AVmania.e15.cz

Loudness war: válka, kterou prohrává posluchač (ukázka)

Válka hlasitostí má na svědomí více obětí kvality než komprimující zabijáci. Nenechte si utrhnout uši a bojujte vhodným výběrem hudby.
Loudness war: válka, kterou prohrává posluchač (ukázka)

Když jsem článkem Posloucháte MP3? Patříte k zabijákům kvality provokativně vrazil pseudonetopýří uši do cesty komprimovaných akustických vln, nenapadlo mě, kolik to způsobí diskusního rozruchu a kolikrát budu v různých obměnách nazván imbecilem.

Nebylo mým úmyslem řešit, zda jsou komprimované ztrátové formáty uchem rozeznatelné od bezeztrátových v takové míře, že má smysl okamžitě začít „flacovat“. I ty mé pseudonetopýří uši rozdíl poznají pouze na vybraných a důvěrně známých nahrávkách, v absolutním poslechovém prostředí, na absolutním poslechovém aparátu. Navíc zdaleka ne ve 100 % případů.

Přesto se snažím uchovávat hudební sbírku ve FLAC formátu. V případě potřeby (i když tu potřebu v dnešní době již nemám) z nich udělám MP3 kdykoli (naopak to samozřejmě nefunguje); mám jistotu, že hudební sbírka nic (byť možná neslyšitelného) neztratila a do budoucna uchovávám plnohodnotný (nikoli nesprávnou komprimací zničený) autorův odkaz.

Klepněte pro větší obrázek

 Ukázka původní nahrávky Money for nothing od Dire Straits z roku 1986 a její remasterované (či spíše zdemasterované) podoby z roku 2006. Rozdíl je okamžitě slyšitelný.

Autorův odkaz, nebo odkaz boje hudebních vydavatelství? Osobně už jsem došel do nebezpečného stádia, ve kterém si vybírám pouze audiofilsky vybroušené nahrávky a pohybuji se ve fázi, kdy špatně nahranou, zmixovanou, masterovanou, remasterovanou (zdemasterovanou) nahrávku okamžitě vypínám. Našel by se minimálně jeden člověk, který by mě nařkl z toho, že technicisticky poslouchám pouze svůj aparát a nikoli hudbu. S takovým odsouzením bych ale souhlasil jen částečně. Poslouchám hudbu, ale ne tu, co prohrála loudness war (válku hlasitostí).

Loudness war: válka hlasitostí

Loudness war započala před několika desetiletími, když si hudební vydavatelé všimli jedné lidské audiopreference. Přirozeného výběru hlasitějších nahrávek před tiššími. Zprvu logickým krokem vydavatelství bylo navyšovat výslednou hlasitost skladeb. Zprvu proto, že postupem času se relativně neškodná myšlenka zvrhla v nelítostný boj o co nejvyšší hlasitost, bohužel na úkor dynamického rozsahu a tedy i celkové kvality nahrávky.

Dynamický rozsah skladby lze chápat jako rozdíl mezi nejhlasitější a nejméně hlasitou částí nahrávky (do problematiky vstupuje taktéž dynamický rozsah záznamového média, mimo který existuje už jen pomyslné ticho. Zjednodušeně řečeno do rozsahu média je třeba nahrávku dostat).

Věděli jste, že 25. března je Den dynamického rozsahu?

Celkovou hlasitost, resp. vnímatelnou subjektivní hlasitost, určuje průměrná hlasitost celé nahrávky označovaná jako RMS (root-mean-square). Právě RMS patří v loudness war k bojovým cílům. Čím vyšší RMS, tím vyšší hlasitost a lepší (při zvrácené logice hudebních gigantů a posluchačů) výsledek.

Nahrávka pak sice hraje hlasitě, nicméně dynamický rozsah je pouze několik dB, dokonce např. méně než – 2 dB, což znamená velmi malý prostor pro signálové špičky (pro porovnání – některé audiofilské nahrávky dosahují např. – 16 dB!). Neexistuje tak téměř žádný rozdíl mezi nehlasitější a nejtišší pasáží. Zvuk je plochý, nudný, nepřirozený, refrén splývá se zbytkem. A já takovou nahrávku vypínám.

Klepněte pro větší obrázek
Nahrávka Black or White Michaela Jacksona se stala taktéž obětí loudness war. Raději sáhněte po té nejstarší, paradoxně je nejlepší.

Posloucháte rádia? Které stanice v autě budete poslouchat? Ty, co vysílají slyšitelnou (= hlasitou) hudbu, nebo ty, co vysílají hudbu s dobrou dynamikou? Většina těch komerčních bohužel do války vstoupila na stranu ničení dynamického rozsahu, jelikož kompresory, které jsou hojně využívány, fungují jako zesilovače hlasitosti a likvidátoři dynamického rozsahu. Na druhou stranu by ale bylo trochu problematické neustále upravovat hlasitost na radiopřijímači, že? Zaloudovaný kruh.

Jak tuhle válku vyhrát?

Není sporu, že osoba tvořící nahrávku s vysokým RMS a nízkým DR (dynamic range, dynamický rozsah) zabíjí kvalitu hudby více než osoba komprimující do ztrátových formátů. V druhém případě můžeme sami alespoň částečně napomoci zabránění degradace hudebního vývoje. Vstoupit, ovlivnit, popř. vyhrát loudness war ale rozhodně tak snadné není.

Pokud nehodláte podporovat trend posledních desetiletí, vybírejte nahrávky s DR vyšším než – 10 dB (ideálně vyšší než – 13 dB). K výběru poslouží např. tato databáze čítající několik tisíc alb. Tím samozřejmě loudness war nezastavíte. Otázka je, zda vůbec zastavit lze, neboť nároky posluchačů dle mého názoru obecně klesají, resp. stagnují a jsou to právě oni, kdo mohou určovat vývoj.

Klepněte pro větší obrázek 
Seznam interpretů, kteří produkují hudbu s nízkým dynamickým rozsahem, i těch, kteří tlaku nepodléhají.

Motiv hudebních vydavatelství byl na počátku jasný. Kdo má hlasitější nahrávku, prodává. Jediná cesta, jak se bránit, je motiv obrátit. Kdo má hlasitější nahrávku bez dynamiky, prohrává. Jenže to je ještě větší sci-fi, než představa, že lidé přestanou uchovávat a konzumovat ztrátové formáty.

Autor fotografie v ikoně u článku je player z našeho AVfóra.

Další článek



Související články


celkem 56 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Ja som toto zacal riesit odvtedy, ako ma… 14. 11. 2015, 06:03
Takze v podstate firma, kterou zivi prevazne… Pitrs 17. 4. 2015, 15:23
Ja som toto zacal riesit odvtedy, ako mam el… Peter 24. 9. 2014, 11:04
Tak to by mne tedy také zajímalo ;-) apear 9. 10. 2013, 12:52
A proč ne? CD z 80. a počátku 90. let mají j… Hugo 27. 4. 2013, 08:18
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Pro-Ject Stream Box S2 Ultra: nový malý Hi-Fi streamer s USB výstupem

Pro-Ject Stream Box S2 Ultra: nový malý Hi-Fi streamer s USB výstupem

ELAC Concentro: podlahové High-End reproduktory [test]

ELAC Concentro: podlahové High-End reproduktory [test]

Vizuálně elegantní a atypické reprobedny ELAC Concentro stojí více než 1,5 milionu korun a svůj styl přenáší i do svého zvukového charakteru. Nabízí důstojný přednes, který funguje bez ohledu na preferovanou hlasitost.

Beoplay P6: monolit hrající všemi směry [test BT reproduktoru]

Beoplay P6: monolit hrající všemi směry [test BT reproduktoru]

Je to jen pár týdnů, co představil dánský Bang & Olufsen nový model bezdrátového reproduktoru s označením P6. Reproduktor drží nastavenou laťku minimalistického designu, jak si ale vede po stránce hudební?

Magnat Humidor: univerzální Hi-Fi reprobedny za dostupnou cenu [test]

Magnat Humidor: univerzální Hi-Fi reprobedny za dostupnou cenu [test]

Stylové perličky vhodné na pánský pracovní stůl či do pracovny, prostě kdekoliv tam, kde chcete mít něco, co hraje příjemně, univerzálně a hladce, něco, co vám bude dělat milou společnost po v zásadě nelimitovanou dobu.

Beoplay H9i a H8i: inovovaná sluchátka z Dánska [test]

Beoplay H9i a H8i: inovovaná sluchátka z Dánska [test]

Ačkoli patří Bang & Olufsen mezi tradiční luxusní výrobce, v posledních letech se snaží svojí divizí Beoplay stále více přiblížit mladým aktivním uživatelům mobilního příslušenství. Mimo jiné i proto se nedávno objevila na trhu dvojice inovovaných modelů Bluetooth sluchátek.

Sennheiser HD820: uzavřená High-End sluchátka pro náročné [test]

Sennheiser HD820: uzavřená High-End sluchátka pro náročné [test]

Sennheiser představil po několika letech nový model ve své referenční třídě sluchátek. Cenovkou spadá dokonce na úplný vrchol nabídky. Jak si povede ve srovnání se svým otevřeným bratrem HD800 a dostojí jeho zvuk slibům výrobce?

Magnat RV 4: hybridní elektronkový zesilovač s velkým zvukem [test]

Magnat RV 4: hybridní elektronkový zesilovač s velkým zvukem [test]

Zajímavý zesilovač Magnat RV 4 stojí za úvahu těm, kteří si více považují hudebnosti, barevné tonality a pohodového dlouhodobého soužití nad analytickou neutralitou.

AKG K240 Studio MK II – polootevřená sluchátka s dobrým zvukem [test]

AKG K240 Studio MK II – polootevřená sluchátka s dobrým zvukem [test]

Nedávno testovaná otevřená sluchátka K612 Pro jsme při poslechu doplnili také inovovaným polootevřeným modelem K240 Studio MK II, který je určen především pro studiové použití.