10

Moje letní prázdniny: recenze filmu

Mel Gibson se snaží vykoupit své osobní hříchy hereckým pobytem v bizarním mexickém kriminále. Podaří se mu vrátit zpátky na vrchol?

O Melu Gibsonovi bylo v posledních letech slyšet hlavně v souvislosti s jeho antisemitskými nebo homofobními výroky, opileckým urážením strážníků či domácím násilím, páchaným na jeho ruské teď už ex-partnerce Oksaně. Jen málokdo má v Hollywoodu víc pošramocenou pověst než tento modrooký kdysi-sympaťák. Konkurovat by mu mohl co do míry negativního mediálního obrazu snad jen Charlie Sheen. A to opravdu z velkého odstupu.

Melovu pochroumanou osobní pověst se snažily v posledních třech letech zlepšit dvě herecké příležitosti. Thriller Na hraně temnoty skončil ale s dost rozpačitým výsledkem. Pak hodila svému ostouzenému kolegovi lano Jodie Fosterová a on se ho pevně chopil. Komorní rodinné drama o muži, stiženém těžkou depresí, Pan Bobr už si vedlo o poznání lépe.

Předobraz v Porterovi

Nyní se Gibson rozhodl vystupovat sám za sebe. A v pozici herce, scenáristy a producenta vrací úder všem pochybovačům, kteří ho už odepisovali. V žánru, pro něj tak typickém.

Možná si ještě vzpomenete na kriminálníka Portera z drsné neo-noirovky Odplata Briana Helgelanda. Právě k této postavě má jeho bezejmenný hrdina, kterému budeme říkat Driver (Řidič), nejblíže. Až se může dostavit pocit, zda Porter a Řidič nejsou jedna a tatáž osoba, s níž se setkáváme po třinácti letech v novém prostředí a za jiných okolností. Těmto čistě spekulativním úvahám vyšel trochu pomýleně vstříc i domácí distributor filmu, jenž ve svých oficiálních materiálech pojmenoval Gibsonovu figuru právě Porter.

Řidič je totiž opravdu stylizován podobně jako Porter z Odplaty. Trousí suše cynické hlášky, kouří jednu za druhou a je nucen převézt ty, co ho připravili o peníze. Celý děj navíc stejně jako jeho předobraz komentuje z pohledu životem protřelého mazáka, který nedává moc najevo, že i on má srdce na pravém místě.

Vězeňský mikrokosmos

Řidič (Mel Gibson) připravil bosse Franka (Peter Stormare) o dva miliony dolarů a míří si to s nimi v autě a v masce smutného klauna kolem americko-mexických hranic. S postřeleným parťákem, kašlajícím krev na ukradnuté peníze. Jeho představa sladkého života ale bohužel vezme během honičky s policejními složkami za své. Řidič skončí ve věznici v El Pueblitu a jeho lup si rozdělí zkorumpovaní strážci zákona. Jak se později ukáže, v trochu jiném poměru, než aby to vyhovovalo všem stranám a hlavně okradenému gangsterovi Frankovi.

Řidič se tak náhle ocitá jako nováček a „gringo“ (mexický výraz pro cizince) v prostředí s velmi zvláštními pravidly a rysy.El Pueblito totiž vypadá spíše jako malé ghetto nebo slum, řídící se svými vlastními zákony. Existuje v něm rozkastování na bohatší a chudší trestance, které se promítá do toho, kde mají tito vězni možnost složit hlavu.

Místo cel se v uzavřeném areálu nacházejí jakési ubikace, ti, kdo si je nemohou dovolit, spí mezi odpadky nebo opřeni o stěnu. Ve vězení je možné mít manželku a děti, zajít do baru, koupit si drogy, alkohol, zbraně nebo prostitutky. Tak trochu zaopatřovací ústav, vesnice, tržiště i bordel se stany pro provozování sexu v jednom. Sice s wrestlingovým hřištěm, ale obehnaný ostnatým drátem a řízený samosprávně samotnými trestanci.

Zdá se vám to příliš přitažené za vlasy? Ne, nejde o nějakou fantaskní smyšlenku scenáristů, ale o inspiraci podobným alternativním vězeňským zařízením, jež vzniklo jako experiment v roce 1956 v mexické Tijuaně. Odsouzení si do nápravného zařízení El Centro de Readaptacion Social de la Mesa mohli s sebou vzít své ženy, děti, přítelkyně, kamarády či jiné rodinné příslušníky a integrovat je do prostor věznice. Z důvodu snadnější resocializace odsouzených vznikl unikátní projekt, sloužící k jejich snadnějšímu začlenění do společnosti po odpykání trestu.

Multižánrový mexický guláš

Trojici scenáristů, mezi nimiž je i Mel Gibson a režisér filmu Adrian Grunberg, se podařilo věrohodně otisk tohoto nezvyklého mikrosvěta filmově zpřítomnit. Do realisticky vypadající kulisy, jejíž samotné fungování by vydalo na zajímavý film, se rozhodli zasadit béčkovou historku z podsvětí, jak vystřiženou z nějakého grindhouse projektu pánů Tarantina a Rodrigueze. Kombinace realistického a stylizovaně klišoidního je ale postavila před problém, jak film vyprávět.

A zde jakoby se nemohli rozhodnout, zda nám chtějí předložit vězeňské drama, lupičský thriller, moderní chilli western, sociální dokument, stylovou gangsterku ritchieovského ražení, brutální akčňák nebo černou komedii, kořeněnou cynickými hláškami.

Debutující Adrian Grunberg, jenž s Gibsonem pracoval jako pomocný režisér na filmech Apocalypto a Na hraně temnoty, budí zdání, že si chce vyzkoušet od každého trochu a výsledkem je tak trochu multižánrový kočkopes, v němž každý záběr otáčí žánrovým vyzněním snímku trochu někam jinam.

Osamělý bezejmenný hrdina se zamlčenou minulostí i nejasnou charakterovou profilací, který přijíždí sjednat do města pořádek, to je přeci typický spaghetti-westernový hrdina. Tomuto dojmu nahrává i vtipné pohrávání si s odkazem na herce Clinta Eastwooda. Ruční greengrassovská kamera zas evokuje autenticky těsný pocit dokumentárního záznamu událostí v ghettu.

Mariachi demo

Zápletka s transplantací orgánů desetiletého chlapce (Kevin Hernandez), jenž se stává Řidičovým průvodcem po věznici, by měla působit sociálně-kriticky či vyhroceně dramaticky. Na drama jí ale chybí hloubka. Motivem s odhalením pravé příčiny pobytu chlapce a jeho rázné matky (Dolores Herediaová) ve vězení se spíš scenáristé snaží doplnit a umocnit poměrně tuctovou příběhovou linii s ukradenými penězi, o něž se Řidič přetahuje s gangstery i uplacenou policií.

Po úvodní hodině, jež nás seznamuje s prostředím a fungováním vězeňských klanů, se obě tyto linie prolnou ve finální třicetiminutovce, v níž se Mel konečně pustí do akce. Ta má své velice světlé momenty (scéna s deštníkem) a dobře graduje, ale nenabízí nic, co by nás dokázalo strhnout.

To ostatně platí pro celý film, při jehož sledování jsem se nemohl zbavit dojmu, že jde o jakési „demo“, které má být teprve později rozvedeno do velkorysejší podoby. Něco jako když Robert Rodriguez natočil El Mariachiho a pak ho s mnohem větším rozpočtem převedl v Desperada. Ostatně využitím neherců, nepříliš známých herců latinskoamerické provenience a hudbou Antonia Pinta mi Moje letní prázdniny Rodriguezův debut hodně připomínaly.

Návrat zpět

Chuť celého toho místy přeplácaného mexického guláše se snaží pozvednout vrchní šéfkuchař Mel Gibson, který byl zřejmě na place tou více dominantní osobou než režisér snímku. V roli Řidiče je přesně takový, jakého jsme ho měli kdysi rádi. S rošťácky lišáckým úsměvem odpálí celé patro mrakodrapu a z místa činu se elegantně odporoučí s deštníkem jak Gene Kelly.

Jen tu proměnu ze sobeckého profesionálního zloděje v odpovědného náhradního otce a partnera ženy, již poznal v kriminále, jsem mu nějak nevěřil. Morální prozření cynických lumpů ale už asi k tomuto druhu podívané patří. A když nejsou příliš nosně vykresleny charaktery, je možné očekávat víceméně cokoliv.

Přiznám se, že s krátkým časovým odstupem mi kromě netradičního vzhledu vězení a jeho fungování z filmu neuvízlo v hlavě nic, na co bych si výrazněji vzpomenul. Přesto Gibsonovu snahu o návrat do srdcí filmových fanoušků a ne jako dosud čtenářů bulvárních zpráv kvituji. Herec a režisér dobře ví, že cesta zpět na vrchol bude trnitá a nepokouší se proto o comeback s žádným blockbusterem, ale rozumně volí cestu menší až nezávislé produkce. Až tak malé, že v Americe nebyl snímek uveden do běžné kinodistribuce. Dlužno dodat, že spíše kvůli osobě hlavního protagonisty než z důvodu kvality snímku.

Vyhrabat se zpátky postupně a bez přílišného tlačení na pilu je rozhodně krok správným směrem a já už se moc těším, až herci přistane na stole scénář páté Smrtonosné zbraně a on se vrátí do své nejslavnější role Martina Riggse. Nebo že ho Sylvester přibere mezi Expendables. Zatím se zdá, že mu mexické fazole ve vězení docela zachutnaly, neboť v příštím roce by se měl objevit jako protivník Dannyho Treja v pokračování Rodriguezova Machete. Snad si to do té doby zas moc nepokazí řečmi o židovském spiknutí či jiným nesmyslným blábolením.

Moje letní prázdniny

• Žánr: vězeňské drama
  • Původní název: Get the Gringo