AVmania.e15.cz

Lore: Nacistické dítě na cestě po vlastním svědomí

Lore: Nacistické dítě na cestě po vlastním svědomí

Zobrazovat válečné hrůzy pomocí utrpení dětských hrdinů je jeden z používaných způsobů jak ve filmu připomenout zrůdnost druhé světové války. Nepříliš často je ale oním dítětem potomek svědomitých nacistů. Navíc už dost starý na to, aby sám poslušně nenáviděl židy a aby po Hitlerově smrti dokázal pomalu sám pochopit, že třetí říše není nezničitelná ani neomylná nebo správná.

Všechna jistota, víra a rodina se rozbije stejnojmenné hrdince filmu Lore, druhého celovečerního snímku australské režisérky Cate Shortlandové. Ta před devíti lety zaujala poetickým dramatem o zmatené šestnáctileté dívce na útěku z domova Salto do života, v němž objevila talent herečky Abbie Cornishové.

Poetická je i její novinka. Neustále se pohybující kamera, zaměřená na detaily tváří a místy rozostřeně sledující odyseu Lore, navozuje dezorientující atmosféru horečnatého snu. V takovém rozpoložení se musí nacházet i mysl zmatené čtrnáctileté dívky, kterou náhle opustili rodiče a která má za úkol dovést své čtyři mladší sourozence přes celou zemi až do Hamburku k babičce. Cesta vede skrz právě poražené Německo, zničené fyzicky i psychicky. Skutečné i metaforické modřiny se postupně objeví i na těle a na duši Lore následkem střetu se smrtí s přeživším z koncentračního tábora, který ji odpuzuje i přitahuje zároveň, a s důkazy holokaustu, na němž se podle všeho podílel i její otec, důstojník SS.

Film, který Austrálie vybrala jako svého zástupce na Oscary, vznikl v koprodukci s Velkou Británií. Odtud pochází předloha Temný pokoj, prvotina od Rachel Seiffertové nominovaná na Booker Prize. Na snímku se podílelo také Německo, z nějž si vypůjčuje hrdiny i herce. Shortlandová, přestože sama německy nemluví, se rozhodla jednu ze tří povídek z knihy natočit v autentickém jazyce.

Spolu s talentovanými herci v čele s debutující Saskií Rosendahlovou tak zajistila svému filmu přirozenost. Tu zvýrazňuje i fakt, že se většina strohého děje odehrává v nebezpečných lesích, na rozkvetlých loukách a v polorozpadlých domech. V těch už žádná okna a dveře neizolují Lore od drsné reality. Impresivní vizuál kontrastuje s dobou i místem příběhu, jarní příroda kontrastuje s umírající humanitou vyjádřenou nepohřbenými mrtvolami, páchanými zločiny a obecnou otupělostí lidí a jejich neochotou pomáhat. Shortlandová ještě intenzivněji, ale také okázaleji než v Saltu do života, zkombinovala lyriku se surovostí a psychické projevy s těmi fyzickými. Tím vytvořila přesvědčivý portrét člověka nuceného dospět.

Lore

  • drama, Austrálie / Německo / Británie, 108 minut
  • Režie: Cate Shortlandová
  • Hrají: Saskia Rosendahlová, Kai Malina, Nele Trebsová, Ursina Lardiová
  • Premiéra: 11. dubna
  • Hodnocení: 80 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.

Já, Simon: recenze filmu

Já, Simon: recenze filmu

Feel-good movie a gay varianta oblíbených romantických teenagerských komedií nabízí pozitivní pohled do světa, jemuž vládne tolerantní a liberální duch.

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

Bird, Great Balls of Fire!, The Doors, Ray, Walk the Line, Control, Edith Piaf, Serge Gainsbourg, Get On Up - Příběh Jamese Browna, Nico, 1988. Nejslavnější muzikanti na filmovém plátně.

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Upínání se k nepřítomnému otci, špatná komunikace v rodině, milosrdná lež a ztráta iluzí díky ní. Adaptace předlohy Petry Soukupové, oceněné Magnesiou Literou jako Kniha roku.

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Zlodějská „rodina“ ze supermarketu, černošská infiltrace do Ku-Klux-klanu, romance ze světa, rozděleného studenou válkou, taneční drogový trip nebo masové vraždy jako umění. To nejlepší z Cannes brzy i v našich kinech.