Nový Ultra HD model pro rok 2015 ukazuje, kam letos kráčí LG ve středí třídě. Vylepšený WebOS, bohatá výbava, nepřítomnost 3D, lepší obraz.
Menu a nastavení
Menu, včetně celého „chytrého“ prostředí, jsme představili v samostatném videu. Ne všichni přijmou proklikávací variantu k pokročilým volbám za vlastní, tu pravou. Ne všichni budou jásat nad nutností přehazovat jednotlivé uživatelské předvolby obrazu, zvuku, formátu obrazu... cyklicky, bez přímého výběru.
WebOS 2.0 však naznačil, že má správný směr a postupnou případnou úpravou, se má šanci dostat k pomyslné hranici dokonalosti. Již nyní oplývá – minimálně v testovaném LG 49UF7707- vysokou stabilitou a rychlostí procházení položek. Formát lišty s kartami působí přehledně a jednoduše.
Pás karet a základní nastavení s nutností cyklicky se proklikávat.
Samotné menu se jakoby dělí na vyskakovací základ v podobě piktogramů při pravé svislici televizoru, kde, jak bylo naznačeno, cyklickým procházením přehazujete jednotlivé přednastavené položky. K další – podrobnější, chcete-li pokročilejší části, se dostanete prostřednictvím poslední ikony, která vás přenese do již známější části. Zde objevíte sedm záložek (Obraz/Zvuk/Kanály/Síť/Obecné/Bezpečnost/Dostupnost).
První záložka Obraz pojala celkem devět uživatelských profilů (Živý/Standardní/Eco/Kino/Sport/Hra/Fotografie/Expert 1/Expert 2), dostatek pro experimenty s obrazovým podáním. Jednotlivé profily interaktivně nabídnou přístup k trochu jiným krokům v „settingu“. Kromě základních a všeobecně osazovaných, se v pokročilé části dá pozměnit Dynamický kontrast, Dynamické barvy, Preferovaná barva, Barevný rozsah, Super rozlišení, Korekce gama. Pomůžeme barevnému podání prostřednictvím „Vyvážení bílé“ a „Systému správy barev“. Obraz „dočistí“ redukce šumu a MPEG artefaktů a celkový kontrast scény přehodnotí lokální tlumení LED. Jak sami cítíte, experimentování a pokročilejší kalibrace obrazu dostupné jsou. Jednotlivé profily při špatném uživatelském zásahu, „vynulujeme“ prostřednictvím resetu profilu.
Žlutá šipka naznačuje nasazení úprav, které použijeme pro všechny, nebo právě využívaný vstup.
Zvuková část „spolkla“, kromě jiného, šest profilů (Standardní/Kino/Zprávy/Sport/Hudba/Hra). Kromě toho odzkoušejte režim Smart Sound, který, dle slov výrobce, automaticky optimalizuje zvuk na základě typu obsahu. Parádní zjištění přichází při zapojení sluchátek. LG předkládá vícero „akcí“, pro hlasitost. Přizpůsobíme chování zvukových výstupů. Zde musíme chválit! Hlasitost tak regulujete dohromady sluchátkům i integrovaným reproduktorům televizoru, anebo regulujete vše zvlášť. Škoda drobnosti. Při oddělené, ale současné regulaci, musíte pro úpravu hlasitosti sluchátek vstoupit hlouběji do menu. Připojené AV zařízení synchronizujeme pro správné nastavení zvukového posunu. Vybereme druh digitálního přehrávání zvuku – Auto/MPEG/Dolby Digital/Dolby Digital Plus/HE-AAC. Znovu záplava variací.
V žádném případě nevypíšeme vše, přesto zvýrazníme pár dalších nabídek z obsáhlého „settingu“. Záložka „Kanály“ vybízí k ručnímu, či automatickému ladění, jejich přeskupení, ale také zajímavému „otestování“ stavu signálu. Tady upravíme zvukové stopy kanálů, jazyk titulků a aktivujeme HbbTV.
Síťová záložka má jasné poslání. Sedmtisícsedmička umí připojení kabelem a Wi-Fi v pásmu 2,4 GHz a 5 GHz s doplňkem - direktivním Intel WiDi/Miracast spojením. V „Obecných“ se jeví nejzajímavější řádek SIMPLINK - firemní označení HDMI CEC (ovládáte všechna připojená zařízení jedním dálkovým ovladačem). V žádném případě nevynecháme „Obnovu původního nastavení“ – reset do původních továrních hodnot. „Bezpečnost“ – další řádek v pořadí sedmi základních záložek nese vše spojené s PINem, zámky kanálů a aplikací. Kdo zapomene PIN – resetuje ho v této části. „Dostupnost“ přináší změnu velikosti a rychlosti pohybu ukazatele, položky pro postižené a další.
Červená doplněná šipka míří směrem ke kontextové nápovědě. Ta mnohdy napoví, co příslušnou funkcí „způsobíte“. Na druhé fotce si všimněte fialově podbarveného řádku - obnova továrního nastavení.
Všímaví lidé jistě zaznamenali, že jsme doposud nezmínili aktualizační část, která pro oblast „chytrých“ televizorů bývá dosti důležitá. Nový software velmi často opravuje neduhy staršího vydání a tak aktualizační proces v prostředí domova, se jeví dosti často nezbytným. Ruční vyvolání aktualizace provedete z pokročilé části menu. U záložky „Obecné“ přejdete na „O této TV“ a v horní části okna vidíte jak verzi současného softwaru, tak vyvoláte aktualizaci. Pohodlnější zatrhnou automatiku, která sama dá vědět o nově dostupném firmwaru. V právě probírané záložce si ještě povšimněte „Informace o TV“. Ony zobrazené „informace“ se mohou hodit. Například MAC adresa bezdrátové sítě pro povolení při aktivní MAC filtraci zařízení v připojení k routeru atp.
Při jakémkoliv tápání nezmatkujte a nezoufejte. Přímo v „telce“ máte vložen přehledný návod, který pomůže řešit nejednu „neřešitelnou“ situaci. Návod sice mnohým překáží, ale věřte - otevřít jej, často znamená výrazné zrychlení nalezení cíle.
Návod by neměl být brán, jako poslední zoufalý pokus, jak něčemu přijít „na kloub“.
Obraz
Obrazová krása byla, do jisté míry, určena využitým panelem. Ten předkládá uživatelstvu sledování LCDéčka při využití extrémně širokých pozorovacích úhlů. Ty jsou skutečně výborné. Barevnost se subjektivně nese spíše v líbivější, pastelovější formě. Černá dosti často klouže k šedivé, a ač nepatřím k zástupu lidí požadujících totální čerň, u UF7707 té šedé bylo občasně až příliš – typicky při tmavých scénách ještě doplněných pruhy. Z těchto důvodů se televizor více vyjímá při prezentaci ve dne, nebo večer, při zapnutém osvětlení v místnosti. Temná místnost nechá vyniknout zmíněnému negativu.
Podobně negativně jsem vnímal nepřítomnost funkce pro vyšší plynulost obrazu s uživatelským nastavením. Pohybový děj dostává větší dávku neostrosti (maže se), či jindy, pohybující se objekty hranově „klokotají“. Při vzpomínce na jiné modely LG, které uměly vytvořit plynulou hru, tak můžeme povzdechnout – škoda.
Obraz ve standardním rozlišení s horší kvalitou byl přehráván mírně rozostřeně, někdy s dávkou drobného zakostečkování. Napsali bychom standard pro SD na 4K/UHD televizoru. Pro určitou kategorii uživatelů, ale nelze podobnou záležitost vnímat negativně, pouze si navýší pozorovací vzdálenost, kde anomálie zrak nezaznamená. SD postrádá více prostoru. Čárově výraznější oblasti bývají postiženy drobným neklidem. Hrany objektů sem - tam vykazují zdvojení.
Vysoké rozlišení přináší kapku více grácie, stylovosti a klidu. Obraz působí prostorově výrazněji, byť by prostoru mělo být ještě více. Obraz sedí pevněji a staticky vykazuje průměrnou ostrost a subjektivně viděnou mírně podprůměrnou detailnost. Pohyb znovu znamená nepříjemnosti spojené s mazáním, tím příspívá k méně viditelným detailům přehrávaných děl. Testovací video ve vysokém rozlišení, přehrávané z BD přehrávače, které zobrazuje houpající se dívku oděnou do pruhované košile, dal testovaném „borci“ zabrat. Pruhy košile se ztrácely a slévaly, hrany se chvěly.
Homogenita jasu podsvícení byla celkem v pořádku
Pro UHD/4K byl LG 49UF7707 postaven, tudíž jasně si vede nejlépe. Vyniká v čistotě, jednoduchosti, čárovém „skoroklidu“. Díky vyššímu rozlišení taktéž barvy pro oko – jakoby – dostávají jemnější podobu. Znovu bych očekával ještě více „pseudoprostoru“. Rozmazávání se nevyhlo, samozřejmě, taktéž UHD.
Homogenita bílé kolísala od teplejší směrem vzhůru po studenější hodnoty v pravém spodním rohu,
grafické vyjádření je tentokrát názornější
Obecně – při subjektivním hodnocení – jsem měl trochu problém z přednastavených uživatelských režimů vybrat jeden, který by mě výrazněji uspokojil. A to přes aplikaci pětice přednastavených profilů teploty barev (Chladná/Střední/Teplé 1/Teplé 2/Teplé 3). Náročnější uživatel nuceně navštíví pokročilé obrazové úpravy a zkusí obrazovou krásu doladit pro své oči. Část negativ však přesto vymýceno nebude. Například nesoulad v podsvícení, kterému napomáhá lokální tlumení, kdy na černém pozadí vystoupí jeden světlejší prvek, kolem něhož se více „rozsvítí“. Pak tato část není černá, nýbrž šedivá. UF7707 umí podsvícení zcela vypnout a pracovat s ním, bohužel vše v některých chvílích dělá příliš „agresivně“. Lokální tlumení LED se dá regulovat ve třech krocích, a tak někdy méně znamená více. Zkuste a uvidíte.
Měříme...
Pokud jde o naměřené hodnoty, tak odpovídají IPS LCD panelu. Naměřený fyzický kontrast (Kino režim) je 748:1, podání černé velmi záleží na nastavení TV a poměru černá/bílá v zobrazované scéně. Pokud je obraz celý černý, podsvícení LCD panelu je vypnuto a černá je naprosto černá. Při 50 % podílu bílé ale už šedne a dosahuje poměrně vysoké hodnoty 0,415 cd/m2. Nutno ale zmínit, že jde o hodnoty při továrním nastavení režimu Kino, kdy bílá dosahovala hodnoty 308 cd/m2 - což je vemi vysoký jas, který večer velmi rádi snížíte (obvykle je optimální hodnota jasu bílé, abyste neměli unavený zrak, u večerního sledování filmu zhruba 90 až 120 cd/m2). Záleží tedy na více faktorech, tj. na nastavení lokálního podsvícení, celkového jasu, použitého obrazového režimu.
Grafy továrního nastavení režimu Kino
Tovární nastavení barev je tradičně nejlepší v režimu kino, LG výborně zobrazí škálu šedé, ale obraz je o chloupek jasnější (naměřená gama je 2,4, místo 2,2), což ale u LCD přispívá k lepší čitelnosti tmavých scén. Teplota bílé je jen o chlup vyšší, což nevadí (7000 K, místo 6 500 K), barevný gamut ale uhýbá a chybí trochu modrá a zelená (viz graf). Asi právě proto tovární nastavení není přesnější, průměrná barevná odchylka dE činí 5,94.
Nový televizor vybírejte pečlivě. Potřebujete chytré funkce, nebo stačí televizor bez nich? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.
Doporučujeme také redakční výběry televizorů: