nímž jsme se seznámili v úvodu během jeho bezpečnostní obhlídky, tvůrci používají k rozehrání akčních scén.

Film se bere zbytečně vážně

Tyto vnitřní lokace nezapřou svůj digitální původ a působí až příliš fantasticky. Akce rovněž není z rodu těch realistických. Tím, že se pohybujeme ve výškách, má vyvolávat závrať. Will skáče jako Spider-Man i s protetickou nohou, což se značně tluče s nastavením této postavy, tak jak je nám představena v úvodu. Jeho ráz je hodně rodinný, melodramatický, tak, aby nám bylo jasné, že hrdina později nemůže váhat ani minutu se záchranou své rodiny.

To by bylo v pořádku, kdyby se nám scenáristé nesnažili Willa představovat jako realistickou postavu, jako obyčejného tátu od rodiny, jehož žene síla lásky k dětem a jeho ženě k výjimečným výkonům, které provádí. The Rock ale prostě jako obyčejný chlap, byť s minulostí agenta FBI, nevypadá a tvůrci tak měli i jeho akční kousky koncipovat.

Film se bere zbytečně vážně, snaha o realistickou dramatičnost nevychází a vy se smějete na místech, kde to tvůrci určitě neplánovali. Občas na diváka pomrknou, že ví, jak je to všechno přehnané, ale té nadsázky a poukazování na klišé, spojené s tímto druhem filmů, tam mělo být mnohem víc. Zvlášť když je všechny takřka do puntíku využívají a tváří se přitom, jak jsou originální.

Izolepa na Hrad

Sebereflexivní a s nadhledem naservírované uznání toho, že nejde o nic víc než o variaci na známé téma by filmu slušelo mnohem více. The Rock to v mnoha svých předchozích projektech dokázal, tady se sebeironií nepracuje.

Což je zvláštní, když si uvědomíme, že režisérem filmu je třiačtyřicetiletý americký režisér Rawson Marshall Thurber, který má na svém kontě zdařilé komedie Vybíjená a Millerovi na tripu a o něco méně povedenou Centrální inteligenci, v níž se potkal právě s The Rockem.

V Mrakodrapu humor absentuje, a když se dostavuje, tak ten nezáměrný. Protože jak jinak brát, že hacknutý systém budovy nakonec vyřeší manželka, která má problémy s ovládáním iPhonu. A že tatáž při záchraně syna, kterého má na zádech, jde po úzkém vratkém prkně nad žhnoucí propastí v botách na vysokém podpatku.

10 nejlepších filmů, kde hrdina bere spravedlnost do svých rukou [video]

10 nejlepších filmů, kde hrdina bere spravedlnost do svých rukou [video]

Soudcova noc, Pokrevní bratři, Muž v ohni, Rozsudek smrti, Mé druhé já, 96 hodin, Gran Torino, Harry Brown, Ctihodný občan, Equalizer. Když selhává právní systém, přichází čas vzít spravedlnost do svých rukou.

Sarah hraje Neve Campbell, známá z hororového Vřískotu, která rozhodně není žádnou pasivní dámou v nesnázích. Ovládá bojové chvaty a občas se zdá, že by si při záchraně syna poradila i bez manžela. Jemu zbývá postarat se o dceru, všechny ty zabijáky vevnitř i dotěrnou policii.

Pro chlápka, který s protetickou nohou vyleze do stopatrové výšky, stejnou umělou titanovou nohu použije pro zajištění dveří výtahu nebo v boji tváří v tvář a když si neví radu, tak vytáhne lepící pásku, držíc se macgyverovské rady, že „když něco nespravíš lepící páskou, použil jsi málo lepící pásky“, to ale jak tušíte asi nebude problém. Zvlášť, když ho hraje The Rock.

Šéfkuchař Zdeněk Pohlreich občas s nadsázkou říká: „Smažák na Hrad“, když se podivuje nad nejoblíbenějším hospodským jídlem. V Mrakodrapu by mohlo platit „Izolepa na Hrad“, protože její použití je mimo ošetření hluboké krvácející řezné rány takřka multifunkční.

Šablonovitá nejen zápletka

Tady vidíme ten nadhled, vyplývající z absurdity daných situací. Nenacházíme ho ale ve výstavbě příběhu, který je jak z učebnice, která by popisovala klišé tohoto akčně katastrofického žánru. Policejní minulost, spjatá s fyzickým handicapem, láskyplná rodinná idyla současnosti, komplot, uzavřená budova v plamenech, ohrožené děti a vydírání prostřednictvím nich.

100 nejlepších filmů 21. století podle BBC

100 nejlepších filmů 21. století podle BBC

Který z filmů 21. století má šanci postavit se po bok nesmrtelným klasikám? Mulholland Drive, Stvořeni pro lásku, Až na krev, Cesta do fantazie? Nejen podle žebříčku BBC, ale i podle vás?

Scenáristé se nesnaží o žádnou invenci, snad s výjimkou té protézy. Vše je šablonovité, předvídatelné, nuance, včetně těch nejmenších, odhadnete a ještě se vám zbytečně vysvětluje to, co je patrné z kontextu vyprávění. Genericky působí nejen zápletka, akční scény, burácivá hudba Stevea Jablonskyho, ale i postavy, včetně nevýrazných záporáků.

Film je možno pochválit za jeho dynamický spád, práci s perspektivou kameramana Robert Elswita, využívanou v záběrech hořícího mrakodrapu a za přehlednost akčních scén. A samozřejmě za The Rocka a jeho kaskadérské kousky, porušující zákony fyziky i logiky.

Čínské napodobeniny

Jen kdyby se v nich nebral tak vážně a s ním i celý film, který působí jako odvozenina dvou žánrových klasik. Katastrofického Skleněného pekla a akční Smrtonosné pasti. U ní jak jedničky, tak čtyřky. Tvůrci toho ale vykrádají mnohem víc, od hongkongských akčňáků až po MacGywera. Zrcadlová scéna odkazuje na Drak přichází s Brucem Lee, přeskok do mrakodrapu na čtvrtou misi agenta Ethana Hunta v Mission: Impossible - Ghost Protocol.

Mrakodrap je americký blockbuster za čínské peníze, odehrávající se v Hongkongu. Těchto filmů, určených pro asijský trh přibývá, jen v létě nás ještě čeká Plán útěku 2 a MEG: Monstrum z hlubin. Hrají v nich akční hvězdy od Dwaynea Johnsona přes Sylvestera Stalloneho až po Jasona Stathama a spojuje je, že jde o béčka, odvozená ze slavnějších vzorů.

MEG z Čelistí, Mrakodrap ze Skleněného pekla a Smrtonosné pasti. V případě Mrakodrapu by to nevadilo, kdyby se tvůrci snažili vyprávěcí šablonu obou vzorů něčím oživit. To se neděje a oni tak sází jenom na svižné podání a absurdní akční scény. Nikoliv ale na nadsázku, která by na tuto absurditu poukazovala a dělala si z žánrových klišé legraci. To je asi největším problémem tohoto předvídatelného a vážně se beroucího odvozeného spektáklu.

AVmania.cz
Mrakodrap   5

Mrakodrap

  • Žánr: akční katastrofický thriller
  • Původní název: Skyscraper
  • www.skyscrapermovie.com/
  • USA, 2018
  • Scénář: Rawson Marshall Thurber
  • Režie: Rawson Marshall Thurber
  • Hrají: Dwayne Johnson, Neve Campbell, Roland Møller, Chin Han, Byron Mann, Hannah Quinlivan, McKenna Roberts, Noah Cottrell
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 12. 07. 2018

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Miss Hanoi: recenze filmu

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Nejlepší díl série a akční film roku, plný zvratů a spektakulární akce. Agent Ethan Hunt se ocitá na šachovnici mocenských zájmů různých tajných agentur, které proti sobě intrikují a vzájemně si nevěří.

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Hotel Artemis – recenze filmu

Hotel Artemis – recenze filmu

Drew Pearce ve svém debutu spoléhá na noirovou atmosféru zašlého hotelu, přebudovaného na supermoderní nemocniční zařízení pro členy zločineckého podsvětí, méně už na rozvíjení zápletek, s nimi spjatých.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.

Alita: Battle Angel – nový trailer ke Cameronovu filmu

Alita: Battle Angel – nový trailer ke Cameronovu filmu

Střídavá péče – recenze filmu

Střídavá péče – recenze filmu

Rodinné drama o manipulaci a domácím násilí přerůstá do dech beroucího thrilleru, který v sobě spojuje přednosti evropské i zámořské produkce. Debut francouzského režiséra Xaviera Legranda, oceněný v Benátkách i na Febiofestu.