Kauza CIA: recenze filmu

Pohled do zákulisí špionážní práce ukazuje odvrácenou tvář služby pro vlast. Velmi dobrý film režiséra Roberta De Nira je také kritikou tajné služby Spojených Států.

Herecký veterán Robert De Niro se po třinácti letech od svého režijního debutu Příběh z Bronxu vrátil opět k iniciačnímu příběhu. Jen skromné vyprávění o dospívání chlapce v italsko-americké čtvrti vystřídala však látka mnohem ambicióznější.

De Niro se v bezmála tříhodinové, rozmáchlé a mnohovrstevnaté sáze, která tento týden (takřka rok od své premiéry za mořem) vstupuje do našich kin, pokusil přiblížit okolnosti vzniku mocné a v současnosti kritikou stíhané tajné služby Spojených Států. Skutečnými osobnostmi i událostmi inspirované drama má spletitý děj, jenž je vyprávěn velmi zvolna a v mnoha časově propletených rovinách.

Scénář Erica Rotha se nezaměřuje ani tak na mechanismus fungování zpravodajských služeb, jako spíš na konkrétní dopad mašinérie zla, podezírání a mamonu na privátní vztahy osob, spojených s tajnou službou. Dějinné politické události, jež přinesly zrod CIA z prostředí prestižních, tajemně uzavřených univerzitních spolků (Lebky a hnáty), se stávají jen pozadím pro hlubokou sondu do duše muže, jenž kvůli kariéře přichází postupně o rodinu, přátele i svědomí.

Dokonale vykresluje atmosféru

Na osudu agenta Edwarda Wilsona (Matt Damon), pro jehož postavu se stal předobrazem jeden ze zakládajících členů a pozdější ředitel CIA James Jesus Angleton, se snaží postihnout téma zneužití moci, jenž korumpuje bez výjimky. Ukazuje člověka, který se mezi koncem třicátých let (kdy vstupuje do „státních služeb“) a lety šedesátými (kdy dochází ke „kubánské krizi“) mění z vlastenecky nadšeného studenta Yaleu v uzavřeného a osamělého zoufalce, jemuž se vlivem vnějších i vnitřních okolností rozpadá osobnost a on se stává necitelným manipulujícím monstrem.

Kauza CIA má z filmů poslední doby tématicky velmi blízko k dalšímu retru Dobrou noc a hodně štěstí. Podobně jako nedávno George Clooney se i De Niro v dvojjedinné pozici herec-režisér navrací do ne až tak vzdálené minulosti své země, aby se prostřednictvím ní vyjádřil k současnosti. I on varuje své spoluobčany před zneužitím atmosféry strachu z reálného i imaginárního nepřítele, jež po 11. září v zájmu národní bezpečnosti šíří současná bushovská administrativa. Ideová pozice obou herců je totožná; formální zpracování působí precizně, jen v případě filmu Kauza CIA mnohem velkoryseji.

Pocta filmařské škole sedmdesátých let

De Niro za pomoci svých spolupracovníků dokonale vykresluje atmosféru takřka pětadvaceti let, v nichž se děj snímku rozprostírá. Kostýmy, výprava i zapojení archivních filmových týdeníků a fotografií do obrazu jen zvyšují autentičnost vyprávění a plně slouží režijnímu záměru. De Nirova režie si pohrává s detaily, ale přesto působí hladce a ve své dokonalosti takřka neznatelně. Epická rozvleklost vyprávění není na škodu a prozrazuje De Nirovu úctu k režisérským veličinám s italskými kořeny s nimiž měl možnost spolupracovat (Scorsese, Leone a Coppola – ten se na snímku podílel jako výkonný producent) i jejich mistrovským dílům (Tenkrát v Americe, Kmotr).

Šerosvitné tónování dodává prostředím kanceláří, kde se děj nejčastěji odehrává, na chladné odlidštěnosti a odtažitosti, a taktéž prozrazuje zkušenost kameramana Roberta Richardsona s podobně laděnými snímky (JFK, Letec). Celkový dojem z filmu pak umocňuje dramaticky znepokojivý hudební doprovod, který rozhýbe místy možná trochu staticky působící vyprávění s minimální porcí akce a o to větším množstvím dialogů. Jedinou pihou na kráse je snad jen práce výtvarníků s maskami, z níž není patrné stárnutí postav v průběhu děje a kde časové skoky prozrazují nejvíce obroučky brýlí Matta Damona.

Precizní obsahová i formální stránka vyprávění nachází oporu v sehranému hereckému týmu, v němž se (jak už to u filmů, kde se režie chopí výkonní herci) i v menších úlohách objevují skvělí herci (Joe Pesci, John Turturro). Filmu plně vévodí Matt Damon, který postavě Wilsona propůjčuje tvář neprostupného bezpříznakového úředníka, typického muže bez vlastností. Herec, jenž má v posledních letech na role agentů s minulostí (Syriana, Skrytá identita) i „bez ní“ (bourneovská trilogie) takřka výhradní právo, v Kauze CIA z plátna prakticky nesejde a i když je jeho ztvárnění agenta, v duchu záměru tvůrců, minimalisticky jednotvárné, film svým charismatem utáhne.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Robert De Niro ve svém filmu vzdává poctu filmařské škole sedmdesátých let, na níž vyrostl i ji pomohl spoluformovat. Jeho realistický, všudypřítomnou paranoiou prostoupený pohled do zákulisí špionážní práce ukazuje odvrácenou tvář služby pro vlast, v níž se za vzletnými frázemi o vlastenectví skrývá schizofrenní atmosféra strachu, odcizení a vzájemné nedůvěry.

Film neoslňuje vnějškovou akcí a lá James Bond, ale pečlivě budovanou atmosférou vyprávění. Místo komiksově jednostrunných superhrdinů s výjimečnými schopnostmi nabízí šedivé vykonavatele mocenských zájmů s jejich každodenní porcí, někdy zatraceně špinavé práce. Při vší vypravěčské suverenitě ale nezapomíná klást zneklidňující otázky, jež přetrvávají dodneška nebo se znovu vynořují v souvislosti s diskutovaným tématem nalezení míry mezi právem na soukromí a zájmy vyššího celku.

Kauza CIA

• Původní název: The Good Shepherd
  • USA 2006