AVmania.e15.cz

Loudness war: válka, kterou prohrává posluchač (ukázka)

Válka hlasitostí má na svědomí více obětí kvality než komprimující zabijáci. Nenechte si utrhnout uši a bojujte vhodným výběrem hudby.
Loudness war: válka, kterou prohrává posluchač (ukázka)

Když jsem článkem Posloucháte MP3? Patříte k zabijákům kvality provokativně vrazil pseudonetopýří uši do cesty komprimovaných akustických vln, nenapadlo mě, kolik to způsobí diskusního rozruchu a kolikrát budu v různých obměnách nazván imbecilem.

Nebylo mým úmyslem řešit, zda jsou komprimované ztrátové formáty uchem rozeznatelné od bezeztrátových v takové míře, že má smysl okamžitě začít „flacovat“. I ty mé pseudonetopýří uši rozdíl poznají pouze na vybraných a důvěrně známých nahrávkách, v absolutním poslechovém prostředí, na absolutním poslechovém aparátu. Navíc zdaleka ne ve 100 % případů.

Přesto se snažím uchovávat hudební sbírku ve FLAC formátu. V případě potřeby (i když tu potřebu v dnešní době již nemám) z nich udělám MP3 kdykoli (naopak to samozřejmě nefunguje); mám jistotu, že hudební sbírka nic (byť možná neslyšitelného) neztratila a do budoucna uchovávám plnohodnotný (nikoli nesprávnou komprimací zničený) autorův odkaz.

Klepněte pro větší obrázek

 Ukázka původní nahrávky Money for nothing od Dire Straits z roku 1986 a její remasterované (či spíše zdemasterované) podoby z roku 2006. Rozdíl je okamžitě slyšitelný.

Autorův odkaz, nebo odkaz boje hudebních vydavatelství? Osobně už jsem došel do nebezpečného stádia, ve kterém si vybírám pouze audiofilsky vybroušené nahrávky a pohybuji se ve fázi, kdy špatně nahranou, zmixovanou, masterovanou, remasterovanou (zdemasterovanou) nahrávku okamžitě vypínám. Našel by se minimálně jeden člověk, který by mě nařkl z toho, že technicisticky poslouchám pouze svůj aparát a nikoli hudbu. S takovým odsouzením bych ale souhlasil jen částečně. Poslouchám hudbu, ale ne tu, co prohrála loudness war (válku hlasitostí).

Loudness war: válka hlasitostí

Loudness war započala před několika desetiletími, když si hudební vydavatelé všimli jedné lidské audiopreference. Přirozeného výběru hlasitějších nahrávek před tiššími. Zprvu logickým krokem vydavatelství bylo navyšovat výslednou hlasitost skladeb. Zprvu proto, že postupem času se relativně neškodná myšlenka zvrhla v nelítostný boj o co nejvyšší hlasitost, bohužel na úkor dynamického rozsahu a tedy i celkové kvality nahrávky.

Dynamický rozsah skladby lze chápat jako rozdíl mezi nejhlasitější a nejméně hlasitou částí nahrávky (do problematiky vstupuje taktéž dynamický rozsah záznamového média, mimo který existuje už jen pomyslné ticho. Zjednodušeně řečeno do rozsahu média je třeba nahrávku dostat).

Věděli jste, že 25. března je Den dynamického rozsahu?

Celkovou hlasitost, resp. vnímatelnou subjektivní hlasitost, určuje průměrná hlasitost celé nahrávky označovaná jako RMS (root-mean-square). Právě RMS patří v loudness war k bojovým cílům. Čím vyšší RMS, tím vyšší hlasitost a lepší (při zvrácené logice hudebních gigantů a posluchačů) výsledek.

Nahrávka pak sice hraje hlasitě, nicméně dynamický rozsah je pouze několik dB, dokonce např. méně než – 2 dB, což znamená velmi malý prostor pro signálové špičky (pro porovnání – některé audiofilské nahrávky dosahují např. – 16 dB!). Neexistuje tak téměř žádný rozdíl mezi nehlasitější a nejtišší pasáží. Zvuk je plochý, nudný, nepřirozený, refrén splývá se zbytkem. A já takovou nahrávku vypínám.

Klepněte pro větší obrázek
Nahrávka Black or White Michaela Jacksona se stala taktéž obětí loudness war. Raději sáhněte po té nejstarší, paradoxně je nejlepší.

Posloucháte rádia? Které stanice v autě budete poslouchat? Ty, co vysílají slyšitelnou (= hlasitou) hudbu, nebo ty, co vysílají hudbu s dobrou dynamikou? Většina těch komerčních bohužel do války vstoupila na stranu ničení dynamického rozsahu, jelikož kompresory, které jsou hojně využívány, fungují jako zesilovače hlasitosti a likvidátoři dynamického rozsahu. Na druhou stranu by ale bylo trochu problematické neustále upravovat hlasitost na radiopřijímači, že? Zaloudovaný kruh.

Jak tuhle válku vyhrát?

Není sporu, že osoba tvořící nahrávku s vysokým RMS a nízkým DR (dynamic range, dynamický rozsah) zabíjí kvalitu hudby více než osoba komprimující do ztrátových formátů. V druhém případě můžeme sami alespoň částečně napomoci zabránění degradace hudebního vývoje. Vstoupit, ovlivnit, popř. vyhrát loudness war ale rozhodně tak snadné není.

Pokud nehodláte podporovat trend posledních desetiletí, vybírejte nahrávky s DR vyšším než – 10 dB (ideálně vyšší než – 13 dB). K výběru poslouží např. tato databáze čítající několik tisíc alb. Tím samozřejmě loudness war nezastavíte. Otázka je, zda vůbec zastavit lze, neboť nároky posluchačů dle mého názoru obecně klesají, resp. stagnují a jsou to právě oni, kdo mohou určovat vývoj.

Klepněte pro větší obrázek 
Seznam interpretů, kteří produkují hudbu s nízkým dynamickým rozsahem, i těch, kteří tlaku nepodléhají.

Motiv hudebních vydavatelství byl na počátku jasný. Kdo má hlasitější nahrávku, prodává. Jediná cesta, jak se bránit, je motiv obrátit. Kdo má hlasitější nahrávku bez dynamiky, prohrává. Jenže to je ještě větší sci-fi, než představa, že lidé přestanou uchovávat a konzumovat ztrátové formáty.

Autor fotografie v ikoně u článku je player z našeho AVfóra.

Další článek



Související články


celkem 56 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Ja som toto zacal riesit odvtedy, ako ma… 14. 11. 2015, 06:03
Takze v podstate firma, kterou zivi prevazne… Pitrs 17. 4. 2015, 15:23
Ja som toto zacal riesit odvtedy, ako mam el… Peter 24. 9. 2014, 11:04
Tak to by mne tedy také zajímalo ;-) apear 9. 10. 2013, 12:52
A proč ne? CD z 80. a počátku 90. let mají j… Hugo 27. 4. 2013, 08:18

Další podobné články

Pioneer N-70AE a N50AE: dva nové síťové přehrávače pro audiofily

Pioneer N-70AE a N50AE: dva nové síťové přehrávače pro audiofily

Final Audio Heaven IV: špuntové sluchátkové nebe [test]

Final Audio Heaven IV: špuntové sluchátkové nebe [test]

Japonská značka Final Audio nabízí sluchátka drahá, ale i levnější. K těm dražším patří malý, ocelový, vcelku běžně vypadající model Heaven IV. Obyčejně ale určitě nehraje.

KEF LS50 Wireless: malé, ale šikovné bezdrátové repro pro náročné [test]

KEF LS50 Wireless: malé, ale šikovné bezdrátové repro pro náročné [test]

Ač jsou reproduktory KEF LS50 Wireless v ústupkem směrem do lifestyle světa, ani pravověrný audiofil by jí neměl pohrdnout. Jsou skvělé.

Technics SC-C70: nový kompaktní stereosystém

Technics SC-C70: nový kompaktní stereosystém

Onkyo A-9150: nový stereozesilovač s 768kHz/32-bit D/A převodníkem

Onkyo A-9150: nový stereozesilovač s 768kHz/32-bit D/A převodníkem

Xiaomi Mi Sports Bluetooth: sportovní sluchátka s dlouhou výdrží [test]

Xiaomi Mi Sports Bluetooth: sportovní sluchátka s dlouhou výdrží [test]

Čínská značka Xiaomi pronikla v posledních letech do všemožných odvětví, v současné době se můžete s Xiaomi setkat prakticky ve všech skupinách výrobků souvisejících s audiovizuální zábavou.

AQ Passion Teen: české regálové High-End reprobedny [test]

AQ Passion Teen: české regálové High-End reprobedny [test]

Českého výrobce Acoustic Quality známe spíše jako výrobce dostupných reprobeden, nyní zamířil do sféry nejvyšší. Nové malé regálové bedny jsou mimořádně povedené, ale taky drahé.

RHA MA650 Wireless a MA750 Wireless: dvoje nová bezdrátová sluchátka

RHA MA650 Wireless a MA750 Wireless: dvoje nová bezdrátová sluchátka

Sluchátka RHA patří mezi stálice a představují velmi spolehlivou volbu, pokud člověk chce pořídit kvalitní špunty, které skvěle hrají. Nová dvojice Bluetooth modelů patří mezi dostupnější sluchátka.