AVmania.e15.cz

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Po Mrakodrapu a Plánu útěku 2 se Sylvesterem Stallonem tu máme v létě další velkofilm, orientovaný na čínský trh (musíme si zvykat). O tom svědčí jak hojná účast čínských nebo asijských herců, tak natáčení v Číně, kam se produkce přesunula z Nového Zélandu.

Pod mořem ještě jedno moře

Film vychází z prvního dílu knižní série „MEG“, která už čítá sedm částí. V češtině z ní dosud vyšly čtyři knihy. Teror pochází z hlubin, Hlubina, V pradávných vodách a Zajatci z pravěkého moře. Není to jediná série, kterou má její autor Steven Alten rozeběhlou, ale tato čítá nejvíc částí.

Série stojí na nápadu, že pod mořským dnem se nachází ještě jedno moře, prehistorické, obývané dávnými tvory, včetně obřího žraloka megalodona. Tento domněle vyhynulý žralok, připomínající žraloka velikého, kraloval oceánům před asi 23 až 2,6 miliony let a měřil na délku kolem 18 metrů.

Scénář, na němž nejdřív pracoval Dean Georgaris a posléze sourozenci Jon a Erich Hoeberovi (Red 1 a 2, Bitevní loď), v duchu Altenovy předlohy rozvíjí teorii, že tento žralok nevyhynul v důsledku klimatických změn, ale pohybuje se pod dosud známým dnem oceánu ve vodním království s nevídanou flórou a faunou.

Uvězněni na dně Mariánského příkopu

Přesvědčen je o tom i miliardář Jack Morris (Rainn Wilson), který financuje expedici amerických a čínských vědců. Ta se v podmořské výzkumné stanici vydává na dno Mariánského příkopu, aby zde zjistila, že dno příkopu je tvořeno vrstvou plynů, pod nimiž se nachází ještě jedna úroveň oceánu, tentokrát se skutečným dnem.

Posádka hlubinné ponorky, spojené s laboratoří, touto plynovou vrstvou pronikne, ale je napadena obřím tvorem neznámého původu. Podmořské plavidlo je poškozeno, vyřazeno v provozu a členové expedice jsou v něm uvězněni.

Spojení s těmi nahoře, kteří na expedici na řídící stanici dohlížejí a mezi nimiž se nachází vizionářský čínský oceánograf Dr. Minway Zhang (Winston Chao) a jeho dcera Suyin (Li Bingbing), je přerušeno a tak nezbývá než povolat elitního záchranáře a potápěče, kapitána Jonase Taylora (Jason Statham).

Příběh, plný klišé

Ten se mezitím v Thajsku živí pronajímáním rybářské bárky. Pije, protože je traumatizovaný z toho, co se stalo před pěti lety, kdy na jeho posádku rovněž zaútočilo něco obřího. Úvod nám důvod jeho traumatu osvětlí a jeho konání dá nádech jistého déjà vu.

Taylor odešel do výslužby, ale teď dostane šanci postavit se nejen obřímu žralokovi, ale i vlastnímu strachu a traumatu, jež ho sužuje. K jeho rozhodnutí, zda se znovu vydat do hlubin oceánu, přispěje do velké míry i fakt, že vedoucí tříčlenné uvězněné posádky je jeho bývalá žena Lori (Jessica McNamee).

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

King Kong, Faunův labyrint, Mlha, Monstrum, Pacific Rim, Godzilla, Jurský svět, Kong: Ostrov lebek. Monstrum jako symbol našich strachů a úzkostí i archetypální síla, která na planetě obnovuje její původní rovnováhu.

Už z této naznačené výchozí situace je patrné, že scénář je plný těch nejotřepanějších klišé, které si dovede představit. Traumatizovaný hrdina, který chlastá, ale kvůli ženě se dá přesvědčit, aby se znovu pustil do akce. Spolu s ním se do ní pouští oceánografova krásná dcera, rovněž vědkyně, takže nebude nouze o romantické pnutí mezi nimi i v rámci trojúhelníku s bývalou manželkou.

Postavy jsou také jak podle stereotypního blockbbusterového kopíráku. Miliardář, financující výpravu, myslí jen na sebe a své zájmy. Suyin má roztomilou osmiletou dceru Meiying (Shuya Sophia Cai), která se ocitá v ohrožení. Užvaněný černoch DJ (Page Kennedy) se snaží hláškovat. Někdo se obětuje, aby mohli přežít jiní, jiný má smůlu, i když jí hodně nahrává tím, jak postavy padají do vody zrovna, když se žralok pohybuje v jejich blízkosti.

Členění do tří aktů

Po ambicióznějším úvodu s uvízlou expedicí, který v ukázce tvorů pod plynovou vrstvou připomíná podmořský Jurský park, už se zbytek vyprávění nese v předvídatelném béčkovém ladění, kdy postavy dělají všechno proto, aby je žralok sežral, i když se samozřejmě tváří, že usilují o opak. Vzhledem k rozvržení postav můžete přitom celkem úspěšně hádat, kdo přijde žralokovi pod zuby jako první a kdo naopak přežije.

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

Sharon Stone, Gina Gershon, Salma Hayek, Cameron Diaz, Demi Moore, Pamela Anderson, Kate Winslet, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley nebo Nicole Kidman a jejich odhalené scény ve filmech.

Vyprávění je členěno do tří aktů, kdy žraločí predátor nejprve děsí pod hladinou ve svém rajónu, pak na moři, kam se dostane onou plynovou vrstvou a kde zaútočí na plošinu se záchranáři, aby se v závěru vydal ke břehům pláže, kde se chystá na redukci civilního obyvatelstva Číny.

Režisér Jon Turteltaub (Kokosy na sněhu, Lovci pokladů, Čarodějův učeň, Frajeři ve Vegas) dostal od Warnerů na tohle béčko slušný rozpočet 150 milionů dolarů, který je na vizuální a zvukové stránce filmu znát. CGI žralok vypadá majestátně, podmořské scenérie úchvatně, kamera se snaží o zajímavé záběry z podhledu potápěče, působivá hudba správně duní.

Nekrvavé žraločí řádění

Režisérovi se daří práce s napětím a načasováním toho, kdy se žralok objeví, jinak je ale znát, že jde o rutinéra, který jen plní zadání. To se odrazilo i v nekrvavém charakteru scén žraločích řádění. Zadání studia znělo jasně, aby byl film přístupný od 13 let a režisér se mu přizpůsobil. Představitel hlavní role Jason Statham nad tím vyjádřil v rozhovorech zklamání, že opravdu krvavé scény byly vystřihnuty.

Turteltaub se ale rozhodl natočit rodinnou podívanou, která sází víc na lekačky než gore efekty. Původně zvažovaný režisér Eli Roth, tvůrce hororových Hostelů, by zvolil asi pojetí jiné. Co zamrzí rovněž, že se film bere zbytečně vážně nebo vážněji, než by musel. To je znát i z jeho environmentálního poselství, kdy je lidstvo žralokem opět trestáno za svou troufalou zpupnost vůči přirozenému přírodnímu řádu.

Kong: Ostrov lebek – recenze filmu

Kong: Ostrov lebek – recenze filmu

Po Godzille druhý film z monster série. Režisér Jordan Vogt-Roberts v něm lavíruje mezi dobrodružným akčním příběhem, monster rubanicí, komedií a reflexí války ve Vietnamu.

Z trailerů se přitom zdálo, že tomu bude přesně naopak, ale nakonec klišé zvítězilo nad potřebným nadhledem a sebereflexivním pohráváním si s žánrem žraločího thrilleru. Režisér ho ničím neobohacuje, ale jeho formulku díky vysokému rozpočtu naplňuje na vizuálně velkorysejší úrovni, než jsme u těchto brakových látek zvyklí. Osobitost, nadsázku nebo nervy drásající napětí od téhle ozubené a na její možnosti nekrvavé prehistorické atrakce ale nečekejte.

AVmania.cz
MEG: Monstrum z hlubin   5

MEG: Monstrum z hlubin

  • Žánr: shark movies
  • Původní název: The Meg
  • www.themeg.movie
  • USA, 2018
  • Scénář: Dean Georgaris, Jon Hoeber, Erich Hoeber (předloha Steve Alten)
  • Režie: Jon Turteltaub
  • Hrají: Jason Statham, Rainn Wilson, Bingbing Li, Masi Oka, Ólafur Darri Ólafsson, Jessica McNamee, Page Kennedy, Shuya Sophia Cai, Ruby Rose, Cliff Curtis
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 09. 08. 2018

 

 

 

Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Uff na csfd 62% :-O . Za mě 1% nebýt začátku… hmpf 18. 9. 2018, 16:28
Mega hovadina. Ist na tento film je zabijani… JohnSt 29. 8. 2018, 14:30
SharkMovie od 13let?? Zde je evidentní, ž… _DAVE_ 27. 8. 2018, 15:32
Takže čelisti zůstávají dále neporazeni Lubos 26. 8. 2018, 23:08
u tohohle filmu by očividně nepomohlo ani 4D… Radon 13. 8. 2018, 16:04
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Duchařská komedie se potkává s detektivkou v rodinné vánoční podívané režiséra Jana Pachla podle předlohy Marie Poledňákové, v níž se režisér snaží být víc „poledňákovský“ než ona sama.

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Reflexe 22. ročníku festivalu dokumentárních filmů, který se na týden promění v místo, kde je nejen radost Myslet filmem, ale i vnímat všechny ty přesahy, které festival nabízí směrem k dění nejen v naší společnosti.

Sony KD-65ZF9: prémiový 4K UHD LCD televizor z řady MASTER Series [test]

Sony KD-65ZF9: prémiový 4K UHD LCD televizor z řady MASTER Series [test]

Televizory pro nejnáročnějšího diváka od Sony, to má být řada 4K HDR MASTER Series. Nově má svého LCD zástupce v modelu Sony KD-65ZF9. Nový procesor doplňuje nové zadní podsvícení. Jak si vedou?

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Oslava hudebního génia skupiny Queen a jejího frontmana Freddieho Mercuryho, jehož divokému, hédonistickému způsobu života tvůrci staví až příliš uhlazený a nekontroverzní pomník.

Climax: recenze filmu

Climax: recenze filmu

Halucinogenní peklo, v němž účastníci tanečního soustředění pod vlivem negativních emocí a kolektivní paranoie odhazují civilizační návyky a zábrany. Ve filmu provokatéra Gaspara Noého, režiséra filmu Zvrácený.

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Důvěrná tajemství, která se mohou obrátit proti vám. Paul Feig z rozkrývání třináctých komnat vytěžil napínavý a současně zábavný thriller, plný nečekaných zvratů, který jde ve stopách filmů Zmizelá a Dívka ve vlaku.

Zlatý podraz: recenze filmu

Zlatý podraz: recenze filmu

Příběh o basketbalu, osudové lásce, rozdělené železnou oponou a životu ve stínu nacismu a komunismu. Režisér Radim Špaček ve výpravném filmu připomíná poválečný úspěch našich basketbalistů.

Q Acoustics 3020i: výborné levné, malé Hi-Fi reprobedny [test]

Q Acoustics 3020i: výborné levné, malé Hi-Fi reprobedny [test]

S Q Acoustics 3020i si můžete nekonfliktně pustit prakticky cokoliv, ačkoliv jejich klidnějšímu ladění vyhovuje i jednodušší a klidnější hudba, za dané peníze jen stěží najdete takhle pohledné a podobně příjemně znějící reprosoustavy.