AVmania.e15.cz

Legendy: kazetový magnetofon Yamaha


NOWOCAYN  |  25. 04. 2018 12:17

Chcel by som si vypocut vrcholovo nahranu MC kazetu na tom najlepsom MC prehravaci, avsak zaroven s velmi kvalitnymi sucasnymi reproduktormi a zosilnovacom.... Proste pocut "strop kvality" magnetofonovej kazety, pricom zvuk by nebol limitovany ziadnym audio pristrojom... Ale na to mozem zabudnut

Odpovědět  |   | 

Kvalita nahrávek z CD či LP byla na kvalitních strojích výborná, strop byl hooooodně vysoko, doma nahraná kazeta hrála lépe, než kupované již nahrané, zvlášť, když jste používali kvalitnější chromky. U kazet byl spíše problém v kopírování z kazety na kazetu (zejména vyšší rychlostí na dvojčatech), ale také s rozdílným nastavením kolmosti hlav, takže když vám někdo nahrál kazetu, tak vám mohla hrát špatně. Také kolísání rychlosti u přenosných kazeťáků při chůzi byl problém. Určitě se k tématu někdy vrátím.

Odpovědět  |   | 
Milan  |  25. 04. 2018 18:33

Jsou nějaké zprávy že by nějaký výrobce obnovil výrobu kazetových rekordérů jako se to událo s LP ?

Odpovědět  |   | 
Steinmetz  |  25. 04. 2018 22:21

Tak je. Mám tiež archív. Nostalgia🤣

Odpovědět  |   | 
Radon  |  26. 04. 2018 14:44

umělo to zahrát moc hezky (Dolby C), ale kazety zanášely hlavy, hlavy se obrušovaly, magnetický záznam v čase degradoval (ano to přístroj v článku uměl obejít, ale to jsme tenkrát doma neměli) a pak to dlouhé převíjení na konkrétní skladbu, přitom počítadla na každém přístroji ukazovala jinak ... no nostalgie ano, ale nějak zvlášť se mně nestýská

Odpovědět  |   | 
Tony70  |  26. 04. 2018 19:12

Tak vyčistit hlavy patřilo ke koloritu, tak jako "sjet" vinyl antistatickou utěrkou před samotnou reprodukcí. No a ty lepší stroje měli amorfní Hard Permaloy hlavy, takže to zase bylo o něčem jiném. Degradaci se dalo oddálit nebo ji předejít pravidelným poslechem nebo alespoň občasným převinutím kazet, aby se záznam sám do sebe nekopíroval. Počítadla byla u těch nejlepších digitální a ty už byly docela v pohodě. A paráda byla, když ty lepší mašiny uměly vyhledávat skladby. Stačilo mít cca třívteřinovou pauzu mezi skladbami. Vzpomínám, že TECHNICS to uměl i o několik skladeb. Stačilo pouze přiměřeně naklikat a pak už jen sledovat, jak počítadlo odečítalo přeskakované skladby ... No a když náhodou nahrávka měla pauzy kratší, tak ty tři vteřiny dokázal při nahrávání po naprogramování vytvořit téměř každý lepší CD přehrávač ... Dodnes si občas prohlížím fotky Vintage Hi-Fi komponentů 70 - 90 let v netu a vzpomínám. Mít jakýkoliv fyzický nosič z té doby a manipulovat s ním bylo prostě jiné, než jen šlehnout flash kartu nebo hardisk do USB konektoru ...

Odpovědět  |   | 

Jsme si s kolegou říkali, kolik lidí ve videu zaregistruje demagnetizační kazetu . Jasně, s provozem souvisela spousta problémů a starostí, které se už řešit nemusí. Nyní vytvoření kopie je pár sekund přenosu dat, dřív se hodinové CD zkrátka hodinu nahrávalo. Jinak tebou popisované vyhledávání skladem na Yamaze funguje spolehlivě taky. Plus nastavení paměti počítadla na určité místo, které se pak nemusí hledat.

Odpovědět  |   | 
NOWOCAYN  |  27. 04. 2018 18:54

"A paráda byla, když ty lepší mašiny uměly vyhledávat skladby. Stačilo mít cca třívteřinovou pauzu mezi skladbami." ... To má aj moja (už je čas ju vyhodiť...) "veža" KENWOOD XD-701 kupovaná v roku 1998 za nejakých 17 tisíc korún slovenských s 3CD chargerom, rádio má RDS-EON (!!!), Dolby NR, SRS 3D... K tomu po stranách reproduktorov "SuperWoofer"... Škoda len zvuku akoby pod dekou (keď porovnávam s Tascam VL-A5), a pomalého basu... Na svoju dobu ale myslím vo svojej cene ťažko mala táto "veža" konkurenciu... Možno tak Panasonic SC-AK45... Kamoš mal vtedy vo svojej detskej izbe AIWA NSX-S30, a pamätám, ako tvrdil, že mu hrá lepšie ako KENWOOD XD-701.... a o pár rokov na to sa priznal, že ako mi závidel ten Kenwood, a ako klamal, že jeho AIWA (nič proti Aiwe, len to bol podstatne nižší model) hrá lepšie... :D Viem, som mimo témy, ale zaspomínal som si...

Odpovědět  |   | 
Al  |  25. 04. 2018 12:55

Mám doma Yamaha KX-480 v titanové barvě. Stál mě před těmi dvaceti lety 10 000,- Kč a mohu rozhodně potvrdit, že ten přístroj je skvělý. Už ve své době byl hodnocen britským časopisem What Hi-Fi jako výborný. Rovněž potvrzuji, že nahrávky na kazetách chrome a metal snesou kvalitou srovnání s CD. Stále bezvadně funguje i vypadá, ani se nikdy neporouchal. Jen je už zkrátka morálně v důchodu, hraju ho jen svátečně.

Odpovědět  |   | 
Al  |  01. 05. 2018 17:35
Jarda  |  25. 04. 2018 14:44

Možná by se zde někteří jedinci divili, jak taková 20 let stará kazeta, hraje... Samozřejmě, že tam je šum, zkreslení a omezená dynamika, ale i tak by málokdo poznal při slepém testu, co hraje... Jinak já měl možnost kdysi dávno vlastnit snad všechny TOP kazetové magnetofony... Takový Nakamichi Dragon, to byla naprostá lahůdka. A nebo i Revox B215. Paráda... Škoda, všechno jsem prodal

Odpovědět  |   | 
Tony70  |  25. 04. 2018 18:03

Jo, to byly časy ... To každoroční shánění katalogů, hltání novinek, ztrátový prodej a následná radost z nového modelu ... A ty nervy, když najednou nepasoval design. Měl jsem toho doma taky kvanta. A stále mám v uších zvuk z tape decků TECHNICS RS-B905 a později RS-B965 nahraný v Dolby DBX! Tři hlavy, kalibrace, napnutí pásku. Nádherně zpracované displaye s trojbarevným fluorescentem ... U 965-tky motorově ovládaný prostor pro kazetu. A taky si vzpomínám, jak jsem sháněl kotoučové kazety TEAC ... Kdysi nádherné, komponentové sestavy vysoké až do nebes" a dnes už jen zas.aná karta, hardisk, nebo internet ...

Odpovědět  |   | 
NOWOCAYN  |  25. 04. 2018 20:18

Ja som za tento posun rad.

Odpovědět  |   | 
ka-spel  |  26. 04. 2018 15:49

Ten počátek devadesátých let si taky živě pamatuji. Katalogy hifi komponentů Technics, Denon, Sony, Kenwood, Aiwa, Akai, Nakamichi jsem znal nazpaměť. To byly celkem běžné značky v německých Mediamarkt, Saturn aj. elektromarketech, tedy až na tu poslední. Zajímavé je, že i skoro 30 let od listopadu se u nás v elektromarketech nabízejí z elektroniky max TV a nějaké plastové mikrosystémy, HiFi komponenty vůbec. Nepočítám HiFi studia.

Odpovědět  |   | 
Nedos  |  27. 04. 2018 09:25

No nevím, v autě jsme dřív měli kazeták, uměl jenom posun vpřed, autorevers ee, zvuk příšernej a každou chvíli jsme za jízdy museli točit kazetu. Ač neposlouchám country, tak z mládí co jsme takle jezdili autem, znám polovinu tehdejší tvorby nazpamět. Dneska mám v jednom autě radio na USB, v druhém bohužel jenom na CD s MP3. A na CD se moc muziky v poslouchatelné kvalitě nevejde. Takže konec páskových přehrávačů jenom vítám.

Odpovědět  |   | 
Milan  |  25. 04. 2018 18:35

Mám ještě Panasonic Cobra TOP Panel RX ED-77 A JEŠTĚ TEAC W-890R. Prostě pohybující se kazeta má něco do sebe.

Odpovědět  |   | 
Jen tak jdu okolo  |  25. 04. 2018 19:32

Ale tak mělo to cosi do sebe jako kus techniky. Co já se najezdil, nachodil a prozevloval s Walkmanem Sony za měsíční nájem. Ale už bych to nechtěl ani z nostalgie. U těch LP ještě chápu, že se to príma točí a je to veliké a má to super obaly... u kazet si to ale nemyslím.

Odpovědět  |   | 
regine  |  27. 04. 2018 06:57

Koupil jsem kdysi iRiver (a jede 15 let stále BEST) a záznam flac. Byl to zabiják mé kazetové techniky k plné spokojenosti. MC skončila v popelnici nebo rozdána. A neměl jsem levnou šunku.

Odpovědět  |   | 
cannon522  |  26. 04. 2018 08:34

stále v provozu SONY TC-K970ES+ AKAY GX-75 a k tomu asi 100kazet,převážně typ 4. už je to jen sem tam na poslech.

Odpovědět  |   | 
St.  |  26. 04. 2018 09:38

Nedávno jsem sledoval na YouTube ukázku z přehrávání na nej... magnetofonu z konce 70. let. Ta dynamika byla úžasná. Master tapes, tedy originál studiové nahrávky (daly se samozřejmě udělat kopie) jsou asi nejdražší záznam na trhu, zatím nejspíš nepřekonaný. Takže si myslím, že technologie ještě není ztracená a pokud vím, trošku ožívá prodej magnetofonových kazet. Zdaleka to ale nedosahuje aktuálního růstu vinylů.

Odpovědět  |   | 
m725  |  26. 04. 2018 14:50

Mám doma svou vintage hifi z komponentů Technics (z dob, kdy to ještě dělali poctivě) včetně tříhlavého tapedecku. Sice to má s dělenym tranzistorovym zesilovačem dohromady asi sto kilo, ten zvuk co z toho leze, je takovej poctivější ... a navíc se na to hezky kouká ...

Odpovědět  |   | 
Th0r  |  26. 04. 2018 21:56

Teda psát o tomhle nejlevnějším kazeťáku mi přijde stejně přínosný, jako když tady byl CD Pioneer. ten byl ve své době s bídou průměr, tohle byl podprůměr. Taková vstupenka do světa Hi-Fi, pro nemajetné a nenáročné. No a nešel před nafocením alespoň trochu vyčistit? Ty mastný pracky, prach ... vypadá to odpudivě a nechtěl bych vidět, jak to vypadá u autora doma. Fakt humus.

Odpovědět  |   | 
monogatari  |  27. 04. 2018 03:56

Dodnes používám magnetofon Technics RS-B665, vyměnil jsem mu hlavu a udělal osvětlení kazetové šachty, jinak řemínky vyměňovat nepotřebuje, protože má přímej náhon. A s dolby B dokáže nahrát i na normální kazetu bezva zvuk s nepotlačenýma výškama. Člověk má nahrávku, do které vložil vlastní úsilí a kreativitu při tvorbě popisku a která mu vydrží až do smrti.

Odpovědět  |   | 
regine  |  27. 04. 2018 06:51

Autorevers byl v Japonsko ihned v jejich začátcích. Jen ostatní svět vyjímečně. I u nás se pár prodávalo. Na kolejích jich bylo několik. Takto nahrané kazety pak nešly standardně přehrát v 'evropských' kazeťácích. Hrály druhý záznam pozpátku.

Odpovědět  |   | 

Aiwa otáčela celou hlavu, zkrátka to cvaklo a jelo to zpět, takto nahrané kazety hrály všude. Problémy spíše byly s tím, že nárazy postupně rozštělovaly kolmost hlavy, zvláště ve zpětném směru na to člověk musel dávat pozor.

Odpovědět  |   | 
regine  |  28. 04. 2018 10:14

Pravda, na to už jsem zapomněl. Ale TOP kazeťáky stejně při každém zapnutí kalibrovaly hlavy. Známý měl dovozený a zkušenost: Pokud kalibrace se na poprvé nepovedla, pásek převinut o pár centimetrů zpět a znovu. Výsledkem někdy byly dosti dlouhé časové prodlevy při spuštění a otravné cvakání v mechanice.

Odpovědět  |   | 

Kalibrace se dělala při nahrávání, ne při přehrávání. I kvůli tomu, že rozumný člověk kazety "vylamoval" aby je omylem nevymazal. Před samotným nahráváním se nahrály testovací signály, automaticky se to převinulo zpět a to se přehrálo. Případně ještě jedno kolečko. Některé Pioneery to však například nedělaly ideálně a neměly ruční doladění, což byl trochu problém. Generace před tím měla nastavení předmagnetizace zase jen ručně, byly na to tabulky, jak co nastavit, případně to člověk dělal na ucho, ideálně u tříhlavého kazeťáku.

Příspěvek byl 2× upraven, naposled 30. 04. 2018 11:15

Odpovědět  |   | 
regine  |  01. 05. 2018 12:06

Nemyslím kalibraci na kvalitu pásky. V mém případě šlo o kalibraci kolmosti hlav a jejich nastavení na nahranou stopu. Dokonce se chodilo k jedné holce na ubytovně, které měla ve věži double-kazaťák (Toshiba? - nejsem si už jist je to hodně let zpátky), na kterém si někteří chodili kopírovat kazety, jež byly nahrány na šmejdech se špatně nastavenými hlavami.

Odpovědět  |   | 
Keltík  |  05. 05. 2018 16:17

Mám aiwičku-450, nevíte jestli se někde ještě opravují? Dík

Odpovědět  |   | 
Jarda  |  11. 05. 2018 20:43

Bratr měl Aiwu 460, ale přátelé, výdrž nic moc. Řádově pár let. Koupeno v roce 1986 v Tuzexu a hrála v sestavě snad do roku 1992. Potom byla na vyhození. Parametry u například japonských komponentů byly uváděny jako typické, tedy ne vždy také reálné. U nás se používala příslušná ČSN a zde byly parametry minimální. Mnohdy mnohem vyšší než deklarované. Naše grama z Litovle byly špičky a často vyráběny pro slovutné značky. I repro bylo slušné. Tesla Valašské Meziříčí i Litovel dělaly například 900 řadu silně nadstandardní a značky jako JVC, Sony, či Technics se držely v uctivé vzdálenosti, jen byly třikrát dražší. Takže údaj o frekvenčním rozsahu 20 - 19 000 Hz je nic neříkající. Pokud není vztažen k příslušnému tolerančnímu pásmu, normě a navíc je pouze typický. Stejně nedostatečně uváděné kolísání posuvu, odstup od šumu atd.

Odpovědět  |   | 


Posílat příspěvky e-mailem na adresu: Přihlásit k odběru