AVmania.e15.cz

Konec zlaté éry plochých televizorů

Po optimistických loňských číslech letos celosvětový prodej televizorů roste minimálně. Je to špatně? Opravdu už přestáváme kupovat nové televizory?
Konec zlaté éry plochých televizorů

Vánoce se nám blíží a nejeden zájemce pokukuje po novém televizoru, po dalším velkém plochém dárku. Podle posledních odhadů to vypadá, že v obchodech ti pokukující jen pokukují, a nekupují, jak se odhadovalo. Když se podíváme do světa, tak v posledních měsících a dnech se šíří zprávy o uzavírání továren na výrobu televizorů, odkládají se investice do nových továren, tradiční výrobci televizorů mají problémy zůstat v černých číslech. Zajímavý graf s vývojem prodejů a především s vývojem meziročního růstu prodeje plochých televizorů zveřejnila společnost DisplaySearch.

Kromě grafu si ještě povězme, že ve zprávě se praví, že meziroční růst prodejů plochých televizorů spadl již na 7 %. Z prodaných televizorů je 80 % LCD TV, klesá i růst prodejů plazmových televizorů. Důvodů pro zvyšující se podíl LCD TV je především rostoucí popularita LED posvícení a pokles cen LCD televizorů. Zatímco v druhé polovině roku 2010 byl průměrný 42“ plazmový Full HD televizor o 32 % levnější, než 42“ Full HD 120 Hz LCD LED televizor, letos průměrný rozdíl činí již jen 9 %. U LCD naopak pomáhají udržovat ceny nové technologie – LED podsvícení a 3D.

Podle odhadů společnosti DisplaySearch se prodej televizorů v Evropě a Severní Americe bude dále propadat, růst by měly udržovat rozvojové trhy. Klesá také tlak výrobců na prodej prémiových televizorů s bohatou výbavou a zaměřují se na levné modely, aby se urychlil proces výměny starých CRT televizorů.

Podívejme se ale na graf, zejména na meziroční růst plochých televizorů a na podíly technologií. Žlutě jsou znázorněny klasické CRT televizory, tmavě modrou LCD televizory s klasickým CCFL podsvícením, světle modrá LCD televizory s LED podsvícením a oranžová je plazma.

Klepněte pro větší obrázek 

Je vidět, že nárůst prodejů plochých televizorů zhruba kopíruje ústup velkých CRT televizorů z trhu, ale celkový nárůst není nijak dramatický. Křivka poklesu růstu má ten správný tvar. Zastavme se ale u let 2009 a 2010. V roce 2009 došlo k velkému zlevnění LCD televizorů, byl to rok nástupu Full HD LCD a plazmových televizorů. Je vidět, že tehdy poprvé došlo k určitému neobvyklému vybočení křivky z jejího dalšího přirozeného sestupu. Rok 2010 pak byl ve znamení boomu LED televizorů, které ale opět srazily ceny klasických LCD TV s běžným podsvícením. Svůj podíl na tom ony dva roky měla i hospodářská krize, která motivovala firmy k radikálnímu zlevňování TV, aby se velké společnosti vyrábějící televizory udržely. Že vykazovaly v oněch letech zároveň velké ztráty, je obecně známo.

Jestliže letos hovoříme o propadu tržeb, tak pokud se podíváme na vývoj meziročního růstu televizorů, spíše se vývoj vrací k normálu. Zkrátka dochází dále k normální náhradě starých televizorů, ale vlna „plochého okouzlení“ skončila. Prodává se stále, jen ne tolik, kolik se plánovalo.

Útlum prodejů v Americe i v Evropě samozřejmě má na svědomí i stále přetrvávající krize, kterou nynější dění kolem předlužené Evropské unie ovlivňuje. Lidé nemají peníze, nejsou ochotni kupovat nejdražší modely, odkládají nákupy, případně koupí raději levný model. Ukazuje se, že ani Smart TV, ani 3D nejsou žádný tahouni, zkrátka že další mohutná vlna výměny televizorů nebude. Ano, odhadem se příští rok v Americe prodá 3D TV z celkového počtu 11 %, v Evropě 14 %, v Číně pak 12 %. Ale ruku na srdce, on se u prémiových modelů jiný televizor ani koupit nedá.

A závěr? Vlastně se nic neděje. Spíše se letos vývoj vrátil do normálu. Rozebírat, že na dluh se žít dlouhodobě nedá, a že to konečně snad dochází i evropským politikům, se mi moc nechce. Takže zakončím jen svým obvyklým konstatováním, že těžkosti firem, menší růst prodejů a konkurenční boj vedou jen k tomu, že máme opět o něco levnější a kvalitnější televizory. Doufejme jen, že se finanční těžkosti a přehnaná očekávání velkých výrobců nevrátí jako bumerang ve formě hromadného propouštění. Protože to by znamenalo jen zase méně zájemců o nové televizory.

Zdroj: www.displaysearch.com

Další článek




celkem 21 komentářů

Nejnovější komentáře

Až na tu živou společnost máme podobný vkus.… Earl 11. 11. 2011, 23:34
S tím souhlasím. Naše stará CRT televize měl… GliderMan 1. 11. 2011, 08:50
ja mam panara z roku 2006 a slape jako hodin… Karel 30. 10. 2011, 10:42
ahoj, ja ani nič ine nepozeram Skylink - His… gugel 29. 10. 2011, 09:01
Mám 3,5 ročnú plazmu a myslim že,tých dalšíc… mmm 28. 10. 2011, 17:05
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Který typ LCD panelu u TV upřednostňujete? IPS nebo VA? [anketa]

Který typ LCD panelu u TV upřednostňujete? IPS nebo VA? [anketa]

Philips pro rok 2018: tři nové OLED TV a nové 4K LCD s NanoLED a HDR10+

Philips pro rok 2018: tři nové OLED TV a nové 4K LCD s NanoLED a HDR10+

Několik novinek nachystal Philips. V roce 2018 nabídne celkem pět OLED televizorů, nebudou chybět ani špičkové 4K LCD modely s NanoLED podsvícením.

Audio-Video v roce 2018 – revoluce skončila, začíná období klidu

Audio-Video v roce 2018 – revoluce skončila, začíná období klidu

CES 2018 nám skončil a ukázal, kam audio a videotechnika bude dál kráčet. A jak rychle. Dočkali jsme se několika novinek, ale zpomalení překotného vývoje, který probíhal posledních 20 let, je zde.

LG: nové 4K OLED televizory a druhá generace Nano Cell 4K TV

LG: nové 4K OLED televizory a druhá generace Nano Cell 4K TV

LG pokračuje v úspěšném tažení z minulého roku a dál sází na své skvělé OLED televizory, nezapomíná ale ani na fanoušky LCD technologie.

Sony Bravia AF8: nová řada 4K HDR OLED televizorů

Sony Bravia AF8: nová řada 4K HDR OLED televizorů

Mezi představenými novinkami letos na CESu byla i nová řada OELD televizorů Sony s Androidem. Má být o něco levnější, ale vyzařování zvuku obrazovkou chybět nebude.

Panasonic představil nové 4K OLED TV, jako první nabídnou HDR10+ [CES]

Panasonic představil nové 4K OLED TV, jako první nabídnou HDR10+ [CES]

Tři řady OLED televizorů bude nabízet Panasonic v roce 2018, všechny nabídnou nový HDR standard HDR10+, dostupné budou ve velikostech 55“, 65“ a 77“.

HDR10+ má nové logo a širší podporu výrobců TV i filmových společností

HDR10+ má nové logo a širší podporu výrobců TV i filmových společností

20th Century Fox, Panasonic a Samsung společně představili finální verzi nové HDR technologie, která má divákům přinést nejlepší možný zážitek

Nový 65" televizor Philips Quantum Dot s Ambilightem v prodeji

Nový 65" televizor Philips Quantum Dot s Ambilightem v prodeji