AVmania.e15.cz

KEF Q150: malé, šikovné a dostupné Hi-Fi reprobedny [test]

Maličké a dobře zaplatitelné KEF Q150 jsou tím, co by se dalo označit za vstupní bránu do světa solidního hi-fi. Za danou cenu audiofilštější zvuk rozhodně nekoupíte.

Britští KEF se nedávno blýskli s novou sérií Q, moderní variací na to, jak má vypadat levné solidní hi-fi (tedy levné v západním světě, ale i u nás stále dostupné). 

Základním stavebním kamenem série Q (a tím i katalogu KEF) jsou velmi kompaktní regálovky Q150, které by se daly chápat také jako úspěšné řešení úlohy o maximálně efektivním využití obestavěného prostoru kolem ikonického koncentrického firemního měniče Uni-Q.

Vzhled a konstrukce

Víceméně všechny značky v posledním roce uvádí nové modely s designem v duchu moderního minimalismu, až jisté strohosti. Ani Q150 nejsou výjimkou - skříň z MDF profilů (5,6 kg - šířka 18 cm, výška 30,3 cm a hloubka 27,8 cm) je ostře řezaná a dokonalý kvádr narušuje jen nasazené logo KEF na horní přední hraně.

KEF Q950: sloupové Hi-Fi reprobedny s velkým zvukem [test]

KEF Q950: sloupové Hi-Fi reprobedny s velkým zvukem [test]

Moderně vypadající reprosoustava s nepřikrášlovaným, klidným a přitom ale fajnově živým zvukem. Nabízí audiofilský přednes - klidný, věrný, rovný a přehledný.

Přímo uprostřed všech os čelní stěny je usazen již zmíněný dvoupásmový koaxiální reproduktor Uni-Q s tmavým rámečkem, který téměř splývá s tmavým strukturovaným vinylovým povrchem (světlá verze má světlý rámeček i světlý kónus reproduktoru v zájmu designu).

Při pohledu zezadu uvidíte na poblíž horní strany kabinetu poměrně velký výdech bassreflexu s bytelným plastikovým nátrubkem, ve spodní části je zcela běžná vanička s mírně nahoru nakloněným jedním párem férových reproterminálů.

Tím nejdůležitějším v Q150 je koncentrický měnič Uni-Q, kombinující hliníkovou kopulku tweeteru o průměru 2,5 cm za kovovou rozptylkou tvaru mandarinkových plátků a hliníkový kónus o průměru 13 cm s několika zesílenými místy pro vyšší pevnost membrány.

Klepněte pro větší obrázek

V nejnovější inkarnaci Uni-Q je pracovní komora za tweeterem více vytlumená a tím lépe pohlcuje vlnění ze zadní strany vysokotónové membrány.

KEF udává pracovní frekvenční rozsah 51 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), což je s ohledem na velikost reprosoustav solidní hodnota, citlivost 86 dB / 2,83 V / m je průměrná a jmenovitá impedance 8 ohm přiznává propad na celkem nízkou úroveň 3,7 ohm. Výhybka dělí práci mezi oba měniče na 2 500 Hz.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

Klepněte pro větší obrázek

Je vidět, že výrobce se pomocí akcentu vyššího basu snažil trochu "naplnit" zvuk, Q150 umí zahrát od zhruba 75 do 20 000 Hz zahrát v běžném tolerančním pásmu +/- 3 dB. Pod 80 Hz pak energie samozřejmě hodně rychle uvadá a hlubší basy tu prostě nejsou - nicméně to asi ani nikdo neočekává. Reálný nástup je odhadem mezi 60 a 70 Hz.

Klepněte pro větší obrázek

Průběh impedanční křivky ukazuje naladění bassreflexu na 60 Hz. Impedance klesá až na 4 ohmy, ale není jinak nijak problematická. Elektrická fáze má trochu větší rozkmit, než by bylo úplně ideální, ale ani zde není vidět nic nebezpečného. V kontextu dané třídy je vše bez větších problémů.

Jak to hraje

KEF Q150 jsme poslouchali primárně na Cambridge CXA80 / Cambridge CXC kvůli cenové přiměřenosti, ale samozřejmě jsme zkusili i OPPO UDP-205/ Norma Revo IPA-70B nebo ASUS Xonar Essence One MUSES MKII v kombinaci s Naim Nait XS / Naim FlatCap XS / Naim NAP 250 - nutno říct, že Q150 se nechají ochotně rozehrát v podstatě čímkoliv. 

Mohutně nahraný kontrabas v úvodu "Hrr na ně" od Nerez ("Ke zdi" | FLAC | 16 - 44,1) je tu - celkem pochopitelně - jen naznačený, celý nástroj je díky absenci dění pod nějakými 80 Hz posunutý přeci jen trochu do pozadí, avšak tam kde je cítit, tam jsou tóny rozumně konkrétní. Q150 ale netlačí nijak na pilu v tom, že by zkoušely zahrát frekvence, které se do nich "nevejdou", takže tu není žádné hučení, žádné dunění, nic nepřípadného, co by narušovalo a rozostřovalo spořádanost reprodukce jako celku. Objem basů je v podstatě adekvátní cenové hladině i objemu ozvučnic a průměru měničů. Trochu hlubších tónů pak samozřejmě získáte, když přisunete Q150poblíž zadní zdi.

Tak jak jsou Q150 přeci jen poměrně omezené v basovém spektru, Uni-Q měnič jim dává v kontextu cenové hladiny nebývale solidní schopnosti ve středním pásmu. Vokál Vanessy Fernandez v "Use Me" ("Use Me" | FLAC | 24 - 176,4) byl podaný civilně, nekonfliktně a i když byl malilinko tenčí, reprodukce prostá efektů a vlastně fajnově čistá nechala hlas volně, klidně plynout - s lehkostí a s volností. I celková čistota byla s ohledem na cenu víc než solidní, sto padesátky jsou vybalancované směrem "do normálního zvuku", dá-li se to tak pojmenovat.

Klepněte pro větší obrázek

Nejvyšší tóny činelů i vibrafonu v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | FLAC | 24 - 96) zvládly reprosoustavy taktéž dobře - není tu ani stopy po nějaké agresivitě nebo ostrosti a i když rozlišení odpovídá mírnému nadstandardu v rámci dané kategorie, nemáte pocit, že by Q150nějak akcentovaly jednotlivosti nebo v rámci odvedení pozornosti od případných nedokonalostí cinkaly. Výšky jsou tak akorát znělé, nekonfliktní, fajnově čitelné a dobře zaintegrované v celku, vlastně i spíše hladké a uvolněné. Dalo by se říci, že cílem, zdá se, bylo audiofilské podání.

Dynamické schopnosti malých Q150 jsou logicky limitované jejich velikostí, nicméně rozhýbávají se navzdory průměrné citlivosti pocitově snadno. Na divokost Borodinových "Poloveckých tanců" ("Focal No. 8" | FLAC | 16 - 44,1) to samozřejmě stále ještě není dost, ale to není nic, co byste při dané cenovce nečekali. Naopak díky celkové spořádanosti a kultivovanému naladění, kdy se reprosoustavy nesnaží hrát co by fyzikálně nešlo, působí hudba dostatečně agilně, abyste měli pocit nějaké plochosti nebo nedostatečnosti - za dané peníze je to jednoduše dobrý, živý zvuk.

KEF Q150 si - opět celkem logicky podle své velikosti - zaslouží být poslouchány poměrně zblízka. Právě tam fungují nejlépe nejen co do energie, ale i co do detailnosti. V krásně nahrané "How it feels" od Sophie Zelmani ("The Dali CD Volume 3" | FLAC | 16 - 44,1) bylo informací akorát, hudba byla čitelná a vlastně i dobře přehledná; není to monitorový, analytický zvuk, jeho civilní podání vám však již příjemně rozkryje dění v nahrávce a není v praxi nač si stěžovat.

Yamaha WXA-50: skvěle vybavený integrovaný Hi-Fi zesilovač [test]

Yamaha WXA-50: skvěle vybavený integrovaný Hi-Fi zesilovač [test]

Moderní výbava, kompaktní rozměry dobrý zvuk, to vše za rozumnou cenu nabídne integrovaný zesilovač Yamaha. A nechybí ani MusicCast.

Pokud jde o podání prostoru, koncentrický měnič Uni-Q je v jakékoliv své inkarnaci zárukou toho, že v dané třídě půjde o to nejlepší, co si můžete koupit - ani Q150 pak nezklamou. Jejich podání hudební scény v "Darkest dark, brightest bright" od Amber Rubarth ("HDTracks Sampler 2014" | FLAC | 24 - 96) bylo vynikající. V pravolevém směru to bylo parádní, dokonce až za hranice ozvučnic, zblízka je patrná i hloubka scény. Opět nicméně platí, že ideální je malé KEFy poslouchat v blízkém poli.

Tím, jak se nesnaží - tak jako celá nová řada Q - hrát Q150 na efekt, ale naopak civilně, až audiofilně, nevzniká ani problém s hodně řízně nahranou "Just one drink" Jacka Whitea ("Lazaretto" | FLAC | 24 - 96). Ačkoliv ji reprosoustavy ještě ne úplně rozpracují, není to ani žádný chaos. Absence nepříjemnosti ve zvuku a naopak přídech muzikálnosti dělá z malých reprosoustav radostné společníky, přes něž je (za správných podmínek) jednoduché poslouchat.

Verdikt

Maličké a dobře zaplatitelné KEF Q150 jsou tím, co by se dalo označit za vstupní bránu do světa solidního hi-fi. Pokud nebudete od reprosoustav sedět příliš daleko a je žádoucí univerzální kultivovanost a oceníte i skvělé podání prostoru, jsou tihle drobečci velmi příjemnými společníky.

Ačkoliv jejich fyzikální možnosti končí u vyššího basu, hladkost, prostorovost a až překvapivá lehkost, s níž jdou za signálem z nich činí zvukově kultivovanou alternativu v atraktivně moderním obalu pro poslech z blízkosti a / nebo pro malé místnosti. A navíc, za danou cenu audiofilštější zvuk rozhodně nekoupíte.

klady

+ pěkný, čistý design
+ výtečné podání prostoru
+ celkově kultivovaný, hladký zvuk bez agresivity

zápory

- limity v basovém spektru

KEF Q150

Cena orientační: 11 600 Kč (800 Kč volitelné mřížky)

Zapůjčil: Perfect Sound Group

Web výrobce: KEF

  • 2-pásmová bass-reflexová policová reprosoustava
  • měniče: 1x130mm, Uni-Q, 1x25mm HF
  • dávaný frekvenční rozsah 47 Hz(-6dB); 51 Hz až 28 000 Hz(+/-3dB)
  • doporučený výkon zesilovače 10-100W
  • citlivost 86dB
  • impedance 8Ω
  • rozměry 303x180x278mm
  • hmotnost 5,6 kg/ks

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Viděl jsem, slyšel jsem, odešel jsem. Za 12 … Johny 16. 12. 2017, 21:50
až přestaneš chodit s nataženou hnátou na pr… Nula 16. 12. 2017, 19:06
boze kdy se doziju doby kdy budu moct kupova… sx 15. 12. 2017, 23:46
nevim no...ta barva...to asi moc dobře hrát … Nasersi 14. 12. 2017, 22:09
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

KZ ZSA: skvělé levné dvouměničové hybridní špunty v kovu [test]

KZ ZSA: skvělé levné dvouměničové hybridní špunty v kovu [test]

Asijská společnost KZ chrlí v poslední době na trh jeden model sluchátek za druhým a pomalu se již v její nabídce ztrácíme. Poslední levná novinka se však výrazně odlišuje především svojí velikostí, má vliv na zvuk?

Vifa Reykjavik – dánský minimalismus se skvělým zvukem (test)

Vifa Reykjavik – dánský minimalismus se skvělým zvukem (test)

Technika ze severských zemí se obvykle vyznačuje minimalistickým designem, velmi dobrým zpracováním a také skvělým zvukovým podáním, jak jej známe například od Bang & Olufsen, jak je na tom méně známá Vifa?

Monitor Audio Silver 300: výborné podlahové Hi-Fi reprosoustavy [test]

Monitor Audio Silver 300: výborné podlahové Hi-Fi reprosoustavy [test]

Sloupky Monitor Audio Silver 300 jsou velmi povedenými reprosoustavami, které vás nechají ochutnat opravdový High-End. Umí naplnit prakticky jakoukoliv místnost a to pěkně odspodu.

NAD D 3045: nový kompaktní hybridní digitální zesilovač

NAD D 3045: nový kompaktní hybridní digitální zesilovač

RHA TrueConnect: nová skutečně bezdrátová sluchátka s výdrží 5 hodin

RHA TrueConnect: nová skutečně bezdrátová sluchátka s výdrží 5 hodin

Svoje první skutečně bezdrátová sluchátka představila RHA. Sluchátka TrueConnect slibují výdrž na jedno nabití až 5 hodin a s nabíjením přímo z pouzdra slibuje výrobce až 25 hodin.

Onkyo A-9110 a A9130: dva nové dostupné Hi-Fi zesilovače

Onkyo A-9110 a A9130: dva nové dostupné Hi-Fi zesilovače

Bluedio TN: Bluetooth a aktivní potlačení hluku za 300 korun

Bluedio TN: Bluetooth a aktivní potlačení hluku za 300 korun

Mohou levná sluchátka nabídnout dlouhý bezdrátový provoz a aktivní potlačení hluku dopravních prostředků? Překvapilo nás, s jakou samozřejmostí to tato splňují.

Onkyo R-N855: povedený síťový mini Hi-Fi receiver [test]

Onkyo R-N855: povedený síťový mini Hi-Fi receiver [test]

Onkyo svoji nabídku rozšířilo o malý síťový Hi-Fi přijímač a zároveň s ním nabízí také designově shodný CD přehrávač. Výsledkem je zajímavý minisystém, ale pořízení samostatného Hi-Fi receiveru může dávat větší mysl.