Michael Clayton: recenze filmu

George Clooney v rytmu pomalého čtyřdenního flashbacku svádí zápas o svou duši, svědomí i holý život. Prokreslené, nejednoznačné, uvěřitelné.

Scenárista ceněné bourneovské trilogie Tony Gilroy o agentovi bez minulosti přichází s režijním debutem z prostředí nadnárodních korporací a právnických firem, jež jim za tučnou provizi dělají „ďáblova advokáta“. Jednoho dne se ale kolečko zasekne a George Clooney v rytmu pomalého čtyřdenního flashbacku svádí zápas o svou duši, svědomí i holý život.

George Clooney a jeho společenskokritické snímky

Jeden z horkých oscarových kandidátů, jež sbírá po celém světě nominace na prestižní ocenění (Zlaté glóby, ceny BAFTA) není dalším právnickým thrillerem ve stylu černobíle moralizujících adaptací románů Johna Grishama (Firma, Případ Pelikán). Michael Clayton spíš navazuje na linii společenskokritických snímků, které George Clooney (jeden z producentů filmu) přivádí na svět, v produkční společnosti Section 8 (založil ji spolu se svým kamarádem Stevenem Soderberghem).

Jeho filmy mu sice příliš nezvednou výši bankovního účtu, ale jasně jimi demonstruje svůj občanský postoj. Po nahlédnutí do prostředí obchodu s drogami (Traffic – nadvláda gangů), ropných zájmů na Středním východě (Syriana) nebo éru mccarthyovského „honu na čarodějnice“ (Dobrou noc a hodně štěstí) se Michael Clayton vydává do oblasti obchodování s právem a spravedlností.

Ze všeho nejvíc by mohl připomínat Soderberghovu oscarovou Erin Brockovich (ta však byla založena na skutečné událost, nikoli na scenáristické konstrukci) – klasické hollywoodské téma, kde se idealistický jedinec postaví čelem mocným a prohnilým kolosům, aby (když už nevyhraje) si alespoň zachoval čistý morální profil.

Čistič firemní špíny

Ústřední hrdina Michael Clayton (George Clooney) ovšem není sexy sekretářka s tváří Julie Robertsové ani mladý, naivní a nezkorumpovaný absolvent elitní školy, který (podobně jako Tom Cruise ve Firmě) zjišťuje, co se skrývá za štítem honosné advokátní firmy.

Clayton je zkušený šíbr ve službách právnické společnosti, která ho zaměstnává jako „čističe“ či likvidátora nahromaděných problémů. Kdysi nadějný státní zástupce, který přestoupil do kalných vod lukrativní firmy, kde již patnáct let čeká na to, že bude jmenován jejím partnerem. Nyní unavený čtyřicátník, jemuž se rozpadla rodina, nemá čas na syna a pronásledují ho dluhy z neúspěšného podnikání s problematickým bratrem. Nenaplnění v profesním i osobním životě rozpouští po večerech v hazardu, kde utrácí nemalé částky, jež inkasuje od klientů za to, že jejich zločiny odvádí do říše právního zapomnění. Šedá eminence komplikovaných případů a věcný realista, využívající svých kontaktů, jež si zvykl svou amorální a špinavou práci provádět s naprostou rutinou. Nepostradatelný pro hladké a klidné urovnání případů jako je ten, kdy důležitý klient srazí autem člověka a ujede z místa nehody nebo když staršímu kolegovi v soudní síni v nejméně vhodnou chvíli prasknou nervy a začne se svlékat.

Arthur Edens (Tom Wilkinson), Claytonův přítel a mentor, pracuje již šest let na případu mimosoudního urovnání mezi agrochemickým koncernem a drobnými farmáři, poškozenými jejich výrobkem. Zjistí se, že „zázračné“ hnojivo prokazatelně způsobuje rakovinu a Arthur má v ruce důkaz o vině korporace, jež má mnohamiliónovou cenu. V důsledku propuknuvší maniodepresivní psychózy se Arthur zhroutí, prozře, komu a jakým zájmům to vlastně slouží. V tu chvíli je Clayton svým chlebodárcem poslán přivést kolegu k rozumu dřív, než nechá vyplout na povrch utajované skutečnosti.

Třetí stranu trojúhelníku, mezi náhle procitnuvším a na hranici (částečně předstíraného) šílenství (přestal brát předepsané léky) a reality se pohybujícím Arthurem a lhostejným i sobeckým Michaelem,tvoří ambiciózní zaměstnankyně žalovaného koncernu U/North Karen Crowderová (Tilda Swintonová). Žena, která nadobro vyslyšela vábení temné strany lidské duše a jež stoupá v kariéře, jež je pro ní alfou a omegou jejího života, doslova přes mrtvoly. Osamělá, nervní i chladná, navenek sebevědomá, ale uvnitř skrývající strach z neúspěchu. Otázky, pátrající po skutečné vině či spravedlnosti, zná, ale v touze po vlastním profesním prospěchu za každou cenu, si je přestala pokládat.

Hrdinové z masa a kostí

Při režii snímku Tony Gilroy nezapře své scénáristické kořeny a spíše než na vnějškovou akci se soustřeďuje na charakterovou drobnokresbu a pečlivě budované napětí, vyplývající z interakce ústředních protagonistů. Nedočkáme se žánrových přestřelek, honiček nebo okázalých triků a chybějící vizuální opulenci nahrazuje konstrukčně chytře vystavěný příběh, jež se dočkal adekvátního režijního uchopení.

Akci nahrazují košaté dialogy, dovysvětlující monology a pohrávání si s časovými rovinami, které tříští už tak dosti členěný děj – to klade nároky na divákovu pozornost. Film má velmi pomalé tempo a vtahuje nás pomalu a postupně do svého depresivně paranoidního světa, kde neexistují zářivě kladné postavy.

Kamera Roberta Elswita, (spolupracovníka Paula Thomase Andersona, jenž se podílel i a filmech Dobrou noc a hodně štěstí a Syriana) vytváří za pomoci kombinace dlouhých tlumených záběrů a detailní perspektivy právě hovořících postav thrillerově nervní atmosféru ohrožení, nejistoty a strachu. Příběh je pomocí flashbacků vyprávěn vlastně pozpátku, kdy se po úvodní akci vracíme v ději o čtyři dny nazpátek, aby se na konci filmu osvětlil začátek zápletky.

Příběh (zavánějící lehkým klišé) o právníkovi, jež se rozhodl na poslední chvíli zachránit svou duši a smýt ze sebe všechnu špínu, kterou na sebe za svůj profesní život nanesl, zachraňují výborně napsané charaktery ústředních protagonistů. Prokreslené, nejednoznačné, uvěřitelné, tak jako v běžném životě pohybující se na hranici kladných a záporných hodnotících znamének. Hrdinové z masa a kostí, plni emocí a vnitřních bojů.

Film stojí na postavách a jejich hereckých protagonistech, kteří snímku plně dominují. George Clooney, který z plátna prakticky nesejde, podává minimalisticky soustředěný výkon, jímž si říká o další sošku zlatého plešouna. S Claytonem je plně sžit a jediným pohledem rezignovaných očí a povytažením vrásek na čele řekne o své postavě víc než desítky slov. Tom Wilkinson naopak staví Arthura na pološílené expresivitě, v níž se v záchvěvech manipulace a strachu zračí obžaloba prostředí, z něhož vzešel. Tilda Swintonová pak přesně reprezentuje vyprahlý a bezohledný svět bez emocí. Pověstnou třešničkou na dortu je obsazení režiséra Sydneyho Pollacka (k jehož filmu Tři dny Kondora film odkazuje) do role autoritativního i loajálního šéfa právnické firmy Martyho Bacha

Ve filmu Michael Clayton slouží žánr právnického thrilleru (v němž se ani jednou nepodíváme k soudu) jen jako pozadí pro drama, kde se svádí mnohem důležitější boj. Nečekejte ale drama, kde si to postavy rozdávají v soudní síni ani obžalobu velkých společností, ale spíše psychologizující ponor do svědomí lidí, kteří jsou dostihnuti tíhou svých činů.

Michael Clayton

• Původní název: Michael Clayton
  • Scénář a režie: Tony Gilroy