Machete: recenze filmu

Režisér Robert Rodriguez oživuje hrdinu z upoutávky na fiktivní film a konečně mu dopřává sólovou mexickou jízdu napříč vnitřnostmi nepřátel, jež ho zradili.

Po A-Teamu, Predátorech, Zatím spolu, zatím živi a Postradatelných tu máme dalšího zástupce béčkově odvázané zábavy, sloužící tvůrcům k (sebe)ironickým žánrovým hrátkám. Oproti svým předchůdcům, vycházejícím ze syžetových schémat filmů, jež slavily úspěch v osmdesátých letech minulého století, se Machete ohlíží ještě o desetiletí zpátky. Do doby vzniku rasově i nacionálně emancipovaných exploatačních bijáků, vyžívajících se v stylizovaném nadužívání krve, násilí a nahoty.

Mexploitation

Mexického superhrdinu, přezdívaného Machete, jsme poprvé zaznamenali v titulní úloze fiktivního traileru na imaginární film, jenž se stal součástí grindhouseového projektu pánů Tarantina a Rodrigueze. Vklínil se do něj a fanoušci už v roce 2007 začali volat po rozvinutí nápadu, který by mohl zrodit důstojného pokračovatele Auta zabiják a Planety Teror.

Jeho duchovní otec Robert Rodriguez volání vyslyšel, i když to k zuřivému Mexičanovi s knírkem a havraními vlasy vzal ještě oklikou přes produkování Predátorů a režii infantilních Prcků. Prcky se vedle Spy Kids a žraločáků a lávovek ale snažil zřejmě pobavit více své potomky než ostatní publikum. Čekání se vyplatilo a dalo v Machete vzniknout svébytnému revivalu obsahových i vizuálních postupů tvorby brakových snímků ze sedmdesátých let. K nim si diváci v minulosti nacházeli cestu v rámci půlnočních promítání ve specializovaných kinech a nyní se často objevují jako zpestřující oživení programu například karlovarského festivalu.

Rodriguez s uctívanými vzory zachází poučeně. Je si vědom úskalí, jež s sebou nese pouhé parodické parazitování na ikonických scénách, fungující při jejich transformaci v jednotlivostech, ale neschopné utáhnout celovečerní stopáž. Navíc u filmů, které většina diváků nezná, neboť se vždy pohybovaly mimo oblast mainstreamové kinematografie.

Režisér proto v Machete nenapodobuje ani zjevně neodkazuje na konkrétní období, nýbrž pracuje s žánrem exploatace jako takovým bez jasného časového vymezení. Nepřichází ani s čistou parodickou nadsázkou alá Černej dynamit ani s módním popkulturním pomrkáváním, vzbuzujícím u diváků znalecký pocit pýchy a spiklenecké sounáležitosti s tvůrci při odhalování příslušných narážek a odkazů. Jde si svou vlastní cestou někde mezi těmito dvěma přístupy, nebere se příliš vážně a mexickou odnož blaxploitation filmů zvanou mexploitation dláždí desítkami mrtvol, které stihne naporcovat ústřední hrdina.

Opět v pasti

Bývalý federální agent Cortez (Danny Trejo) před lety padl do léčky, která ho brutálním způsobem připravila o manželku a dceru. Nyní se na texasko-mexickém pomezí živí jako námezdní dělník a snaží se psychicky vypořádat s tím, jak se s jeho rodinnými příslušníky popasoval drogový boss Torrez (Steven Seagal). Zachmuřený a málomluvný ilegální přistěhovalec ale jednoho dne dostane nabídku, která se neodmítá.

Vlivný boháč Booth (Jeff Fahey) nemá zájem o vyčistění septiku ani jinou nádenickou práci, ale o odstranění nepohodlného člověka. Tím se ukáže být pravicový senátor McLaughlin (Robert De Niro), který je plamenným odpůrcem imigrantů. Hlavně těch ze španělsky hovořícího sousedního státu. Odměna za vykonanou nájemnou vraždu je stanovena na 150 000 dolarů.

Potetovaný Mexikán se nechá k činu přemluvit, aniž by tušil, že bude použit jen jako nastrčená figurka, která má posloužit k úplně jiným cílům, než jsou mu předestřeny. Když se ocitne v nemocnici namísto svého terče, zraněný a s pronásledovateli v patách, ví už, že se stal obětí dalšího promyšleného podrazu. Strůjcem zfingovaného atentátu se ukáže být proradný politik, toužící po svém znovuzvolení do úřadu senátora. Financovaný navíc mafiánskými kruhy, s nimiž měl Machete před lety co dočinění.

Past sklapne a Machete z ní vyvázne živý, na rozdíl od svého bratra v kněžském rouchu (Cheech Marin). S přispěním vůdkyně podzemního hnutí, pomáhajícího přistěhovalcům, Luz (Michelle Rodriguezová) a agentky imigračního úřadu s hispánskými kořeny Yvetty (Jessica Albaová) se vydává na cestu odplaty vůči těm, kteří jej do ní vlákali. Nejen hraniční půda začne být pěkně horká a jeho nepřátelům začíná pomalu docházet, že tentokrát vy*ebali s opravdu nesprávným Mexikáncem!

Utržený ze řetězu

Přehledná a nikterak komplikovaná lineárně vyprávěná zápletka o zradě a následné odvetě fabulačně i obrazově velmi věrně kopíruje rozvržení scén tříminutového kraťasu, známého z dvojprogramu Grindhouse. Zachovává jeho atmosféru a gradaci a domýšlí naznačené situace tak, aby nepůsobily jen jako povinná výplň efektně střižené upoutávky.

Přes filtry prohnaný obraz, evokující opotřebovanou filmovou kopii, přispívá k zdání časové nejednoznačnosti děje a stává se ideálním materiálem, na jehož pozadí vynikne rozpoutaná stylizovaná řezničina.

Po úvodní krvavé lázni v prologu, kdy katana v rukou padoucha řádně pocuchá vašimi vnitřnostmi, si na komiksově nadsazenou brutalitu zvyknete a přijmete ji součást hry. Rodriguez ví, kdy přidat a kdy naopak ubrat, aby se vám nekompromisní scény s amputacemi končetin při soubojích nepřejedly nebo se nestaly nesnesitelnými kvůli jejich nadužívání nebo pojetí dřív, než si na ně zvyknete. Odstup od cartoonovsky pojatého násilí se nejlépe projeví v závěrečném zúčtování, kdy režisér popouští svou fantazii ze řetězu a servíruje nám své zdivočelé nápady. Po vzoru vaření pejska s kočičkou do jeho aranžmá dává všechny přísady a koření, jež má rád.

Zdravotní sestřičky v krátkých sukýnkách vyskakují ze sanitky se samopaly v ruce a andělé pomsty se převlékají za jeptišky s bouchačkami. Herečky vystavují svá svůdná těla v oblečcích, jejichž střihem si Rodriguez plní své fetišistické sny, vybízející k freudovským interpretacím. Zpomaleně podané heroické pózy, zorrovské pásky přes oko, motorky s kulometem, pérující auta, která mají místo klaksonů zabudované raketomety. Vše je přirozenou součástí naddimenzovaného stylu, který k dané látce adekvátně padne. Díky němu s ironickým úsměvem přijmeme lesbické hrátky matky s dcerou, určené pro internetové uživatele stránek s označením tří X, bungee jumpingové slaňování na protivníkových střevech nebo symbolické ukřižování v kostele, provokativně útočící na smysly věřících.

Kamarád Bédy Trávníčka

S nadhledem se zmocňuje svých partů i mírně přehrávající herecká sestava, která tvoří kompaktní celek přes jinak kolísavou hereckou kvalitu jejích jednotlivých článků. Představitel Mačety s prkennou zarputilostí hází drsný pohledy, mluví v infinitivu a i v šestašedesáti letech nevydá trapně v milostných objetích s lepými krasavicemi, jimž by mohl být věkově otcem. S křovinořezem a nůžkami na plot navíc zachází natolik obratně, že mu odpustíme i reklamní dovádění s kámošem Jiřinky Bohdalové a Zdeňka Izera Bédou Trávníčkem.

Danny Trejo s pokerovou úsporností v gestech a kamenně nehybnou zjizvenou tváří představuje typový mix novodobého westernového desperáta a zapatovského revolucionáře, zastávajícího se znevýhodněných a nepřizpůsobivých. V závěru se vyburcuje k sjednocujícímu gestu odporu proti nepravostem systému, které ale záhy kvůli jeho ošidnosti opouští. Žádné proklamace, ale radši volba návratu zpět k pozici solitéra, uhánějícího na motorce vstříc novým dobrodružstvím.

Dámské osazenstvo slouží především pro potěchu oka mužského publika. Jessica Albaová řeší rozpor mezi úředním posláním a hlasem srdce a krve. Svůdně špulí ústa a v úzkých kalhotách a na vysokých podpatcích dává vyniknout svým štíhlým nohám. Michelle Rodriguezová je tu za drsňáckou amazonku, před níž mají respekt i mužští členové jejího oddílu. Celebrita z bulváru, opředená drogovými excesy, Lindsay Lohanová ironizuje svůj mediální obraz a ze záplavy plavých vlasů nechává vykukovat obsah nepřítomné podprsenky. (Otázku, nakolik jde o vnady její nebo dublérčiny nechávám bez komentáře.)

Steven Seagal se z poliček videopůjčoven, kam ho katapultovaly jeho laciné produkce z posledního desetiletí, po letech vrací zpět do přítmí kinosálů. Trochu se uvolňuje ze svých sterilně vážných póz, i když ne zas natolik aby ve své první záporné roli překvapil něčím jiným než pomalými pohyby a robustní výplní celku.

Robert De Niro po komediálním hašteření s Benem Stillerem v úloze fotra, co je lotr, v roli senátora přináší politickou karikaturu xenofoba a populisty, který se zaštiťuje vlasteneckými zájmy. Při sledování mimiky jeho úst při projevu na tribuně před potencionálními voliči jsem se nemohl zbavit dojmu, že velice věrně paroduje žoviální verbální styl bývalého prezidenta Bushe jr. Čtyřlístek hlavních padouchů doplňují slizký Jeff Fahey a za tmavými zrcadlovkami schovaný Don Johnson jako samozvaný strážce hranic.

Výbušné místo

Americko-mexická hranice se stává výbušným místem, kde se protínají zájmy zkorumpovaných policistů, jež na sebe berou úlohu ozbrojené domobrany, nelegálních přistěhovalců a jejich zastánců z organizace Síť, pašeráků drog, politiků, sbírajících skrze silácká prohlášení laciné předvolební body a federálních agentů, kteří mají tuto situaci monitorovat a vyhodnocovat. Pro Roberta Rodrigueze představuje zároveň symbolické místo, k němuž vztahuje svůj nenásilný sociálně-politický komentář, upozorňující na neblahé historické paralely k činům, jako jsou výstavba ostnatých hraničních drátů nebo projevy, přirovnávající imigranty k rozlézajícímu se obtížnému hmyzu.

Po Tenkrát v Mexiku si ale především napravuje reputaci s žánrově blízkou látkou, kterou si natočil pro radost, jež se přenáší i na diváky. Připomíná tím kluka, který si s partou kamarádů na hřišti za domem hraje na vykonavatele spravedlnosti a jejich oběti.

Závěrečný vtípek v titulcích, lákajících na další pokračování příběhů mexického buřiče, můžeme vzhledem ke genezi vzniku snímku Machete brát s dvojznačným vyzněním. Buď jako výsměch úspěšným sériím, jež s titulním hrdinou v čele recyklují vyprávěcí koncepty, které se už minimálně jednou osvědčily, nebo jako otevřená vrátka a příslib do budoucna, že se nejen Terminátor vrátí. Za sebe mohu říci, že bych si slibovanou přehlídku zahradnického náčiní a zručného zacházení s ním v možné další celovečerní mexické jízdě nechal líbit. Tahle Mačeta se mi jeví zatím jako dostatečně ostrá.

Machete

• Žánr: exploatační
  • Původní název: Machete