AVmania.e15.cz

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Reflexe mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2017, spojená s recenzemi filmů o Vladimíru Mečiarovi a Miloši Jakešovi, které vzbudily největší zájem publika i médií.
Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

21. ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2017 je za námi. Shrňme si ho nejprve řečí čísel. Akreditovalo se na něj 4 386 návštěvníků. V osmi kinosálech v Jihlavě a Třešti bylo promítnuto 342 filmů, z toho 70 ve světové, 12 v evropské a 22 v mezinárodní premiéře. O ceny vybraných porot se snímky utkaly v deseti soutěžních sekcích, z nichž v té pro domácího diváka asi nejzajímavější Česká radost zvítězil film Apoleny Rychlíkové Hranice práce.

V něm režisérka sleduje novinářku Sašu Uhlovou, která se rozhodla, že si téma levné práce odžije na vlastní kůži. Půl roku proto zkoumala pracovní podmínky v nejhůře placených zaměstnáních v Čechách. Nechala se postupně zaměstnat v prádelně nemocnice Motol, ve firmě z holdingu Agrofert Vodňanské kuře, třídírně odpadu, na lince v žiletkárně a na pokladně supermarketu Albert.

Vznikla z toho série reportáží, které vyšly pod názvem Hrdinové kapitalistické práce na webu A2larm. A rovněž tento dokument, který obohacuje deníkové záznamy, z nichž Uhlová vycházela ve svých reportážích a které ve filmu předčítá, o záběry přímo z konkrétních pracovišť, pořízené skrytou kamerou.

Levná práce se stala jedním z ústředních témat parlamentních voleb, v jejichž těsném závěsu se festival odehrával. Není proto divu, že se na něm objevilo hned několik filmů a diskuzí, které s politikou a politiky souvisí.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Selský rozum o zemědělském podnikání Andreje Babiše už jsme vám v recenzi představili. Nyní k ní přidáváme recenze dokumentárních portrétů Vladimíra Mečiara a Miloše Jakeše, tedy dvou divácky a mediálně asi nejatraktivnějších titulů letošní přehlídky vedle vítězné Hranice práce.

Film Mečiar festival slavnostně zahajoval a do kin přijde v březnu příštího roku. Milda, který získal cenu studentské poroty, se objeví v rámci festivalové distribuční sítě Česká radost. S oběma ale máte možnost se seznámit už teď. Ač se jeden vztahuje k éře komunismu a druhý k transformačnímu porevolučnímu období, mají mnoho společného s naší bezprostřední současností. Až bolestně moc, jak se přesvědčíte.

Mečiar: recenze filmu

Mečiar: recenze filmu

Tereza Nvotová skládá portrét trojnásobného slovenského premiéra a jeho éry vládnutí, která slouží jako výstražné memento i pro naši zemi, že obdobu mečiarismu bychom neměli nikdy připustit.

Milda: recenze filmu

Milda: recenze filmu

Tragikomický portrét muže, který neumí překročit svůj totalitní stín. Dokumentarista Pavel Křemen svádí marný boj s Milošem Jakešem, kterého chce přimět k nějaké sebereflexi jeho politického působení.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Zahradnictví: Nápadník – recenze filmu

Zahradnictví: Nápadník – recenze filmu

Čistá láska naráží na odpor despotického otce v podobě předchůdce Jiřího Kodeta v Pelíšcích. Trilogie dvojice Hřebejk a Jarchovský vrcholí divácky nejvstřícnějším a pro autora scénáře i nejosobnějším dílem.

Liga spravedlnosti: recenze filmu

Liga spravedlnosti: recenze filmu

DC až příliš povědomě opisují u marvelovských Avengerů. Špičkující humor postav od Josse Whedona se přitom topí v digitálním balastu akčních scén od Zacka Snydera.

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Poirotův přehnaně majestátní knír se stává symbolem tohoto okázale ironického zpracování detektivní klasiky Agathy Christie. Za vizuální opulentností je ale cítit úcta k předloze a jejímu moralistnímu jádru.

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Moderní parafráze antické tragédie o vině a krutém trestu ústí do vyšinuté černohumorné morality, jež staví Colina Farrella před rozhodnutí, známé ze Sophiiny volby. Jen pro otrlé diváky.

Mečiar: recenze filmu

Mečiar: recenze filmu

Tereza Nvotová skládá portrét trojnásobného slovenského premiéra a jeho éry vládnutí, která slouží jako výstražné memento i pro naši zemi, že obdobu mečiarismu bychom neměli nikdy připustit.

Milda: recenze filmu

Milda: recenze filmu

Tragikomický portrét muže, který neumí překročit svůj totalitní stín. Dokumentarista Pavel Křemen svádí marný boj s Milošem Jakešem, kterého chce přimět k nějaké sebereflexi jeho politického působení.