AVmania.e15.cz

Měsíc Jupitera: recenze filmu

Levitující uprchlík ve světě, ovládaném strachem. Politické, náboženské a společenské podobenství o současné Evropě, zabalené do žánru uprchlického thrilleru. Jeho zpracováním si režisér říká o letenku do Hollywoodu.

Festivalový a v případě Saulova syna i oscarový úspěch filmů jako Revizoři, Taxidermia, Rodinné štěstí (Karlovy Varech, 2016, Křišťálový glóbus) nebo O těle a duši (Berlinale, 2017, Zlatým medvěd) ukazuje, že se maďarské kinematografii v posledních letech daří to, co české ne. A to dostávat se na nejprestižnější světové festivaly, získávat tam ceny, včetně těch hlavních a vyvolávat svými snímky bouřlivé diskuse.

Žánrová živelnost

To je příklad i snímku Měsíc Jupitera, který jeho režisér Kornél Mundruczó loni uvedl v hlavní soutěži canneského festivalu. Bylo to již popáté, co se v Cannes se svými filmy objevil, předtím zde získal hlavní cenu v prestižní sekci Un Certain Regard za drama Bílý Bůh (2014).

Příběh třináctileté dívky, která se nejprve zoufale snaží ochránit svého kříženého čtyřnohého mazlíčka před nesmyslnými předpisy, upřednostňujícími čistotu psí rasy a poté ho po represivním tlaku vyhodí na ulici, mu zde posloužil k silnému podobenství o současné evropské společnosti. O netoleranci a krutosti v ní, o xenofobii a nenávisti mezi rasami, o přístupu Evropanů k migrantům.

Toto téma, jen v jiné podobě jak formální, tak obsahové, rozvíjí i ve svém nejnovějším filmu, který opět balancuje mezi fantaskní metaforou a realistickým dramatem. Třiačtyřicetiletý maďarský filmař, pro téma uprchlictví našel zajímavý a mnohostranný žánrový klíč, za pomocí něhož nám ho otevírá.

Ta mnohostrannost či multižánrovost spočívá v tom, že ve vyprávění o létajícím uprchlíkovi se potkávají prvky akčního uprchlického thrilleru, laděného do noirových barev, sci-fi, mysteriózna, fantaskní pohádky, superhrdinského vyprávění, sociálního dramatu, politické satiry o zkorumpované zemi a křesťanského a společenského podobenství. Dohromady pak tvoří jednu velkou magicko-realistickou alegorii o současné Evropě, ovládané strachem z neznámého.

Levitace metaforou uprchlické existence

Název Měsíc Jupitera odkazuje k jednomu z 67 měsíců planety Jupiter s názvem Evropa. Právě na něm nám úvodní titulky sdělují, že by mohly být nejvhodnější podmínky k životu. A právě do Evropy míří migranti z válečných zón nebo za lepší budoucností pro sebe a své rodiny. Starý kontinent se v přístupu k nim zmítá mezi humanitární pomocí a obranou proti jejich přílivu.

Rampage Ničitelé: recenze filmu

Rampage Ničitelé: recenze filmu

Dwayne Johnson versus zmutovaná zvířata v zaměnitelné destrukční monster podívané, které chybí osobitější režijní otisk.

Jednou z takových zemí je i Maďarsko, které bylo během jarních a letních měsíců roku 2015 silně zasaženo touto migrační vlnou, vedoucí po balkánské trase. Reakcí bylo postavení pohraničního plotu na hranici se Srbskem a Chorvatskem a podpora politických sil, jež se označují za odpůrce této uprchlické vlny. Tedy především premiéra Orbána, jak ukázalo jeho vítězství v nedávných parlamentních volbách.

Symbolický i reálný kontext vyprávění je tedy zcela zřejmý, samotná schopnost levitace u hlavního hrdiny je pak nápaditou metaforou uprchlické existence v Evropě. Tedy octnutí se a přežívání pro ně v zemi nikoho, kde nejsou vítáni a kde jsou bráni za občany druhé kategorie. Ve spirituální i žánrové rovině filmu pak v zemi, kde se jejich životy ocitají na hranici mezi životem a smrtí.

Na útěku

Tak jak život sedmnáctiletého Aryana Dashniho (Zsombor Jéger) ze syrského Homsu, jenž se spolu se svým otcem a ostatními uprchlíky snaží o překročení maďarské hranice. V nastalém chaosu při zásahu pohraniční policie ztrácí dokumenty, je oddělen od svého otce a třikrát postřelen velícím policejním důstojníkem Lászlem (György Cserhalmi). Následky zranění jsou ale nečekané.

Mladík po probrání se z kolapsu v nemocničním oddělení nejbližšího záchytného tábora pro běžence zjišťuje, že získal schopnost levitace. Toho se rozhodne využít zkorumpovaný lékař Gabor Stern (gruzínský herec Merab Ninidze), který byl vyhozen z normální nemocnice poté, co se opil a způsobil v tomto stavu při chirurgickém zákroku smrt nadějného sportovce.

Tomb Raider: recenze filmu

Tomb Raider: recenze filmu

Realističtější, atletičtější a bez 3D prostorových křivek. Nová Lara Croft v podání Alicie Vikander se pouští do indianajonesovského dobrodružství, v němž jde o hledání otce i zneužití temné síly.

Rodina oběti ho žalovala a on se snaží získat dostatek prostředků, aby je penězi přesvědčil, aby od této žaloby upustili. Proto za úplatu dává uprchlíkům lékařská doporučení do nemocnice v Budapešti, odkud mohou snadněji uprchnout. Pomáhá mu v tom jeho přítelkyně Vera (Mónika Balsai).

Doktor Stern nabídne Aryanovi, že mu pomůže utéct z tábora a on mu na oplátku bude dělat v Budapešti asistenta při jeho léčitelských seancích. Ukázka jeho nadpřirozených schopností při slibech zázračného uzdravení na doktorovu privátní klientelu určitě zapůsobí. Aryanovi takto vydělané peníze pomůžou při hledání jeho otce, o jehož osudu Stern ví vice, než je ochoten mladíkovi přiznat.

V patách je ale oběma chladnokrevný policista László, který chce Aryana dopadnout a vyhostit. V lepším případě, protože mezitím se jeho dokladů zmocnil jiný uprchlík, který chce provést teroristický útok v metru. Ten se uskuteční a Aryan se stává hlavním podezřelým.

Náboženský výklad

Vyprávění má v žánrové rovině stavbu uprchlického thrilleru, kdy Aryan neustále prchá před Lászlem. Na tomto útěku, v němž mu zprvu ze zištných důvodů pomáhá doktor Stern, se postupně vyjevují doktorovy motivace. Jeho postava také prochází největším vývojem. Z cynického, lhostejného a alkoholem nasáklého spekulantského doktora, který už dávno přestal vnímat osudy svých pacientů jinak, než jaké by mu mohly přinést materiální výhody, se vývojem událostí stává kajícník, srovnávající si v sobě narušený systém hodnot.

Rudá volavka: recenze filmu

Rudá volavka: recenze filmu

Nahé tělo profesionální svůdkyně Jennifer Lawrence ve službě ruské vlasti. Špionážní hra, která sází na sugestivní atmosféru a nejistotu ohledně motivací jejích aktérů.

Odtud pramení i metaforické vnímání příběhu jako spirituálního podobenství o ztracené ateistické duši, která po setkání s létajícím „andělem“ dochází spásy. Náboženská symbolika je tu silně přítomná skrze významovou práci s pojmy jako víra, zázrak, vina, oběť či vykoupení. Spirituální analogie se tak ocitají v těsném sousedství těch politických, společenských a sociálních.

Akční scény snesou srovnání se zámořskými produkcemi

Nadpřirozený prvek levitace přitom režisér šikovně používá jak v rovině spirituální, společenské, tak té žánrové, fantaskní. Létací scény byly natočeny za pomocí závěsného systému pro herce i kamery a jen s minimálním využitím triků.

Ready Player One: Hra začíná – recenze filmu

Ready Player One: Hra začíná – recenze filmu

Splněný geekovský sen, nabízející smršť popkulturních odkazů k filmům a videohrám posledních desetiletí. Steven Spielberg a jeho pohádková honba za pokladem ve virtuální realitě dystopického světa.

Přesto snesou srovnání se zahraničními hollywoodskými filmy, stejně jako akční scény. Úvodní noční zátah na uprchlíky, natáčený kamerou v bezprostřední blízkosti herců, někteří kritici přirovnávají ke scéně vylodění Spojenců v Normandii v Zachraňte vojína Ryana. Za rozehranou automobilovou honičku by se nemuseli stydět tvůrci série Rychle a zběsile a za závěrečnou přestřelku v hotelovém komplexu třeba Luc Besson.

V souvislosti s akčními scénami, ale i použitými metaforami, se často objevuje přirovnání filmu k těm hollywoodským. Nejčastěji k Potomkům lidí od Alfonso Cuaróna pro zálibu v dlouhých nepřerušovaných záběrech kamery a jejích promyšlených jízdách v otevřeném prostoru.

Forma slouží obsahu

Kamera Marcella Réva těmto scénám dává nejen akční dynamiku, ale v levitačních scénách i metafyzický přesah. Hudba je rovněž sugestivní a vůbec po technické stránce se film přibližuje těm zámořskými. Evropský je v tom, že současný filmový jazyk není režisérovi cílem, ale prostředkem ke sdělení toho, jak onu Evropu a místo Maďarska v ní, vnímá.

Podobenství, v němž se superhrdinský příběh kříží s akčním uprchlickým thrillerem, politickou satirou a spirituální alegorií, mu slouží k tomu, aby se tázal po otázkách ztráty víry, viny, oběti a vykoupení. Současné orbánovské Maďarsko pak vidí jako zemi, která přišla o schopnost sebereflexe a zodpovědnosti a veze se jen na vlně proti uprchlické paranoie. Není v tom ostatně sama, vždyť kolikáté volby u nás po sobě už vyhrává politickým obchodníkům se strachem virtuální třináctý uprchlík, kterého jsme nepřijali?

AVmania.cz
Měsíc Jupitera   7

Měsíc Jupitera

  • Žánr: podobenství
  • Původní název: Jupiter holdja
  • www.aerofilms.cz/mesic-jupitera/
  • Maďarsko / Německo, 2017
  • Scénář: Kornél Mundruczó, Kata Wéber
  • Režie: Kornél Mundruczó
  • Hrají: Zsombor Jéger, Merab Ninidze, György Cserhalmi, Mónika Balsai, Sándor Terhes
  • Distribuce: Aerofilms
  • Distribuční premiéra v ČR: 26. 04. 2018
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Magnat MR 780: hybridní Hi-Fi receiver s elektronkovým předzesilovačem [test]

Magnat MR 780: hybridní Hi-Fi receiver s elektronkovým předzesilovačem [test]

Hledáte hezky šťavnatý, velký, barevný a vřelý zvuk, který příjemně pohladí a díky hřejivé stopě elektronek v přednesu zklidní jakoukoliv nahrávku? Tak zařaďte Magnat mezi kandidáty na poslech...

Po čem muži touží: recenze filmu

Po čem muži touží: recenze filmu

Variace na komediální hit Po čem ženy touží, která stojí a padá na fyzické klauniádě Anny Polívkové. Nohy jí podráží stereotypní nahlížení na role mužů a žen ve společnosti i v partnerských vztazích.

KZ AS10 – deset měničů táhne za jeden provaz (test sluchátek)

KZ AS10 – deset měničů táhne za jeden provaz (test sluchátek)

Čínský výrobce nabízející víceměničová sluchátka za směšné peníze, nám doslova učaroval. Po dvou měničích, nabídl tři měniče, čtyři měniče, a dokonce nyní i pět měničů ve sluchátku. Znamená to ale zákonitě lepší zvuk?

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.