21

Království zvěrstev: recenze filmu

V oceněném filmu se sedmnáctiletý chlapec ocitá v babiččině říši laskavého zla, kde je nucen svádět boj o svou nevinnost.

Velká cena poroty festivalu v Sundance letos připadla debutovému snímku australského režiséra Davida Michôda. Režisér a scenárista v jedné osobě se v něm pokusil sugestivní formou zachytit rozklad kriminálnické rodiny očima dospívajícího mladíka, jež byl proti své vůli zatažen do nevyhlášené války mezi policií a podsvětím.

Taková normální rodinka

Joshua (James Frecheville) se po smrti matky, jež zemřela na předávkování heroinem, uchyluje ke svým příbuzným. Do prostředí, před jehož vlivem ho matka dlouhá léta bránila. Věděla proč. Montážní titulková sekvence se záběry fotografií z bezpečnostních kamer zachycuje momenty ozbrojených přepadení, na nichž se podíleli maskování zločinci, o jejichž identitě si nedělala iluze.

Příbuzné si sice nevybíráš, ale máš možnost se podle toho zařídit. Pokud jsi dospělý. Maniakální psychotik Andrew (Ben Mendelsohn), řečený Papež, je na útěku před detektivy, kteří by jej rádi viděli mrtvého. Časovaná bomba, u níž není jasné, kdy vybuchne. Jeho mladší bratr Craig (Sullivan Stapleton) čile obchoduje s drogami. Sám je závislý na kokainu, díky čemuž jeho chování vykazuje známky nesoustředěnosti, výbušnosti a nepředvídatelnosti.

Nejmladší bratr Darren (Luke Ford) je značně nesvůj z činností, jimiž se zabývá jeho rod, ale nenachází sílu se mu vzepřít. Neví, jak by bez rodiny fungoval a proto se radši snaží nezaostávat za svými bratry. Čtvrtým členem klanu je Papežův parťák a nejrozumnější člen skupiny Barry Brown (Joel Edgerton). Se zločinnými rejdy chce skončit, neboť věští konec zlatých časů ilegálního obohacování. Nabádá k přesměrování pozornosti k akciovým trhům, jež se stávají novodobou baštou rychlého zbohatnutí.

Do rodiny Codyových, jemuž vládne pevnou rukou matka tří bratrů a Joshuova odcizená babička Janine (Jackie Weaverová) přichází sedmnáctiletý sirotek, jenž nemá nikoho jiného. Z rodného hnízda padá přímo do jámy lvové v ten nejméně vhodný čas.

V jámě lvové

Napětí v Melbourne stoupá a vyústí do popravy rodinného přítele Barryho ze strany policie přímo na parkovišti u obchodu. Zdlouhavé mechanismy vyšetřovatelské práce jsou obejity a namísto nich je použito jednorázového uplatnění metody soudce lynče. Odplata na sebe nenechá dlouho čekat.

Joshua se ocitá přímo v centru nevyhlášené války mezi podsvětím a policií, jež ze dne na den změnila pravidla. Lukrativní obchod s drogami a bankovní loupeže jsou jiný druh zločinnosti než vraždy a podle toho se začnou obě strany chovat. Obtížně budované rodinné impérium se pod tíhou závažného zločinu začne hroutit. Tady už nejde o obdobu nevinné hry na četníky a zloděje, ale o rozpoutání krevní msty, jež zcela zatemní mozek jejím osnovatelům. Hranice mezi dobrými a zlými úmysly se stírají a s nimi i schopnost rozeznat, kam až daleko je možno zajít.

Zkušený seržant Nathan Leckie (Guy Pearce) to tuší a chce předejít nejhoršímu. Uchystá past, do níž spadne očekávaně jako první zločinem nepošpiněný Joshua. Nejslabší rodinný článek se ve hře na kočku a myš stává nechtěnou volavkou, jež je použita jako návnada, která má vrazit klín do hradby rodinného mlčení o případu dvojnásobné vraždy dvou hlídkujících strážců pořádku. Chlapec musí volit mezi loajalitou ke kriminálnické rodině a policejními příslušníky, kteří jej nutí vypovídat proti jeho příbuzným, podezřelým ze zastřelení jejich kolegů.

Ke komu se ale přidat, když strach a úzkost narůstá na všech stranách a nalomená důvěra nemá v krátkém čase a pod tlakem okolností šanci se obnovit? Strýček Andrew je čím dál paranoidnější a tím nebezpečnější pro své okolí a rovněž program na ochranu svědků vykazuje trhliny. Zkorumpování a s protistranou spolupracující detektivové, spolu s protřelými právníky, jsou vás navíc ochotni kdykoliv obětovat v rámci si udržení svých pozic.

Joshua zjišťuje, že pokud chce v tomto brutálním království džungle přežít, nemůže stát osamoceně, ale musí se přidat na stranu těch silnějších. Kteří to ale jsou? Poslechne hlas krve nebo rozumu, velícího mu se vyvléknout ze smyčky oboustranných úkladů dřív, než bude pozdě?

Hledání místa v potravním řetězci živočišné říše

Námět celovečerního autorského debutu režiséra Davida Michôda vychází ze skutečných událostí kolem zločinecké rodiny, jež na konci osmdesátých let operovala v melbournském podsvětí. Autor se jimi nechal volně inspirovat pro svou metaforickou paralelu mezi zákony lidské přirozenosti a zvířecí říše.

Zblízka představuje jednotlivé členy rodiny a nenásilně se jim dostává pod kůži. Ukazuje jejich každodenní život, provázený strachem z dopadení, s nímž se každý z nich vyrovnává po svém. Od chladně registrující, navenek vlídné a usměvavé babičky „Šmoulinky“, která svým blízkým uděluje sladké polibky, jež se mohou proměnit v jedovaté hadí uštknutí, přes znepokojivé náznaky v chování jejich synů, které odhalí jejich (ne)schopnost reagovat adekvátně pod tlakem. S citem pro detail vykresluje psychologické drobnokresby jednotlivých aktérů a z jejich konfrontace činí napínavé těžiště svého vyprávění.

Joshua Jamese Frechevillea nás až dráždí svým odevzdaným, vyprázdněným výrazem, po němž stékají zprávy o úmrtí jemu blízkých osob, ať už jde o matku nebo přítelkyni. Bez emocí, s citovým chladem je přijímá a my nevíme, zda máme před sebou citového deprivanta a snadno manipulovatelnou loutku bez vůle nebo jen introvertního mladíka, který si masku pasivní netečnosti nasazuje jen proto, aby z okolního vyřizování si účtu vyšel se zdravou kůží.

Od začátku je ve vleku událostí, na nichž se nechtěl podílet. Víc jako pozorovatel než přímý účastník. Nevinný, uvězněný mezi dvěma světy, z nichž ani do jednoho nepatří. Teprve hledající své místo v potravním řetězci živočišné říše mezi loveckými predátory a jejich kořistí. Musí si rychle vybrat ke které straně konfliktu se přidat a pomalu sklouzává na scestí. Teprve ve chvíli, kdy přichází o to nejcennější, co má, se odhodlá v závěrečné scéně ke gestu odporu proti pokřiveným pravidlům, jež by mu chtěli diktovat ti, kteří ho zradili. A ve vás hlodá otázka, jak by se příběh asi vyvíjel, kdyby svou pasivitu odhodil mnohem dřív.

Matriarchální kmotr

Oproti subtilně minimalistickému vývoji postavy Joshe stojí klamné proměny babičky Šmoulinky. Usmívající se lvice zdánlivě chrání své nejmladší mládě, ale za leskem jejích světle modrých očí a konejšivým hlasem cítíme smrtící lstivost.

Šílenství zdánlivě spořádané a úctu si navzájem prokazující rodiny probleskuje od počátku v maličkostech, které se v krizových momentech vyhrotí do otevřených scén násilí, jež na nás dopadnou s mrazivou působivostí. Napětí, jež jim předchází, nabývá takřka hmotných skupenství a nečekané zvraty a výstřely jsou z nich vysvobozením. Násilné scény nešokují způsobem provedení, ale následky toho, co se před našimi zraky vmžiku odehrálo. Jsou tlumené, přichází rychle a bez varování a jejich dopad pro vnímatele je nejhrozivější v tom, že představují nebezpečí i pro nevinné osoby, stojící mimo okruh rodinného klanu. Jako například pro Joshovu dívku Nicky (Laura Wheelwrightová).

Hypnotické tempo

Okolnosti vzniku a použití násilí, spolu s jeho důsledky, podrobuje Michôd důsledné analýze. Ta bude možná někomu připadat ve způsobu vykreslení jako až příliš chladnokrevná a odosobněná. Je to ale součást dramaturgického záměru dodat představenému kriminálnímu dramatu rysy tíživě nevyhnutelné antické tragédie. Za pomocí zádumčivých tónů monotematicky se opakujících motivů ambientní zvukové plochy, dlouhých pomlk mezi replikami, které zůstávají často nedořečené a zpomalených záběrů je vytvářena atmosféra tragického očekávání.

Zasněné tempo vyprávění a vnitřní komentář hlavního hrdiny Joshe podporují zdání melancholicky laděné fatality, jež se nad vyprávěním vznáší. Postavy se pohybují jak v přízračném hypnotickém snu, v němž si podává ruku noirová ponurost s elegickou poetičností a komorní psychologičnost s žánrovými postupy gangsterského filmu. V nich se úlohy dona Corleoneho zmocňuje babička, která vás s líbezným úsměvem nepošle přes plot pro pírko, ale rovnou hrobníkovi pod lopatu.

Království zvěrstev

• Žánr: kriminální drama
  • Původní název: Animal Kingdom