Miluj souseda svého: recenze filmu

Miluj souseda svého: recenze filmu

Sarkastický mrzout se spoustou zlozvyků a dvanáctiletý klučina, jemuž chybí táta i kamarád. Bill Murray exceluje v hořce dojemné komedii, nominované na Zlatý glóbus.

Vincent (Bill Murray) je mrzoutský válečný veterán, který je nepříjemný na všechny okolo. Nemá rád lidi a oni nemají rádi jeho. Jeho poklidný život penzisty, vyplněný popíjením whisky, chozením na dostihy a návštěvami striptýzových klubů, obrátí naruby příchod jeho nových sousedů.

Do domku na předměstí vedle něj se nastěhuje svobodná matka Maggie (Melissa McCarthy) s dvanáctiletým synem Oliverem (Jaeden Lieberher). Neuvedou se zrovna dobře, to když mexikánští stěhováci, kteří jim převáží věci, poničí Vincentův plot a zlomí větev na jeho stromě.

Škola života

Po překonání počátečních těžkostí se Vincent přesto uvolí k tomu, že bude chlapce hlídat. Sázení na koníčky něco stojí a stav jeho účtu právě vykazuje mínusovou bilanci. Takže těch pár desítek nebo stovek dolarů, co vyinkasuje od zaměstnané matky za dozor nad Oliverem, se mu zrovna hodí.

To ale Maggie ještě netuší, jak svérázně tento úkol Vincent pojme. Malého židovského kluka, který se musí vyrovnat s novým školním prostředím školy i šikanou spolužáků, začne brát na místa, které má rád a kde společně tráví čas.

Po dostizích a jeho oblíbeném baru, kde už mu ale pro jeho dobro nechtějí moc nalévat, je to noční klub, kde pracuje těhotná ruská striptérka Daka (Naomi Watts), již Vincent chlapci představí jako Noční dámu. Zábavná škola života, při níž k sobě postupně misantropický morous a vnímavý chlapec, jemuž chybí v životě mužská autorita, nacházejí cestu, končí v momentě, kdy se o obsahu synových mimoškolních aktivit dozví jeho matka.

Nerudnej dědek a kluk, jemuž chybí táta

Nerudný a neomalený dědek, který si chce ještě trochu užít, než si pro něj přijde zubatá a kluk, který touží po kamarádovi. Viděli jsme to už několikrát a scénář je opravdu tak předvídatelný, jak čekáte. Co ho povznáší vzhůru je výkon Billa Murraye, který zde předvádí to, čemu se už trochu klišovitě říká herecký koncert.

Bill Murray jakoby se pro postavu věčně hulícího a nasávajícího mrzouta narodil. Na sobě má neustále mastné tričko a lacinou lehkou sportovní bundu. Za uchem cigáro, v očích výraz ještě nestrávené kocoviny a na hlavě náplast. To když v noci opilý tančil na oblíbenou píseň od Jefferson Airplane Somebody to Love a nějak při tom upadl.

Dvě strany mince

Už zde je cítit velká autorská ironie. Hrdina války ve Vietnamu, který zachránil své spolubojovníky a jedna z nejslavnějších písní éry hippies, kteří proti válce ve Vietnamu protestovali. Těchto momentů, které nám postavy vyprávění představují z různých úhlů, je zde více. Přispívá to k nečernobílému pohledu na ně. Každá z nich má svou lepší a horší stránku, jež režisér a autor scénáře ukazuje jako dvě strany mince něčeho tak komplexního a složitého jako je lidské chování.

df-04344_lg.jpg 
 

Maggie je hodně zaměstnaná v nemocnici, kde pracuje a kde si bere směny navíc, aby utáhla dům. Díky tomu ale prakticky nemá čas na výchovu syna, čehož se snaží při soudu o střídavou péči využít jeho biologický otec. O něm Maggie říká, že finančně nepřispívá na Oliverovu výchovu. Otázkou je, zda tomu není proto, že to matka z hrdosti odmítá.

Daka pracuje jako prostitutka, jejichž služeb využívá i Vincent. Ukazuje se ale, že jí zároveň i vypomáhá, což mu ona ve chvíli, kdy na tom není zdravotně dobře, oplácí. Vincent řídí pod vlivem alkoholu a nehezky se zaplete s lidmi, kteří se motají kolem dostihů a kteří půjčují peníze podobným zoufalcům jako on. Ale vy cítíte, že pod tou zahořklou, zkaženou a negativistickou slupkou se nachází někdo, kdo má dobré srdce.

Svatý Vincent

Jak moc, to odhalí druhá půle vyprávění. Oproti té první komediální, jež ukazuje Vincentovy hédonistické zlozvyky, má ta druhá mnohem vážnější a také dojemnější ráz. A tak jako u ostatních postav se i u té Vincentovy vyjevuje druhá stránka jeho osobnosti, již nacházíme za tou nevrlou nebo zhrublou.

Najednou před sebou vidíme člověka, který je schopen velké a nesobecké oběti a lásky. Což neunikne malému Oliverovi, který si o něm zjistí plno dalších podrobností a v závěrečném školním pojednání na téma Svatí mezi námi vykreslí jeho osobnost způsobem, při kterém nezůstane v sále kina jedno oko suché.

Ano, je to možná kýčovité a patetické takovým tím americkým způsobem, jemuž se rádi vysmíváme, ale v tomto sympatickém indie filmu to má své nezastupitelné místo. Protože to zde působí přirozeně a lidsky.

Vincent malému Oliverovi předvedl pestrou škálu věcí, které asi ke správné výchově mladého muže nepatří. Tím se mu ale otevřel způsobem, který je mu vlastní. Citlivý, vnímavý a inteligentní Oliver to velice správně rozpoznal a v závěru mu to vrátil i s úroky.

Bill Murray v šarži, jež mu sedí

Minimalistické herectví Billa Murrayho je komediální šarže, která se dosud neokoukala ani při její x-té variaci. Ideální symbiózy doznává ve spolupráci s režisérem Wesem Andersonem (Taková zvláštní rodinka, Život pod vodou, Až vyjde měsíc), ale i s dalšími tvůrci (Jim Jarmusch, Tim Burton, Sofia Coppola).

df-164851_lg.jpg

V debutu režiséra Theodora Melfiho, který si napsal i scénář filmu, je Murray opět neselhávající. Skrze pokerovou tvář cedí suché hlášky a nenásilným způsobem přitom vykresluje dramatický oblouk postavy, která je nesnesitelná i dojemná zároveň. Herec s přehledem zvládá přechod z komediální šarže do té dramatičtější a zase zpět a jeho postava je tak trochu převrácenou verzí role, již hrál Clint Eastwood v Gran Torinu.

Jeho výkon byl po zásluze oceněn nominací na Zlatý glóbus v muzikálově/komediální kategorii, kde se ocitl i tento film. Jaeden Lieberher v roli Olivera je mu skvělým nahrávačem, aby jejich slovní ping-pong měl tu správnou gradaci. Navíc musí uhrát množství emotivních scén a zvládá je ve svém věku opravdu výborně. Tomuhle klukovi věštím velkou budoucnost a budu zvědavý na každý další film, v němž se objeví.

V příjemné civilní poloze, na hony vzdálené jejím kreacím z dřívějška (Drsňačky), se představuje i Melissa McCarthy jako matka samoživitelka, které začnou problémy přerůstat přes hlavu. Naomi Watts pak prokazuje, že má v šestačtyřiceti letech nejen sošné tělo, ale i komediální talent, s nímž se výstřední kreace ruské prostitutky zmocňuje. Její nákup levné a přitom kvalitní dětské postýlky, přízvuk, účes párdolarové holky z ulice, tím vším si nás získává.

Předvídatelné, ale odzbrojující

Filmu je možno vyčítat mnohé. Že nejde o záležitost originální, ale naopak značně předvídatelnou. Začít můžeme třeba od sociální noty. Matka samoživitelka, ruská prostitutka, člověk, který se stará o nemocnou ženu v pečovatelském domě. Mají hluboko do kapsy, ale mají dobré srdce. Multikulturnost je v amerických filmech už také takřka povinností. Židovský kluk, ruská noční dáma, mexikánští stěhováci.

Pokud jste viděli filmy jako Kolja, tak vás sbližování samotářského stárnoucího muže a malého kluka taky asi nepřekvapí. Režisérovi se ho ale podařilo podat tím správným a odzbrojujícím způsobem. O němž sice víme, jak se bude vyvíjet, ale přesto se jím necháme znovu a znovu okouzlit a utvrdit v přesvědčení, že není dobré dávat jen na první dojem, dokud člověka nepoznáme v celé plasticitě jeho životního příběhu.

Co vás na vyprávění určitě potěší je jeho humor. Sarkastický, nekorektní (vtip s velikostí Hitlera) i věcný v konstatování třeba toho, že nejrozšířenějším náboženstvím je tzv. něcismus. Ostatně něco podobného u nás už dlouho říká Tomáš Halík. Fanoušky Boba Dylana zas osloví závěrečná titulková scéna, kterou svým zpěvem podkresluje.

df-09597r_lg.jpg

Miluj souseda svého je typem filmu, který není třeba nějak přehnaně analyzovat. Najdou se určitě takoví, kteří mu budou vyčítat, že v závěru příliš tlačí na slzné kanálky. Většina diváků se u něj bude ale dobře bavit a ocení ho za jeho poselství a herecké výkony. Hédonistický sarkasmus Billa Murrayho si vás získá. Stejně jako tento hořce melancholický příběh o cestách dvou lidí, které se protnou a každého z nich toto setkání významně obohatí.

Miluj souseda svého
 

  • Žánr: hořká komedie
  • Původní název: St. Vincent
  • www.stvincentfilm.com/
  • USA 2014
  • Scénář: Theodore Melfi
  • Režie: Theodore Melfi
  • Hrají: Bill Murray, Jaeden Lieberher, Melissa McCarthy, Naomi Watts, Chris O'Dowd, Terrence Howard, Kimberly Quinn, Katharina Damm, Scott Adsit
  • Distribuce: Forum Film CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 08. 01. 2015

Miluj souseda svého
Film 7

Určitě si přečtěte

Články odjinud