AVmania.e15.cz

Mami! – recenze filmu

Zběsilý emoční uragán lásky a nenávisti matky a syna, v němž divák v záplavě vulgarit a konfliktů slovních i fyzických nenachází místo na oddych.
Mami! – recenze filmu

Xavier Dolan, teprve pětadvacetiletý rodák z frankofonního kanadského Québecu, bývá tiskem často označován za „zázračné dítě světového filmu“. Na festivalu v Cannes představil svůj pátý snímek Mami!, za nějž si odnesl Cenu poroty. Podělil se o ni spolu s veteránem světového filmu Jeanem Lucem Godardem.

Živelná emoční jízda

Film připomíná zběsilou emoční jízdu, v níž divák nenachází místo na oddych. Dvě a čtvrt hodiny sledujeme, jak také může vypadat vztah mezi synem a matkou. Křik, pláč, násilí, objetí, hysterie, silný afekt hněvu, vzápětí vystřídaný až incestně důvěrnými dotyky, které konvenční okolí může vnímat jako nepatřičné.

Ovdovělá atraktivní čtyřicátnice Diane (Anne Dorval) se rozhodne vzít si z ústavu domů svého patnáctiletého syna Stevea (Antoine-Olivier Pilon). Ten trpí syndromem hyperaktivity a poruchou soustředění a sebeovládání. I přes varování odborníků věří, že její mateřská láska a individuální přístup k jeho výchově pomůžou napravit tohoto agresivního a výbušného recidivistu s oidipovským komplexem.

Lze překročit vlastní stín?

První hodinu se postavy vulgárně neustále napadají, slovní konflikty ústí v ty fyzické a vy jen těžko můžete k postavám pociťovat nějaké sympatie. Pak ale do hry vstupuje sousedka z předměstí Kyla (Suzanne Clément). Učitelka a matka malé holčičky, která ale nevykonává svou práci. Což souvisí s jejími problémy psychického rázu, jež se odráží v její neschopnosti plynule se vyjádřit.

Kyla začne Diane, která svého syna miluje, ale nezvládá ho, pomáhat. Stevea doučuje a zdá se, že Steve se trochu zklidňuje. Bouřlivé hádky střídají záchvěvy štěstí a vzájemného pochopení a vy začnete postavám mnohem víc fandit a chápat jejich pohnutky, které vedly k jejich averzi.

Překročit svůj vlastní stín, zvlášť s diagnózou ADHD, kterou Steve trpí, je ale těžké. Což na konci zjistí i jeho matka. Syn se vrací tam, odkud přišel, obohacený o poznání mateřské lásky, která ale není bezbřehá. Pokud tedy matka nechce synovi, jehož bude vždy jen tahat z průšvihů, plně obětovat svůj život.

Formát obrazu korespondující s psychickým stavem

Vypjatý vztah matky a syna zachytil Xavier Dolan s odzbrojující upřímností, melodramatickým nádechem a strhující vervou, která se promítá do takřka všech složek vyprávění. Expresivní herectví je zcela na místě a díky koncentraci na tři postavy připomíná to divadelní.

Afekt i slzy postav při vzájemných emočních konfrontacích rámuje videoklipovitě pojatým charakterem těchto scén, kde použitá hudba (Lana Del Ray, Céline Dion, Dido, Oasis) zintenzivňuje jejich dopad na diváka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Poměr stran rámování filmového obrazu, který se ze čtvercového 1 : 1 roztahuje na ten širokoúhlý, zachycuje aktuální psychologické rozpoložení Stevea. Odráží se v něm jeho schopnost nebo naopak omezenost vybočit z dosavadního módu jeho chování.

Rehabilitace matky

I když se zdá, že toho postavy nejsou schopny, nechává jim režisér naději na smír a odpuštění. Sám k tomu podotýká v odkazu na název svého debutu z roku 2009 Zabil jsem svou matku: „Ve svém prvním filmu jsem chtěl matku zabít, teď ji chci tak trochu rehabilitovat.“

Činí tak prostřednictvím nikoliv dopisů, ale vášnivých, zraňujících a obviňujících výpadů z lásky a nenávisti, které mají sílu a intenzitu přímého úderu na krajinu srdeční.

Mami!

  • Žánr: melodrama
  • Původní název: Mommy
  • www.artcam.cz/mommy_dolan/
  • Kanada / Francie 2014
  • Scénář: Xavier Dolan
  • Režie: Xavier Dolan
  • Hrají: Antoine-Olivier Pilon, Anne Dorval, Suzanne Clément, Patrick Huard, Alexandre Goyette
  • Distribuce: Artcam
  • Distribuční premiéra v ČR: 30. 10. 2014
     

Mami!
Film 8

 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Kdy bude recenze na Interstellar? Dan 3. 11. 2014, 23:24

Další podobné články

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.