Mongol – Čingischán: recenze filmu

Zaujme romantizujícím přístupem, velkolepou výpravou, výběrem lokací, hudbou a malebně poetickou kamerou.

Režisér Sergej Bodrov byl za minulý rok již po druhé (po adaptaci povídky L. N. Tolstoje Kavkazský zajatec) nominován na Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. Epos Mongol o mládí sjednotitele a pozdějšího výbojného dobyvatele okolních říší se má stát první částí zamýšlené trilogie o životě Čingischána (ne jméno, ale označení vladařské hodnosti).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pohádkový mýtus

Pokud od Mongola očekáváte výpravný velkofilm ve stylu euroasijského Pána prstenů nebo filmů Zhang Yimoua s dechberoucími gigantickými bitvami sešikovaných armád, budete zřejmě odcházet zklamáni. Podobně na tom budete, jestli jste natěšeni na zfilmovanou hodinu dějepisu, kde se dozvíte něco faktograficky věrných reálií.

Toto je víc romanticko-dobrodružná legenda, kde Bodrov (jako jeden ze spoluscénáristů) míchá velmi svévolně fakta s fikcí a vytváří spíš pohádkový mýtus (kde není nouze o zázračné skutky) než otisk reality. Zaměřuje se především na dětství a mládí budoucího světového dobyvatele, který žil na přelomu dvanáctého a třináctého století (asi 1161 – 1227) a ukazuje jeho strastiplnou cestu, jak přišel k velkému chánovství.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Historická linie je značně zbagatelizována už vykreslením ústřední postavy. Hlavní hrdina, známý od dětství svou krutostí (kvůli sporu o kořist z lovu ve třinácti zavraždil svého bratra), je zde představen jako milující a šlechetný mladík, věrně oddaný své vyvolené Börte. Pro ni si po letech v zavržení přichází a když je mu uloupena, je teprve okolnostmi dohnaný k násilným činům, na jejichž konci stojí sjednocení Mongolů, vykoupané v krvi nepřátel. Jeho portrét je přehnaně a tedy nevěrohodně zidealizován, z nelítostného válečníka se stává muž, který chrání ženy a děti, o kořist se dělí se spolubojovníky, ctí protivníka, k němuž umí být velkodušně shovívavý a má zásluhy o ustanovení zákonodárství.

Vězení i „zázračná“ vysvobození

Bodrov zvolil poměrně dost chaotický způsob vyprávění, kdy se neustále pohybujeme v čase. Na počátku vidíme v městském žaláři v Tangutském království třicetiletého zbědovaného vězně, který si ve chvíli největšího ponížení a bezmoci vzpomíná na jednotlivé etapy svého dosavadního života. V  retrospektivních vzpomínkách se vrací o dvacet let nazpátek do míst širokých mongolských stepí, kde jako devítiletý chlapec Temüdžin přišel vinou zrady vlastních lidí o otce Jesügeje a vyvolil si svou budoucí manželku Börte (Khulan Chuluunová).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Před uchvatitelem chánovského titulu Targutajem z kmene Merkitů prchá do vyhnanství, kde ho uprostřed zasněžené pustiny zachrání mladík Džamucha (Honglei Sun) a stane se jeho pokrevním bratrem. Když se později přidá k jeho protivníkům, jejich přátelství se změní v pravý opak s důsledky na život a na smrt.

Příběh, složený z neustálých útěků z vězení a drobných kmenových válek, v nichž narůstá moc budoucího vladaře a sílí jeho armáda, dlouhou dobu přešlapuje na místě a dějově se nikam neposouvá. Mladého Temüdžina se snaží jeho pronásledovatelé uvěznit, zotročit a následně připravit o život a on jim díky svým výjimečným schopnostem vždy uniká, aby se vše mohlo opakovat nanovo. Monotónní scény útěků a opětovných polapení mají ráz až seriálové smyčky, kde nechybí i zázračně působící vysvobození. Zvláštní je, že v dobách, kdy lidský život měl jen pramalou cenu, přežívá Temüdžin i v nejtěžších podmínkách a jeho nepřátelé se ho nechtějí, podobně jako Jamese Bonda, zbavit jednou provždy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Způsob filmového vyprávění je díky scénáři značně nevyrovnaný a mezi některými sekvencemi chybí logická návaznost. My si tak můžeme jen domýšlet, kde vzala Temüdžinova milovaná Börte peníze na podplacení stráží, které mu pomůžou z vězení nebo jak vyvázl z ledového sevření, kam se propadl. Občas to působí, že díky necitlivému střihu v kontinuitě vyprávění chybí několik minut děje, což přispívá k chaotické zkratkovitosti a disproporčnosti, kdy na druhé straně se jinde nezáživný děj až neúprosně natahuje.

Náladotvorná krajina

Tyto scenáristické a formální nedostatky ale přebíjí rozmáchlá výprava a kamera, která nám přináší v panoramatických záběrech nehostinných a nekonečných prostorů obrazy panensky působící krajiny, pro niž filmaři našli lokace v Kazachstánu a Mongolsku. Asijská krajina se stává přirozenou součástí příběhu a v náladotvorných vjemech se nám mění před očima od rozlehlých pustin, přes pouště, jezera a zasněžené pláně. K věrohodnosti přispívá i vhodně zvolená mongolština a herecké výkony, kde nad představitelem dospělého Temüdžina (Japonec Tadanobu „Ichi“ Asano) ční jeho přítel a poté ironicky pobavený sok Džamucha v podání Honglei Suna. Dětská verze Temüdžina (Odnyam Odsuren) překvapuje svou vyzrálostí, jež dává uvěřit, že z tohoto chlapce může být jednou vládce půlky Asie.

Bojových scén není mnoho a s výjimkou té závěrečné, mají spíš lokální ráz. Přesto jsou působivě nasnímané s citem pro surovou věrohodnost. Tedy žádná stylizovaná asijská akce s demonstrací nadzemsky působících bojových umění a lá Tygr a drak nebo Hrdina, ale realistické záběry, které si libují v krvavých gejzírech krve, prýštících z detailních záběrů podřezaných krků a useknutých končetin. Finální bitevní řež působí přehledně, režisér se v ní pevně orientuje a netrpí tak chaosem, jenž bývá pro podobné scény příznačný. Opět ale skončí trochu nepochopitelně dřív, než by slušelo a zbytek, naznačující možné pokračování, nám dopoví až závěrečné titulky.

Násilná idealizace

Pokus o historický velkofilm doplácí na zmíněné nedostatky ohledně nepochopitelných střihových zásahů v klíčových místech vyprávění, občasné dějové nelogičností a hlavně věrohodnosti ústřední postavy, jejíž idealizace ústí k modelu heroické schematičnosti bez temných, moci chtivých vášní. Zaujme naopak romantizujícím přístupem, velkolepou výpravou, včetně kostýmů, výběrem lokací, závěrečnou hudbou a malebně poetickou kamerou. Řemeslnou bravurou, s níž natočil nejen závěrečnou bitvou se symbolickým motivem černé bouře, si pak režisér, tak jako mnoho jeho předchůdců, řekl o pozvání do Hollywoodu.

Mongol – Čingischán

• Žánr: historický epos
  • Původní název: Mongol
  • Rusko/Německo/Kazachstán/Mongolsko 2007
  • Scénář: Arif Alijev, Sergej Bodrov
  • Režie: Sergej Bodrov
  • Hrají: Tadanobu Asano, Honglei Sun, Khulan Chuluunová, Amadu Mamadakov
  • Distribuční premiéra v ČR: 17. 4. 2008

Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Mrakodrap: recenze filmu

Mrakodrap: recenze filmu

Dwayne Johnson v generickém mixu katastrofického Skleněného pekla a akční Smrtonosné pasti, kterému by slušel větší nadhled a ochota pohrát si s žánrovými klišé, jichž tak hojně a nepříliš invenčně využívá.

Úsměvy smutných mužů: recenze filmu

Úsměvy smutných mužů: recenze filmu

Přes dno lahve na samé dno života. David Švehlík v hořké tragikomedii, stojící na dobrých hereckých výkonech, autentickém prostředí a upřímném a tedy syrovém podání toho, co představuje boj s démonem alkoholu.

Muž, který zabil Dona Quijota: recenze filmu

Terry Gilliam po třicetiletých přípravách představuje svůj „prokletý“ donkichotský projekt, do něhož imaginativní formou vnáší téma odpovědnosti umělce za své dílo a lidi, zapojené do jeho přípravy.

Ant-Man a Wasp: recenze filmu