AVmania.e15.cz

Liga spravedlnosti: recenze filmu

DC až příliš povědomě opisují u marvelovských Avengerů. Špičkující humor postav od Josse Whedona se přitom topí v digitálním balastu akčních scén od Zacka Snydera.

Studiu Warner Bros., které ve spolupráci s DC Comics vytváří své univerzum DCEU, je vyčítáno, že ve strategii uvádění svých filmů značně pokulhává za mnohem provázanějším konkurenčním světem studia Marvel MCU. Oprávněně. Zatímco marvelovští představovali své hrdiny systematicky, přístup DC je chaotický a snažící se dohonit ztracený čas.

Dobře to bylo vidět na Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti, kde se tvůrci snažili do jednoho filmu nacpat další reboot či origin Batmana, pokračování Muže z oceli, crossoverový střet dvou superhrdinů, jež by měli stát spíš po svém boku a intro k Lize spravedlivých.

Rohatý netvor

Liga spravedlivých, pátý film v rámci DCEU, se potýká s podobnými problémy. Její děj navazuje na události z BvS (Batman v Superman), takže se ocitáme ve světě bez Supermana (Henry Cavill), který přinesl minule v souboji s Doomsdayem oběť nejvyšší.

Zatímco obyvatelé Metropolisu truchlí nad skonem jejich kryptonského ochránce a znejistělí si kladou si otázku, co bude dál, Batman (Ben Affleck), který díky nesobeckému činu Supermana znovu nabyl víru v lidskost, začíná dávat dohromady tým, který by lidstvo ochránil před nepřítelem mnohem nebezpečnějším než posledně.

Lex Luthor totiž na Zemi přivolal mimozemské síly temného ničitele světů Darkseida. Prostředníkem a generálem jeho vojsk v podobě létajících zombíků se stává jeho příbuzný Steppenwolf (Ciarán Hinds). Třímetrový rohatý netvor, ohánějící se obří sekerou, který pátrá po trojici mocných artefaktů, jejichž spojením vznikne Mateřská krychle, za pomoci níž si chce podmanit svět.

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti - recenze filmu

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti - recenze filmu

Origin Batmana a současně prolog k DC Avengerům Liga spravedlnosti, který se snaží trochu uspěchaně vybudovat podobně provázané komiksové universum jako u Marvelů.

Vyhlazení lidstva je na spadnutí, planeta se začíná měnit v poušť a na Batmanovi a Wonder Woman (Gal Gadot) je, aby se mu v tom pokusili zabránit za pomoci ostatních superhrdinů jako je Aquaman (Jason Momoa), Cyborg (Ray Fisher) a The Flash (Ezra Miller). Ukáže se ale, že i když všichni tito spojí své síly, že to na Steppenwolfa stále nestačí a že potřebují… však vy víte koho a nechte se překvapit, jak se tato postava znovu vrátí do hry.

Až příliš známé ingredience

Liga spravedlnosti je obdoba marvelovských Avengerů a DC Comics ji skládá z podobných ingrediencí. Takže ohrožení světa představuje digitální rohatý padouch z opačného konce galaxie, který k rozpoutání apokalypsy a ovládnutí světa potřebuje získat tři kostky, z nichž složí jednu megakostku. Kameny této mateřské krychle se nacházejí v Atlantidě, u Amazonek a na zemi a jsou jasnou ozvěnou marvelovských Kamenů nekonečna.

Superhrdinský nábor, při němž se Batman snaží přesvědčit ostatní, aby se do záchrany světa zapojili, má také povědomý scénář. Ten je do velké míry určován Jossem Whedonem, scenáristou a režisérem obou dílů Avengers a také scenáristou a spolurežisérem Ligy spravedlnosti.

Muž z oceli: recenze filmu

Muž z oceli: recenze filmu

Nolanovská osudovost a realističnost si hraje na přetahovanou s audiovizuálními destrukčními orgiemi Zacka Snydera. Kdo v supermanovském rebootu tahá za silnější konec?

Právě on do ní vnáší uvolněnou parťáckou chemii, špičkování a škádlení superhrdinů i romantické prvky. Chris Terrio, druhý scenárista, jenž se podílel už na BvS, se nadále drží temného, osudového rázu tohoto filmu. Bohužel ale nedochází k symbióze těchto dvou přístupů, ale k jejich nesourodosti.

Porodní bolesti při vzniku filmu

Ta je dána už samotným procesem vzniku tohoto blockbusteru za 300 milionů dolarů, který byl provázen velkými porodními bolestmi. Snímek se několikrát přepisoval pod tlakem diváckých a kritických reakcí na BvS. Po testovacích projekcích došlo k několika dotáčkám i přetáčení celých scén, které zvětšovaly nebo naopak umenšovaly prostor některých postav. Do toho kvůli rodinné tragédii od projektu ustoupil režisér Zack Snyder a jeho kormidlo převzal právě Joss Whedon.

Všechny tyto okolnosti se na výsledku podepisují a film působí značně nesourodě v tom, že jednotlivé sekvence opravdu vypadají tak, že je točí dva režiséři s rozdílným přístupem k věci. Snyderův otisk je jasně patrný ve vizuální stránce filmu, která se utápí v digitálních neživotných orgiích, Whedonův pak v práci s postavami a jejích dialozích.

Sbírka sociopatů

Ten Whedonův je dobře vidět právě při skládání týmu. Máme tu superrychlého geeka, který k týmu přidává proto, aby si našel nějaké starší kamarády, s nimiž si může hrát na záchranu světa. Do vězení chodí navštěvovat svého otce, který tam sedí za vraždu, kterou možná nespáchal. Flash je zdrojem humoru snímku, který ale nemusí fungovat na každého.

Aquaman je dědic trůnu podmořského národa Atlanťanů, který je vybaven nejen svalnatou potetovanou muskulaturou, ale i magickým trojzubcem. Snaží se za každou cenu vzbuzovat respekt, což vytváří v kombinaci s jeho macho vystupováním rovněž komické momenty. Zvláště při jeho konfrontaci s Batmanem, do níž se promítá jeho náladová, prchlivá povaha.

Thor: Ragnarok - recenze filmu

Thor: Ragnarok - recenze filmu

Bůh hromu Thor se ve trojce neohání kladivem, ale odvázanějším humorem, blízkým Strážcům Galaxie. Parťácká chemie s Hulkem přitom funguje, temná epičnost linie bohyně smrti méně.

A třetí do sbírky sociopatů je ten ze všech nejuzavřenější. Cyborgovi vzala autonehoda půlku těla, která byla při laboratorním experimentu nahrazena robotickými, kybernetickými částmi. Tyto skutečnosti se podepsaly na jeho depresivní, traumatizované povaze, která se přidáním k týmu mění k lepšímu. Jeho schopnost morfovat do různých zbraní je pak využita v bojových akčních scénách.

Utopeno v digitálním balastu

Všichni tři nováčci jsou zajímaví, problémem je, že kvůli uspěchanosti se jejich představování odehraje formou pouhých mini epizodek, které pak budou zřejmě rozvedeny v samostatných filmech. Aquaman by se měl sólovky dočkat na konci příštího roku. Horší je, že si tvůrci nedávají moc práce ani s tím seznámit nás s jejich superschopnostmi, díky nimž jsou výjimeční a až příliš se spoléhají na to, že je známe z komiksových předloh.

Využity budou v druhé, akčnější polovině vyprávění, která následuje po té úvodní představovací, jež těží z interakce postav a jejich pošťuchování. Zajímavější část akčních scén obstarávají podvodní bitvy Atlanťanů nebo lukostřelecké schopnosti Amazanek, možná proto, že zvlášť u těch druhých z nich tolik necítíme onen digitální balast, jímž Snyder všechny své filmy v této sérii od Muže z oceli zamořuje.

Wonder Woman: recenze filmu

Wonder Woman: recenze filmu

Kombinace řecké mytologie, konverzační komedie a válečného dramatu, která funguje. Idealistická amazonská sufražetka hází záchranné laso warnerovskému DCEU.

Snyderovi chybí míra a ve snaze o co největší opulentnost, epičnost, explozivnost, spektakulárnost a hlasitost akčních scén si neuvědomuje, že to celé působí trikově strašně uměle. Za obrazovými filtry a různými zpomalovačkami necítíme reálné lokace, ale jen práci počítačových mágů. A necítíme za nimi ani lidi, o jejichž osud bychom se měli při záchraně světa bát. Na komparzu se šetřilo a tak z toho tečou jen ty pixely.

Příliš invenční není ani práce s hudebním doprovodem, kde Danny Elfman postavy spojuje s jejich hudebními motivy, známými z předchozích filmů s nimi. Batmana s jeho verzí od Tima Burtona, Supermana s tou Donnerovou, Wonder Woman s její letošní sólovkou.

Ve vleku marvelovských

Právě u Wonder Woman se zdálo, že se zlomilo prokletí, které nad filmy DCEU viselo. Režisérka Patty Jenkins si dala čas a práci s vykreslením postav, než je pustila do konvenční digitální bitevní vřavy. Kombinace řecké mytologie, konverzační komedie a válečného dramatu, zasazená do komiksového světa, zafungovala, zde takovou žánrové oživení hledáme marně. Třetí Thor pracoval s prvky buddy movie, Liga spravedlnosti jen opisuje u Avengers.

Sebevražedný oddíl: recenze filmu

Sebevražedný oddíl: recenze filmu

David Ayer tým superpadouchů vyvedl v temnějších barvách, než jsme zvyklí u Marvelu. Přesto ale mohl bizarně zvrácený potenciál svých postav mnohem lépe využít a narušit tak více komiksové konvence.

Z výstavní skříně DC, spojovníku dosavadních čtyř filmů, včetně Sebevražedného oddílu se tak stává zaměnitelný komiksový akčňák, utopený v umělých a přeplácaných digitálních omalovánkách bez silnějšího výtvarného nápadu. Postavy nováčků jsou představeny zkratkovitě a špičkující chemie mezi nimi a těmi již známějšími z DC je tak nějak whedonovsky očekávatelná.

Očekávatelné, předvídatelné je zde vše. Od dějové zápletky, záporáka, způsobu, jakým chce zničit svět, jaké k tomu používá prostředky i jak na tuto jeho hrozbu ostatní reagují. Film usvědčuje tvůrce z nulové fantazie a vykrádání marvelovské konkurence, za níž ale stále zaostávají.

Ve výsledném tvaru se bijí představy dvou režisérů, jak by měl film vypadat a na co by se v něm položit důraz. Humor nebo přepálená akční digitální atrakce. Obojí už bylo vyzkoušeno. Chtělo by to vykročit někam jinam nebo alespoň namíchat lahodnější žánrový koktejl. Marvelovští si s jeho ingrediencemi lépe pohrávají, i když také nepřinášejí nic nového. Takže je to lepší než Batman v Superman, ale stále to nestačí.

Liga spravedlnosti
Film   5

Liga spravedlnosti

  • Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: Justice League
  • www.justiceleaguethemovie.com/
  • USA, 2017
  • Scénář: Chris Terrio, Joss Whedon
  • Režie: Zack Snyder
  • Hrají: Ben Affleck, Gal Gadot, Ezra Miller, Jason Momoa, Ray Fisher, Amy Adams, Henry Cavill, Ciarán Hinds, Jeremy Irons, J.K. Simmons, Robin Wright, Diane Lane, Connie Nielsen
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 16. 11. 2017
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Teheránská tabu aneb Sex, drogy a šaría [recenze filmu]

Teheránská tabu aneb Sex, drogy a šaría [recenze filmu]

Sex, drogy a šaría. Stejné touhy, ale jiná pravidla v teokratickém světě dvojí morálky. Metodou rotoskopie natočený animovaný film přináší obžalobu pokrytecké iránské společnosti, svázané restriktivními pravidly.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.

Já, Simon: recenze filmu

Já, Simon: recenze filmu

Feel-good movie a gay varianta oblíbených romantických teenagerských komedií nabízí pozitivní pohled do světa, jemuž vládne tolerantní a liberální duch.

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

Bird, Great Balls of Fire!, The Doors, Ray, Walk the Line, Control, Edith Piaf, Serge Gainsbourg, Get On Up - Příběh Jamese Browna, Nico, 1988. Nejslavnější muzikanti na filmovém plátně.

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Upínání se k nepřítomnému otci, špatná komunikace v rodině, milosrdná lež a ztráta iluzí díky ní. Adaptace předlohy Petry Soukupové, oceněné Magnesiou Literou jako Kniha roku.

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.