Konec zlaté éry plochých televizorů

Konec zlaté éry plochých televizorů

Po optimistických loňských číslech letos celosvětový prodej televizorů roste minimálně. Je to špatně? Opravdu už přestáváme kupovat nové televizory?

Vánoce se nám blíží a nejeden zájemce pokukuje po novém televizoru, po dalším velkém plochém dárku. Podle posledních odhadů to vypadá, že v obchodech ti pokukující jen pokukují, a nekupují, jak se odhadovalo. Když se podíváme do světa, tak v posledních měsících a dnech se šíří zprávy o uzavírání továren na výrobu televizorů, odkládají se investice do nových továren, tradiční výrobci televizorů mají problémy zůstat v černých číslech. Zajímavý graf s vývojem prodejů a především s vývojem meziročního růstu prodeje plochých televizorů zveřejnila společnost DisplaySearch.

Kromě grafu si ještě povězme, že ve zprávě se praví, že meziroční růst prodejů plochých televizorů spadl již na 7 %. Z prodaných televizorů je 80 % LCD TV, klesá i růst prodejů plazmových televizorů. Důvodů pro zvyšující se podíl LCD TV je především rostoucí popularita LED posvícení a pokles cen LCD televizorů. Zatímco v druhé polovině roku 2010 byl průměrný 42“ plazmový Full HD televizor o 32 % levnější, než 42“ Full HD 120 Hz LCD LED televizor, letos průměrný rozdíl činí již jen 9 %. U LCD naopak pomáhají udržovat ceny nové technologie – LED podsvícení a 3D.

Podle odhadů společnosti DisplaySearch se prodej televizorů v Evropě a Severní Americe bude dále propadat, růst by měly udržovat rozvojové trhy. Klesá také tlak výrobců na prodej prémiových televizorů s bohatou výbavou a zaměřují se na levné modely, aby se urychlil proces výměny starých CRT televizorů.

Podívejme se ale na graf, zejména na meziroční růst plochých televizorů a na podíly technologií. Žlutě jsou znázorněny klasické CRT televizory, tmavě modrou LCD televizory s klasickým CCFL podsvícením, světle modrá LCD televizory s LED podsvícením a oranžová je plazma.

Prodeje.jpg 

Je vidět, že nárůst prodejů plochých televizorů zhruba kopíruje ústup velkých CRT televizorů z trhu, ale celkový nárůst není nijak dramatický. Křivka poklesu růstu má ten správný tvar. Zastavme se ale u let 2009 a 2010. V roce 2009 došlo k velkému zlevnění LCD televizorů, byl to rok nástupu Full HD LCD a plazmových televizorů. Je vidět, že tehdy poprvé došlo k určitému neobvyklému vybočení křivky z jejího dalšího přirozeného sestupu. Rok 2010 pak byl ve znamení boomu LED televizorů, které ale opět srazily ceny klasických LCD TV s běžným podsvícením. Svůj podíl na tom ony dva roky měla i hospodářská krize, která motivovala firmy k radikálnímu zlevňování TV, aby se velké společnosti vyrábějící televizory udržely. Že vykazovaly v oněch letech zároveň velké ztráty, je obecně známo.

Jestliže letos hovoříme o propadu tržeb, tak pokud se podíváme na vývoj meziročního růstu televizorů, spíše se vývoj vrací k normálu. Zkrátka dochází dále k normální náhradě starých televizorů, ale vlna „plochého okouzlení“ skončila. Prodává se stále, jen ne tolik, kolik se plánovalo.

Útlum prodejů v Americe i v Evropě samozřejmě má na svědomí i stále přetrvávající krize, kterou nynější dění kolem předlužené Evropské unie ovlivňuje. Lidé nemají peníze, nejsou ochotni kupovat nejdražší modely, odkládají nákupy, případně koupí raději levný model. Ukazuje se, že ani Smart TV, ani 3D nejsou žádný tahouni, zkrátka že další mohutná vlna výměny televizorů nebude. Ano, odhadem se příští rok v Americe prodá 3D TV z celkového počtu 11 %, v Evropě 14 %, v Číně pak 12 %. Ale ruku na srdce, on se u prémiových modelů jiný televizor ani koupit nedá.

A závěr? Vlastně se nic neděje. Spíše se letos vývoj vrátil do normálu. Rozebírat, že na dluh se žít dlouhodobě nedá, a že to konečně snad dochází i evropským politikům, se mi moc nechce. Takže zakončím jen svým obvyklým konstatováním, že těžkosti firem, menší růst prodejů a konkurenční boj vedou jen k tomu, že máme opět o něco levnější a kvalitnější televizory. Doufejme jen, že se finanční těžkosti a přehnaná očekávání velkých výrobců nevrátí jako bumerang ve formě hromadného propouštění. Protože to by znamenalo jen zase méně zájemců o nové televizory.

Zdroj: www.displaysearch.com

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Určitě si přečtěte

Články odjinud