AVmania.e15.cz

Legenda o Tarzanovi: recenze filmu

Režisér Harryho Pottera David Yates se snaží tarzanovskou mytologii rozvíjet a dát ji historicko-politický akcent. Bohužel ve tvaru, který nepůsobí organicky a pro diváka zajímavě.

Příběh potomka lorda Greystoka, kterého po tragické smrti jeho rodičů v Africe vychovala pralesní opice, pochází z pera amerického spisovatele Edgara Rice Burroughse. Tarzanovský cyklus zahrnuje celkově 24 knih, takže scenáristé Craig Brewer (V řetězech) a Adam Cozad (Jack Ryan: V utajení) měli při tvorbě nového vyprávění poměrně široké pole možnosti, jak s touto fiktivní mytologií naložit.

Návrat do džungle po osmi letech

Nakonec se rozhodli nejznámější a filmařsky nejzpracovávanější příběh Tarzana, syna divočiny, použít jen jako retrospektivní osvětlení toho, kým je Tarzan v současnosti. Ve flashbacích se film vrací k postavám jeho rodičů, otci Johnu Claytonovi II (Hadley Fraser) a matce Alici (Genevieve O'Reilly) a přijetí jejich osiřelého potomka do rodiny lidoopů. V ní ho vychovává gorilí mata Kala a má v ní bratra Akuta, který jeho odchod do civilizace bere jako dezerci.

A právě osm let poté, co odešel Tarzan z džungle se svou láskou Jane, se odehrává děj Legendy o Tarzanovi. V osmdesátých letech 19. století žije aristokrat John Clayton III (Alexander Skarsgård) v Londýně se svojí ženou Jane (Margot Robbie) po boku.

Dobové politické dění před jeho rodinný život, ovlivněný ztrátou dítěte před lety, postaví novou výzvu. Berlínská konference v roce 1884 rozhodla, že o správu nad Kongem se podělí Belgie se Spojeným královstvím. Belgie se v důsledku výstavby železnice a další infrastruktury ocitá na pokraji bankrotu a král Leopold II. chce z Konga vytěžit co nejvíc nerostného bohatství.

Za tím účelem vysílá do africké země svého vyslance, belgického kapitána Léona Roma (Christoph Waltz), který má ovládnout region a najít diamanty. Jeho expedice je ale přepadena a zmasakrována domorodým kmenem. Léon Rom jako jediný je kmenovým náčelníkem ušetřen.

Na pozadí skutečných historických událostí

Náčelník Mbonga (Djimon Hounsou), který ovládá a řídí území, na němž se nachází diamanty, využije Roma jako součást svého plánu, jak přivést zpět do Konga muže, s nímž má nevyřízené účty kvůli smrti svého syna. Tím mužem je lord Greystoke a Rom má výměnou za diamanty využít své diplomatické kontakty, aby se v zemi zpět objevil.

Klepněte pro větší obrázek

Vzhledem k respektovanému postu obchodního emisara parlamentu, který John Clayton zastává, se to po jeho počátečním odmítnutí podaří. Už i proto, aby se potvrdily nebo vyvrátily alarmující zprávy o stavu lidských práv v Kongu, které britský premiér (Jim Broadbent) dostává od americké strany.

Děj se odehrává na pozadí skutečných historických událostí, kdy belgický král Leopold II. udělal z Konga svou kolonii a byl zodpovědný za masovou genocidu, při níž zemřely miliony lidí. Král Leopold II se ve filmovém vyprávění přímo neobjeví, ale zato veterán americké občanské války George Washington Williams (1849 -1891) ano. Washington Williams (Samul L. Jackson) byl šokován poměry v Kongu a napsal o tom králi Leopoldovi II otevřený dopis.

Sequel i origin v jednom

Na jedné straně je třeba kvitovat, že scenáristé přicházejí se zpracováním tarzanovského příběhu, který se liší od těch předchozích. Skrze skutečné historické postavy i události se vyjadřují k rasové otázce a kolonizační vlně konce 19. století.

Je zde tedy znatelný posun od původní dobrodružné romance k dobrodružnému akčnímu filmu se společenským přesahem. Problémem je, že se tvůrci až příliš spoléhají na to, že diváci jsou obeznámení s tarzanovským universem a nedávají si moc práce s vykreslením motivací postav i jejich minulostí.

Klepněte pro větší obrázek

Film tak působí jako sequel Tarzanova originu, který nebyl natočen a který je ve velké zkratce vložen do svého pokračování. Ve flashbacích, které jsou ale pro vyprávění matoucí a zpomalující. Máme tu tedy dva filmy v jednom, z nichž ani jeden nepůsobí konzistentně. Buď se hodně stříhalo, nebo režisér neměl úplně jasnou představu, jak má výsledný tvar vypadat.

Dobrodružný western s CGI zvířaty

Chvílemi se zdá, že chce tarzanovský mýtus dekonstruovat, pak se ho zase otrocky drží. Míchá červenou knihovnu, dobrodružný western s CGI zvířaty i politický komentář k útlaku v Africe, ale natolik neinvenčně, že se dostává někam na úroveň Johna Cartera. Tedy šestákového dobrodružství, které i přes rozpočet ve výši 180 milionů dolarů působí béčkově.

Klepněte pro větší obrázek

Filmu chybí nápaditost, napětí, emoce i snaha odlišit se od blockbusterů s digitálními zvířaty. Snadno odhadnete, co se stane za chvíli, postavám chybí hloubka a džungle a zvířata v ní sice působí pěkně, ale uměle. Bojové scény se zvířaty, jež se přidávají, stejně jako někteří domorodci, ze staré známosti na Tarzanovu stranu, po DiCapriově zápasu s medvědicí v Revenantu už asi také neohromí.

Příliš šablonovité figury

Hodně by mohly zachránit samotné postavy, ale i zde nastala nějaká chyba, když nejživotněji z nich působí Jane. Alexander Skarsgård, syn slavného herce Stellana, se může pochlubit vytáhlou, šlachovitou a vypracovanou tarzanovskou figurou, která se dobře vyjímá se ve scénách, kde skáče z liány na liánu.

V momentech, kdy se snaží zahrát vnitřní rozervanost člověka mezi dvěma světy, zvířecím a lidským, už tak přesvědčivý není. Přesto, když se jeho milá Jane ocitá v zajetí, odhazuje civilizační návyky gentlemana a dává znovu prostor osvojeným zvířecím instinktům.

Klepněte pro větší obrázek

Margot Robbie, jež zaujala ve Scorseseho opulentní makléřské fresce Vlk z Wall Street, je Jane nejen krásnou, ale i emancipovanou, která se o sebe dokáže postarat i v těch nejnebezpečnějších situacích. Tato kráska v nesnázích má rovněž pořádně nabroušený jazyk, který si se sarkastickou opovržlivostí trénuje na svém únosci.

Tím není nikdo jiný než Christoph Waltz, který má snad na postavy výřečných uhlazených záporáků v Hollywoodu přednostní právo. Díky němu ale všechny jeho postavy z poslední doby (padouch z bondovky Spectre) působí jako variace na plukovníka Hanse Landu z Hanebných panchartů. Tato se snaží být vychytralá a elegantně sofistikovaná, ale je spíš nudná a křečovitá.

Djimon Hounsou jako náčelník Mbonga je spíš cameo a Samuel L. Jackson v úloze skutečného George Washingtona Williamse jen vyměnil prostředí Divokého západu z Osmi hrozných za otrokářské Kongo. I v Tarzanovi je veteránem války Severu proti Jihu a právě on do filmu vnáší westernové rysy.

Vyjádření se k rasové a kolonizační otázce

Režisérem výpravného filmu je britský režisér David Yates, který od pátého dílu převzal potterovskou sérii a natočil její čtyři díly (Fénixův řád, Princ dvojí krve, dvojdílná Relikvie smrti). V letošním roce přijde do kin v listopadu ještě s adaptací knihy autorky Harryho Pottera J. K. Rowlingové Fantastická zvířata a kde je najít.

V Tarzanovi se rozhodl vyprávět notoricky známou story trochu jinou optikou. Jako příběh muže, který před svou minulostí utekl do civilizované Anglie, ale ona jej přivábila zpět v podobě pomsty někoho z ní. V dobrodružném vyprávění smíchal tradiční elementy tarzanovských příběhů s moderními hollywoodskými trendy (silná a emancipovaná hrdinka) a přidal přesah v podobě vyjádření se ke koloniální minulosti evropského kontinentu. Už proto, že její stíny zasahují i do dnešních migračních toků ve světě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Potud v pořádku, ale Yatesovi se bohužel nepodařilo tyto stavební kameny vyprávění spojit v jeden organický celek, který by pro dnešního diváka byl něčím zajímavý. Že s tímto projektem něco není v pořádku, bylo zřejmé i ze skutečnosti, že film byl natočen už před rokem a půl, ale na premiéru si počkal až do léta letošního roku.

Warner Bros. se na základě tohoto filmu asi nepodaří rozjet sérii tarzanovských filmů a je to dobře. Protože jde o předraženou záležitost, která je zoufale prázdná a rutinní. Jde o zbytečný blockbuster, jemuž se vyhněte a navštivte radši nějakou ozvěnu karlovarského festivalu s výběrem nejlepších filmů, které se na něm objevily.

Legenda o Tarzanovi

  • Žánr: dobrodružný
  • Původní název: The Legend of Tarzan
  • www.legendoftarzan.com/
  • USA, 2016
  • Scénář: Adam Cozad, Craig Brewer
  • Režie: David Yates
  • Hrají: Alexander Skarsgård, Margot Robbie, Ella Purnell, Samuel L. Jackson, Christoph Waltz, Djimon Hounsou, Jim Broadbent, Casper Crump
  • Distribuce: Freeman Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 07. 07. 2016
Legenda o Tarzanovi
film   4
Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Kritika mě velice překvapila, neboť film je … jana 6. 8. 2016, 07:50
Bohatě mi stačilo vidět film o Tarzanovi kde… Trashman 31. 7. 2016, 23:59
Recenze zajímavá, ale nedá mi to nereagovat.… Radka 29. 7. 2016, 07:11
Na recenzi se neohlížet -- Tarzan je velmi d… Vladimir28 13. 7. 2016, 17:57

Další podobné články

Spider-Man: Homecoming – nové trailery na očekávaný komiksový hit [video]

Spider-Man: Homecoming – nové trailery na očekávaný komiksový hit [video]

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta – recenze filmu

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta – recenze filmu

Pátrání po magickém artefaktu, vrávoravý kapitán Jack a emancipovaná hrdinka. Norské režijní duo v kombinaci akce, dobrodružství, romantiky, hororu a komedie sází na jistotu toho, co fungovalo v prvním díle.

Vetřelec: Covenant – recenze filmu

Vetřelec: Covenant – recenze filmu

Frankensteinovské téma stvořitele a jeho výtvoru slouží nejen k poznání vetřelčího rodokmenu, ale i úskalí režijního přístupu Ridleyho Scotta k této látce.

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

Sharon Stone, Gina Gershon, Salma Hayek, Cameron Diaz, Demi Moore, Pamela Anderson, Kate Winslet, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley nebo Nicole Kidman a jejich odhalené scény ve filmech.

Válka o planetu opic: výborný finální trailer na očekávané sci-fi [video]

Válka o planetu opic: výborný finální trailer na očekávané sci-fi [video]

Král Artuš: Legenda o meči – recenze filmu

Král Artuš: Legenda o meči – recenze filmu

Londýnská gangsterka, zkřížená s hrdinskou fantasy, v níž se hrdina dlouho zdráhá přijmout svůj úděl. Guy Ritchie Artušův origin napumpoval velkou audiovizuální energií, která překrývá zjednodušený výklad legendy.

Lady Macbeth: recenze filmu

Lady Macbeth: recenze filmu

Manželství jako obchod, patriarchální dominance, probuzený chtíč, cizoložství a vraždy. Viktoriánské erotické drama na motivy předlohy Nikolaje Leskova ukazuje, jak se z oběti stává krutá a manipulativní vládkyně.

Blade Runner 2049: první oficiální trailer na očekávané sci-fi [video]

Blade Runner 2049: první oficiální trailer na očekávané sci-fi [video]