AVmania.e15.cz

Kingsman: Tajná služba – recenze filmu

Seznam kapitol
Matthev Vaughn posouvá bondovský námět do stylizovanější, humornější a zběsilejší podoby, ale uvnitř jeho nekorektní pocty/parodie zůstává konzervativní vypravěčské jádro.

Nábor, výcvik, přijetí zodpovědnosti za stav světa, v němž žijeme a následné postavení se jeho nepravostem. Tento vypravěčský model uplatnila scenáristka Jane Goldman s Matthewem Vaughnem (Po krk v extázi, Hvězdný prach) v prvním dílu Kick-Ass i v restartu mutanské ságy X-Men: První třída.)

S britským komiksovým autorem Markem Millarem se Vaughn poprvé potkal právě na Kick-Ass. Jenže zatímco zde vycházel z jeho předlohy, v případě Kingsmana šlo o společnou práci, kterou Millar s Davem Gibbonsem přetavil do komiksové podoby s názvem The Secret Service a Vaughn do té filmové.

Špionští rytíři kulatého stolu

Film nás zavádí do prostředí mezinárodní zpravodajské služby s názvem Kingsman. Tato supertajná špionážní organizace se maskuje jako luxusní zakázkový krejčovský salón, sídlící v Londýně. Její historie sahá do časů první světové války a i v současnosti si zakládá na gentlemanské a velmi konzervativní tradici své prezentace.

Agenti tohoto na politicích i světových vládách nezávislého společenství chodí výhradně v na míru ušitých oblecích a titulují se přezdívkami, vycházejícími z legendy o rytířích kulatého stolu. Šéfem tedy není nikdo jiný než Artuš (Michael Caine) a najdeme zde i Merlina (Mark Strong) nebo Galahada (Colin Firth).

To ale neznamená, že by co do vývoje technologií zamrzli někde v časech studené války. Agenti sice nosí takové ty velké brýle s tlustými obroučkami, jež známe ze špionážních filmů ze šedesátých let s agentem Palmerem v podání Michaela Cainea (jasné popkulturní pomrknutí) nebo veřejného vystupování Václava Klause po revoluci, ale to, co se v těchto brýlích ukrývá, předbíhá vývoj Google Glass o několik desetiletí.

Tyto špionážní udělátka typu střílejících deštníků, granátů ve tvaru zapalovače nebo otrávených per agentům připravuje Merlin, který zde zastupuje Q z bondovek. Že někdy technologický vývoj předčí fantazii tvůrců, o tom svědčí případ tabletů, na jejichž výjimečnost v přítomnosti ostatních progresivních „hraček“ se ptá adept špionážního řemesla Gary „Eggsy“ Unwin (Taron Egerton).

Hledá se nový Lancelot

Ten na sebe ve vyprávění bere úlohu Lancelota. Kingsmani, kteří chrání svět před různými nebezpečnými hrozbami, aniž by měl kdokoliv šanci se o tom dozvědět, si zakládají na velmi striktních pravidlech svého fungování. Jen tak mohou svou činnost udržet v dokonalém utajení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Mezi tyto pravidla patří i to, že mají přesný počet sloužících agentů (dvanáct), který se může změnit pouze ve chvíli, kdy jeden z agentů už není schopen vykonávat svou činnost. Nejčastěji z důvodu smrti. A tato chvíle právě nastala.

Jeden z Kingsmanů (Lancelot) je zabit v akci a ostatní agentští rytíři kulatého stolu musí navrhnout kandidáta na jeho nástupce. Každý jednoho. Tradice velí, že tito adepti by se měli rekrutovat z řad mladých mužů a dívek ze zámožných, urozených nebo jinak významných britských rodin.

Agent Harry Hart alias Galahad si je ale vědom, že nová doba si žádá nové výzvy a že schopné modré krve už se tolik nedostává. Proto navrhne mladíka Eggsyho. Drobného recidivistu z předměstí, který se životem zatím pouze protloukal, než aby se mu snažil dát nějaký smysl.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

A důvod? Eggsyho otec kdysi zachránil Harrymu život. Ale nejen to. Harry v něm vidí obrovský potenciál pro toto povolání, který je třeba jen nasměrovat tím správným směrem. Eggsymu, který dosud před každou výzvou radši utekl nebo jí nebyl schopen dostát, se tak nabízí šance stát se elitním super agentem. Tedy pokud zvládne náročný eliminační výcvik, z něhož vzejde jen jeden vítěz. Nový Lancelot.

Bondovská pocta i parodie zároveň

To vše se odehrává v době, kdy světu hrozí velké nebezpečí ze strany šišlajícího internetového miliardáře v kšiltovce Richmonda Valentina (Samuel L. Jackson), který spřádá s nejvyššími světovými představiteli ďábelské plány, jimž agenti Kingsman musí přijít na kloub.

Máme tu tedy mladíka, determinovaného sociálním prostředím, z něhož pochází a které ho v sobě jeho otčíma stahuje dolů. Eggsy přichází do nového prostředí, kde se zas musí potýkat s pohrdáním ostatních bohatších adeptů agentského řemesla, kteří ho nechtějí přijmout mezi sebe.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Zacatek filmu ma pomaly rozbeh, ze si nejste… Martin 13. 3. 2015, 17:52

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.