AVmania.e15.cz

Magnat Tempus 77: nenáročné, dostupné sloupové reprobedny [test]

Malé sloupy Tempus od německého výrobce Magnat mají být dostupnou vstupenkou do světa Hi-Fi. Co od nich můžete čekat?

Řada Tempus by se dala označit za vstupní bránu do výrobního katalogu německé značky Magnat. Sloupek Tempus 77 pak tvoří vrchol této série a dalo by se říct, že za nemnoho peněz nabízí poměrně hodně materiálu a měl by to být optimální vstup do zaplatitelné hi-fi reprodukce.

Vzhled a konstrukce

Tím nemyslíme jen rozměry klasické čtyřstěnné pravoúhlé ozvučnice z MDF panelů, byť 15,5 kg v rozměrech 102,5 x 29,5 x 32 cm (v x š x h) není málo ani z tohoto pohledu. Kabinety pak pro větší stabilitu stojí na dvou příčných podstavcích s hroty. Zpracování víceméně odpovídá cenové hladině, je jednoduché, ale v reálu vypadá lépe než na studiových fotkách.

Pokud máte rádi působivou velikost, bude se vám líbit, že čelní stěna je z velké části zaplněná čtveřicí reproduktorů se silnými hliníkovými rámečky, díky čemuž jsou Tempus 77 vizuálně poměrně výrazné. Nahoře se nachází středotónový měnič, pod ním v obdélníku ne nepodobném vizitce najdete kopulku vysokotónového reproduktoru a pod ním dvojitý basový měnič, od pohledu identický s tím středotónovým.

V zadním panelu se otevírá dokonce dvojice bassreflexových plastových nátrubků, u paty je na klasické vaničce se "schůdky" nasazena čtveřice reproterminálů, tedy bi-wiringová konfigurace, byť v této třídě spíše pro lepší pocit (neb jen málokdo asi bude ochoten investovat do dvou sad kabelů, neřkuli přímo zesilovačů - to snad jen u bi-amp připojení A/V receiverů pro přední páry multikanálových setů by to mohlo být "bezpracně" zajímavým řešením).

Dali Spektor 1: malé, levné regálové reprobedny [test]

Dali Spektor 1: malé, levné regálové reprobedny [test]

Dánští Dali uvedli do svého katalogu novou základní řadu jménem Spektor. Jsou příjemné, hezké a laskavé. Za dané peníze je skoro hřích si je nekoupit jen tak pro radost...

Nejvyšší tóny vyzařuje klasická 2,5 cm široká měkká kopulka s neodymovými magnety, středy i basy vlastně produkují identické měniče s membránami o průměru 17 cm. Materiálem těchto kónusů je lakovaný papír.

Výhybka rozděluje signál do tří pásem filtry se strmostí 24 dB na úrovních 330 a 3 300 Hz. Tempus 77 mají hodně vysokou citlivost 92 dB / 2,83 V / m a výrobce jim přiřkl impedanci v rozsahu 4 - 8 ohm. Udává pak výjimečně ambiciózní frekvenční rozsah 22 - 45 000 Hz, ovšem bez udané tolerance.

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

Klepněte pro větší obrázek

Na svou cenovou kategorii nabízí Tempus 77 až nebývale vyrovnanou frekvenční odezvu, jakkoliv reálný nástup je vidět až někde na 60 Hz, slibovaných 22 Hz odpovídá poklesu -20 dB, pocit plnosti zajisté podtrhne i trochu osamělý peak na 30 Hz, pocházející od bassreflexů. V reálu však - pokud nečekáte nejhlubší bas v plné síle - předvádí Tempus 77 velmi solidní výkon.

Klepněte pro větší obrázek

Impedance (červená) vykazuje vcelku běžný průběh, od udávaných 4 - 8 ohm se odchyluje minimálně, překvapivě klesá na 3 ohmy v nejvyšších oktávách. Spolu s průběhem elektrické fáze lze ale říct, že Tempus 77 jsou s ohledem na svou kategorii rozumně spořádané. Zákmit na hranici 200 Hz naznačuje nějaký nedostatečně vyztužený bod na ozvučnici, i to je ale s ohledem na cenovou kategorii pochopitelné.

Na čem jsme poslouchali 

Magnat Tempus 77 jsme poslouchali na běžných redakčních sestavách (detaily viz pravý sloupec ->), zejména pak na setu Cambridge CXA80 / CXC a na Naim Nait XS / NAP250, kde zdrojem bylo OPPO BDP-105D. Srovnávalo se s Harbeth Monitor 30 nebo třeba Xavian Perla a Premio.

 

Jak to hraje

Poměrně skladné sloupky Tempus 77 se na svou cenovou kategorii pouští do naprosto dostatečné hloubky, byť je cítit, že kontrabas v Hadenově "Noche de Ronda" ("Nocturne" | 2001 | Universal Music | 013 611-2) je na ně (ostatně i na jakékoliv jiné podobné v této třídě) trochu příliš velký a díky tomu zde absentuje taková ta úplná sytost a hutnost, nicméně objemově se reprosoustavy snaží a bas vám pocítit už rozhodně umí dát. Okraje tónů jsou spíše trošku měkčí, celkově je bas lehce laskavěji zakulacený a uvolněný, nicméně vřele příjemný a kultivovaný.

AQ Passion Teen: české regálové High-End reprobedny [test]

AQ Passion Teen: české regálové High-End reprobedny [test]

Českého výrobce Acoustic Quality známe spíše jako výrobce dostupných reprobeden, nyní zamířil do sféry nejvyšší. Nové malé regálové bedny jsou mimořádně povedené, ale taky drahé.

Vokál Renée Fleming v "Hallelujah" z "Dark Hope" (2010 | Mercury | 2739699) byl sametověji a měkčeji pojatý, vyladěný trošku "do hezka", možná i trochu směrem do éterična díky své lehkosti, ale celková příjemnost byla zrovna u téhle trochu říznější nahrávky spíše pozitivním faktorem. Hlas sice není úplně dokonale zafixovaný, zato však je velký a jasný, střednímu pásmu vládne tolerance a klid, takže si můžete pouštět co chcete v jaké chcete kvalitě a téměř na jakékoliv elektronice a reprodukce zůstává nekonfliktně příjemná.

Syrová live nahrávka "Dreaming of the master" od Art Ensemble of Chicago ("Live in Berlin" | West Wind | WW2051) má překrásně (byť přeci jen poměrně přímě) nahrané kovové perkuse, Magnat v rámci své třídy sází spíše na expresivnější, objemnější a výraznější, znělejší podání, není ovšem naštěstí vulgární ani při vyšších hlasitostech a ani ony živé výšky neunavují. Cinknutí mají už i nějakou strukturu a kovový charakter tónu prostě zazní kovově - vlastně to vůbec nejsou s ohledem na šestnáctitisícovou cenovkou špatné výšky.

Lisztův "Mefistofeles" z "Faustovské symfonie" (1995 | Denon | CO-78826) ukázal, že Tempus 77 se nesnaží být na efekt velké, dramatické a všeobjímající, hrají trochu tenčeji, zato však se slušnou organizací, celkově poklidněji. Jejich makrodynamika vás na záda nepoloží, jsou ale férově čitelné jak při celkem nízkých, tak i hlasitých poslechových úrovních a reagují na signál snadno a bez komplikací.

Celková slušná přehlednost a kontrola je jedním z faktorů, které pomáhají také solidní orientaci v nahrávce; třeba v koncertním záznamu Lindsey Buckinghama "Live at the Bass Performance Hall" (2008 | Reprise | 9362-49903-1). Jeho "Not too late" sice nebyla podána s delikátní analytičností z high-end sfér, ale celkově nekomplikovaný a nepřehnaný zvuk se nesnaží tlačit za své možnosti, navíc díky kulatější příjemnosti můžete v klidu poslouchat a nesnažit se nutkavě pitvat nahrávky. Tempus 77 nejsou studiové odposlechy a není to nijak ke škodě.

Noble Audio Sage: vstupte do nejvyšší třídy [test sluchátek]

Noble Audio Sage: vstupte do nejvyšší třídy [test sluchátek]

Ceny špičkových in-earů neustále stoupají až do nesmyslných výšin a tak potěší každý nový povedený model, který se cenově drží přeci jen trochu při zemi. I když i za něj zaplatíte přes 15 000 Kč.

Ačkoliv v "The foggy dew" od The Chieftains ("The Wide World Over" | 2002 | rcaVictor | 09026639172) trošičku chyběla hloubka hudební scény (což je však v této třídě zcela typické), takže celkový dojem nebyl úplně trojdimenzionálně holografický, nicméně absence celkové přehnanosti nebo snahy tlačit příliš na pilu udržela dění v mezích přehlednosti a pravolevé dění v klidu. Se stoupající hlasitostí se pak přehlednost a jistota zlepšuje, zvuk se jakoby usazuje.

I méně zvukařsky brilantní nahrávku "Song to say goodbye" od Placebo ("Meds" | 2006 | 0602537175369) pak Magnat Tempus 77 zbavily díky svému lehkému způsobu hraní hran a ostrostí, nebyl to sice vysloveně audiofilský poslech, ale celková uvolněnost a nekomplikovanost vás nechá poslouchat libovolně dlouho, soustředěně i nesoustředěně.

Verdikt

Magnat Tempus 77 jsou solidním hráčem z dostupné kategorie - pokud chcete sloupové reprosoustavy s univerzálním charakterem, kdy je vlastně trošičku jedno, zda má vaše elektronika nějaké chyby nebo posloucháte výsledek loudness war, pak Tempus 77 nejsou nezajímavé.

Nenáročné jsou v podstatě na každý aspekt soužití, vypadají obstojně, nestojí mnoho a i když by mohly snad hrát v některých chvílích o něco hlouběji a plněji, jejich spořádaná nekonfliktnost je skvělá pro "normální lidi s normálním audio systémem a normální audiotékou"...

+ celkově poklidný, ale přehledný zvuk
+ dobrá cena za "kus bedny"
+ celková hudební univerzálnost

- zvuk by mohl být plnější a soustředěnější

Magnat Tempus 77

Cena: 15 990 Kč

Zapůjčil: HIFI GUIDE

Web výrobce: Magnat

  • Typ reproduktoru: 3-pásmový sloupový s basreflexem
  • Barevná provedení: Černá, kávová
  • Typ ozvučnice: Bassreflex
  • Kmitočtový rozsah: 22 Hz až 45 000 Hz
  • Impedance: 4-8 Ohm
  • Zatížitelnost RMS/Max.: 175/320 W
  • bi-wiring/bi-amping
  • Doporučený výkon zesilovače: > 30 W
  • Šířka: 295 včetně základny mm
  • Výška: 1025 mm
  • Hloubka: 320 mm
  • Hmotnost: 15,5 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Bluedio Turbine T4: potlačení hluku v čínském provedení [test]

Bluedio Turbine T4: potlačení hluku v čínském provedení [test]

Po sluchátkách s aktivním potlačením hluku od známých výrobců se dostala na řadu sluchátka Bluedio, která mají kořeny přímo v Číně. Mimo potlačení hluku je na nich zajímavá také odvážná velikost měničů.

11 nejlepších sluchátek pro domácí poslech

11 nejlepších sluchátek pro domácí poslech

Jako domácí sluchátka označujeme rozměrnější a pohodlnější sluchátka pro dlouhodobější poslech: například hudby u počítače, domácího Hi-Fi, ale i televizoru. Vybrali jsme ta nejlepší.

Octave V 70 SE: integrovaný elektronkový Hi-Fi zesilovač [test]

Octave V 70 SE: integrovaný elektronkový Hi-Fi zesilovač [test]

Dospělý zesilovač se vší potřebnou autoritou, přesností, dynamikou a čistotou, který navíc vkládá do hudby trochu svého vlastního charakteru. Nabídne úžasně snadno poslouchatelný zvuk, který se neomrzí.

Beoplay H9 – luxusní bezdrátový zvuk i provedení [test]

Beoplay H9 – luxusní bezdrátový zvuk i provedení [test]

Dánský Bang & Olufsen je jednou z nejznámějších skandinávských značek. Výrobky této společnosti jsou obvykle synonymem pro luxus, kvalitu a perfektní minimalistický design. Jak si vedou Bluetooth sluchátka s aktivním potlačením hluku?

KEF Q950: sloupové Hi-Fi reprobedny s velkým zvukem [test]

KEF Q950: sloupové Hi-Fi reprobedny s velkým zvukem [test]

Moderně vypadající reprosoustava s nepřikrášlovaným, klidným a přitom ale fajnově živým zvukem. Nabízí audiofilský přednes - klidný, věrný, rovný a přehledný.

Beoplay M3: nový domácí bezdrátový reproduktor s Chrome Cast

Beoplay M3: nový domácí bezdrátový reproduktor s Chrome Cast

KZ Bluetooth modul: z drátových špuntů bezdrátové za pár šupů [test]

KZ Bluetooth modul: z drátových špuntů bezdrátové za pár šupů [test]

Čínská značka KZ vyrábí levná hybridní sluchátka s odnímatelným kabelem. Za 7 dolarů pak prodává samostatný Bluetooth modul, který vás zbaví nutnosti propojovat sluchátka s telefonem kabelem.

Panasonic SC-UX100 – mikrosystém nejen do malých prostor [test]

Panasonic SC-UX100 – mikrosystém nejen do malých prostor [test]

Mikrosystémy zažívají v posledním roce znovuzrození, a to především díky poklesu nákladů na integraci všemožných technologií, na které jsme zvyklí především z bezdrátových reproduktorů. Má smysl je pořizovat.