AVmania.e15.cz

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Reflexe mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2017, spojená s recenzemi filmů o Vladimíru Mečiarovi a Miloši Jakešovi, které vzbudily největší zájem publika i médií.
Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

21. ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2017 je za námi. Shrňme si ho nejprve řečí čísel. Akreditovalo se na něj 4 386 návštěvníků. V osmi kinosálech v Jihlavě a Třešti bylo promítnuto 342 filmů, z toho 70 ve světové, 12 v evropské a 22 v mezinárodní premiéře. O ceny vybraných porot se snímky utkaly v deseti soutěžních sekcích, z nichž v té pro domácího diváka asi nejzajímavější Česká radost zvítězil film Apoleny Rychlíkové Hranice práce.

V něm režisérka sleduje novinářku Sašu Uhlovou, která se rozhodla, že si téma levné práce odžije na vlastní kůži. Půl roku proto zkoumala pracovní podmínky v nejhůře placených zaměstnáních v Čechách. Nechala se postupně zaměstnat v prádelně nemocnice Motol, ve firmě z holdingu Agrofert Vodňanské kuře, třídírně odpadu, na lince v žiletkárně a na pokladně supermarketu Albert.

Vznikla z toho série reportáží, které vyšly pod názvem Hrdinové kapitalistické práce na webu A2larm. A rovněž tento dokument, který obohacuje deníkové záznamy, z nichž Uhlová vycházela ve svých reportážích a které ve filmu předčítá, o záběry přímo z konkrétních pracovišť, pořízené skrytou kamerou.

Levná práce se stala jedním z ústředních témat parlamentních voleb, v jejichž těsném závěsu se festival odehrával. Není proto divu, že se na něm objevilo hned několik filmů a diskuzí, které s politikou a politiky souvisí.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Selský rozum o zemědělském podnikání Andreje Babiše už jsme vám v recenzi představili. Nyní k ní přidáváme recenze dokumentárních portrétů Vladimíra Mečiara a Miloše Jakeše, tedy dvou divácky a mediálně asi nejatraktivnějších titulů letošní přehlídky vedle vítězné Hranice práce.

Film Mečiar festival slavnostně zahajoval a do kin přijde v březnu příštího roku. Milda, který získal cenu studentské poroty, se objeví v rámci festivalové distribuční sítě Česká radost. S oběma ale máte možnost se seznámit už teď. Ač se jeden vztahuje k éře komunismu a druhý k transformačnímu porevolučnímu období, mají mnoho společného s naší bezprostřední současností. Až bolestně moc, jak se přesvědčíte.

Mečiar: recenze filmu

Mečiar: recenze filmu

Tereza Nvotová skládá portrét trojnásobného slovenského premiéra a jeho éry vládnutí, která slouží jako výstražné memento i pro naši zemi, že obdobu mečiarismu bychom neměli nikdy připustit.

Milda: recenze filmu

Milda: recenze filmu

Tragikomický portrét muže, který neumí překročit svůj totalitní stín. Dokumentarista Pavel Křemen svádí marný boj s Milošem Jakešem, kterého chce přimět k nějaké sebereflexi jeho politického působení.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Equalizer 2: recenze filmu

Equalizer 2: recenze filmu

Temný rytíř z taxíku v podání Denzela Washingtona altruisticky napravuje špatnosti světa. V béčkovém špionážním příběhu, který se opírá o áčkového herce, je přitom konfrontován s vlastní minulostí.

BlacKkKlansman: recenze filmu

BlacKkKlansman: recenze filmu

Chytrá satira, která si utahuje z hloupých rasistů. Spike Lee natočil podle skutečného případu politicky angažované dílo, které je současně velmi zábavné v tom, jak si pohrává s filmovými žánry a jejich postupy.

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Miss Hanoi: recenze filmu

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Nejlepší díl série a akční film roku, plný zvratů a spektakulární akce. Agent Ethan Hunt se ocitá na šachovnici mocenských zájmů různých tajných agentur, které proti sobě intrikují a vzájemně si nevěří.

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Hotel Artemis – recenze filmu

Hotel Artemis – recenze filmu

Drew Pearce ve svém debutu spoléhá na noirovou atmosféru zašlého hotelu, přebudovaného na supermoderní nemocniční zařízení pro členy zločineckého podsvětí, méně už na rozvíjení zápletek, s nimi spjatých.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.