AVmania.e15.cz

Lore: Nacistické dítě na cestě po vlastním svědomí

Lore: Nacistické dítě na cestě po vlastním svědomí

Zobrazovat válečné hrůzy pomocí utrpení dětských hrdinů je jeden z používaných způsobů jak ve filmu připomenout zrůdnost druhé světové války. Nepříliš často je ale oním dítětem potomek svědomitých nacistů. Navíc už dost starý na to, aby sám poslušně nenáviděl židy a aby po Hitlerově smrti dokázal pomalu sám pochopit, že třetí říše není nezničitelná ani neomylná nebo správná.

Všechna jistota, víra a rodina se rozbije stejnojmenné hrdince filmu Lore, druhého celovečerního snímku australské režisérky Cate Shortlandové. Ta před devíti lety zaujala poetickým dramatem o zmatené šestnáctileté dívce na útěku z domova Salto do života, v němž objevila talent herečky Abbie Cornishové.

Poetická je i její novinka. Neustále se pohybující kamera, zaměřená na detaily tváří a místy rozostřeně sledující odyseu Lore, navozuje dezorientující atmosféru horečnatého snu. V takovém rozpoložení se musí nacházet i mysl zmatené čtrnáctileté dívky, kterou náhle opustili rodiče a která má za úkol dovést své čtyři mladší sourozence přes celou zemi až do Hamburku k babičce. Cesta vede skrz právě poražené Německo, zničené fyzicky i psychicky. Skutečné i metaforické modřiny se postupně objeví i na těle a na duši Lore následkem střetu se smrtí s přeživším z koncentračního tábora, který ji odpuzuje i přitahuje zároveň, a s důkazy holokaustu, na němž se podle všeho podílel i její otec, důstojník SS.

Film, který Austrálie vybrala jako svého zástupce na Oscary, vznikl v koprodukci s Velkou Británií. Odtud pochází předloha Temný pokoj, prvotina od Rachel Seiffertové nominovaná na Booker Prize. Na snímku se podílelo také Německo, z nějž si vypůjčuje hrdiny i herce. Shortlandová, přestože sama německy nemluví, se rozhodla jednu ze tří povídek z knihy natočit v autentickém jazyce.

Spolu s talentovanými herci v čele s debutující Saskií Rosendahlovou tak zajistila svému filmu přirozenost. Tu zvýrazňuje i fakt, že se většina strohého děje odehrává v nebezpečných lesích, na rozkvetlých loukách a v polorozpadlých domech. V těch už žádná okna a dveře neizolují Lore od drsné reality. Impresivní vizuál kontrastuje s dobou i místem příběhu, jarní příroda kontrastuje s umírající humanitou vyjádřenou nepohřbenými mrtvolami, páchanými zločiny a obecnou otupělostí lidí a jejich neochotou pomáhat. Shortlandová ještě intenzivněji, ale také okázaleji než v Saltu do života, zkombinovala lyriku se surovostí a psychické projevy s těmi fyzickými. Tím vytvořila přesvědčivý portrét člověka nuceného dospět.

Lore

  • drama, Austrálie / Německo / Británie, 108 minut
  • Režie: Cate Shortlandová
  • Hrají: Saskia Rosendahlová, Kai Malina, Nele Trebsová, Ursina Lardiová
  • Premiéra: 11. dubna
  • Hodnocení: 80 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.